Specificaties Bedraad Qwerty met Romer-G switches - Bekijk alle specificaties

Logitech G810 Orion Spectrum (Qwerty US) Review

mambo No5 13 maart 2016, 1.627 views

Logitech G810 Orion Spectrum (Qwerty US)

Goede bouwkwaliteit, uitgebreide instelmogeljkheden en een uitstekende typervaring. Jammer dat er voor dit geld geen polssteun meegeleverd word, maar dit is niet geheel onoverkomelijk.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Heerlijk typende switches
  • Instelmogelijkheden software
  • Upgradebare firmware
  • Overwegend neutraal design

Minpunten

• Behoorlijk duur
  • Geen polssteun meegeleverd

Logitech G810 Orion Spectrum Review

De Logitech G810

Al enige tijd liep ik met het idee rond om eens een mechanisch keyboard aan te schaffen, ter vervanging van mijn (verder prima) standaard Microsoft ramplank. Dit voornamelijk aangezien ik mij ergerde aan het af en toe missen van toetsen door het wat onduidelijke indrukken van de toetsen en de kwaliteitsbeleving in het algemeen. In het verleden heb bij mijn -toenmalige- werkgever al enkele dagen gebruik mogen maken van het in het archief opgedoken antiek exemplaar (werkelijk geen idee wat voor een; het was wit, oud, maakte een letterlijke takkeherrie en tikte als een malle), helaas totdat deze na klachten van gefrustreerde collega’s weer richting het donkere hok verbannen moest worden. In de loop van de jaren heb ik eigenlijk alleen maar gebruik gemaakt van de reguliere toetsenborden die over het algemeen in een kantooromgeving meegeleverd worden en diverse draadloze Logitech's voor thuis die ik ook her en der heb weten op te duikelen. In de meeste gevallen waren de kantoorkeyboards na een jaartje intensief gebruik rijp voor de sloop met loszittende spatiebalken, backspaces en shiftknoppen welke het enkel nog deden na een zeer overtuigende ram, ahum, aanslag op het betreffende knopje.

Windows en overige functietoetsen

In al die tijd ben ik met een schuin ook de mechanische exemplaren nog wel in de gaten aan het houden geweest, maar heb me verder er niet echt in verdiept dan ‘Cherry is the way to go’ en ‘waarom zijn al die gamekeyboards zo intens lelijk en kan iemand het nut van al die paupertatooversieringen uitleggen?’. Niet erg inhoudelijk en mogelijk gebaseerd op vooroordelen over het uitblijven van enige vorm van smaak bij Gamers die dergelijke gear aanschaffen voor de looks, maar dat terzijde. Tot ik recent via een nieuwsbericht van Tweakers terecht kwam op de site van Logitech om dit bord eens verder te bekijken en eigenlijk vrijwel meteen verkocht was door het basisdesign. Simpel, geen poespas op een verlicht logo linksboven na en aparte mediaknoppen zijn voor mij erg belangrijke eigenschappen om mij over de streep te doen trekken. Na mij ook nog even kort in te hebben gelezen in de diverse typen switches (klein beetje gevalletje bomen, bos door de enorme variatie) maar eens op zoek gegaan naar waar men dit toetsenbord fysiek had liggen om maar eens uit te proberen. 1 Trip naar de Mediamarkt (of all places) later en ik ben in het bezit van een gloednieuw exemplaar, inclusief een gratis kopie van The Devision en een rugtas om eventueel je toetsenbord in te kunnen vervoeren. Juist. Op naar huis en installeren die handel!

Het Logitech Gaming logo linksboven. Ook deze is qua kleur volledig in te stellen en zelfs helemaal uit te schakelen indien gewenst

1e Indruk!

