Razer eXactMat Bunded Pak Review

john milton 13 juli 2009, laatste update op 17 november 2015, 2.474 views

Razer eXactMat Bunded Pak

Pluspunten

• gebruiksgemak
  • snelheid
  • functionaliteit van 2 zijden
  • stil
  • design
  • duurzaamheid
  • ergonomie
  • 1 jaar garantie
  • formaat (ook voor low-sensitivity

Minpunten

• misschien groot voor sommige bureau's
  • niet de goedkoopste mat

Review Razer eXactmat en eXactrest

Na de positieve reacties op mijn eerste review over het Logitech Illuminated toetsenbord, kreeg ik al snel zin om er nog een te schrijven. Aangezien er al wel reviews op Tweakers staan over de eXactmat, maar nog niet over deze bundel terwijl hij wel in de meest bezochte producten staat, leek me dat een mooie gelegenheid daar verandering in te brengen. Tweakers.net is niet de meest waarschijnlijke plaats om mensen met bijzonder verouderde computers tegen te komen. Ik hoor daar momenteel met mijn pre 11 september pc nog wel bij. Ik had de afgelopen jaren wel het geluk dat mijn beste vriend zijn computer bijhield alsof het zijn eigen kindje was, en ben niet te lui om alle vakliteratuur/reviews bij te houden. De nieuwe computer wacht nog een maandje, maar op de invoerapparatuur kon ik niet langer wachten.

De eerste vraag lijkt voor de hand te liggen. Waarom (zoveel) geld uit geven aan een muismat? Veel muizen tegenwoordig doen het op een glad bureau prima en anders volstaat het muismatje wat bij de cornflakes zat ook wel. Of men gamed op een gratis matje van een beurs of het gemiddelde 5-10 euro matje wat soms al vrij snel als vellen uit elkaar hangt. Ik moet zeggen dat ikzelf eerst ook enige bedenkingen had. Ik wilde echter niet dat als ik eindelijk mijn ultieme game pc had dat ik nog naar lelijke en zeer waarschijnlijk minder goed functionerende invoerapparatuur zat te kijken. Hierna ben ik zoveel mogelijk reviews gaan lezen en raakte eigenlijk steeds meer overtuigd van de meerwaarde van een product als dit. Ik heb er nog geen seconde spijt van gehad.

Aankoop

Er zou dus een goede muismat komen. Na getwijfeld te hebben tussen deze, Icemat, Razer Destructor, Razer Mantis en Steelpad. Kwam ik toch bij de Razer eXactmat uit. Het was pas later dat ik erachter kwam dat deze ook met de eXactrest verkrijgbaar was. De reviews daarover waren minder dik gezaaid. Ik kwam er wel één of twee tegen die bijzonder positief waren, maar ik herinnerde me ook dat ik jaren terug eens met polssteun had gemuisd en dat was me niet bevallen. Toen ik daar even over nadacht besefte ik me dat dat maar een paar minuutjes was geweest en dus onmogelijk als representatief kon worden gezien. Wel wist ik zeker dat ik na lange sessies achter de pc last had van mijn pols, dus ik besloot het gewoon te proberen. Verkopen/weggeven gaat altijd nog, maar ik ging ervan uit dat ik er redelijk snel aan zou wennen. Dat bleek achteraf een bijzonder goede beslissing.

Ik heb de bundel bij Komplett besteld aangezien ik daar ook mijn toetsenbord en muis bij bestelde. Dit werd vakkundig verpakt geleverd en de mat en steun bleken ook echt als een bundel verpakt te zijn. Op de voorkant zijn de specificaties van de mat en de steun te lezen evenals de awards die (voornamelijk door de mat) gewonnen zijn. Verdere specificaties en verduidelijking van wat je krijgt en wat het is, zijn op de achterkant te zien. Voor verkoop in de winkel zijn uitsparingen gemaakt waardoor het oppervlak van beide zijden te voelen is en het materiaal van de polssteun.

