Specificaties 5.2-kanaals met 100W versterker en 6x HDMI - Bekijk alle specificaties

Pioneer VSX-830-K Review

JSwennen 16 maart 2016, 388 views

Pioneer VSX-830-K

Mijn eerste stappen in een 'professionelere' muziekbeleving bevallen me erg goed met deze Pioneer VSX-830-K. Eens alles ingesteld is de geluidskwaliteit uitstekend, zowel voor muziek als film. Minpunten zijn het gebruiksgemak & de connectiviteitsproblemen (wifi, app & bluetooth).

Pluspunten

• Uitstekende geluidskwaliteit
  • Meer dan voldoende vermogen
  • Duizend en één instelmogelijkheden

Minpunten

• Gebruiksvriendelijkheid, duizend en één instelmogelijkheden
  • Connectieproblemen (wifi, app, bluetooth)
  • Aansluitingsmogelijkheden oudere toestellen

Geluidskwaliteit Score: 5
Met de Pioneer VSX-830-K wil ik mijn eerste stappen zetten in een 'professionelere' muziekbeleving.
Naast deze heb ook enkele andere receivers overwogen, echter voor de Pioneer gegaan gezien de iets betere productspecificaties voor dezelfde prijs.

Voordien hadden we een 'budget' Sony BDV-2100E, wat prijs kwaliteit een geweldig toestel was. Deze gebruiken we nu in de logeerkamer waar we een 2de televisie hebben staan.

De Pioneer heb ik gekoppeld aan een SVS PB-1000 subwoofer en een Pioneer S-ES3TB 5.0 luidsprekerset.

Het toestel zelf ziet er stevig en misschien wel een beetje 'retro' uit, persoonlijk vind ik dit wel mooi al kan ik me voorstellen dat andere mensen liever een modernere look hebben.

Deze retro look staat in contrast met de aansluitingsmogelijkheden. Al je toestellen kan je aansluiten via een HDMI aansluiting. Indien je nog oudere toestellen hebt zonder HDMI ben je met deze Pioneer meer beperkt en zal je keuzes moeten maken.

Het toestel instellen gaat eenvoudig, de microfoon aansluiten op enter duwen en het automatisch configuartie programma gaat van start. Dit neemt een 10 tal minuten in beslag.
Nadien was ik teleurgesteld, het geluid was eerder aan de fletse kant.
Ik heb dan enkele instellingen zelf aangepast, dit maakt echt een wereld van verschil.
Dit is een min & pluspunt voor het toestel. Langs één kant is dit voor leken een zoektocht dat heel wat tijd in beslag neemt, langs de andere kant kunnen mensen die er wat van kennen zich helemaal uitleven.
De muziekweergave is super, ik hoor geluiden die ik vroeger nooit heb gehoord. Dit is een heel aantal niveaus hoger in vergelijking met mijn vorig toestel. Ook het vermogen is meer dan voldoende. We hebben een gemiddelde woonkamer & heb nog niet meer dan 75% van het totaalvermogen gebruikt. 75% is al veel te luid, weliswaar kristalhelder zonder enige vervorming.
Ook de filmervaring is helemaal niet te vergelijken met vroeger, top! Tevens heb ik de indruk dat de beeldkwaliteit van mijn Sony Led HD TV (die zo al uitstekend was) zelfs nog iets beter is.

Eens de juiste instellingen gevonden heeft dit toestel een indrukwekkende geluidskwaliteit. Op dit moment zie ik niet in wat duurdere toestellen hier extra zouden kunnen toevoegen.

Zijn er dan minpunten?

Ja toch wel, de complexiteit van de instellingen had ik al beschreven. Daarnaast is het toestel ook in het algemeen niet makkelijk in gebruik. Je hebt verschillende mogelijkheden om het toestel te bedienen; via knoppen op het toestel, rechtstreeks via de afstandsbediening (deze hebben ze blijkbaar gerecupereerd uit de jaren '90, de afstandsbediening van mijn Sony TV is puur design in vergeleken met deze), via een on screen menu (ook uit de jaren '90 :-) ), en via de Pioneer app (IOS of Android).
De bediening via de afstandsbediening is OK voor de basisfuncties, eens je de instellingen wenst te bekijken of veranderen wordt het complexer.
Op het eerste zicht is de app erg gebruiksvriendelijk, echter heeft niet iedereen een Apple of Android product om deze op te installeren. De App laat je toe de basisbediening uit te voeren & een heel aantal instellingen te veranderen. De App is gebruiksvriendelijk, ziet er erg goed uit & laat je toe indruk te maken op je vrienden, echter treden er te vaak connectieproblemen op. Ik weet niet of dit een algemeen probleem is of dit een alleenstaand geval is, het kan trouwens ook zijn dat mijn wifi router hier de oorzaak van is.
De eerste weken kwam het 2 maal voor dat ik via de app geen connectie meer met de receiver kon maken, waarna de wifi verbinding wegviel & het toestel volledig blokkeerde. De eerste keer heb ik een volledige reset moeten uitvoeren, de 2de keer kon ik het apparaat terug bedienen door gewoon de stroomkabel enkele minuten uit te trekken.
Ondertussen heeft dit probleem zich al 5 weken niet meer voorgedaan. Al werkt de App nog steeds niet optimaal. Soms moet je meersmaal proberen alvorens de app connectie met de receiver kan maken & soms is er een duidelijke vertraging te merken tussen de app & de receiver.
Ik moet eerlijk zeggen dat we het toestel nu meestal bedienen via de afstandsbediening. De app gebruiken we enkel om instellingen te veranderen, om via wifi muziek af te spelen of om de internetradio te gebruiken.

Verder heb ik de indruk dat het apparaat sowieso soms de wifi connectie verliest. Bijvoorbeeld bij het luisteren naar de internetradio, al gaat dit over het algemeen wel goed.

Een ander minpunt is de bluetooth connectie, deze is allesbehalve stabiel. Het geluid blijft hangen & valt heel regelmatig weg. Echter maak ik nooit gebruik van de bluetooth connectie gezien we onze muziek via wifi afspelen (dit werkt wel goed).

Algemeen ben ik meer dan tevreden met dit toestel gezien de uitstekende geluidskwaliteit bij film & muziek voor deze prijs.
Gelukkig maak ik geen gebruik van de bluetoothconnectie, anders zou ik geen andere keuze hebben gehad dan het toestel terug binnen te brengen.

De wifi connectie (internet radio & connectie met de app) blijf ik verder opvolgen.

Heb jij ook een Pioneer VSX-830-K?