Specificaties 42" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Philips 42PFL5604H Zwart Review

Obiter dictum 14 juli 2009, laatste update op 25 november 2010, 4.202 views

Philips 42PFL5604H Zwart

Pluspunten

• Zachte prijs
  • Firmware update's
  • Goed beeld
  • Pixel plus HD
  • Meer dan genoeg aansluitingen

Minpunten

• Beetje een stofhapper
  • Langzamere menu's dan prettig is
  • Lekt een beetje licht

1. Voorafgaand aan de TV
De zoektocht
Als student heb je geen vallende banken nodig om je eigen kredietcrisis te hebben. Toch wil je ook wel eens wat, zoals een grote LCD op je kamer. Daarom ben ik uitgebreid op zoek geweest naar een 42". Heel veel eisen had ik opzich niet; het moest tenminste 40" zijn, full HD omdat er een PS3 aangekoppeld zou worden en een algemene "goed gevoel" over de televisie. Ik heb dus een lange tijd de pricewatch in de gaten gehouden op deze criteria (42", fullHD). De prijs speelde een grote rol.

Alternatieven
Het is zeker niet de duurste, ,maar ook niet de goedkoopste TV geworden, zoals je kunt zien. Hiervoor waren een paar redenen. Samsung tv's heb ik, misschien wat verouderd van mij, dus niet het goede gevoel bij. Ik zou me te vaak afvragen of en wanneer er iets stuk zou gaan. Het design van de Sony spreekt mij absoluut niet aan en met LG heeft mijn vriendin slechte ervaringen. Philips is voor mij altijd een goede naam geweest, met een mooi design en geen slechte prijs/kwaliteit verhouding. Ook de specificaties waren niet slecht. Het werd dus de Philips.

2. De tv zelf
Algemeen
Eenmaal alles aangesloten was ik een blij man. Zodra je de tv opstart krijg je direct een setup screen te zien, waarbij onder anderen het beeld wordt afgesteld op jouw voorkeuren en de zenders worden geïnstalleerd. Het afstellen van het beeld gebeurt door je een aantal foto's te laten zien, waarna je steeds moet kiezen welke heft van het beeld je er beter uit vindt zien.
Het installeren van de zenders ging vooral erg vreemd; het begon pas bij kanaal 2000 en de tv bleef maar zeuren over digitale zenders. Later bleek dat dit een foutje was van Philips, en ik kan elke koper dan ook aanraden direct de firmware te updaten.

De uitgangen
Zeer compleet, helemaal voor deze prijs. De foto is niet héél duidelijk, maar ik kreeg gewoon geen betere foto. Daarom nog een officiële foto erbij. 2x HDMI aan de achterkant voor de vaste randapparatuur, 1x aan de zijkant voor de variabele zoals een camera. 2x scart, s-video... ik denk meer dan genoeg voor de gemiddelde gebruiker. Wat ik vooral erg op prijs stel is de USB poort aan de zijkant; zowel voor de firmware updates als voor vrijwel elk usb apparaat zeer handig. Foto's direct vanaf de camera of via een usb kaartlezertje direct uitzien is natuurlijk altijd goed.

Het beeld
In de hoek lekt de tv licht. Dit was me eigenlijk pas opgevallen toen ik een cabaretshow aan het kijken was, waarbij de cabaretier met zijn hoofd in het midden was, met in de hoeken enkel zwart. Het is ook niet storend bij het normale tv kijken, maar in situaties met veel zwart is het dus wel goed te zien dat er licht gelekt wordt.
Het Pixel Plus HD systeem en de ruisonderdrukking halen nog verassend veel van de ruis die je hebt bij het kijken naar analoge tv weg, dus dat maakt het tv kijken zeker een stukje prettiger.

Eenmaal aangesloten op een PS3 kwam natuurlijk pas de ware aard van het beestje naar boven! Full HD 1080P beeld met een dito input. Als eerste ging GTA IV erin. Wat me erg opviel was het gebrek aan anti-aliasing, hoewel ik er nog steeds niet helemaal uitben of het aan de game, of aan de tv lag.

Al met al is het beeld, even los van de AA van zojuist, erg goed. Weinig ghosting en mooie kleuren.

Het menu
De heren van Philips hadden er een iets snellere chip in moeten zetten, of iets minder fraaie menu's, maar de compromis waar ze nu voor hebben gekozen is gewoon vervelend. De on-screen menu's zijn mooi, maar niet vloeiend en ze reageren niet vlot op user input. Het is zeker geen grote ergernis, met name omdat je het niet vaak gebruikt, maar het is wel een beetje een gemiste kans.
Wel handig, met name bij veel randapparatuur, is de grote "home" knop op de afstandsbediening. Je kunt aan elke uitgang een naam koppelen, waarna je door op de "home" knop te drukken een menu krijgt met thumbnails en tekst eronder van de apparatuur. Zo hoef ik niet "HDMI1" te selecteren voor de PS3, maar kan ik gewoon op een grote knop met "spelcomputer" drukken.

Al met al zeer tevreden met deze aankoop. De meeste minpuntjes staan al opgesomd, maar zulke kleine dingen stoor ik me niet aan als ik kijk naar het zachte prijsje van deze tv. Ik kan hem iedereen die geen hele grote portemonnee heeft dan ook zeker aanraden.

Dit is mijn eerste review. Als je op- of aanmerkingen of vragen hebt, hoor ik natuurlijk graag óf hieronder, óf op mijn profiel. Hopelijk heb je wat aan de review.

Heb jij ook een Philips 42PFL5604H Zwart?

Hoe zit het met de montage (ophang) mogelijkheden van deze tv? Verder mooie review, mis alleen nog wel hoe het met het geluid van het ding zit. (puur van de TV, ik snap ook dat je er een setje aan hebt hangen, maar niet iedereen heeft een geluidssetje)
Over het geluid valt niet gek veel te zeggen voor mij, het zijn 10w speakertjes waar naar mijn mening prima geluid uit komt. Een echte audiofiel ben ik niet, dus mogelijk dat de purist er anders over denkt. Wat wel heel mooi is het feit dat de speakers volledig zijn weggewerkt in de behuizing, en dus niet zichtbaar zijn.

Qua ophangmogelijkheden is het de vesa 200mm standaard.
Nou... de PS3 rendert GTA IV maar 640p, de rest meestal op 720p. Daarna wordt het door je PS3 of TV (weet niet wat de mogleijkheden zijn van de PS3 qua upscalen) naar 1080p opgetrokken. Dat het er dan minder strak uitziet als je had verwacht, ligt dus aan de game in dit geval.
In de brochure ( http://www.p4c.philips.co...42pfl5604h_12_pss_nld.pdf ) staat dat hij ook over een CI+ slot beschikt...hij is alleen niet gecertificeerd door ziggo en ik heb ook nog niets kunnen vinden erover eigenlijk.

Weet jij er misschien het fijne van! Als het zou werken is het momenteel de goedkoopste FullHD tv met een CI+ slot, wat het voor mij toch wel een erg interessante TV maakt!
Juist dat probeer ik nu ook uit te zoeken. Het lijkt erop dat het al werkt met ziggo of dat het binnenkort gaat werken.