Specificaties 13,3" (1366x768), 320GB - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire Timeline 3810T-944G32N Review

SpeedingWilly 7 september 2012, laatste update op 17 november 2015, 18.573 views

Acer Aspire Timeline 3810T-944G32N

Een prima lichte reisnotebook en i.c.m. een SSD redelijk snel en responsive.

Pluspunten

• Accuduur
  • Gewicht (1.6kg)
  • Bouwkwaliteit
  • Resolutie scherm (1366x768)
  • Hoeveelheid intern geheugen (4GB DDR3!)
  • Prestaties

Minpunten

• Glanzend scherm (spiegelingen!)
  • Kijkhoek erg slecht (dit geldt voor veel laptops, maar het kan veel beter!)
  • Geluidskwaliteit ingebouwde speakers mager
  • Windows Vista 32-bit meegeleverd (3GB i.p.v. 4GB beschikbaar in Windows)
  • 1 jaar garantie (erg mager)
  • Geen sleeve bijgeleverd (zie tip voor een alternatief)
  • Betrouwbaarheid (zie update juni en september 2012)

Hierbij geef ik mijn review over de Acer Aspire Timeline 3810T-944G32N laptop. Dit is mijn eerste review die ik heb geschreven n.a.v. verzoeken. Op- of aanmerking zijn welkom :)
Voordat ik deze laptop in mijn 'vizier' kreeg was ik geïnteresseerd in de ASUS Eee PC (Netbook).

Mijn belangrijkste criteria voor de selectie van een Netbook/Notebook zijn:
1: Licht en portable (<= 1.6kg)
2: (zeer) lange accuduur (> 5uur)
3: Schermformaat >= 10”
4: Wifi (draft n) en BlueTooth aanwezig
5: Krachtig genoeg voor Windows Vista (>= 2GB intern geheugen)

Introductie:
Eerst was ik geïnteresseerd in de Asus Eee PC 1005HA-H. Na een upgrade van het intern geheugen naar 2GB moet het in principe mogelijk zijn om Windows Vista te draaien. Toch was ik niet helemaal overtuigd of dit soepel gaat vanwege de Intel Atom N280 processor. In het topic over de Eee PC’s van Asus gaf iemand een tip om naar de TimeLine serie van Acer te kijken.

Ik heb met grote interesse het topic over 12” en 13” notebooks gelezen. Voor mij sprong de Acer er positief uit vanwege het feit dat het één van de weinige notebooks is die het heel lang uithoudt op één enkele accuduur. Na een bezoekje aan de Media Markt waar ik de Asus netbook met de Acer notebook heb vergeleken heb ik besloten niet voor een Asus Eee PC te gaan omdat ik het 10” scherm niet groot genoeg vond en de resolutie te laag. Omdat ik twijfel over het feit of Windows Vista soepel kan draaien op deze netbook heb ik uiteindelijk voor de Acer gekozen. Met de lange accuduur en het gewicht van 1.6kg is het één van de weinige laptops die aan mijn criteria voldoen (zie boven). Ik heb de laptop inmiddels vanaf 9 juli in mijn bezit en zal hieronder verder ingaan op mijn gebruikerservaringen.

~[img=620]DzK03dou[/img]
Specificatie Acer Timeline 3810T-944G32N:
CPU Type: Intel Core 2 Duo Mobile SU9400
Moederbord Chipset: Intel Mobile GS45
Geheugen Grootte: 4GB DDR3 (SODIMM)
Video Chip: Intel GMA 4500MHD
Verbinding (Video Uit): D-Sub (VGA), HDMI
Schermdiagonaal: 13.3"
Schermresolutie: 1366x768 (WXGA Wide)
Hardeschijf Grootte: 320GB
Verbinding (USB/FW): 3x USB 2.0
Verbinding (wlan): 802.11a, 802.11b, 802.11g, 802.11n
Verbinding (LAN): LAN 1Gbps
Verbinding (Bluetooth): Bluetooth 2.0
Laptop extra's: Cardreader, Webcam
Besturingssysteem: Windows Vista Home Premium (32bit!)
Gewicht: 1.6kg
Fabrieksgarantie: 1 jaar carry in

Acer heeft nog 2 andere modellen in dezelfde TimeLine serie. Je kunt geld besparen door de goedkopere variant te nemen met een Intel Core2Solo (SU3500) i.p.v. de Core2Duo (SU9400). Dit is niet aan te raden als je Windows Vista wilt draaien. Verder kun je een duurdere variant nemen met grotere HD (500GB i.p.v. 320GB) en een betere grafische chip (Radeon HD4330 i.p.v. Intel GMA 4500MHD). Je betaalt hier wel ruim 100 euro meer voor!

Gebruikerservaringen:
Hieronder geef ik mijn ervaringen na de laptop een aantal weken in gebruik te hebben. Kijk voor een samenvatting naar de opsomming van de positieve punten en negatieve punten (t.o.v. van andere laptops) die ik heb gegeven.