Vormgeving

Wat gelijk opvalt als je de verpakking openmaakt (al valt het al wel te verwachten aan de grootte van de verpakking zelf) is het enorme formaat van de muismat. Hij meet 265 bij 330 bij 2,5 mm en moet hiermee voldoende oppervlak bieden voor de meeste fanatieke gamers. Ik ben zelf een gemiddelde high-sensitivity gamer en heb absoluut meer dan voldoende bewegingsruimte met deze muis. Wellicht dat voor de echte hardcore low-sensitivity gamer meer ruimte vereist is, maar zelfs dan zou je met deze mat goed uit de voeten moeten kunnen.

De mat is van zwart geanodiseerd aluminium met een zilver/aluminium gekleurde rand eromheen. Het geanodiseerde aluminium zit er op gebakken waardoor het net iets hoger ligt dan de zijkantjes van de mat. In de hoeken zijn rubbervoetjes te vinden aangezien het een tweezijdige muismat is welke van zwart rubber gemaakt zijn en niet opvallen. In het groen zijn het Razer logo zichtbaar en of men de speed of control zijde boven heeft liggen. Deze lijken wel in het materiaal ingebakken en zullen zodoende niet snel loslaten. De eXactrest is ook van zwart materiaal gemaakt. Het is een zwart soort microgaren dat erg glad aanvoelt en deze is gevuld met een zacht soort gel die zich makkelijk aanpast aan de pols. Ook hierop zit een groene print van het Razerlogo. De eXactrest zit vast aan een dun matje wat onder de muismat wordt geplaatst waardoor de steun niet meer kan verschuiven maar ontzettend stabiel op zijn plaats blijft liggen. Hier zijn op google wel plaatjes van te vinden.

Al met al vind ik dit een schitterend vormgegeven muismat. Het is compleet wat anders dan het stoffen matje dat de meeste mensen hebben liggen en ziet er robuust en hi-tech uit. Het is duidelijk te zien dat de eXactrest echt naar de mat gevormd is en deze dekt bijna de complete breedte van de muismat.

Oppervlak

Zoals vermeld heeft de eXactmat twee zijdes: een speedkant die geoptimaliseerd is voor high-sensitivity gamers en een een controlzijde voor low-sensitivity. De speedkant is uiteraard ontzettend glad en je muis glijdt hierover heen als boter. Deze moet ideaal zijn voor snelle reacties in FPS games en andere spellen waarin snelheid essentieel is. De controlzijde geeft meer weerstand al glijdt de muis hier ook nog enorm soepel overheen. Deze kant zou meer geschikt zijn voor RPG en RTS. Het anodiseren van het aluminium heeft als effect dat het ook veel harder is dan normaal aluminium. Het verplaatsen van de muis gaat op beide kanten zeer stil en maakt geen raspende geluiden. Op het moment speel ik nog op de controlzijde omdat ik nog even moet wennen aan de enorme snelheid van de speedkant, maar het is zeer denkbaar dat dat nog gaat veranderen. Het muizen gaat in elk geval enorm soepel en nauwkeurig en ik vroeg me af waarom ik niet in godsnaam eerder fatsoenlijk spul in huis heb gehaald. Het materiaal voelt niet vervelend aan als je er met je vingers langsgaat en voelt ook niet bijzonder koud. Wellicht dat dit in de winter anders is, maar momenteel voelt het vrij prettig aan.

Testen

De mat is getest in gewoon dagelijks gebruik en met spellen als COD4 en COD5, Prototype, GTA IV, Mirror’s Edge. Ik ben zelf op het moment nog erg gecharmeerd van de controlzijde, dit gaat mij al hard genoeg, maar het zou goed kunnen dat ik wel uiteindelijk naar de speedzijde toe ga, al zal dit even wennen zijn. Alle bewegingen gingen bijzonder accuraat en ik kwam geen beperkingen in de ruimte tegen door bijvoorbeeld rubbervoetjes. In vergelijking met geen muismat of een stoffen muismat is het zonder twijfel een wereld van verschil, de bewegingen gaan zoveel soepeler…. De eXactrest ondersteunt mijn pols op een zeer subtiele wijze en vormt zich snel naar je pols, zonder dat deze diep wegzakt en dus ‘klem’ zou komen te zitten. Het microgaren is bovendien glad genoeg om snelle horizontale en verticale bewegingen mogelijk te maken. In tegenstelling tot mijn eerste ervaring met een polssteun was ik van de Exactrest gelijk weg en zou ik niet minder zonder willen. Zelfs na lang gamen heb ik nergens last van, iets wat in het verleden nog wel een anders was (The Claw). Ik gebruik de mat in combinatie met de Razer Deathadder. De mat is geoptimaliseerd voor optische muizen.

