Specificaties Small form factor, 4 interne bays - Bekijk alle specificaties

Thermaltake Suppressor F1 Review

Mielmania 9 april 2016, laatste update op 30 december 2016, 612 views

Thermaltake Suppressor F1

Mooie kast waarvan ik gezien het prijsverschil met de Core V1 iets meer van had verwacht. Sommige dingen zijn fantastisch bedacht waarbij andere zaken echt goedkoop aanvoelen. Voor een kast van 60 euro een beetje jammer.

Pluspunten

• Zeer mooi (objectief)
  • Goede indeling
  • Alles zwart
  • Geheel modulair

Minpunten

• Prijs ivm Core V1
  • Zeer goedkope oplossingen
  • slap/licht metaal
  • zeer kras gevoelig

Review Thermaltake Suppressor F1

Intro
Hierbij de recensie van mijn Thermaltake Suppressor F1 hierna te noemen de "F1".
Hoe ik tot de keuze voor deze kast kwam valt te lezen in deze blogpost van mij. In de blogpost ga ik iets meer in op de problemen waar ik tegen aan liep bij de inbouw, en in deze review meer over de kwaliteiten van de kast zelf. Hoewel ik fan ben van uitgebreide reviews, ga ik tijdens deze review alleen in op mijn bevindingen en zal ik bij onderdelen verwijzen naar betere bronnen als die er zijn. Bijvoorbeeld de specificaties. Daarmee wil ik proberen deze review voor mijn doen kort en leesbaar te houden.

Specificaties
De kast is een nieuwere versie van de Thermaltake Core V1. En voor zover ik kan ontdekken heeft deze kast alleen vierkante knopjes inplaats van ronde en een andere voorkant (met gaatjes). Nog een verschil is dat de "F1" maarliefs 17,- euro duurder is.

Voor een overzicht van de specificaties van de "Core V1" hierheen:
pricewatch: Thermaltake Core V1 Zwart

En voor overzicht voor de specificaties van de "F1" kan je hier terecht:
pricewatch: Thermaltake Suppressor F1

Voor bewegend beeld over de kast kan ik dit filmpje aanraden:

Aankomst

Eerste indruk

Het gewicht
Het eerste wat mij opvalt is dat de kast enorm licht is. Nou is mijn oude Lian li al zwaar van zichzelf en heb ik bitumen ( geen referral) toegevoegd. Niet helemaal eerlijk dus, maar door zijn gewicht voelt de kast goedkoop aan.

De voorkant
Het tweede wat (negatief) opvalt is dat de voorkant niet van geborsteld aluminium is. Op de foto zag het er wel zo uit, en van een afstandje zie je het ook niet, maar als je er aan voelt is het plastic. Waarom deze versie van de kast dus 17 euro meer kost is mij niet duidelijk.

Accessoires
In de kast zit een zakje met daarin een aantal onderdelen:
  • Handleiding
  • 4 Tie wraps
  • Schroefjes, boutjes en moertjes.
  • 2 gaasschermpjes met magnetische randen.

In de handleiding is een witte sticker geplakt op het lijstje met de inhoud zodat 1 balkje niet leesbaar is. In het licht zie je dat het gaat om ventilator schroefjes die niet zijn bijgevoegd. Dat die schroefjes niet zijn bijgevoegd is niet erg, maar het staat gelijk al erg knullig dat je na het drukken van de handleiding er achter kwam dat er iets toch niet bijzit...

Verder bevinden zich in de kast een aantal kabels (zie ook hier hoe de schermpjes komen).

V.b.n.o:
  • Aan/Reset/HDD kabels
  • USB 3 aansluitkabel
  • 200mm ventilator
  • Audio (HD Audio staat er zelfs op)
Ook hier is naar mijn mening niet met zorg over nagedacht. Alle kabels zijn namelijk anders afgewerkt. De USB kabel is ontzettend stevig/stug en voelt als een netvoedingskabel. De fankabel is met een speciaal soort rubberen mesh gedaan, maar die is veel groter dan de kabels die er in zitten. Dan de aan/uit stekkers, die zijn weer (zoals normaal) heel dun en voldoen prima. Maar waarom dan de audio kabel (met exact dezelfde aansluitingen) niet tot het eind gesleevd moet worden is me een raadsel. Ook ben ik geen fan van de kabelkleurtjes.

