Reeven Polariz (RFC-04) Review

Hukkel80 14 maart 2016, 346 views

Reeven Polariz (RFC-04)

Maar met een onbekende prijs is dit, puur kijkend naar het product, een mooie en goed werkende fancontroller. Ik zie geen reden om hem niet aan te raden.

Pluspunten

• Mooie afwerking
  • Behuizing is helemaal afgesloten aan de achterzijde
  • SATA power!
  • Ingetogen displays

Minpunten

• Het moet net je smaak zijn

Features Score: 4
Kwaliteit Score: 4
Welkom bij deze review van een fancontroller die tijdens het schrijven van deze review nog niet te verkrijgen is in de Nederlandse winkels. Of althans hij verschijnt nog niet in de prijsvergelijkingswebsites. Toch wilde ik het product toevoegen en erover schrijven. Deze fancontroller voegt qua looks weer iets nieuws toe aan het gamma van fancontrollers. En je systeem afstemmen op de juiste look is altijd iets positiefs!
Ik zal voor deze review als paragrafen hanteren de onderwerpen waarop je een fancontroller beoordeelt volgens Tweakers.

Reeven

Veel van jullie zullen misschien nog nooit gehoord hebben van het merk Reeven. Dat is best begrijpelijk. Het merk is in Nederlandse winkels nog niet verkrijgbaar. In andere landen is het merk inmiddels een paar jaar verkrijgbaar. De producten worden gekenmerkt door de huiskleur: geel. Alle fans tot op heden hadden gele fanblades en ook de fancontrollers hadden gele backlighting. Inmiddels zijn ze veel verder, komen er meerdere kleuren beschikbaar. Het merk levert nu CPU koelers, fans, fancontrollers en kasten.

Specificaties

Het betreft een fancontroller met 3 kanalen waarbij ieder kanaal 2,5A tot zijn beschikking heeft. Dit betekent dat je meerdere fans per kanaal kunt aansluiten. Hoeveel is afhankelijk van het soort fan dat je gebruikt. De fancontroller is wel duidelijk bedoeld voor de reguliere enthousiasteling waarbij 2,5A per kanaal voldoende is. Heb je een stel radiatoren in je systeem zitten en alle fans moeten bestuurd en gevoed kunnen worden dan is een duurdere en sterkere controller met bijvoorbeeld 6A per kanaal een beter idee.

Unboxing

Zonder er nog meer woorden aan vuil te maken. Laten we een kijkje nemen naar de verpakking.

Mijn eerste indruk is dat dit absoluut netjes ingepakt is. Verpakking is ook netjes en overzichtelijk.

Features

Zols al eer gemeldt: 3 kanalen met ieder 2,5 ampčre ter beschikking.
Ieder kanaal heeft een eigen display met erop de fan snelheid, het aantal graden Celcius of Farenheit en het voltage dat de fan krijgt via de fancontroller. Dit voltage verhoog of verlaag je door aan het "wiel" om het display heen te draaien.

Het display is prima leesbaar van de voorkant. Als je er iets schuiner voor staat kun je wat last hebben van de spiegelende displays.

Het schakelen tussen Celcius en Farenheit doe je achterop de fancontroller. De meest linkse van de schuifjes in het rode deel.

Hierbij de achterkant op een rijtje. Drie ingangen voor 3-pin fans die door middel van voltage gestuurd worden, dus geen PWM. Dan de SATA power header voor de stroom. Heerlijk!!! Geen Molex. Sata FTW!!! Die rotte Molex stekkers die nooit lekker passen en je 4x erop moet zetten.
Dan hebben we de aansluitingen voor de temperatuur sensors. Dan het rode blokje met erop een schakelaar om het display van Celcius naar Farenheit te switchen en 3 switches om een alarm te doen gelden. Dit kun je per kanaal aan en af zetten. En ernaast kan de beep helemaal uitgezet worden.

Standaard komt de fancontroller met 3 temperatuur sensoren en 3 fan verlengkabels. Netjes gebundeld. Ze zijn gesleeved, maar met oma's netkousen. Als je dat dan doet, dan liever met dekkende sleeving. Anders heeft het niet zo'n hele erge toegevoegde waarde. Een klein verbeterpuntje.