Verpakking
De laptop zit degelijk verpakt in een eveneens compacte doos. Dit is mogelijk omdat er weinig accessoires bijgeleverd worden. Naast een netadapter en een korte handleiding en de laptop wordt er niets bijgeleverd. De enige accessoire die ik mis is een sleeve, maar die heb ik er gelijk bijgekocht.

Windows installatie
Na het opstarten wordt er gelijk Windows Vista geïnstalleerd die op een hidden partitie aanwezig is. Na selectie van de taal (keus uit Engels, Nederlands of Frans) staat het OS er in een kwartiertje op. Hier kom ik op het eerste nadeel: Windows Vista Home Premium 32bit wordt meegeleverd waardoor je 25% van het beschikbare intern geheugen niet kunt gebruiken. Voor mij is dit niet zo’n groot nadeel, omdat ik er gelijk Windows Vista Ultimate 64bit op heb geknald (Tja, je bent een tweaker of niet ;) ). De tip die ik kan meegeven als je zelf Windows installeert is dat je de hidden partitie waarop de Acer pre-install van Windows staat kunt verwijderen. Dan krijg je er namelijk 10GB bij! Acer geeft de mogelijkheid om ‘gratis’ te upgraden naar Windows 7, maar dit kost je 15 euro extra aan verzendkosten.

Aangezien ik Windows zelf geinstalleerd heb had ik natuurlijk drivers nodig. De drivers op de website van Acer werken prima. Ook heb ik de bios (standaard v1.0 aanwezig) in twee stappen geflasht in windows naar versie 1.04 en later naar versie 1.08 (deze kwam net uit).
Update: inmiddels zit er versie 1.17 in. Dit is al de 6e versie inmiddels. 2 versies zijn erg snel teruggetrokken van de Acer website. Ik heb echter geen voor- en of nadelen ondervonden en ga er maar vanuit dat de laatste versie de beste is.

Bouwkwaliteit
Wat opvalt is de bouwkwaliteit van de laptop. Alles voelt degelijk en stevig aan. Het van oudsher budgetmerk Acer heeft goed naar de wensen van gebruikers geluisterd. 13” is naar mijn smaak de maximale grootte die toelaatbaar is om van een ‘ultra-portable’ notebook te spreken. Vergeleken met de Asus Eee PC 1005 is de laptop maar 200 gram zwaarder terwijl de specificaties niet te vergelijken zijn (veel beter!) en de prijs ook niet natuurlijk (bijna het dubbele!).

Extra's
De Acer TimeLine is behoorlijk compleet aangezien eigenlijk alles aanwezig is wat je verwacht in deze categorie (Wifi, Cardreader, Webcam, BlueTooth). Een optische drive ontbreekt, wat voor sommige mensen een nadeel is. Voor mij is het echter een voordeel. Het bespaart een hoop ruimte en er zijn genoeg alternatieven om toch DVD’s te kunnen gebruiken (mounten als image b.v.). Windows heb ik geïnstalleerd vanaf een bootable USB stick wat perfect werkt. Verder gebruik ik een bluetooth muis i.c.m. deze notebook wat ook fijn werkt. Je moet wel iedere keer BlueTooth handmatig aanzetten als je Windows opstart.

~[img=620]1ydIDvwe[/img]
~[img=620]HrBcJrzu[/img]
Prestaties
De prestaties zijn zeer goed. Windows Vista draait erg soepel met alle toeters en bellen die nu eenmaal CPU power kosten. Positief is de relatief grote harddisk die snel is voor een 5400RPM schijf. Gecombineerd met de snelle Core2Due processor (1.4GHz) en 4GB DDR3 geheugen is dit meer dan genoeg voor dagelijks gebruik.

Voor de liefhebbers hier de Windows Experience Index Base Score's (voor Vista 64-bit):
Processor: 4.6
Memory (RAM): 4.9
Graphics: 3.2
Gaming graphics: 3.3
Primary hard disk: 5.6 (met SSD 7.7)

De sterke punten zijn dus de processor, geheugen en de Hitachi harddisk en de Intel 4500MHD presteert wat minder.

Accuduur
Wat betreft de accuduur kan ik het volgende melden: ik haal gemiddeld 4-5 uur op één acculading. Dit is met het 'balanced' power profiel in windows. De helderheid van het scherm staat op max en wifi en bluetooth staan aan. Verder heb ik veel geïnstalleerd, dus de CPU load was hoger dan gemiddeld. Eigenlijk dus geen ideale omstandigheden om een zeer lange accuduur te halen. Dus al met al netjes. Als je echt wilt kun je met normaal officegebruik en internetten langere tijden halen lijkt me. 1 of 2 films bekijken op één acculading is geen probleem. De meer dan 8 uur die Acer claimt is alleen in uitzonderlijke gevallen te halen en dus niet realistisch. Als je de werktijd vergelijkt met andere notebooks in dezelfde categorie is dit meer dan voldoende.
Wel valt het op dat het lang duurt om de accu weer volledig op te laten als hij (bijna) helemaal leeg is. Dit duurt zeker 2-3 uur.

