Specificaties 3,5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia N97 Wit Review

Cro-Cop 13 juli 2009, laatste update op 14 juli 2009, 5.776 views

Nokia N97 Wit

Pluspunten

• Stabiel toestel
  • Accuduur
  • Toutchscreen
  • USB lader
  • QWERTY-toestenbord
  • FM-zender

Minpunten

• Navigatie doet soms raar
  • Geen xenonflitser
  • Redelijk prijzig

Ik heb de Nokia N97 Wit nu bijna een week, en heb er de afgelopen dagen flink mee gespeeld om het goed te kunnen testen. Dus de onderstaande review is gebaseerd op een relatief kort tijdsgebruik.

Algemeen
Op het eerste gezicht ziet de Nokia N97 er mooi uit, althans dat vind ik, om het toestel is een zilverachtige strip aangebracht waardoor het scherm duidelijk naar voren komt. Het scherm zelf is precies goed zodat die er niet te groot eruit ziet maar ook weer niet te klein. Het toestel voelt licht aan in verhouding van wat je zou verwachten, je hebt dan ook totaal geen gevoel alsof je een koelkast bij je hebt als het toestel in je broekzak is.

De bediening is echt meer dan geweldig, ik heb al hiervoor enkele toutchscreen toestellen gehad, maar dit is werkelijk het beste toestel dat ik in mijn handen heb gehad tot nu toe. Doordat het voorzien is van een QWERTY-toetsenbord is het typen heel eenvoudig als je de echte toetsenbord gewend bent. In het begin is het misschien even wennen dat de spatie aan de rechteronderkant zich bevind en niet in het midden op de onderstel regel tussen de letters. Als het toestel uitgeklapt is voelt het nog steeds stevig aan, er zit dan ook geen speling in.

Op het 'bureaublad' kun je enkele favoriete widgets toevoegen, wijzigen etc. Wat wel jammer is, is dat het aantal widgets die je kunt plaatsen vrij beperkt is en dat je niet van elke toepassing een snelkoppeling op je 'bureaublad' kunt plaatsen, maar dat zie ik door de vingers.

Ik heb er nog een 16GB kaartje erbij gedaan om te testen hoe de telefoon zou reageren en of die langzaam zou worden, en dat is gelukkig niet gebeurd. Hij werkte nog steeds snel ook al zaten er meer dan duizend foto's en liedjes op het kaartje.

Camera
De ingebouwde 5-megapixel camera met wederom een Carl Zeiss lens voldoet prima als je huis tuin en keuken foto's wilt maken van je vakantie etc. dus echt professionele foto's zoals bij een spiegelreflexcamera hoef je dan ook niet te verwachten. De filmkwaliteit is goed, volgens Nokia is het bijna een DVD-kwaliteit, en ik kan me wel in die stelling vinden. Het geluid van de filmkwaliteit is goed, je hoort geen geruis bij normale omstandigheden. Een minpunt is wel dat er geen Xenonflitser aanwezig is, maar twee LED-lampjes, dus foto's in het donker zullen minder goed uitkomen.

Navigatie
Je krijgt standaard 3 maanden gratis navigatie van Benelux meegeleverd. Ik heb de navigatie vandaag getest op de weg tussen Den Bosch en Eindhoven. De verbinding met de GPS is redelijk snel gevonden mede dankzij de aanwezigheid van A-GPS in het toestel. Een korte route is snel geladen en in het begin werkte alles prima. Op een gegeven moment begon de navigatie raar te doen want op de A2 bij Best dacht die dat ik ergens op een weiland reed, dus dat was wel even vreemd. Aangekomen in Eindhoven zelf waren er weer wat foutjes op de kaart stond aangegeven dat ik de rechtse afslag moest pakken, maar 'de mevrouw' vond het nodig om te zeggen dat ik rechtdoor moest rijde. Dit zijn wel stomme fouten als je het aan mij vraagt want er zat de laatste kaartversie op.

