Asus M4A78 PRO Review

DJ-Visto 9 oktober 2009, 2.677 views

Asus M4A78 PRO

Pluspunten

• 3x PCI
  • 6x Sata
  • Makkelijke bevestiging
  • De prijs

Minpunten

• Moeilijk in het I/O shield te klemmen
  • Slechte driver ondersteuning

Layout Score: 4
Na een tijd wachten op mijn server is het eindelijk zover, ik had een nieuw moederbord nodig (naja eigenlijk alles..) dus ik heb een complete zelf bouw server aangeschaft. Ik heb gezocht voor al naar een Moederbord met 3x pci & 6x sata en het liefst ook nog 's onder de 100,- dit is dus ook nog eens gelukt.

Inhoud van de doos
De inhoud van de doos viel mijn erg mee, er zaten twee sata kabels en een pata kabel bij, en natuurlijk de quick start quide en de user guide. En natuurlijk het moederbord :), en het I/O shield voor in je kast. En twee pinnetjes waar van ik nog steeds niet weet wat ik daar mee moest

De doos:

Features
Heel mooi bord van Asus, ik heb het zoals gezegt gekocht 3x pci & 6x sata maar er zitten ook nog de volgende sloten op:
3x PCI
2x PCI-e 1x
1x PCI-e 2.0 16x
4x DDR2

En natuurlijk een rij aansluitingen:
1x LAN 1Gbps
1x eSATA
4x USB 2.0
1x D-Sub (VGA)
1x DVI-D, DVI-D DL
1x HDMI
2x PS/2
1x Analoog (3,5mm), Digitaal Optisch (S/PDIF)

De onboard raid controller ondersteund de volgende raid zaken: JBOD, RAID, RAID 0, RAID 1, RAID 10
En de onboard chipset: AMD 780G

Layout
Ik kan er niet veel over zeggen, ik kijk nooit zo naar het layout,
Maar toch mijn mening: Ik vond het ingewikkeld dat het stekkertje van de voeding naast de processor koeler zit (de 4polige) en de 24 polige moest ik heel wat trucs uithalen om die netjes er in te krijgen, aangezien de voeding 1x is vervangen was dit best ingewikkeld en aangezien 4x SATA heb en die er vlakbij zitten + het werkgeheugen zit er dicht bij is het best moeilijk te bereiken, voor de rest zit alles netjes in elkaar, ik kon overal goed bij (en nog steeds!)

Ik kijk altijd gewoon hoe het werkt, als ik nadenk hoe ik alle kabels moest bevestigen ging dat goed, daar voor een goed.

Foto van het moederbord in de kast (draaiend)

En dan het moederbord zelf:
ik moest een foto van hardware.info lenen aangezien bij mij hij al volledig draait, en ik oorspronkelijk niet van plan was een review te schrijven ;)

Bouwkwaliteit
Over het algemeen werken de functies goed, ik heb niet echt een bug tegen gekomen, behalve de slechte driver ondersteuning, voor de rest niet veel over te zeggen ;) Functies werken 100% bij mij staat cool'n'quit functie aan & turbo boost.

Installatie
De instalaltie verliep vlot, ging netjes alles er in, behalve toen ik hem in het I/O shield. wouw klikken het I/O shield. werkte niet echt mee, ik heb hl hard moeten forceren.. Maarja, niks is stuk gegaan ;)
De hardware die gebruikt wordt:
  • AMD Athlon 64 X2 7850
  • Kingston HyperX 4GB(2x2GB) DDR2 PC2-8500, 1066MHz (2x)
  • Hitachi Deskstar 7K1000.B 1TB, 7200rpm, 16MB, SATA (2x)
  • OCZ ModXStream Pro 500W
  • Asus M4A78 PRO, AM2+, AMD770, 4xDDR2, ATX
  • Sweex Netwerkkaart 10/100/1000Mbit, PCI
  • Hitachi Deskstar P7K500 250GB, 8MB, SATAII (2x in RAID1)
Ging er vlot in, dit was de eerste keer voor mij met een Asus bordje met een AMD processor dus zoeken hoe ik de processor in moest doen, toen ik het vondt zat hij binnen een minuut, de rest van de installatie verliep vlot, dit had ik namelijk allemaal al eens gedaan.

