Antec Twelve Hundred Review

Craven 14 juli 2009, laatste update op 20 juli 2009, 3.387 views

Antec Twelve Hundred

Pluspunten

• Ruimte
  • Koeling
  • Looks
  • Inbouwmogelijkheden

Minpunten

• 8 schroeven per drivebay...
  • Overall afwerking is minder dan ik gewend ben van antec

Ik heb de kast nu iets van 3 maanden denk ik.

Waarom:
Ik heb deze kast als vervanging gekocht voor mijn antec p182 om 2 redenen. Ruimtegebrek en de koeling was niet afdoende. Dat is iets wat ik beide meer dan genoeg heb in de kast. In de p182 zat ik aan de maximum aantal fans dat erin kon en alsnog werden sommige componenten wel erg heet. Met name mijn toen net nieuw aangekocht Sapphire HD4870. En de overclock van mijn q6700 zat ook aan zijn max door de temp.

Kwaliteit en vormgeving:
Was eerlijk gezegd minder dan ik verwacht had. Mijn p182 was aan alle kanten perfect afgewerkt. Nergens scherpe randjes of scheve paneeltjes of iets dergelijks. Bij de antec 1200 vind ik het allemaal net een stukje minder. De paintjob is niet echt perfect. Krast best wel snel en als je een beetje goed kijkt zie je overal druppeltjes. Beetje jammer maar is nog mee te leven als je voorzichtig doet. Daar komt bij dat de zijpanelen wat, tsja hoe zal ik het zeggen, vervormd zijn. Bij mijn p182 paste het perfect overal sloot het aan en het voelde gewoon stevig (al was het plastic). Bij de 1200 voelt de "fit" gewoon wat slechter. Stevig is het natuurlijk wel maar ze passen gewoon niet helemaal lekker. Maar goed als ze eenmaal zitten dan zitten ze ook. Dus is ook nog geen ramp. Waar ik me het meeste aan irriteerde was het sidewindow. De kast staat namelijk op mijn bureau naast mijn scherm en ik kijk er dan ook constant naar. Het probleem is dat het window niet netjes op maat is geboord zodat alle schroefpunten er netjes in vallen maar het lijkt er op sommige plekken in geperst te zijn door de lichtval hier zie ik namelijk overal vervormingen. Zit er al een tijdje over te denken om daarom aan mijn eerste casemod ooit te beginnen en dat lelijke sidewindow te vervangen en op een andere manier te bevestigen.

Overall look ziet er opzich wel strak uit. Ondanks de ledjes is hij vrij clean. De ledjes zijn namelijk niet zo fel op die van de top 200mm fan na. Maar die kan je toch uit zetten. Klein extraatje: de binnenkant van de kast is ook helemaal zwart gespoten.

Inbouwmogelijkheden:
Zijn heel kort gezegd bijna eindeloos. Je kan er zo verschrikkelijk veel in kwijt. Standaard zijn er 3 (externe) 5,25 inch bays en 9 (interne) 3.5 inch bays. Dan kan je er ook nog 3.5 inch drive bays uithalen om 3 nieuwe 5.25 inch bays te creeren.

Rond het moederbord heb je ook zeeen van ruimte. Onderin tussen voeding en moederbord zit zeker 4cm en bovenin tussen de bovenkant van de kast en het moederbord heb je nog iets van 10cm. Hierboven zit dan ook een Thermalright IFX-10 (cpu koeler aan de achterkant van je mobo). Dit is trouwens meer een gimmick dan dat hij ook nuttig werkt. Helpt misschien 1 of 2 graden max. Aan de zijkant van het mobo heb je ook nog iets van 4 a 5cm. Ik heb er op het moment een TRUE in zitten en ik heb aan de zijkant ongeveer nog 1cm over.

Kabelmanagement is ook weer heel netjes geregeld in deze kast. Er zit een gat onder het mobo bij de voeding, 2 aan de zijkant van het mobo en 2 aan de bovenkant van het mobo. Hierdoor kun je alle kabels naar achteren routen om er daar een enorme takkebende van te maken (bij mij dan :P). Kabeltjes van de front fans worden overigens heel netjes door de drive bays naar achteren gerout.

Koeling:
Dit is natuurlijk waar ik deze kast speciaal voor heb uitgezocht, veel fans. 3x 120mm aan de voorkant intake, 1x 120mm aan de zijkant intake (optioneel), 2x 120mm aan de achterkant outtake, 1x200mm aan de bovenkant outtake en natuurlijk je psu onderin outtake als het goed is. Alle fans die erin zitten zijn tricools. Die aan de achterkant en bovenkant kun je op 3 standen zetten. Die aan de voorkant zijn traploos regelbaar met een draaiknopje (wat overigens heel onopvallend is weggewerkt) in elke drivebay.

Waterkoeling
Dan nog even een stukje over waterkoeling omdat ik hier toch wel redelijk wat onderzocht heb icm met deze kast. Zou beetje jammer zijn als ik dat niet hier zou delen. Er zit namelijk een hele leuke interne setup in deze kast. Heb het uiteindelijk niet gedaan omdat het wat mij betreft teveel kost als ik zie wat ik ervoor terug krijg.

