Atag One Thermostaat Review

IloveMyHenB 16 maart 2016, laatste update op 16 maart 2016, 533 views

Atag One Thermostaat

Ik heb de ATAG One nu zes maanden in gebruik. Initieel was ik erg gelukkig, ik wilde al langere tijd een 'slimme' thermostaat en nu had ik er een en hij zag er ook nog eens mooi uit! Inmiddels ben ik redelijk teleurgesteld en zoek ik een vervanger.

Pluspunten

• design van de thermostaat zelf
  • design van de UI voor instellen van het temperatuurschema
  • handig om je thermostaat via een app op je telefoon te kunnen bedienen

Minpunten

• verwarmt te lang door
  • onbetrouwbaar
  • mis handige features

Kwaliteit Score: 2
Ik heb de ATAG One nu zo'n zes maanden in gebruik. Hiervoor had ik een ATAG WiZe. Eigenlijk wilde ik een Nest aanschaffen, maar heb toch de One gekozen omdat de One gebruik kan maken van het modulerende vermogen van de ATAG CV ketel.

Op dit moment ben ik hevig teleurgesteld en zit al aan vervanging te denken. Ik zou niemand aanraden de One te kopen.

Mijn ervaringen zijn hoofdzakelijk negatief helaas:
  • de thermostaat zorgt er elke keer voor dat het een een hele graad warmer wordt dan de ingestelde temperatuur. De oplossing om dan de ingestelde temperatuur met 1 graad te verlagen is geen goede oplossing, want daarna zakt de temperatuur weer tot dat te lage niveau voordat de ketel weer begint te verwarmen.
    Na gebeld te hebben met de helpdesk van ATAG hebben we samen het vermogen van de ketel omlaag geschroefd. Dit werkte inderdaad, maar nu duurt het heel lang om het huis warm te krijgen als je onverwacht eerder thuis komt in een koud huis en vergeten bent met de app de CV aan te zetten.
  • ik heb al regelmatig gehad dat om onduidelijke reden het 's ochtends niet warm gemaakt was. Dit is heel akelig en komt onbetrouwbaar over. Toen moest ik handmatig de temperatuur hoog zetten en sloeg hij alsnog aan. Lijkt me een bug.
  • ik heb ook gehad dat het lerende vermogen ineens verdwenen was. Ipv dat hij om 6 uur aan sloeg om om 7 uur warm te zijn, sloeg hij pas om 7 uur aan. De wederom vriendelijke helpdesk gebeld en zij wisten ook niet wat er aan de hand was. Ze adviseerden me een volledige reset uit te voeren. Dit was veel werk en erg suf dat het nodig was, maar het werkte inderdaad.
  • verder mis ik een paar handige features die de oude ATAG WiZe en Honeywell die ik daarvoor had al wel hadden: "ben een paar uur weg dus zorg dat de CV een paar uur uit gaat en dat het over X uur weer warm is" en "Morgen programma als zondag" voor feestdagen.
Positief:
  • de temperatuur instellen in de app en op de website werkt intuitief en best snel, ik merk dat ik voor een vakantieperiode makkelijk het programma aanpas.
  • het design van het apparaat aan de muur.
  • de ATAG helpdesk.
  • Volgens mij is er nog hoop. ATAG zou in theorie alle gebreken softwarematig kunnen repareren en automatisch uitrollen naar alle One apparaten. Of ze dit gaan doen en wanneer is onduidelijk.

Heb jij ook een Atag One Thermostaat?