Specificaties 15,6" (1920x1080 IPS), 256GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

HP ZBook 15u G3 T7W12ET Review

wout1001 16 maart 2016, laatste update op 19 augustus 2016, 1.722 views

HP ZBook 15u G3 T7W12ET

Lichte, robuuste en sjiek uitziende laptop, die krachtig genoeg is voor software ontwikkeling en CAD. De laptop is uitbreidbaar, maar uitbreiden met extra harde schijf is niet heel gemakkelijk door de 12 schroeven waar de onderplaat mee vast zit (en de accu moet eruit geschroefd).

Pluspunten

• Laag gewicht (1,9 kg).
  • Bouwkwaliteit
  • Prettig toetsenbord met numeriek gedeelte.
  • Goed IPS scherm.
  • Prestaties prima (dual core)
  • Stil.

Minpunten

• Geen optie voor NVidia grafische kaart.
  • Caps Lock/Num lock ledjes branden gaan uit wanneer toetsenbord verlichting aan staat en uitschakelt na 20 sec van inactiviteit (miniem bezwaar).
  • Inbouwen extra harde schijf niet heel handig (is bij hp zbook 15 G1 een stuk makkelijker).

Prestaties

De laptop is snel genoeg voor softwareontwikkeling in Visual Studio en de laptop is licht genoeg om dagelijks in een rugzak op de fiets mee te nemen. De voeding van 65 Watt is ook klein en licht wat helpt bij het lage gewicht van het geheel. https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1AGhpP2uSeP6x6z.jpeg

De intel core i7-6500u is een dual core, en is voldoende krachtig voor de meeste software (inclusief Visual Studio) dat toch maar gebruik van een enkele core. Laptops met een zwaardere core i7-6700HQ zoals de zbook studio hebben meer moeite de warmte van de processor af te voeren en je hebt dan meer kans op hogere geluidsproductie. De hp zbook 15u g3 is erg stil, de fan hoor je niet/nauwelijks. Er is een moment geweest dat de ATI Catalyst Control Center op hol sloeg en 100% cpu gebruikte, en dan nog hoor je de fan maar zachtjes.

De laptop wordt niet erg warm (in ieder geval bij lichte belasting), je kan er prima mee op de bank zitten met de laptop op schoot.

De HP Z Turbo Drive (PCIe) is lekker snel, Windows 10 start in ongeveer 12 seconden op.

Grafische kaart

Deze laptop heb ik gekocht voor programmeer en CAD werk en niet voor gamen, dus over gamen zal ik geen oordeel vellen. De grafische kaart is gecertificeerd voor gebruik met o.a. AutoCAD, en AutoCAD 2016 kan dan ook gebruik maken van grafische versnelling. Ik heb geen benchmarks gedraaid, misschien zal ik in de toekomst deze review bijwerken als ik wat langer met deze machine gewerkt heb.

Ik had zelf liever gekozen voor een NVidia kaart in plaats van ATI, vanwege normaliter stabielere drivers, maar die keuze was er niet. Tot nu toe nog geen problemen ondervonden, behalve het eenmalig op hol slaan van de ATI Catalyst Control Center (CCC.exe).

Scherm

Het scherm is een IPS FHD scherm en is erg prettig. Het is een mat scherm en je hebt geen last van reflecties. De inkijkhoeken zijn prima. Let op dat er uitvoeringen zijn met een SVA scherm, dit is een scherm met minder goede inkijkhoeken en is ook goedkoper (deze zitten tegenwoordig vaak op de pro book en elite book modellen).

Het scherm is met één hand te openen, dat is handig.

Het scherm heeft een kleine eigenaardigheid: bij afbeelden van hele fijne patronen (zoals in de achtergrond van Visual Studio 2010), dan knipperen de patronen licht in horizontale banden. Dit is echter heel licht en valt nauwelijks op. Voor de volledigheid heb ik er wel een foto van bijgeplaatst.

Toetsenbord/touch pad

Het toetsenbord is super. Er zit een numeriek gedeelte bij, dat is ook prettig (de G2 versie van de zbook 15u had dit nog niet). Er zijn ook losse home/end/pgup/pgdn knoppen boven het numerieke gedeelte. Dus je kan prima uit de voeten als programmeur.

