WD Blue PATA 100 MB/s, 500GB Review

DvdGiessen 14 juli 2009, laatste update op 14 juli 2009, 1.166 views

WD Blue PATA 100 MB/s, 500GB

Pluspunten

• Ruime opslag, een van de grootsten verkrijgbaar voor P-ATA (IDE).
  • Goede prijs/capaciteit verhouding
  • Lage geluidsproductie

Minpunten

• Zeer onbetrouwbaar, faalt snel
  • Vrij hoge warmteproductie

Ik heb 3 exemplaren van deze schijf in gebruik gehad, deze zijn alle drie gefaald.

De eerste schijf besteld in april 2009, als upgrade van mijn oudere 200GB schijf. De data van deze oude schijf is met Norton Ghost overgezet naar de Western Digital. Vervolgens is de oude 200GB schijf als primary master aangesloten en is hier Windows XP Prof. SP2 op ge´nstalleerd. De WD werdt aangesloten als primary slave, en diende als data-schijf.

In eerste instantie was ik tevreden over de schijf: geen hoge geluidsproductie, gemiddelde toegangstijd en doorvoersnelheid, en uiteraard de ruime capaciteit. De warmteproductie was relatief hoog, met twee ventilatoren die direct lucht aanzogen van buiten de case, was de temperatuur niet lager te krijgen dan 35 graden Celcius. (omgevingstemperatuur circa 18 - 19 graden)

Na enige tijd begon de schijf kuren te vertonen. Eerst sporadisch falen van de schijf, een spindown en onbereikbaar, waardoor het OS bevroor. Een warm reboot liet zien dat de schijf duidelijk niet reageede: deze was met geen mogelijkheid meer te herkennen door BIOS en software.
Het uitschakelen van de electriciteit en vervolgens een koude start zorgden ervoor dat de schijf weer op gang kwam.

Na enige tijd was een kenmerkend klikken te horen voordat de schijf vastliep: een typisch teken van een schijf die overlijdt. Na contact opgenomen te hebben met de leverancier is een tweede identieke schijf besteld, waar zo snel mogelijk alle data heen gekopieerd is (weer met Ghost).
Vervolgens heb ik schijfanalysetools uitgevoerd, en het pakket SeaTools constateerde als eerste enkele problemen, te weten een groot aantal bad sectors en spin-up problemen.

De tweede schijf, een identiek model van dezelfde leverancier, is besteld en in gebruik genomen in mei 2009. De eerste schijf heeft het dus net 1 maand uitgehouden.
Ook deze schijf vertoonde al snel soortgelijke problemen: klikken en spindowns, niet reageerend.

Op dit punt heb ik het moederbord vervangen. Ten eerste omdat ik geen volledig vertrouwen had in dit oudere OEM-bord van HP aangaande de schijven, anderzijds omdat ik een krachtiger bord nodig had. Het nieuwe moederbord werdt de als zeek solide bekend staande ASUS P4P800. Na het vervangen leken de problemen voor een week opgelost, maar toen viel de schijf terug in het oude patroon van falen.
Het vervangen van de bekabeling mocht niet helpen.

Enkele SMART-monitorings tools toonden dat de schijf nog lang niet op falen stond, maar binnen enkele weken gaf ook deze schijf het op.
Een derde schijf (besteld in juni 2009), waarop ook al de data was overgezet, deelde uiteindelijk hetzelfde lot.

In eerste instantie was ik dus tevreden over deze schijf, maar de betrouwbaarheid van de schijf is in mijn ogen onacceptabel. Drie identieke schijven gaven elk na ongeveer een maand de geest. Na dit driemaal falen heb ik mijn vertrouwen in dit model volledig verloren en heb ik besloten een ander merk schijf te bestellen voor de opslag van mijn data.

Heb jij ook een WD Blue PATA 100 MB/s, 500GB?

wat gek zeg O_O ik heb deze schijven al ruim 1 jaar ( 2 stuks ) en afgelopen week weer nogmaals 2 besteld tot nu toe so far so good heb nu 4 stuks zonder problemen