Specificaties Intel Pentium N3700 on board - Bekijk alle specificaties

ASRock N3700M Review

fboecom 16 maart 2016, laatste update op 16 maart 2016, 312 views

ASRock N3700M

Prima basis voor een flexibele NAS server onder Xubuntu.

Pluspunten

• weinig energieverbruik
  • quad core werkt echt
  • stabiel

Minpunten

• weinig sata aansluitingen
  • cpu taken (natuurlijk) langzaam

Layout Score: 3
Voor het serveren van mijn 6TB aan films, muziek en fotos gebruikte ik een I3550 gebaseerde mini tower, maar dat ding stond ondanks de goede chip toch 80 watt weg te branden en wel 24x7.. Plus de bijbehorende koelherrie.

Waarom een 'computer' als NAS? wel - een paar redenen: volledige flexibiliteit in taken, server en desktop functies ineen, ruime support op internet voor alle denkbare functies (en problemen), gebruik van standaard user interface (VNC en browsers), veel hogere snelheid dan NAS systemen, zowel qua hardware als software uitbreidbaar en veranderbaar tegen altijd marktconforme prijzen.

Een laag wattage was de allerhoogste prio en na een aantal reviews leek mij dat de Intel N3700 de beste prestatie gaf bij een ultiem laag wattage van 6 watt. Kort gezegd ben ik daar beslist niet in teleurgesteld. Maar hier een paar ervaringen en plussen en minnen.

Hardware en poorten

De 3700M chip komt als 1 geheel met dit mobo van Asrock dus dat is gemakkelijk installeren. Ik heb totaal geen esthetische eisen dus installeren in een oude ATX kast was een makkie. Even spannend voor sommige draadjes uit de kast omdat het bord ver van de voorkant zit, maar dat ging allemaal net. Het bord heeft HDMI en USB2 en 3 plus een interne USB3 aansluiting, dus met een apart te bestellen panel heb je 2 usb3 aansluitingen voor op je kast - handig voor die regelmatige backups op externe disks.
De grootste misser van dit bord is dat het maar 2 sata aansluitingen heeft - terwijl de kleinere ITX versie er wel 4 heeft - raar maar waar. Ik koos voor de M omdat ik nog gewoon DDR3 geheugen had liggen. Maar nu moest ik een PCIe bordje met 2x sata kopen. 't Is een beetje lood om oud ijzer.

Stroomverbruik en geluid

Het is eigenlijk heel vreemd dat dit soort bordjes van 6 watt nog een gewone ATX voeding nodig heeft. En ja, in mijn kast zitten 4 disks, maar om daar 400Watt op los te laten? Hoe dan ook moest ik dus met een klassieke voeding werken. De N3700M is passief gekoeld, in de kast zitten geen ventilatoren (meer), maar in welke gebruiksvorm dan ook, de ventilator van de klassieke voeding hoor je. Een beetje. Maar toch.
Naar nul geluid kan ook, daarvoor koop je dan de N3150DC voor gebruik met een laptop voeding. Duurder en minder snel.

Besturingssysteem

Al mijn disks waren EXT4 geformatteerd dus dat werd Linux. Ik startte met LinuxMint - een mooie UI. Maar... de uitdaging van mijn server was en is hem te beheren op afstand, dus bedienen via VNC en aanzetten per knopdruk of op afstand te rebooten met PuTTy. Na installatie van LinuxMint blijkt dit OS niet overweg te kunnen met de grafische kaart van het bord. Aansluiten van fysiek scherm, toetsenbord en muis was weer nodig. Een drama - al draait de server meestal weken zonder reboot - toch lastig. Na zoeken en proberen blijkt Xubuntu totaal geen probleem te hebben met de hardware en ook vncserver draait direct goed.
Disks parkeren
Een venijnig onderdeel van het gewenste lage energieverbruik bleek de spin down van de hard disks. Ik ben gewend dat Windows dat allemaal keurig doet, gecombineerd met het interne gedrag van de schijven zelf. Nu, met (in ieder geval) Xubuntu gebeurt dit niet. Ondanks dat mijn Boot drive een SSD is. Maar de andere 3 HDs bleven maar aan staan. Vraag mij niet waarom dit gebeurt, maar er is wel een oplossing. Edit rc.local in /dev/sd<drivenr> en voeg daar toe de string: hdparm s 200. Na reboot is die situatie actief en parkeren de HDs na een aantal minuten van niet-actief. Uiteraard springen ze vlot aan als er data gevraagd wordt.

Prestaties

..die zijn voor een NAS natuurlijk niet zo belangrijk, alhoewel... Allereerst is het serveren aan een aantal clients van multimedia (voornaamste taak) geen enkel probleem. HD graphics heb ik even getest, is voor mij niet belangrijk, maar het werkt prima. Het backuppen van andere computers (neventaak) gaat lekker met zo'n 30MB/sec schrijfsnelheid (naar HD, SD sneller) - zoals ik gewend was. Het mooie van dit 4-core bord is dat als je dit soort disk acties doet, je gelijktijdig nog heel prima kan firefoxen. Of iets anders. Kom daar maar eens om bij de oude AMD Athlon machines onder XP. Wat dat betreft zijn de prestaties van de N3700 puik.
Iets anders wordt het als je iets moeilijks vraagt. Als je gebruik maakt van encrypted directories is kopieren naar zo'n folder (bv van een Windows client naar zo'n connected drive geserveerd met Samba) overduidelijk langzaam. Onder de I3550 merkte je geen verschil met (niet-) encrypted. Specifiek bij een multimedia server duurt het indexeren van 4GB aan films en muziek met Plex server (fantaaaastisch product) of Mediatomb, UUUUren. Maar ok, je hebt er geen omkijken naar en eenmaal gedaan werkt het prima.

Conclusie na 3 maanden gebruik

Machientje staat nu voldoende tijd te zoemen om deze swap met de I3550 (die lekker iets anders staat te doen waar hij heel goed in is) tot een groot succes te maken. Investering 100 euro in bord en 25 euro in 2 extra sata poorten, 15 euro voor een USB3 front panel. De rest al beschikbaar. Xubuntu is een efficient, betrouwbaar en op afstand compleet bedienbaar OS. Integratie met mijn andere Windows, iOS en Android clients (gebruik Samba) geen enkel probleem. Ik heb de eerste maand wat temp sensors gevolgd, maar CPU of kast worden nooit te warm. De kelder blijft nu koel en je hoort de voeding maar heeel zacht. Je hoeft nooit meer na te denken het ding uit te zetten want zeg maar 10 watt - tja zelfs een milieufreak hoeft zich daar niet druk over te maken.

Heb jij ook een ASRock N3700M?

Op zich een leuke review.

Maar ik mis nog net even de interessante dingen:
  • Welke voeding heb je nu echt gebruikt?
    (En heb je een PicoPSU overwogen? Om het verbruik naar beneden te halen)
  • Heb je ook echt gemeten wat hij nu gebruikt?
    Als je een 300W voeding hebt gebruikt dan kan het nog wel eens tegenvallen vanwege de veel minder goede efficiency bij lage load.