Software installatie
Niet positief over, hij ondersteunt namelijk niet Windows Server 2008 R2 x64 (het schijfje, wat je er bij krijgt windows update heeft alles op zich wel)

Overclocking
Ik heb er even aan gedacht, maar dacht ach, mijn temps zijn goed, mijn processor belasting niet heel erg slecht, dus hij heeft geen overklok nodig.

Zoals eerder geschreven, ging het om de prijs, en de prijs is op zich perfect voor mij :)

Stroom verbruik
Het stroom verbruik van dit apparaat is 140watt totaal (full stress!)
Hier ben ik tevreden mee als je ziet hoeveel ik er in heb zitten voor een 'servertje'

Temperaturen
Mijn temperaturen zijn erg goed, al zeg ik het zelf:
Mobo: 37C
CPU: 27C
Videokaart: 39C
Een nadeel ik kan geen temps zien van mijn hardeschijven, dat vindt ik erg jammer, ik ben erg nieuwsschierig daar in omdat het toch echt een beetje boven elkaar hangt (zoals je ziet op foto's)

Na ruim een hele tijd zijn dit de temps:
Mobo: 30C

X2 7850 @ 2.8GHz 01m 11s
E8400 00m 16.838s
Q8300 @ 2.5GHz 00m 22s
gegenereerd door TERW_DAN's benchbakker

Ik ben tot nu super tevreden over dit bordje, ik kan hier nog mee voorruit, aangezien hij goeie ondersteuning heeft ook voor de Phenom II (x3 & x4)
Dus in de toekomst kan ik daar ook nog naar updaten!

Hehe, klaar mooi dit was mijn eerste review
Groetjes,
Dj-Visto

Heb jij ook een Asus M4A78 PRO?

"En twee pinnetjes waar van ik nog steeds niet weet wat ik daar mee moest"
Dat is heel eenvoudig, hierop sluit jij je powerknop, resetknop, power-led, hdd-led en speaker op aan. Nu hoef je maar twee stekkertjes los te maken en weer aan te sluiten.
In plaats van 10 losse priegelstekkertjes. Erg handig als je het moederbord er vaak in en uit je kast haalt, maar het vergemakkelijkt ook het aansluiten.
Aha, naja niet relevant, zitten er maar 2 die in princiepe nooit lossen hoefen (zal 1x voor komen ofzo)
Is die Sweex kaart beter als je onboard LAN? Of als 2e LAN bedoel? Had je waarschijnlijk beter zo'n losse Intel kaart kunnen nemen.

En welk frame bedoel je waar je hem inklikt?
(en frampje? ik denk dat frame'pje correcter is maar gebruik voor de zekerheid: het kleine frame, en forseren moet zijn: forceren)

Verder snap ik ook niet waarom je de compatibiliteit zo laag scoort en ondersteuning, drivers moet je "gewoon" (Ja dit is anno 2009 echt gewoon) van het internet halen en Windows 2008 server dat is iets voor server hardware nog al logisch dat dit soort borden daar standaard geen rekening mee houden, had dan een instap server bord gekocht dan was dit waarschijnlijk ook beter geweest.

Je kan namelijk ook met gemak een buxus met een Opel Kadett vervoeren maar de meeste hoveniers bedrijven gebruiken ook liever een karretje met een laadbakkie achterop. Voor een thuis/knutsel server is dit hele OS niet eens bedoeld. ;)
Sweex kaart is niet onboard, is als 2 & 3e lan bedoelt, en zo'n losse intel kaart is vrij aan de prijs, en dat geld heb ik niet ;)

Het frampje waar je moederbord in je kast klikt, daar bedoel ik mee dat frampje waar je moederbord in moet hangen ;) (waar dus de aansluitingen zijn van je usb enzo)

En ach over dat bord dat maakt niet zoveel uit hoor ;) Hij doet het en ik ben blij ;) En jammer dat je dan inderdaad dat moet doen, maarja het zie zo.