Qua verlichting mis ik alleen ledjes voor num lock en caps lock. Ze zijn er wel, maar ze zijn gekoppeld aan de toetsenbord verlichting, en die schakelt na een seconde of 20 uit,dus als je dan naar je toetsenbord kijkt weet je niet of je num lock aan of uit staat. Dit is niet een zwaarwegend bezwaar, maar ik wil het toch even noemen. (EDIT: wanneer je de toetsenbordverlichting uitzet, dan werken de caps/num lock leds wel continu). De pijltjesknoppen naar boven/beneden zijn halve hoogte. Ik heb er zelf geen problemen mee, maar voor sommigen zal dit niet comfortabel zijn.

Touch pad is prima. Hij is groot en heeft 2 knoppen (boven en onder de touch pad), het hadden er wel 3 mogen zijn, het past prima, en de zbook 15 heeft wel 3 knoppen. Meestel werk ik toch met een losse muis, dus het is wederom niet een zwaarwegend bezwaar. De gevoeligheid van de touch pad is goed. Het oppervlak is glad en je vingers glijden er heel soepel overheen.

Bouwkwaliteit/Uiterlijk

De laptop voelt degelijk aan. De meeste oppervlakken zijn van metaal, de onderplaat is van kunststof. De bovenkant heeft een patroon van kleine gaatjes, het ziet er wel sjiek en modern uit (zie foto). https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1AGhpP2TKP5TfWn.jpeghttps://ic.tweakimg.net/images/member/original/1AGhpP63yIww25a.jpeg

Van mijn vorige HP laptop (HP zbook 15 G1) weet ik dat hij na 2 jaar nog als nieuw uitziet, en deze laptop lijkt ongeveer dezelfde afwerking te hebben. De laptop ziet er representatief uit, heeft een zakelijke professionele uitstraling en is lekker dun. Je kunt je er prima mee vertonen bij klanten.

Klein minpunt: de rubbertjes die de schroefjes aan de onderkant afdekken zitten niet allemaal even vast (vooral die aan de voorzijde). Er was er 1 afgevallen bij het uitpakken. Verder hebben deze rubbertjes geen functie en je ziet de onderkant toch niet dus het is geen ramp, maar van de zbook lijn verwacht je wel een goede afwerking.

Software

Standaard staat Windows 7 geďnstalleerd, met een herstel partitie (HP_RECOVERY) en een tools partitie (HP_TOOLS). De ruimte die deze partities innemen is vrij fors: 18,2 GB en 1,99 GB op een harde schijf van 256 GB. Ik heb er daarom voor gekozen om Windows 10 van de bijgeleverde DVD te installeren. Hiervoor heb ik een externe DVD speler gebruikt, en dat gaat verder prima. Kies bij het installeren voor custom instellingen zodat er zo min mogelijk data naar Microsoft gaat. Na herinstallatie is er 217 GB vrij in plaats van 167 GB zoals standaard geleverd, dus herinstallatie is wel de moeite waard.

Deze week heb ik voor het eerst met Windows 10 gewerkt. Het werkt wel aardig, alleen het ingebouwde mail programma is niet optimaal (je kan geen server poorten instellen). Ik heb zelf Windows Live Mail 2012 geďnstalleerd en dat werkt uitstekend.

Accuduur

De accu houdt het in de praktijk een uur of 5 ŕ 6 vol. Dit is een dag werken in Visual Studio, met internetradio (via G5 wifi) aan op de achtergrond met koptelefoon, en het scherm op 60% intensiteit (dit is een prettige intensiteit, niet te donker, en niet te fel voor de ogen). In de praktijk werk ik toch aan de netstroom, maar het is toch wel fijn dat je een uur of 5 vooruit kunt mocht bijvoorbeeld de stroom uitvallen, of je je adapter vergeten bent).

Rond de 20% accu gaat het systeem naar battery saver settings, en het scherm gaat dan standaard naar 50% intensiteit.

Uitbreidbaarheid

Er is de mogelijk tot uitbreiden met een SATA schijf (gekozen voor een HP SSD i.v.m. behouden van garantie). Inbouwen van de SATA schijf is niet heel erg gemakkelijk, maar zolang het maar eenmalig is is het geen groot bezwaar. De onderplaat zit met 12 schroeven vastgeschroefd (gebruik een Philips 1 schroevedraaier). De schroeven zijn afgedekt met rubbertjes. Deze zitten niet heel erg vast (sommige zitten gelijmd), 1 was er bij het uitpakken al vanaf geschoten. De rubbertjes hadden wat mij betreft achterwege gelaten mogen worden.