Muziek
Zoals gebruikelijk bij Nokia is er veel aandacht besteed aan het muziekgedeelte. Alles werkt prima, met de ingebouwde 32GB aan geheugen kun je heel wat liedjes erop kwijt. Je kunt simpel een nieuwe afspeellijst aanmaken of de laatst toegevoegde liedjes beluisteren. De muziekkwaliteit is zeker goed, het geluid is helder, maar echt hard gaat het niet, je kunt het wel iets harder laten gaan door zelf instellingen aan te passen in de equalizer, maar echt veel nut heeft het ook niet.

Ik heb een tegoedbon van 10 euro gekregen bij de aankoop van het toestel en heb deze dan ook maar opgemaakt, wat wel jammer is, is dat de gedownloadde liedjes van de OVI store voorzien zijn van DRM, dat is wel een grote afknapper, dus ik zou je niet echt aan raden om de muziek vandaar te downloaden, want als ze voorzien zijn van DRM kun je ze ook niet instellen als beltoon of doorsturen via Bluetooth.

De ingebouwde 3,5 mm jack is wederom een groot goeds als zodat je niet verplicht bent de meegeleverde headset van Nokia zelf te gebruiken.

Softwaretoepassingen
Er zijn op het internet al heel wat toepassingen te vinden voor de Nokia N97, al moet je soms wat lang zoeken en andere wegen gebruiken, want (bijna) alle software die voor de 5800 Xpress Music is bedoeld werkt ook op de Nokia 97.

Wat het aanbod van games betreft is toch nog redelijk wat beschikbaar, maar net als bij het zoeken naar toepassingen moet je ook hierbij andere wegen gebruiken zoals hierboven als je games wilt hebben die met de touchscreen werken. Veel andere games die voor de Symbian v3 bedoeld zijn werken er ook op, maar dan gewoon handmatig en niet met de toutch.

Wat ik zelf een fijne toepassing vind is de FM-zender, hiermee kun je dus je liedjes uitzenden op een bepaalde frequentie en deze dan ook bijv. in je auto beluisteren, de sterkte is niet echt super, je moet dan ook een frequentie kiezen dat ver afwijkt van een frequentie dat door een radiozender zelf wordt gebruikt. De FM-zender is wel een groot pluspunt, want je hebt geen kabels etc. nodig om je muziek overal af te kunnen spelen, zij het je autoradio of je stereo thuis.

Batterij
De batterij ziet er groot uit, maar dat maakt niet uit want alles past en sluit netjes op elkaar aan. De batterij kan vrij lang mee als je de telefoon intensief gebruikt. Om de accuduur te testen heb ik een dag lang op het internet gezeten, mijn wifi stond aan, Bluetooth stond aan, helderheid stond op hoost, ik had urenlang muziek afgespeeld, ik had navigatie gebruikt en nog steeds was het toestel niet compleet leeg na bijna een complete dag het te hebben gebruikt.

Voor het opladen gebruikt Nokia dit keer een micro usb aansluiting, en je kunt je telefoon dus ook oplaten terwijl je achter je computer zit. Alle kabels worden meegeleverd, en ook de 'echte' oplader is niet groot en past makkelijk in een klein tasje, wel zo handig als je op vakantie gaat.

Internet
De internetbrowser werkt prima, dankzij het grote scherm kun je simpel alle websites bekijken want alles wordt verkleind maar is nog steeds goed te lezen, als je dubbelklikt op het scherm wordt de website weergegeven op zijn oorspronkelijke grootte. Websites met flash zijn geen enkel probleem, filmpjes van bijv. YouTube worden zonder enige moeite afgespeeld, flash spelletjes kun je ook prima spelen. Je kunt simpel door de website heen scrollen dankzij de toutchscreen, maar je kunt ook gebruik maken van de traditionele navigeerknop naast het toetsenbord.

