Specificaties 15,4" (1280x800), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Samsung R510 AS05 Review

Icyzer 15 juli 2009, laatste update op 19 januari 2010, 562 views

Samsung R510 AS05

Pluspunten

• Zeer goed toetsenbord
  • Veel features (Bluetooth, wifi N, HDMI)
  • Out-of-the-box ubuntu support
  • Prima prestaties

Minpunten

• Warmte van de hardeschijf
  • GPU
  • Glanzend scherm in de zon

Samsung R510 AS05 review door Icyzer

Na toch alweer 7 maanden gebruik denk ik dat het wel eens tijd word om een review over mijn laptop neer te zetten. Ik heb mijn laptop in januari aangeschaft bij de locale Media Markt.
Ik wil van te voren even duidelijk maken dat ik in het begin teleurgesteld was door de prestaties maar dat dit kwam door mijn gebrek aan hardware matige kennis waardoor ik meer gpu prestaties had verwacht.
Ik wil dan ook van te voren duidelijk maken dat dit naar mijn idee niet de geschikte laptop is voor de gamende tweaker.

De features

Om gelijk maar even de specs neer te plempen:
Intel Core 2 Duo Mobile P8400
4GB DDR2
GeForce 9200M GS
15.4" 1280x800 (WXGA)
320GB 5400RPM

Qua features ben ik zeer tevreden, er zit a/b/g/n wifi op en bluetooth voor de draadloze verbindingen. Vooral bluetooth zou ik niet willen missen(wifi natuurlijk ook niet maar dat is een standaard tegenwoordig). De 3 USB poorten zijn misschien iets wat scharig maar dat komt ook doordat ik er 1 heb gesloopt (zie bouwkwaliteit).

Zelf ben ik een dualboot Ubuntu gebruiker en kan met trots melden dat Jaunty alles out-of-the-box ondersteund, even als BT4(BT3 niet!).
Update: Ook Windows 7 en Ubuntu Karmic werken zonder problemen.

Prestaties

Zoals ik al eerder melde is dit niet dť laptop om op te gamen, Team Fortress 2 en Counter Strike:Source draaien goed. Maar zelfs die beginnen voor mijn gevoel minder vloeiend te spelen als alle settings op High staan. Dankzij de 4GB ram en de processor draait de laptop met gemak meerder applicaties te gelijk.
Tijdens het webbrowsen (met FireFox 3.0) komt de CPU niet boven de 25% met meerde applicaties draaiende en 7 tabbladen. Dingen als HD content afspelen gaan met gemak (720p).

De Windows prestatie index voor de geÔnteresseerde:
Processor Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU P8400 @ 2.26GHz 5,2
Memory (RAM) 4,00 GB 5,9
Graphics NVIDIA GeForce 9200M GS 3,6
Gaming graphics 1789 MB Total available graphics memory 4,8
Primary hard disk 50GB Free (187GB Total) 5,3

Beeldkwaliteit

De beeldkwaliteit bevalt mij zeer, de rede waarom het toch geen zeer goed heeft komt omdat het scherm toch wel erg reflecteerd en de kijkhoek is ook niet perfect. Als je een zwart scherm voor je hebt krijg je het zelden zo dat zwart boven en onder het zelfde is. Ik stoor me er zelf niet aan maar ik kan me voorstellen dat dat voor anderen een punt van twijfel kan zijn.

Bouw

De bouw krijgt ook een goed. Het geheel voelt stevig aan her en der wat kraak puntjes die wellicht verholpen hadden kunnen worden. Iets minder vind ik de plaatsing van het mousepad het gebeurd me te vaak dat ik perongeluk ergens klik tijdens het typen. De toetsenbord layout bevalt goed, alleen de minder nauwkeurige typist moet opletten dat je niet op Home drukt ipv Backspace. De layout van de in en uit gangen vind ik erg goed gedaan, maar als ik dan toch ergens over moet zeuren hadden ze wel een extra usb poort aan de rechter/linkerkant mogen doen. Om een voorbeeld van de stevigheid te geven: De laptop is van ong 50-60cm hoog op de grond gevallen zonder schade aan de bouw. Alleen een usb poort is kapot gegaan de dat de usbmuis die erin zat was verbogen.

Ergonomie

De ergonomie van de laptop bevalt ten zeerst. Het toetsenbord typt erg lekker, en ja wie is er nu ooit een goed werkend mousepad tegen gekomen?

Warmte en Geluid

Een punt waar ik iets minder over te spreken ben. Onder load wil de laptop nog aardig wat lawaai maken en warm worden rond de pols rust. Ook als de laptop idle is is de pols rust aardig warm en hoor je de fan draaien(nota: het is op dit moment ong 23* in huis dus dat voegt ook wat toe, in andere weersomstandigheden wil de warmte verschillen). Ook wil ik melden dat ik een hekel heb aan warmte (niks vakantie naar ItaliŽ doe mij maar schotland/duitsland/ardennen) wat hier dus van invloed kan zijn.

Mobiliteit

De laptop is qua vorm en gewicht goed draagbaar. Het is zo ongeveer de draagbaarheid die je verwacht van een 15' laptop, je achterzak zal niet passen maar hij kan makkelijk met 1 hand of onder de arm vast gehouden worden. De accu duur is in powersave maximaal ongeveer 2.5 uur, en in performance mode 1-1.5uur. Dit vind ik zeer netjes maar voor de veel eisende reiziger is dit misschien te weinig.

Ik heb hem indertijd voor 750§ gekocht, ik vind dit zeer netjes maar ik ben niet bekend genoeg met de notebook wereld om daar een reŽel oordeel over te geven.

Heb jij ook een Samsung R510 AS05?

Mijn scherm is kapot gegaan en heb het direct vervangen door een mat scherm dit kostte mij maar 70,- op Ebay daar kan je dus nog wat aan doen mocht je dat willen.

Gegroet een tevreden gebruiker van dezelfde notebook
Of dat is inderdaad wel mooi. Nu heb ik 2 linkerhanden + ben scholier dus ik denk dat ik dat risico even achterwege laat :P