Thermaltake Tsunami VA3000BNA Review

Mergazer 14 september 2005, 735 views

Thermaltake Tsunami VA3000BNA

Pluspunten

• Mooi uiterlijik
  • Erg handige side-panel
  • Handig instalatie systeem voor 5 1/2" drives
  • Staat stevig

Minpunten

• Top-panel!
  • Ruimte in de kast is beperkt
  • Ietwat luidruchtige fans
  • Gebrekkige loskoppelbaarheid van de interne en externe 3,5" drive houders

Bij het openmaken van de grote en degelijke verpakking had ik een erg goede indruk van de kast. Mooi afgewerkt (glanzend metaal) en stevig. Eenmaal de kast opengemaakt had ik wederom een goede indruk; geen scherpe randjes etc en een duidelijke handleiding en genoeg schroefjes en dergelijke. Ook erg handig is de manier waarop je de side-panel kan openen en sluiten dit kan namelijk door 2 grote schroefen los te draaien (geen schroevendraaier voor nodig) en 2 soort van klik sloten open te maken. Het enige nadeel wat ik tot nu kon bespeuren was de wat vreemde locatie van het "front-panel" wat namelijk bovenop de kast zit en toegangkelijk is doormiddel van een ietwat slap oogend druk klepje.

Het instaleren van de voeding verliep zonder enige problemen en deze bleef er ook stevig in zitten. Ik moest enkel de voeding een kwart slag draaien om langs de top-panel draden te komen. Wat nu wel opviel was de beperkte ruimte (in de eerst ruim ogende kast) dat komt mede door mijn voeding: CoolerMaster RealPower 550watt met een overdaad aan kabels die je er helaas niet af kan halen. Mijn advies is om een voeding te kopen waarbij dit wel kan.

Het moederbord ging er ook makelijk in, het enige nadeel was dat 1 schroef moeilijk te bereiken was (zat achter een stuk van de kast). Het instaleren van de 5 1/2" drives ging erg soepel mede door de bijgeleverde "sliding-rails" ze zaten hiermee ook echt stevig vast zonder het gebruik van enige schroef. De floppy drive ging wat lastiger aangezien deze een stuk uit het voorste deel van de kast moet steken om er netjes uit te zien aan de voorkant. Er zitten namelijk 2 deurtjes aan de voorkant waarvan je de 2e moet openmaken om een drive erin te doen en er zit enige afstand tussen het einde van de kast en het 2e deurtje. Mede hierdoor kon ik mijn watt meter (bijgeleverd bij de voeding) helaas niet gebruiken. Je kan ook de 3,5" drive (extern) houder eruit halen alleen is dat alles behalve soepel, bij mij bleef deze steken en schoot er vervolgens uit. Niet aan te raden dus om dit te doen met moederbord en al al in je kast. De 3,5" drive houder (intern) kan je ook eruit schuifen wat naar buiten toe gebeurt deze is alleen erg vreemd vastgemaakt en ook niet zonder schokken eruit te halen. Wat wel weer een voordeel is zijn de rubberen nopjes om het geluid van de hardeschijf te dempen en de grote schroefen die erbij zitten.

Nu ik alle kabels ging aansluiten bleek pas hoe beperkt de ruimte was. Ik moest de kast op z'n zij leggen en de stroomkabels eruit hangen om de IDE kabels en S-ATA kabels aan te kunnen sluiten. Ik had een ronde IDE kabel van 60cm gebruikt voor mijn DVD-RW en DVD-ROM deze bleek alleen erg lang voor deze kast. Nu blokkeert deze kabel een groot deel van de kast (bij gewone IDE kabels moet dit al helemaal erg zijn lijkt mij). De videokaart (XFX GeForce 7800GT) erin krijgen ging ook niet erg soepel; eerste botste hij met de HD, maar dit was verholpen door de HD een stap lager te zetten. Het schroefloze PCI bevestigings systeem werkt ook niet bij videokaarten van dit formaat waardoor ik met veel gepriegel een schroefje erin moest zien te krijgen wat uiteindelijk dan wel weer is gelukt zonder het complete schroefloze systeem eruit te hoeven halen.

De stroomkabels aansluiten ging moeizaam door de erg beperkte ruimte vooral de moederbord connector en de PCI-X connector waren er erg lastig in te krijgen. Ik wou ook het "top-panel" aansluiten, maar heb me hierbij uiteindelijk beperkt tot enkel de 2USB poorten aangezien de FireWire en Audio kabels haast tot helemaal onmogelijk waren om aan te sluiten met het moederbord al in de kast. Misschien is dit anders met andere moederborden maar met een ASUS A8N-SLI Premium is het letterlijk onmogelijk.

In de kast zitten 2 120mm fans die naar mijn mening niet erg veel lawaai maken, maar ook niet bepaald geruisloos zijn. Deze ga ik dan ook binnenkort vervangen door 2 papst fans. De airflow in de kast is wel goed ik voel regelmatig in de kast of deze warm is, maar hij voelt eerder koud dan warm aan.

Het is een goed uitziende kast, met redelijk veel mogelijkheden alleen de ruimte en het top-panel zijn "erg vervelend" mijn kast ziet er nu van binnen erg rommelig uit en kan er ook niet netter uitgaan zien. Ook moet ik nu telkens achter de computer kruipen om mijn koptelefoon erop aan te sluiten als ik s'nachts wil gamen. Desalnietemin een leuke kast voor deze prijs.

Heb jij ook een Thermaltake Tsunami VA3000BNA?