Het is een zeer kwalitatieve telefoon dat het geld meer dan waard is, ik heb er dan ook zeker geen spijt van dat ik de telefoon heb gekocht. Tot nu toe heeft het toestel prima meegewerkt, hij is niet een keer vastgelopen. Ik heb wel voor de zekerheid de nieuwste updates gedownload en die erop gezet en dat verliep ook zonder enige probleem.

Heb jij ook een Nokia N97 Wit?

Reviews door de redactie

bedankt voor je review, ik was erg benieuw naar deze foon hoe hij echt werkte en als hij een dag mee gaat dat is dik nice met al die functies aan

het feit dat je je buroblad niet zo vol kan zetten vindt ik ook erg fijn ik hou niet van een vol buroblad :)

de nav is gelukkig iets waar ik toch geen gebruik van maak dus blij toe dat dat het enige is dat slecht werkt :)

paar foto's zou alleen niet weg zijn van de hoe de menu's er uit zien.
Heb twee foto's van de menu etc. bijgevoegd, had graag meer erbij willen zetten, maar ik kan er maar max vier uploaden.
Even over die foutjes in het navigatiesysteem: die treft eigenlijk weinig blaam. Toevallig zijn ze bij de A2 tussen Den Bosch en Eindhoven alles dermate aan het verbouwen dat de weg (en de afritten) in de huidige navigatiesystemen simpelweg niet meer kloppen. Dat is bij TomTom zo, dat is bij Garmin zo en bij Nokia dus blijkbaar niet anders.
Ik rijd zowat dagelijks dat traject en de weg is idd. een grote bouwput, maar ik heb ook een TomTom XL IQ v3 en ben deze fout op dit plek nog niet tegengekomen, dit gebeurde vˇˇrdat je Eindhoven binnenkomt rijden. Daarnaast werkt het ook niet echt mee in de stad zelf. Maar de navigatie is alsnog prima als je verdwaalt en in een noodgeval de weg terug moet vinden. ;)
bedankt voor de review:) ik overweeg nu toch ook wel om dit toestel aanteschaffen.
hij ziet er leuk uit en zo te horen werkt hij ook nog lekker en goed:)
ik heb exact hetzelfde probleem. En ik irriteer me er behoorlijk aan. Voor de rest is het een super fijn toestel
Is volgens mij bij alle N-series nokia's want bij mijn N95 kan ik ook niet gelijk opnemen, moet ik ook eerst de toetsvergrendeling eraf halen. (of openschuiven of links en rechtse toets indrukken)
Je zegt dat je leuke widgets kunt plaatsen, welke leuke Nederlandse widgets zijn er al?

Ik bedoel: Hyves, Nu Nieuws, ANWB filemeldingen, e.d.

En bijna alle nieuwe applicaties, zoals onlangs de nieuwe Taxi App (via je iPhone druk je op 1 knop, via GPS bepaalt hij je locatie, hij geeft een lijstje met goedkoopste taxi's in de buurt, en via 1 knop kies en bevestig je de taxi en staat hij neit veel later voor de deur adhv je gps) komen enkel voor iPhone en Android.

Zie: http://www.txxiapp.com/

Hetzelfde geldt voor alle augmented reality programma's. Ook zijn er nauwelijks goeie touchscreen games voor Symbian..Die zijn allemaal voor iPhone en Android. Dat is juist het enorme pluspunt van iPhone's en Androids: de kwaliteit van de applicaties is geweldig. Bij je N97 is het maar hopen dat een oudere app werkt of touchscreen ondersteunt.

Ook krijg je bij iPhone en Android OS updates (iPhone OS 1 --> nu 3.0; Android van 1.0 gratis naar 1.5 (Cupcacke) en straks naar 2.0 (Donut). Bij Symbian krijg je alleen firmware updates en fixes, maar geen hele nieuwe OS versies.