Voor de rest bedankt voor het commentaar, maar ik ben gewoon niet tevreden over de driver ondersteuning, doe er dan geen schijfje bij doe je ook nog 's wat aan 't milieu.
Dat 'frampje' is het I/O shield.
Misschien dat de afstandbusjes net een tkkie te lang zijn.
Kan misschien, ik kon het niet echt goed waarnemen ;)
Normaal moet je het moederbord soepel in het shield kunnen schuiven. Zo niet, dan gebruik je misschien niet de juiste afstandbusjes. Of gebruik je van die rubberen ringetjes onderop de afstandbusjes?

De kans is groot dat er nu op het moederbord wordt "geduwd" en dat als je het moederbord weer eens verwijderd uit de kast, krasjes worden gemaakt door de afstandbusjes.

Zonde als dat je moederbord sloopt.
Dat was gewoon omdat dat I/O shield gewoon omdat die dingetjes (die ijzeren dingetjes die naar buiten zitten) niet goed zaten, ik heb er een moeten verbuigen om goed te zitten..
Oh, oke zal ik zo even veranderen ;) = verandert
Super PI 1M
X2 7850 @ 2.8GHz 01m 11s

Heb je hem pas na ~45 seconden los gelaten?
Haha, scores klopppen niet, heb vandaag voor de rest niet veel tijd (misschien vanavond, dan ga ik dit ding ff maken) Sorry!
Je moet ook alleen maar numerieke waardes in dat ding gooien ;)
de proccesor is waarschijnlijk een
•AMD Athlon 64 X2 7750
voor de rest, ,mischien wat weinig inhoud waar mensen echt iets aan hebben.
bijvoorbeeld het missen van een onderbouwde reden van layout.
Ik moet dat en wijzingen sorry 8)7 (het is wel een 7850 immers.

En over die anderen reden wat zal ik daar over moeten schrijven dan? Heb er nu wat meer overgeschreven ;)

[Reactie gewijzigd door DJ-Visto op 13 juli 2009 16:54]

Ik heb dit moederbord in m`n game PC zitten en ben er zeer te vreden over. Had alleen een probleem met express gate die niet goed werkt maar dat heb ik in de bios uitgeschakeld. En de EPU functie is zeer handig voor als je bijvoorbeeld alleen aan het downloaden bent of je bent COD Modern warfare 2 dan is de turbo mode echt super. Kan zelfs m`n AMD Q9600
van 2.3 naar 3.0 ghz overklocken met EPU! En dit zonder dat het systeem onstabiel word.
Vraagje: hoe is die 140watt gemeten? Is dat CPU op 100%, alle 4 schijven vol draaien en data pompen, 2 pci kaarten erin waarvan je netwerk met dataverkeer doorpompen en e.o.a. grafische programma dat voor volle graphical load zorgde oid?

Wat voor psu gebruik je en hoe is het rendement? (>80% ?)

[Reactie gewijzigd door johncheese002 op 4 augustus 2009 22:34]

die 140watt is gemeten alles op full stress (zaten toen nog 3 fans of 2 in..) op dit moment geen een meer. Ik ben van plan om weer een anderen case te kopen. En ik weet niet wat hij aan netwerk deed, maar dacht dat ik die ook lekker liet stressen. Inmiddels draiat deze combinatie al sinds de review (allanger) en ik zeg, niks mee aan de hand! Helaas is mijn RAID1 stuk gegaan :( Windows Server 2008 kon er niet tegen dat ik een schijf er uit trok toen hij aan stond haha
draait je geheugen op 1066? zoja welke settings ik krijg het niet voor elkaar :( (stabiel dan)