Nou ja, dankzij het even kort proberen in de Mediamarkt niet helemaal een 1e indruk meer, maar soit. Hoe dan ook: het hele pakket voelt ongeopend best wel zwaar aan en dit blijkt overduidelijk te komen door het toetsenbord zelf, welke meteen na het uitpakken opvalt door z’n gewicht en ronduit solide uitvoering. Overduidelijk een verschil met het Microsoft bordje dat ik tot voorkort gebruikte; deze kon je met gemak een aantal graden torderen waarbij dit met de G810 amper gaat. Idem met het indrukken; de G810 is niet echt onder de indruk van mijn redelijk zware typstijl en geeft geen krimp, terwijl de Microsoft van voorheen wellicht wat fragiel aanvoelde. Al helemaal op het gebied van toetsengevoel, maar daarover later. Het bord is gemaakt van een stevig hard matzwart plastic aan zowel de voor als achterkant, waarbij de zijkanten in een glanzend zwart plastic uitgevoerd zijn. In de bodem is overigens een behoorlijk grof reliëf aangebracht; ik vermoed om het bord een goede grip te geven als je deze op pakt om maar wat te noemen. Tevens zijn er 5 rubberen anti-slippads aangebracht en een tweetal voertjes die uitgeklapt kunnen worden om het toetsenbord onder een hoek te kunnen zetten. Verbinding met de PC gaat via een stevige USB 2.0 kabel met nylon omhulzing en een stevige verbinding met het keyboard. Aangezien er voor de rest geen externe voeding aan zit hoeft het toetsenbord enkel in een vrije USB poort gestoken te worden, waarna het zichzelf als een normaal keyboard zal laten herkennen. By default zal de achtergrondverlichting gaan branden in een regenboogspectrum (ik meen dat Logitech dit zelf ‘golven’ noemt in de diverse profielen die je in kan stellen) totdat de Logitech Gaming Software geladen is en je default verlichting in zal stellen in je toetsenbord. Ik heb niet het idee dat het toetsenbord dit zelf kan onthouden; buiten Windows desktop (tijdens booten bijvoorbeeld) blijft het toetsenbord enkel dit patroon weer geven en kan er niets aangepast worden. Gelukkig heeft Logitech een hardwarematige knop gemonteerd op het toetsenbord om de verlichting met 1 druk op de knop in zijn geheel uit te schakelen, mocht je dit irriteren. Dit werkt gelukkig op elk moment dat het toetsenbord aan staat en is op zich een prima tussenoplossing voor als je je irriteert aan de kakofonie aan kleuren en het een en ander buiten je desktop om moet verwerken.

Daadwerkelijk gebruik
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik ben blij. Mede dankzij het relatief hoge gewicht van het toetsenbord blijft het geheel stabiel op een plek staan tijdens het tikken. Daarnaast worden de toetsaanslagen met een heerlijk duidelijke klik geregistreerd en tikt het geheel solide. Het geluid is wat lastig te omschrijven; ik vind het zelf een redelijk mechanisch geluid, onder het metalen randje wat je in de eerste instantie bij een mechanische switch zou associëren. Een uitzondering hierop is de spatiebalk, maar dit kan ook goed komen door het formaat en eventuele techniek die men gebruikt heeft onder de knop. Met het typgevoel ben ik persoonlijk in ieder geval heel erg blij; ik kan er zelf lekker snel en duidelijk op tikken, zonder dat ik het gevoel heb toetsen te missen of aan snelheid in te moeten boeten door eventueel slecht reagerende toetsen.