Maar als je de onderplaat los wilt schroeven moeten deze rubbertjes er toch eerst vanaf. Je kan hiervoor het beste iets gebruiken wat geen krassen maakt zoals een tandenstoker, je kan de rubbertjes prima hiermee eruit wippen. Sommige kun je door ze met de tandenstoker te draaien soort van eruit draaien. Onder het SD kaart schuifje zit ook nog een schroefje wat los moet. Niet alle schroefjes en rubbertjes zijn hetzelfde, dus leg alle schroefjes en rubbertjes dusdanig neer zodat je ze op dezelfde plek weer kan terug plaatsen. Je kan nu voorzichtig de onderplaat loswrikken door met je nagel tussen de onderplaat en de bovenkant te wrikken. Doe dit voorzichtig zodat de onderplaat haken niet afbreken.

Nu de onderplaat eraf is, moet de accu verwijderd worden. Deze zit met 2 schroeven vast. Dit staat afgebeeld op de harde schijf bracket. Plaats nu de SSD in de bracket, schroef de SSD vast, en nu kun je de accu terug plaatsen en weer vastschroeven.

Tot slot kun je de onderplaat weer vastschroeven. Je kunt eventueel eerst testen of alles werkt voordat je dit doet zodat je niet weer alles moet losschroeven als er iets niet goed is.

De laptop is een prima compromis tussen licht gewicht en prestaties en ziet er ook nog goed uit. Er zijn wat kleine onhebbelijkheden, maar alles bij elkaar opgeteld krijgt hij een 9/10 score van mij.

Heb jij ook een HP ZBook 15u G3 T7W12ET?

Mooie review! _/-\o_ Het lijkt me een zeer geduchte concurrent voor de MacBooks in die prijs klasse.
Zelf ga ik toch voor de 15g3 juist vanwege een quadcore. Ik had in eerste instantie de studio in gedachten maar die heeft geen numeriek deel. Ik vind het dan ook erg raar dat HP in de 15u wél een numeriek deel zet maar in de studio niet welke ook 15" is. Ik wil toch net iets meer kracht gezien ik veel virtual machines heb draaien. Dan is een duo core toch een bottleneck.

Hopelijk gaat tweeakters zelf ook eens iets aandacht besteden aan deze categorie.
Veel plezier met deze machine!
Dank u! :) Workstations in de 2kg categorie zijn erg zeldzaam, en tweakers besteedt inderaad erg weinig aandacht aan deze categorie. Dell heeft eigenlijk niks fatsoenlijks, als hun specs enigzins in orde zijn, dan nog heb je er niks aan omdat de toetsenborden waardeloos zijn. Lenovo heb ik niet aangedurfd vanwege wisselende verhalen over defecten en service (plus zien de work stations er droevig uit). De nieuwe Toshiba Tecra Z50-C lijn lijkt veelbelovend, maar die was op dit moment nog niet verkrijgbaar. MSI heeft een aantal workstations tegenwoordig, maar ik weet van een bekende dat die ook behoorlijk wat fan noise produceren, maar dat was met een bios patch te verhelpen. Er zijn maar weinig fabrikanten die aan fan noise serieuze aandacht besteden en ik weet van HP dat ze dat wel doen (behalve bij de zbook studio lijkt het).

Puur het draaien van meerdere virtual machines moet op zich wel kunnen denk ik, zolang al die virtual machines samen niet meer dan 4 threads vol bezetten. Ik vermoed dat dit toch vrij zeldzaam is, ik heb dit voor mezelf ook afgevraagd hoeveel tijd ik theoretisch per week daadwerkelijk vertraging zou oplopen vanwege de beperking tot 2 cores, en dat bleek voor mij verwaarloosbaar.

Ik heb overigens berichten gelezen dat de fan van de zbook studio erg lawaaiig is. Plus kijk maar eens naar de foto's van de onderkant van de zbook studio. Hij is behoorlijk open om de warmte kwijt te kunnen, en dat betekent dat je er niet mee lekker op de bank kunt zitten. En er is een youtube video waarop je ziet dat het toetsenbord behoorlijk doorveert. HP heeft teveel power in een ultrabook willen stoppen om een lange neus naar de Macbook te maken (vandaar ook geen numeriek gedeelte in de studio, want niet sexy genoeg vermoed ik, dom!), maar ik denk dat ze hierin niet geslaagd zijn.