Kwaliteit

Ik vind de fancontroller erg netjes qua afwerking. Dit vooral ook omdat alles echt in een "doosje" zit. En dat doosje is netjes afgewerkt. Geen losse pcb met alle componenten zichtbaar, maar gewoon netjes alles afgesloten. Netjes zwart gespoten en aan de achterkant zie je op de behuizing waar wat voor is. Gewoon direct gebruiksklaar en duidelijk. De displays vind ik ook erg netjes, ze zijn niet schreeuwerig, maar ingetogen verlicht.
Ik heb er drie verschillende fans van verschillende merken en typen op aangesloten. Overal wordt netjes een andere snelheid aangegeven en de bediening met het wieltje werkt feilloos. Al had ik er bij 1 dat het wieltje wat slipje om het display heen. Er iets steviger in knijpen hielp en toen draaide hij perfect. Geen idee wat daar de reden van was.
Het front is naar mijn idee heel stijlvol afgewerkt. Het voelt niet als rommel. Het ziet er kwalitatief hoogwaardig uit.
De looks zijn wel heel erg specifiek met de drie ronde knoppen erop. Je moet wel net van deze stijl houden en het moet bij je kast passen. Daarom heb ik geen foto ervan in een kast in de review gezet. Zodat je een idee kon vormen over de controller zonder een kast er omheen die dat kan beďnvloeden.

Eerder in deze review melde ik al dat deze CPU koeler op dit moment nog niet verkrijgbaar is in Nederlandse winkels. Ik heb de fancontroller gezien bij Performance PCs in de US voor net geen $50,-. In Europa kan ik hem nog niet vinden zo snel. Ze staan al een paar jaar met een stand op CeBIT in Duitsland, dus waarschijnlijk zijn ze daar wel te krijgen.

Conclusie / waar voor zijn geld

En zo belanden we aan het einde van deze review. Tijd om alle resultaten te bekijken en in een enkele conclusie te gieten. Met als oordeel: zou ik dit product aan een ander aanraden?

Nu ligt dat voor een groot deel aan de prijs van dit product en hiernaast aan de smaak van de koper. Met het product zelf is niets mis. Netjes afgewerkt, compleet geleverd, werkt uitstekend. De vraag is echter: vindt je dit mooi? Want als dit precies is wat je ziets qua looks dan zeg ik meteen JA. Zelfs als hij hier 50 euro moet gaan kosten. Want dan kan dit net het product zijn dat je zoekt om je systeem compleet te maken. Maar als de looks je niet zo heel veel interesseren en je zoekt gewoon een goed werkende fancontroller. Tja dan is de prijs best wel belangrijk. Dan zal de prijs toch maximaal 30-35 euro moeten zijn, want er is veel concurrentie in die klasse.

Heb jij ook een Reeven Polariz (RFC-04)?

Hey wat leuk een recensie van deze fancontroller die ik ook heb besteld in Taiwan nadat ik het product hier op tweakers in de lijst zag staan (gewoon gemaild naar de sales afdeling!)

Ik vind dat je een goede review hebt geschreven. Wel heb ik nog wat aanvullende ervaringen die ik hier kan vermelden.
Pluspunten:
  • Fans spinnen bij een koude start altijd op naar 100% voordat ze door de geheugenstand worden teruggeregeld (zodat ze altijd starten).
  • Het minimum voltage lijkt 4V te zijn en je kunt ze ook 'uit' draaien.
Minpunten:
  • De voorgeboorde schroefgaten van de fancontroller maken dat hij naar mijn mening teveel uitsteekt buiten de kast (niet evenwijdig aan DVD speler). Gezien de ook niet kleine draaiknoppen heb ik daarom besloten de hele unit met dubbelzijdig tape aan mijn dvd speler te plakken op een positie die ik mooier vind.
  • Bij importeren moet je inklaringskosten betalen a ¤17,50.
Tot slot, mocht iemand toch interesse hebben in een foto in een kast.

[Reactie gewijzigd door RmanX op 4 april 2016 18:17]

Dank je wel op de aanvulling op de review :)

Ja het is helaas dat ze nog niet hier verkocht worden. Dat scheelt veelal veel.

Het is vaak zo met kasten dat ze soms net breder of smaller zijn. Ligt ook dan soms aan wat er onder of boven bevestigd zit. Die dan de bevestigingspunten iets naar binnen trekt.