Aangezien het in den beginnen een gaming toetsenbord is zijn er een aantal functies die enkel te benaderen zijn door het softwarepakket Logitech Gaming te installeren. Van hier uit kan je alles instellen wat je eventueel zou willen in je toetsenbord, van de verschillende soorten verlichting tot aan gameprofielen aan toe. Je kan de achtergrondverlichting per profiel of in het algemeen (1 setting voor alle profielen) instellen en kan er voor kiezen per gameprofiel bepaalde toetsen te deactiveren. Denk hierbij aan een capslock of Windowstoets, welke je niet per se in-game nodig hebt, maar wel je game kunnen verstoren door per abuis je desktop te openen om maar wat te noemen. Het switchen naar het (een?) gameprofiel gaat ook weer door het indrukken van een separate knop op het toetsenbord, waardoor je je reguliere profiel kan activeren indien nodig. De software herkent bij mij in ieder geval dat ik in Game ben en heeft in de keren dat ik aan het gamen was automatisch het profiel aangepast naar die van het spel wat ik op dat moment aan het spelen was. In dit geval heb ik het getest met het meegeleverde spel Tom Clancy’s The Devision. In Game worden enkel de toetsen verlicht waaraan je in je instellingen een actie gekoppeld hebt, zelfs met verschillende kleuren en effecten per knop, afhankelijk van waaraan deze gekoppeld is. Zo heb ik reload aan de R gekoppeld; deze brand normaliter groen, maar zal wit gaan knipperen als je ammo op begint te raken en je het wapen moet herladen. Idem met je healtkits; ook deze beginnen op je keyboard te knipperen als je jezelf moet genezen bij een lage health. Dit zijn dingen waarvan ik zelf nooit had verwacht dit nodig te hebben (strikt genomen heb je het ook absoluut niet nodig), maar het geeft wel een extra dimensie aan het spel. Los daarvan is het ook heel erg handig om te zien of er onder bepaalde toetsen een key binding zit, zodat je na kan gaan onder welke toets je in vredesnaam ook al weer die ene actie gekoppeld had zitten. Jep; been there, done that in het verleden. Meer ervaren gamers zullen alle key bindings wel blind op kunnen noemen, maar voor mensen als ik, welke maar heel af en toe een spelletje spelen, is dit een handige manier om alles een beetje bij te kunnen houden. :)

Een willekeurig gameprofiel geactiveerd. De gebruikte toetsen zijn verlicht (eventueel in verschillende kleuren voor verschillende functie's) en eventuele 'vervelende' knoppen kan je uitschakelen in de software.

Het regenboogeffect. Irl is dit een loopende animatie.

Een kleur voor het hele toetsenbord. De kleur kan je zelf bepalen met een kleurenshuifje in de software of door een decimale kleurwaarde in te voeren.

Binnen de software kan je zelf de kleur van de achtergrond bepalen.

Naast de reguliere toetsen bevinden zich aan de rechter bovenkant ook nog een aantal multimediatoetsen. Bij een hoop toetsenborden zijn lang niet alle relevante knoppen aanwezig of zijn deze in de Functietoetsen geïntegreerd; ik heb ze persoonlijk het liefste apart zodat ik mijn mediaplayer makkelijk kan bedienen zonder het scherm actief hoef te maken. De knoppen spreken redelijk voor zich, maar hebben aanzienlijk minder travel als de rest van de knoppen. Dit is absoluut geen ramp aangezien ze nog een behoorlijk duidelijke klik als feedback geven als je er op drukt. Je kan het vergelijken met het indrukken van een muisknop en aangezien de fabrikant van de Romer-G switches (welke onder de reguliere knoppen verwerkt zitten) momenteel voornamelijk nog bekend is van de switches in muisknoppen, heb ik zo’n vermoeden dat die vergelijking wel op gaat. Boven de knoppen zit nog een groot scrolwiel, welke als volumeknop binnen Windows fungeert. Deze loopt traploos in beide richtingen en heeft voor de rest geen 0 of Voluit positie. Gezien de breedte van deze knop is ‘ie heel erg makkelijk te benaderen en minstens zo makkelijk te bedienen.

De mediatoetsen met de volumeknop rechtsboven. De volumeknop is overigens niet verlicht.