Als je alle 3.5 inch drive bays eruit haalt (maar de fans aan de voorkant laat zitten, dit kan zonder problemen). Dan kun je je harde schijven een kwartslag draaien en dan passen ze precies. Als je dan de aansluitingen naar de achterkant draait en daar ook ruimte uitzaagt voor de aansluitingen kun je je kabels ook nog is perfect wegwerken. Het mooie hiervan is dat er dan tussen je hdd's en je front fans precies een black ice gt stealth 360 past. Ik heb het helemaal uit lopen meten en het zou precies moeten passen. Je moet alleen even op een creatieve manier je radiator ophangen. Als je dan je meegeleverde tray in je 5.25 inch drive bays monteert kun je daar perfect je pomp en reservoir kwijt. Daar heb je nu namelijk 12 x 5.25 inch drive bays (minus je hdd's, optical drives en andere meuk). Het leuke is dus dat je een complete waterkoelingsset uit het zicht in je kast kan plaatsen. Je ziet alleen de slangen nog naar de componenten lopen.

Er is overigens ook nog bij antec een speciale 200mm radiator te koop die bovenin past. Speciaal voor de 200mm bigboy fans. Hij is allleen wel van aluminium maar goed... je kunt niet alles hebben.

Installatiegemak
Dit is iets wat ik nog even kwijt moet. Schroefjes vind ik fijn. Ben nooit zo'n hele grote fan geweest van toolless designs. Maar dit gaat me toch te ver. Elke drive bay (3 in totaal) zit vast met 4 grote duimschroeven aan beide zijden. En als je je filters van je fans wilt schoonmaken aan de voorkant kan dat alleen als je de hele drive bay naar voren trekt. Dan moet je dus eerst beide zijpanelen los maken en vervolgens 24 schroeven!!! los maken en weer vastzetten. Dat is iets waar ik me enorm aan erger eens in de zoveel maanden als het weer schoon moet.

Foto's volgen nog, het is nu 3:20 's nachts en ik ben niet in de mood meer om mijn vriendins fotocamera op te zoeken.

Edit 15-7: Foto's toegevoegd.

EDIT 20-7: Extra info over waterkoeling setup

Heb jij ook een Antec Twelve Hundred?

Ik weet niet wat voor videokaart je er in hebt, maar ik draai nu SLI en dat wil ik dus stevig gekoeld hebben, maar is het niet zo dat bij deze kast de PSU alle frisse lucht vlak onder de pci-e slots weg zuigt?
Dat zou ik namelijk wel een beetje jammer vinden.
heb de kast al niet meer :P
maar dat de psu alle frisse lucht wegzuigt lijkt me stug. zit 3x120 in de front.
Dit is de voornaamste rede dat ik twijfels heb bij het kopen van deze kast.

Mijn huidige kast (CoolerMaster CM690) heeft ook een bottom-mounted PSU maar deze heeft recht onder de PSU een fangat zodat de PSU fan van ONDER (buiten) de kast aanzuigt en dit direct weer de PSU (kast) uitblaast aan de achterkant.
(Dus hetzelfde als deze kast, maar dan PSU omgedraait met fan onder).

Dit is een super logische en efficiŽnte opzet en ik snap niet dat deze kast dit niet heeft.

Anders dan dat lijkt me dit echt een super goede kast om te gebruiken als NAS met veeel harde schijven.

Is het mogelijk om 9 HDDs op te hangen of kan je door de bovenste 5.25" bays om te toveren er in totaal 12 ophangen (als je dus geen optische drives/displays gebruikt)?

Als dat namelijk wel het geval is denk ik dat ik deze kast toch ga kopen en er dan een ITXje met raid controller(s) en 12 HDDs in hang:
- 1x kleine hd voor OS en apps (wellicht een SSD)
- 4x 1TB HDD's in RAID 5 (mijn huidige opslag in pc)
- 7x 2.5/3TB HDD's in RAID 6
En dan lekker draaien op Linux 64bit met een remote desktopje =D
Je kan de fans aan de voorkant vervangen.
Degene die er standaard inzitten: Antec TriCool.
De rpm kan je veranderen met draaiknopjes aan de voorkant, ik dacht tot max. 2400.
Geluidsprod. van deze fans is redelijk hoog, als je echt silent wil, kan je ze beter vervangen. Ik heb ze er gewoon in omdat ik er geen last van heb :)
Mooie review,

ik had alleen nog een vraagje over je waterkoeling, je hebt het over een 360mm rad die je op kan hangen met improviseren, maar is het wel mogelijk om een 240mm rad op te hangen zonder te improviseren met ophangen?

alvast bedankt!
ik heb de waterkoelings setup uiteindelijk niet opgezet omdat het me teveel ging kosten.

Je houd nog 3 3.5inch bays over als je een 240 rad gebruikt. Dus je hoeft niet te klooien met je hdd's als je er niet meer dan 3 hebt. Maar je rad kun je nog steeds niet zo makkelijk ophangen denk ik. Heb er zelf geen ervaring mee maar er zitten nergens schroefpunten daar. Misschien dat je hem kan ophangen aan de gaten van de fans.
Vraagje kun je die koelers vervangen met Scythe Slip Stream 120mm, want weet niet welke er nu in zitten en hoeveel geluidsproductie er is, hoeveel rpms etc.

Mvg,