Afwerking
Om nog maar even in het negatieve te blijven; de goedkope thumbscrews die door de hele kast heen zijn gebruikt. Ik weet niet of het goed te zien is op onderstaande foto's maar het plastic van deze schroeven is echt extreem goedkoop en slap. Ze zijn wel erg makkelijk los en vast te krijgen, dat dan weer wel.

In lijn daarmee is de zwarte coating van de kast ook niet geweldig. In totaal 1 keer een schroef er in gedraaid (en niet debiel vast) zorgt al gelijk voor krassen. Zie krasjes onder de schroef hieronder. Hoewel ik niet van plan ben om veel met de kast te slepen, houd ik mijn hart vast hoe de kast het over de jaren gaat houden.

Opbouw
Dan over op positievere zaken! Het is namelijk niet alleen maar ellende. Een klein kastje als dit vergt wat creatief omgaan met kabels en ventilatie. En daar is dan wel weer heel goed over nagedacht. Zo zorgt de indeling er voor dat mijn oude Zalman tower koeler prima in de kast past. En laten we de 200mm fan aan de voorkant niet vergeten. Die is zo geplaatst dat er nog wel ruimte is voor een flinke (255mm) videokaart!

Modulair
Ook zijn de zijpanelen onderling uitwisselbaar. Je krijgt 2 keer een gatenpanel met bijbehorende gaasschermpjes. En eentje met een window erin. Die is netjes in folie verpakt tegen krassen en is netjes afgewerkt zodat hij wegvalt in het panel. Wel was er een van de panelen licht verbogen, gelukkig kon ik die zonder problemen terug buigen. Tijdens de opbouw kwam ik er achter dat alle panelen los kunnen. En zo schoof ineens de kast van de onderkant af!

En dat vond ik dus extreem handig! Op deze manier kan je op een multidimensionale manier je kastje inbouwen en het kabelmanagement doen. Ook is er nagedacht over dat de voeding lucht aanzuigt en is er een stoffilter aangebracht.

Ook leunt de voeding op de onderplaat en hebben ze hiervoor 2 speciale rubbertjes toegevoegd die je op verschillende afstanden kan inprikken. Hier lijkt erg goed over nagedacht, maar er staat niks over in de handleiding. Ik had ze niet ver genoeg er in gestopt, dus verdween er eentje in mijn voeding... Na lang schudden kreeg ik hem er gelukkig weer uit. Natuurlijk heeft dit met mijn knulligheid te maken, maar mijn inziens had dit duidelijker gekund.

De ruimte om de voeding heen is dus ook allemaal te gebruiken om je kabels in op te bergen. Dit zorgt voor veel kabelmanagement mogelijkheden.

Opslag montage mogelijkheden
Dan de installatie van harddeschijven en SSD. Daar zijn 2 speciale brackets voor aan de zijkant van de kast. En dit is weer een goed voorbeeld van weinig visie.
De bracket "klem" je als het waren tussen de onderkant en het frame waar het moederbord op ligt. Dit klemmen gebeurt aan één kant en aan de andere kant schroef je het vast met zo'n geweldige thumbscrew. Je hardeschijf of SSD schroef je vast in een van de twee brackets. Hierdoor kunnen er twee 3,5 inch schijven in en twee 2,5 inch schijven.

Het behoeft geen timmermansoog om te zien dat dit echt heel dom gedaan is. Eerst dacht ik nog dat ik een gaatje te hoog zat. Maar zoals te zien is op onderstaande foto is er maar 1 gaatje beschikbaar. Wel weer mooie zwarte schroefjes. Ook gemonteerd zie je dat het er gewoon gaar inzit.

Dit zorgt er ook voor dat je op de volgende manier je kabels wilt laten lopen, maar dat kan dan weer niet.

Vervolgens ging ik opzoek naar de moederbord "spacers". Na die niet gevonden te hebben kwam ik er achter dat ITX zo klein is dat er maar 4 punten nodig zijn om het te bevestigen.