De zbook 15u heeft HP als budget model willen wegzetten, en vandaar helaas ook geen optie voor NVidia grafische kaart, maar ik heb veel meer vertrouwen in de 15u dan in de studio. Heerlijk stil, koel, super toetsenbord zonder enige flex met numeriek gedeelte. De zbook 15 is ook prima machine, de g1 die ik heb is ook erg stil, alleen om iedere dag mee in de rugtas op de fiets mee te nemen is die extra kilo (verschil laptop + voeding) wel een flinke extra belasting.

[Reactie gewijzigd door wout1001 op 20 maart 2016 06:08]

Dankjewel :)
De punten die je noemt van de studio wist ik niet. Vond hem er tof uitzien en de power die erin kan ook interessant. Soms heb ik 4-6 vm open staan. Ik ben zo iemand die het vervelend vind als er ergens vertraging opduikt, stottert. ja luxe probleem :+ Maar als die 15" de oplossing is voor mijn probleem geef ik graag daar geld aan. Daarnaast vind ik de brouwkwaliteit ook altijd in orde. Om ermee op de bank te zitten. Ja, dat lijkt me minder inderdaad. Al heb ik daar mijn tablet/macbook pro 13" voor. De zbook word dan puur voor werk en daarmee zit ik dan liever aan een tafel/bureau.

MSI, heb ik ook naar gekeken. Zien er wel oké uit. Kwa spes zijn ze ook mee. Echter lees ik daar ook verhalen rond brouwkwaliteit die niet zo in orde zijn als bijv HP.

Mijn neefje vroeg laatst of ik nog een laptop wist die licht was maar toch wat aankan. Na deze review van jou zal ik hem zeker deze eens laten zien. Was hem zelf totaal vergeten.

Ik weet ook dat het gewicht van de 15" zbook wat hoger is al is de G3 weer wat dunner/lichter. Ook geen dvd speler meer. Nu doen we toch alles al via usb/thunderbolt dus dat is voor mij geen probleem.
Prima review, ik heb exact dezelfde laptop voor exact dezelfde toepassingen gekocht. Hij bevalt ook mij zeer goed ondanks de wat mindere reviews van bijvoorbeeld mobiletechreview. De laptop voelt erg goed aan ik ben zeer blij met het toetsenbord. De laptop ziet er in het echt ook veel beter uit dan op de plaatjes. Ik begrijp jou opmerking over de NUM en de CAPS lock niet. Op mijn laptop gaat er gewoon een lampje branden als ik ze indruk, ook als de toetsenbord verlichting uit staat. Maar goed dat gezegd hebbende kan ik ook iedereen deze laptop aanbevelen!
Ja, ik ben er achter gekomen wat er gebeurt: als je de toetsenbordverlichting uit zet, dan doen de caps/num lock ledjes het altijd. Als je de toetsenbordverlichting aan zet, dan gaan de caps/num lock ledjes uit wanneer de toetsenbordverlichting zichzelf uit zet als je het toetsenbord een seconde of 10 niet aanraakt. Maar ik heb toetsenbordverlichting uitgezet, want ik hoef geen verlichting behalve caps/num lock, dus hier heb ik geen last meer van.

Na een half jaar in gebruik ben ik nog steeds erg content met de laptop. Enige onhebbelijkheid is nu nog dat hij soms niet in de gaten heeft wanneer de koptelefoon wel/niet is aangesloten. Ik weet nog niet of dit een Windows 10/driver probleem is.

Ik heb de review op mobiletechreview even bekeken. Helaas snappen veel mensen niet waar ze deze laptop moeten plaatsen. Ze zetten wat benchmarks neer en dan vergelijken ze met bijvoorbeeld quadcores, dit is totaal zinloos. In Visual Studio heb je helemaal geen profijt van een quad core. Maar je hebt met een dual core wel profijt van minder energie gebruik, dus kleinere accu nodig, minder gewicht, minder hitte productie (dus kan op je schoot), en minder fan noise. Dit is dagelijks veel fijner dan 2 extra cores die in 99,9% van de tijd niet benut.

[Reactie gewijzigd door wout1001 op 19 augustus 2016 22:04]

Dat is geinig dat was me nog niet opgevallen, ik gebruik de backlight wel regelmatig. Programmeren doe je in het donker! 8-) Koptelefoon zal ik ook eens proberen, gebruik normaal gesproken altijd een externe geluidskaart dan heb je dat natuurlijk niet.