Duurzaamheid

Ik heb de mat persoonlijk nog niet lang genoeg om uit eigen ervaring gezaghebbende uitspraken te kunnen doen over de duurzaamheid van de mat, maar ik kan wel enige verwachtingen uitspreken aan de hand van het gekozen materiaal. Het geanodiseerde aluminium is zoals gezegd ontzettend hard en de mat komt zo robuust over als maar kan. In de OCC review is de reviewer dingen bereid te doen die ik niet ben (hij moet nog even mee) en dit lijkt de duurzaamheid te bevestigen. Het lukte de reviewer niet goed de mat te verbuigen of de groene ingebakken logo’s eraf te krassen. Wel sprak hij de zorg uit dat de rubberen voetjes van de mat na verloop van tijd los zouden kunnen raken. Volgens Razer zijn deze uitgebreid getest en zullen deze bij loslaten worden vervangen. Uiteraard zal ik deze review updaten als ik uit eigen hand meer over de duurzaamheid kan zeggen. Er zit 1 jaar fabrieksgarantie op de mat, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat je deze binnen een jaar nodig zult hebben. Voor Lanparties is deze mat volgens mij dan ook best geschikt (zeker in vergelijking met een Icemat), maar het zou natuurlijk goed kunnen dat de rubbervoetjes door al dat gesjouw dan wel sneller loslaten. Over de duurzaamheid van de eXactrest valt nog weinig te zeggen, al ziet het microgaren er bijzonder stevig uit.

Onderhoud

Al geldt dit voor de meeste muismatten, ook de eXactmat zal af en toe even schoon moeten worden gemaakt. Als ik speel wil ik nog weleens zweetvingertjes krijgen en die zie je wel op het zwarte oppervlak. Deze zijn eenvoudig weg te vegen, maar dit is niettemin iets dat je bij een stoffen mat minder zal zien (Daar trekt het lekker in, ook minder fijn wellicht). Kruimeltjes of stofjes blaas je er wel bijzonder snel af en mocht je echt een vlek maken dan is deze natuurlijk veel makkelijker te verwijderen dan bij een stoffen mat.

Het is uiteraard niet de goedkoopste mat op de markt, maar ook zeker niet de duurste. Als ik erbij betrek wat een duurzame, mooi ontworpen en uitstekend functionerende mat je hiervoor terugkrijgt, is het me dat zeker waard. Ook de meerprijs van de eXactrest is een investerinkje waarvan ik blij ben dat ik het gedaan heb. Zowel gamen als surfen gaat zoveel ontspannender dan ik gewend was.

Het mag duidelijk zijn dat ik bijzonder enthousiast ben over de eXactmat en eXactrest in combinatie met elkaar. Voor diegenen die de mat inderdaad overwegen kan ik alleen zeggen: doen! Wel ik daar ook bij vermelden dat je toch even jezelf afvraagt of je toch niet van een polssteun als de eXactrest zou kunnen profiteren. Immers, als je mij een half jaar terug gevraagd had wat ik daarvan vond had ik ook mijn wenkbrauwen opgetrokken. Hij geeft echt een perfecte ondersteuning zonder in de weg te zitten bij je hoognodige snelle bewegingen. Maar in het bijzonder bij lang surfen op internet hebben de meeste mensen hun hand constant op de muis. Dan is het helemaal een verademing. Qua design, oppervak en duurzaamheid scoort de mat bijzonder goed. Het is fijn om er af en toe een doekje over te halen maar ik zou hem zeker niet als dust-and-filth-magnet bestempelen. Er zit inderdaad een prijskaartje aan de mat, maar dat is het in mijn optiek zeker waard.