Op m'n N95 zat ook een 5MP camera. In de praktijk gebruik je die camera echt niet zo vaak en heb je geen topkwaliteit foto's nodig maar volstaat 2 - 3 MP. Op vakantie neem je toch liever een echte digitale camera mee (ook om accu te besparen). Voor snapshots, is er meestal wel iemand in de groep wel iemand met een echte digitale camera..Als ik kijk naar het aantal foto's die ik met m'n N95 gemaakt heb is dit gemiddeld mischien iets van 10 foto's per maand. Daar zou ik m'n telefoon keuze niet van laten afhangen: internetten, bellen, kalendergebruik (Nokia Calendar zuigt hard trouwens), gamen, 3rd party applicaties, gebruik ik veel vaker en dus voor mij veel belangrijker!!

Overigens wat betreft die FM transmitter dat het een voordeel is van geen kabels..Als je een beetje kwalitatieve autoradio hebt, en dat zul je wel hebben als je een N97 of iPhone betaalt - niet bepaald de goedkoopste gadgets - dan heeft die vast Bluetooth. Je ken ook al muziek streamen naar je autoradio via bluetooth, dan heb je ook geen kabels nodig. Zie hier voor een vb van het streamen van muziek van je iPhone naar je autoradio via bluetooth (zonder kabels) en hogere kwaliteit dan FM (wat minder storing). EN als je een carset hebt kun je de muziek vaak ook al doorlussen over je autoradio vanaf je telefoon (dan niet draadloos uiteraard, maar als je toch al een carset voor opladen gebruikt en handsfree bellen maakt dat niet uit)..dus die FM transmitter is leuk maar wel een beetje overrated.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 14 juli 2009 01:06]

Sorry, maar wat ben jij een vervelende poster. Overal waar iets over de N97 staat moet jij ook je zegje doen. Eventjes melden dat Android en het iPhone OS veel beter is, zeuren over alles wat de N97 niet heeft, of wat beter had gemoeten. Schrijf toch verdorie je eigen review of reageer inhoudelijk op die van anderen.

Ohja, google even op Symbian ^2 en ^3

Ontopic, de review ziet er zeer netjes uit, goed verdeeld in kopjes en zo'n beetje alle punten zijn beargumenteerd. Ook komt het goed objectief op me over, vooral omdat er niet te licht wordt gedaan over kleine foutjes die nogal kunnen gaan storen (zoals in het navigatie systeem).
Dit is geen review van N97 vs de rest, als de Nokia N97 je niet bevalt, prima jouw eigen mening, maar je hebt het toestel zo te lezen nooit gebruikt, hoe kun je dan nu al een oordeel vellen?
Ben je van het iPhone promo team oid?

Wat is dat voor slechte reden om de camera van de Nokia af te kraken? Alsof er altijd iemand in de buurt is die voor jou een foto wil maken met een ''echte'' camera. Dan is er vast ook wel iemand in de buurt van wie je een telefoon kan lenen om te bellen, hoef je ook geen N97 aan te schaffen |:( .

Jammer dat je probeert iemand anders z'n leuke en goede review om te toveren in een N97 vs iPhone rel.

@reviewer: Leuk dat je dat gedeelte van die FM-transmitter schrijft, dit stond er dacht ik bij de review van tweakers niet in?
@kurac: Zie hier bv het verschil tussen de N82 (Xenon) vs N97 (LED) in donkere shots.

Of google maar eens op n82 xenon, om te zien waarom iedereen zo graag Xenon flash ziet...En jij durft dan te beweren dat een goede cameratelefoon zeer belangrijk voor jou is omdat je geen losse wilt...en dan kiezen voor een LED telefoon. tja.
Ik heb een N73, N95, N95 8GB, N82, 5800 Xpress Music gehad, dus ik ken die verschillen die hoef je aan mij echt niet te laten zien, maar wat heeft dit te maken met jouw ei-Fone, want die zie ik nergens tussen staan?
Ik heb geen ei-Fone. Nergens zeg ik dat die goede (of slechte) foto's maakt? Ik had het enkel over Kuracs opmerking ' zeer belangrijk ' met de nadruk op zeer.Zie de post hierboven. In die gevallen bestaan er duidelijk betere telefoons, dan kies je niet voor een LED flitser. De N97 maakt goede fotos, maar zoals gezegd foto's zeer belangrijk zijn omdat je geen losse camera meer wilt meedragen, dan volstaat een ledflitser op een willekeurige telefoon niet langer. Omdat je dan met donkere shots in de problemen komt.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 14 juli 2009 00:55]