Het inbouwen verliep na deze "verwonderingen" verder redelijk soepel. Met name door de vele mogelijkheden om het kastje tot het frame los te halen zorgen voor veel mogelijkheden.

En zoals ook al beschreven in de blog ging het mij om dit resultaat:

Doordat ik redelijk dicht op het kastje zit en er veel geperforeerd is, hoor je de ventilatoren erg goed. Dit komt in mijn geval ook mede omdat mijn moederbord de zalman 4 stekker niet goed aanstuurt en deze dus op vol vermogen blaast. Dit euvel was mij al bekend uit de reviews van de Core V1.

Doordat ik de onlogische keuze heb gemaakt tegen de achterkant van de behuizing aan te kijken zijn wat design zaken mij meer opgevallen. Zo vind ik het plastic kapje ter afscherming van de waterkoeling opening en "afwerking" van de pci bracket balkjes erg goedkoop gekozen. Ook de standaard uitsparing voor 2 80mm fans vind ik jammer. Hier had ik liever 1 grote mesh voor gezien.

Opmerkelijke bevestiging HDD's
Een van de zaken die mij opvielen uit dit gebruikerstopic is dat de mesh zijpanelen prima te gebruiken zijn om extra HDD's in te schroeven. Ik kon zo snel alleen deze post vinden binnen dit topic, maar ik heb dit vaker gezien, ook in combinatie met de rubbers die bijgevoegd zijn bij de kast. Dit komt nergens in de handleiding terug, terwijl dit juist super praktisch is. Mede omdat je de panelen zelf kan positioneren in de kast. Op deze manier had ook de achterkant van 1 mooi stuk mesh voorzien kunnen worden in plaats van 2 lelijke 80mm uitsparingen. Dit had ik nou een typische upgrade gevonden voor een nieuwe versie.

Kopie
Tijdens mijn zoektocht kwam ik ook veel gehaat op deze kast tegen. Een gekopieerd ontwerp van slechte kwaliteit. "Thermalfake" is dan ook een veel gehoorde term in discussies. Ik heb wel eens wat kasten van Thermaltake vroeger vastgehouden en die voelde toen niet goedkoop. Ook vind ik het kleine mITX kasten segment (zeker in het zwart) enorm op elkaar lijken. Om die reden vind ik het nogal gezeur om weinig.

Al met al ben ik redelijk tevreden over de kast. Dit heeft met name te maken met het uiterlijk en de modulaire inbouw mogelijkheden. Ik kom van een Lian Li kast die 9 jaar geleden 84 euro was. Die was helemaal van aluminium en voelde nergens goedkoop. Dat was lang geleden en die kast is veel groter. Ik had verwacht dat door innovatie dit van dezelfde kwaliteit zou zijn. Die verwachting werd niet behaald. Is de kast de 60 euro waard? Weet ik niet. Wel ben ik zelf tevreden over mijn aankoop omdat mijn belangrijke eisen vervuld worden. En dat is voor mij het belangrijkst.

Update 30-12-2016
In april deze kast gekocht en inmiddels zijn we 8 maanden verder. In die tussentijd is mijn punt over kwaliteit niet beter geworden. Zo had ik het meshpaneel aan de bovenkant bevestigd met de bijgeleverde stofhor. Ik hporde een maand geleden wat vreemds ratelen, en toen bleek dat de stofhor naar beneden was komen zetten. De magnetische plakstrips plakte niet goed genoeg en de hor lag op mijn moederbord. Redelijk kwalijk, daar die een systeemventilator had kunnen blokkeren. Ook moest ik vandaag mijn grafische kaart opsturen voor resonantieklachten en bij het verwijderen van het plastic afdekkapje brak die zowaar af. Ik vond dit al een goedkope oplossinge, maar nu heb ik er helemaal haat aan. Maw, deze kast is geen aanrader voor het geld. Ook is hij inmiddels 5 euro duurder geworden dan bij schrijven review. Voor zoveel geld kan je beter iets van meer kwaliteit halen!

Heb jij ook een Thermaltake Suppressor F1?