Tweakers zegt: 8,5

Microsoft Lumia 950 Zwart Review

Avoon 13 maart 2016, laatste update op 13 maart 2016, 639 views

Microsoft Lumia 950 Zwart

De Lumia 950 is een prachtig toestel, voor een behoorlijk redelijke prijs.

Pluspunten

• Camera
  • Amoled-scherm
  • Prijs!
  • USB-C
  • Laadt snel op
  • Batterijduur

Minpunten

• App-gap

Introductie
De Lumia 950 is mijn derde smartphone, na de HTC Incredible en de Sony Xperia S.
Mijn focus ligt altijd op de camera. Ik wil onderweg gemakkelijk mooie foto's kunnen maken en delen.
Camera
Dus laat ik beginnen met deze camera. Ik vind het een prachtig apparaat. De Lumia 950 laat de foto's van mijn Xperia S en onze 'oude' compactcamera (Canon SX220) ver achter zich. Ook in mindere lichtcondities produceert de camera prima foto's. De optie om naderhand te kiezen hoeveel van het flitslicht je wilt gebruiken is prettig. Zeker omdat bij volle flits de kleuren wat flets kunnen worden.

Het filmen in 4k is ook een enorme stap voorwaarts voor me. Prachtige beelden en prima geluid.

Bijkomend voordeel is dat m.b.v. OneDrive de gemaakte foto's & video's automatisch naar mijn pc kunnen worden weggeschreven.
Scherm
Het scherm ziet er erg goed uit. Het is een AMOLED, dus ook tijdens het spelen van snellere games blijft het beeld ontzettend scherp. Mooie heldere kleuren en zwart is lekker diepzwart. De glance-functie vind ik prettig, alsmede het feit dat de schermhelderheid zich automatisch aanpast aan de lichtcondities. En klein nadeeltje is wellicht de grootte van het scherm. Met een grootte van 5,2" is ook de gewone Lumia 950 niet gemakkelijk met n hand te bedienen. Het voordeel hiervan is dat mijn nare gewoonte al fietsend te bellen, nu geen optie meer is. :)
Batterij
Door het gebruik van een AMOLED-scherm heb ik meerdere malen gelezen dat de batterijduur ietwat tegenvalt. Uiteraard heb ik enkel twee andere smartphones als vergelijkingsmateriaal, maar ik vind dat de batterij zich prima staande houdt. Ook bij intensief gebruik houdt deze het makkelijk een dag vol.
App-gap
Een veel gehoord probleem bij Windowsphones is de app-gap. Voordat ik van Android overstapte naar de Lumia heb ik daarom gekeken of 'mijn' apps beschikbaar waren. Facebook, Twitter, Instagram, Whatsapp, Telegram, NOS & Endomondo zijn allemaal in de store aanwezig en werken over het algemeen naar behoren. Daarbij moet ik wel opmerken dat vooral Twitter & Instagram minder ver doorontwikkeld zijn dan de Andoidversies en enigszins achterlopen. Vooral vervelend dat de Instagram app niet goed overweg lijkt te kunnen met de hoge resolutie van de camera en een blokkerig beeld produceert.

Persoonlijk prefereer ik echter het gebruik van de browser over het gebruik van een app. Het is daarom fijn dat je pagina's rechtstreeks kan vastzetten op de Startpagina.

Qua spellen heb ik weinig te klagen. Er zijn er genoeg, leuke spelletjes. Zowel voor de kinderen als mijzelf. Cut the rope, Dream League Soccer, Crocs World & Spiderman zijn momenteel favoriet.
Overig
Een grote ergernis bij mijn vorige telefoons was dat ze in het begin erg snel waren, maar gedurende hun levensduur steeds stroperiger reageerden. Dat schijnt een veelgehoorde klacht te zijn bij Android telefoons. De vrienden & kennissen met Windowstelefoons herkennen dit probleem in de regel niet. Ik hoop daarom zeker enige jaren met dit toestel door te kunnen.

De bouwkwaliteit is prima te noemen. Het plastic deert mij niet, maar ik heb wel gekozen voor een mooie Mozo-cover. Vooral om het draadloos laden beschikbaar te houden.

O ja, het bellen... Dat doet het ook. Ik kan de mensen prima verstaan en zij mij. :)
Ik ben vooralsnog erg in mijn nopjes met deze telefoon. Een premium telefoon die, in vergelijking met de iPhone en Android vlaggeschepen, beslist niet duur te noemen is.

Heb jij ook een Microsoft Lumia 950 Zwart?

Meer advertenties

Voor Instagram kun je de veel betere 6tag app gebruiken.
Bedankt! Ik ben over het algemeen wat huiverig voor 3rd-party apps, maar zal deze zeker even checken.
Hi Avoon,

Bedankt voor je review. Start de telefoon bij jouw vaak opnieuw op? Of hebben ze dat opgelost?

Groet,

Dirk
Hoi Dirk

De telefoon heeft mij tweemaal gevraagd om opnieuw op te starten voor updates. Verder niet en nooit ongevraagd.
Wauw wat een mooie fotos!
Bedankt Webdog. :)