only horris is een zeurkous.... ga gewoon reageren op de google en iphone forums. Ik heb ze allemaal gehad en heb er nog sommige. De Iphone is overhyped, lelijke interface, camera is echt shit 3.2MP. Kortom leuke phone, niets mis mee als je er om geeft. Zeker nu met MMS en Copy & Paste.... En zowaar binnenkort echt een routeplannert .... Welkom in 2009...Vandaar dat ik hem verkocht heb...

Android is heel erg mooi, mooi open systeem. .. heb nu een HTC Magic met de Hero rom erop, leuk systeem, open, kan er van alles mee. Alleen tevens touch ! Dus gebruik hem niet veel. Weergaloos, ik denk dat de Android de Iphone in gaat halen, zeker weten .... Wellicht ook Nokia, maar de geruchten zijn dat Nokia net zoals Sony-Eric aan een Android phone werkt.

Nokia N97 is een ander soort toestel maar wel eentje die het nog doet over 10 jaar en dat is het verschil. Met een 5MP camera, mooi toetsenbord, 32GB standaard ! Kortom een blijvertje

[Reactie gewijzigd door marcmiddendorp op 20 juli 2009 18:47]

Je productreview wordt in de T.net-review gequote :)

reviews: Nokia N97: a giant leap for Nokia
Ik heb de Nokia nu ook een paar dagen. Het is een prima toestel. Heb als navigatie Syngic Mcquier erop staan en werkt perfect.

Een ding waar ik nog niet uitkom is dit, als ik het toestel in toetsblokkering heb staan en wil hem eruithalen( knopje aan zijkant), dan wil het licht niet aan. Ik moet de knop aan de zijkant een paar keer gebruiken voordat het licht aangaat. Ook als hij in de toetsblokkering staat en er wordt gebeld, kan ik niet gelijk opnemeen, maar moet ook weer eerst van de vergrandeling afhalen.
Of ik doe iets verkeerd of het ligt aan het toestel.
Wie heeft dezelfde ervaring als Ik.

Gr.
Nice review :) Alleen jammer dat er net niet zulke speakers inzitten als in de Nokia 5800 :'( en geen Xenon zoals in de Nokia N82, maar goed je kunt niet alles hebben ;)

@ Only.Holoris I-Phone = bagger heb je de camera wel eens gezien hoe slecht niet eens een simpele flitsertje, geen stereo speakers enzovoort..... En ik maak juist wel veel foto's met mijn mobiele telefoon, het is voor mij zeer belangrijk dat er een goede camera inzit. Ik wil niet zo'n lomp ding telkens meedragen.
Nou zelfs zonder de flitser maakt zelfs de Nokia N73 nog hele mooie foto's met de nachtmodus dat heb ik niet gezien bij die ei-Fone ;)

Bij de ei-Fone 3GS is alleen de resolutie opgevoerd naar de 3MP, maar de kwaliteit is net zo slecht als de voorgaande versies.
De fotokwaliteit is zeker beter. Ik heb het echter over Kurac's opmerking dat een goede cameratelefoon voor hem zeer belangrijk is omdat hij geen losse wil meedragen. Dat klopt niet om dan voor de N97 te kiezen met een LED flitser omdat het gewoon problematisch is in donkere omgevingen. Als een goede cameratelefoon echter zeer belangrijk is, dan kies je dus niet voor deze telefoon. Let op: ' zeer belangrijk' enkel om die opmerking wijs ik hem even daarop. Want in die gevallen bestaan er duidelijk betere keuzes.