Goed, je bent vol lof over het toetsenbord. Heb je er ook nog wat over te zeuren?
Niet veel, maar toch een paar zaken die ik aan wil stippen. Als eerste kan ik niet in eenieders portemonnee kijken, maar gemiddeld genomen is ¤189,- een behoorlijke bak geld, zelfs voor een mechanisch exemplaar. De meeste mensen zullen er hooguit een 10e van dit bedrag uit willen geven voor een toetsenbord en hebben daar dan het liefste ook nog een muis bij. Er zijn (mits je een beetje zoekt) ook genoeg mechanische toetsenborden te vinden die een slordige ¤100,- goedkoper zijn, voorzien zijn van Cherry switches én er vergelijkbaar uit zien als de G810. Dus waarom zou je dan kiezen voor een dergelijk duur exemplaar? Het merk? Tsja..

Persoonlijk ben ik gewoon heel erg blij met hoe lekker het toetsenbord tikt en ben ik ook uitermate blij met de gamingprofielen met de oplichtende toetsen specifiek voor dié game. Dit gecombineerd met de bouwkwaliteit en het gemakt waarmee je de key caps er uit kan wippen om het geheel grondig schoon te maken (laten we eerlijk wezen; dat is zo af en toe gewoon nodig) en het sobere design hebben er voor gezorgd dat ik toch maar de knoop doorgehakt heb en gekozen heb voor dit model. Heb ik daar tot nu toe spijt van? Neen, zeker niet. Wellicht dat je dit ook meer moet zien als een investering in een goed systeem, net zoals een goede monitor dat ook is. Als enige opmerking zou ik wel mee willen geven dat ik het jammer vind dat er geen (eventueel Gebrande om het totaalpakket compleet te maken) polssteun mee geleverd is. Zeker aangezien het toetsenbord van zichzelf behoorlijk hoog is in vergelijking met andere modellen kan ik me goed voorstellen dat een hoop mensen toch maar wat graag de extra steun zouden willen hebben voor hun polsen. Als ik daarbij kijk naar de hoeveelheid marketing rond het toetsenborg en Logitech Gaming in het algemeen, gecombineerd met de prijs, dan had dat er naar mijn mening zeker wel van af gekund en kan dit ook wel een gemiste kans genoemd worden voor Logitech. Gelukkig is dit niet onoeverkomelijk door simpelweg een aftermarket polssteun aan te schaffen, maar een bijbehorend los exemplaar was gewoon mooier geweest.

Hoe dan ook kan ik eenieder die op zoek is naar een solide typend toetsenbord en daar af en toe ook nog mee gamed dit toetsenbord van harte aanraden; al helemaal als de prijs in de toekomst nog wat verder zal gaan zakken. :)

Gekocht 7/3/2016 voor ¤189,- bij de Mediamarkt

Heb jij ook een Logitech G810 Orion Spectrum (Qwerty US)?

Maar waarom houdt Logitech vast aan die kort shift?!
Geen flauw idee, ik heb er eigenlijk helemaal geen last van aangezien ik al jaren op een dergelijke indeling tik. Kwestie van gewenning vermoed ik. :)
De korte shift is de officiële eu indeling. de lange shift is de us indeling.
Kan je die niet via telefoon bij hun bestellen? Ze zullen toch wel het voor de klanten los bestellen uit een ander land?

Of is dat niet mogelijk :( Ga het wel even proberen.
vraagje , welke sku nummer heb jij? want ik zie dan idd wel de linker kleine shift maar deze heb tenminste rechts gelijk de enter toets odner de backspace toets en dat wil ik

de offical logitech webiste zegt dat ze deze versies hebben

Zwart,Internationaal Amerikaans: 920-008151
Zwart,Deutsch (Qwertz): 920-007740
Zwart,Français (Azerty): 920-007741
Zwart,Dansk / Norsk / Svenska / Suomalainen: 920-007742
Zwart,UK English (Qwerty): 920-007744
Zwart,Español (Qwerty): 920-007771
Zwart,Suisse / Schweizer (Qwertz): 920-007772

ik denk - maar de ene website laat usa international weer anders zien als de andere - dat je de 1e heb