Heb jij ook een Razer eXactMat Bunded Pak?

Ik heb deze mat gehad, zonder polssteun.
Na een jaar of 3 begonnen mijn muizen (Razer Diamondback en MX1000, beide voorzien van gladde HyperGlide voetjes) problemen te krijgen om bewegingen te detecteren op de speed-kant, omdat het oppervlak te glad werd door slijtage (kennelijk geen zichtbaar patroon meer).
Mat omgedraaid naar de control-kant , maar na zo'n 2 jaar begon deze kant hetzelfde probleem te vertonen.
Ook begon het anti-slip rubber op de bovenkant los te laten, niet echt een probleem want omkeren was toch geen optie meer.

De duurzaamheid is niet slecht, maar ik had er toch meer van verwacht.
Verder vond ik de mat koud, zeker in de winter.
Inmiddels ben ik een tevreden Razer Destructor gebruiker.
Na circa 6 maanden nog geen merkbare slijtage, niet koud en de muizen functioneren perfect op deze ondergrond.
Bij mij nog niks van slijtage. Maar goed, ik heb nog niet zo lang. zelfs logo polssteun nog blinkend.

5 jaar zou ik erg tevreden mee zijn, dat redt een stoffen matje toch nooit? koud heb ik nog niet gemerkt, maar ik raak de mat ook niet aan door die polssteun :)

Ik raad hem erg aan, maar dat zie je ook wel in de review

[Reactie gewijzigd door john milton op 20 september 2009 15:22]

-niet de goedkoopste mat

Ach je hebt bespaard op je tft? :X Leuke review, grappig om te lezen dat iemand zo veel kan schrijven over een muis mat misschien dat ik er ooit ook nog is eentje aanschaf :)

[Reactie gewijzigd door Timv37 op 13 juli 2009 14:27]

Ik ben niet zo zeker van de duurzaamheid hoor. Ik heb zelf meerdere harde muismatten gehad, maar die worden veel te glad na een paar maanden. Het ruwe gaat eruit door het draggen van de muis. Stoffen muismatten vind ik in dat opzicht dat ook wat beter, die textuur vergaat niet echt.
Dat las ik ook van iemand anders. Dat zou echter bij deze mat wel verbeterd moeten zijn. Dat betekent inderdaad niet perse dat het ook zo is. Ik zal hiervan indien nodig updates geven als dit het geval is!
Heb deze mat ook ( met dezelfde muis :D ) en heb toch niet het gevoel dat deze verslijt :) heb hem nu al een jaartje ongeveer .
Vind het zelf een prima mat .
Ik heb hem 5sterren gegeven er is gewoon niet veel meer te vertellen over een muismat :)
erg mooi gedaan.
Heb deze set in een impulsieve aankoop gedaan bij de Media Markt, was aanbieding op dat moment (paar maand geleden). En heb er absoluut geen spijt van, was net als de reviewer ook een stoffen muismat gebruiker en vond het onzin om zoveel geld er aan uitgeven.
Intussen ben ik volledig om.

Enige nadeel wat mij opviel is dat het logo dat op de polssteun zit er bij mij na 3 dagen (intensieve gamer) al afgesleten was, maar dat doet aan de functionaliteit niet af.
1 van mijn "antislip rubbers" is half los, maar stoort me niet, daar de polssteun een volledige antislip ter grote van de mat zelf is waar de mat op ligt.

Goede review, wist niet dat er zoveel te vertellen is over een muismat, ook van mij 5 ster.
Ik moet nu gaan werken, links e.d. worden later toegevoegd :)
Ach je hebt bespaard op je tft?
Haha lol! Ik ZEI: de rest komt later deze maand hehe. Misschien om serieus genomen te worden inderdaad even beter die pic vervangen als er een 24 inchje achter staat :)

aanschaf kan ik aanraden hoor....