Afspelen van films
Aangezien ik geen standaard gebruiker ben, maar een tweaker, wil ik natuurlijk meer. De laptop wil ik op vakantie ook gebruiken om HD films (720p en 1080p) vanaf de HD te bekijken. 720p films zijn geen probleem en ook YouTube HD filmpjes (met wireless internet) zijn geen probleem. 1080p films zijn echter iets te veel gevraagd (Matroska .mkv files). Zowel VLC player als Media Player Classic trekt het niet. Na het installeren van de juiste drivers lukt het echter wel om 1080p films af te spelen in de Media Player Classic. De CPU load is dan rond de 100%, maar er is op het eerste oog geen hapering in beeld of geluid waarneembaar.

Scherm
Het scherm is erg fraai met een goede resolutie. Ik heb het scherm gekalibreerd met een Spyder Pro, maar vreemd genoeg vond ik de standaard instelling beter dan de gekalibreerde instelling. Het scherm is glanzend, wat erg mooi is, maar in veel situatie heb je wel last van reflecties. Aangezien mijn desktop PC verbonden is met een prachtig 24” mat Dell scherm vind ik het wel aardig om nu een glanzend alternatief te hebben.
Verder is de kijkhoek niet geweldig (lees erg slecht!). Al snel worden de kleuren ge-inverteert en je moet er recht voor zitten met het scherm onder de juiste hoek om mooie kleuren en een acceptabel contrast te hebben. Vergeleken met de (goedkope) concurrentie is dit scherm echter niet slecht. Er zijn maar zeer weinig laptops (in deze prijsklasse) te vinden die wel een hoogwaardig scherm hebben. Ik ervaar de slechte kijkhoek wel als een groot nadeel van deze laptop. Het is vooral vervelend bij het kijken van films (waar vaak veel donkere scenes in zitten) waar dit extra opvalt. Als je de laptop voornamelijk wilt gebruiken voor het kijken van films zou ik de Acer niet aanbevelen.
Het laptopscherm is een aanfluiting vergeleken met mijn 24" Dell HD scherm (van 3.5 jaar oud), maar dat is te begrijpen aangezien ik indertijd ruim 900 euro kwijt was voor dit scherm. Ik heb echter best wel wat extra geld over voor een beter scherm. Er zijn echter maar weinig computerfabrikanten die dit begrijpen :'( .

Wireless internet
Ik heb de laptop uiteraard wireless verbonden met mijn thuisnetwerk (draft-n). Internetten gaat super soepel en ik merk geen verschil met mijn desktop PC die met 1Gb verbonden is aan mijn thuisnetwerk. }:O Grote files draadloos verzenden gaat goed. Ik haal ongeveer 6MB/sec (sustained) met pieken tot 11MB/sec. De router staat in de meterkast en de afstand is ongeveer 15m met 2 deuren ertussen. Dit is volgens mij prima!
Ik heb 100Mb glasvezel internet, dus ik ben heel wat gewend. Bedraad haal ik met mijn desktop PC die via een kabel verbonden is 95Mb/sec download speed en 85Mb/sec upload speed (gemeten met speedtest van OnsBrabantNet). Draadloos haal ik met mijn Acer notebook 75Mb/sec download speed en 55Mb/sec upload speed. Dus de Intel chipset in de Acer doet prima zijn werk als aan alle andere randvoorwaarden voldaan is, zoals een goede router en een prima internet provider :) .

Grafische chip
Ik heb geen game ervaringen, maar de Intel GMA 4500MHD voldoet prima (m.u.v. 1080p films). Als je vaak 1080p films wilt kijken raad ik de duurdere versie van deze laptop aan met de Radeon HD4330).

Geluidskwaliteit
In andere reviews is te lezen dat één van de mindere punten van deze laptop de ingebouwde speakers zijn. Ik heb niet zoveel ervaringen met andere notebooks, maar ik kan beamen dat de geluidskwaliteit niet geweldig is. Het geluid is aan de zachte kant, zodat je in Windows vaak het maximale volumeniveau geselecteerd hebt. Ook de kwaliteit van het geluid is niet zodanig dat het positief is in vergelijking met andere laptops. Voor normaal Windows gebruik is het echter toereikend. Indien je films wilt bekijken kun je het beste een koptelefoon aansluiten. Dan is de geluidskwaliteit wel ruim voldoende.

Geluidsproductie
De geluidsproductie is minimaal. Alleen bij volle belasting hoor je de fan, maar zeker niet storend. De harddisk is ook nauwelijks te horen. De Acer notebook scoort zeker positief als je de geluidsproductie vergelijkt met andere notebooks.

Garantie
De garantie van Acer vind ik wat mager. 1 jaar Carry in is nu niet om over naar huis te schrijven. Deze garantie is eventueel uit te breiden in veel (web)shops maar dit heb ik niet gedaan.

Tip notebooksleeve
Tenslotte heb ik nog een tip als je deze laptop wilt aanschaffen. Ik heb de Case Logic Notebooksleeve PLS-13 13" gekocht. Deze sleeve omsluit de notebook perfect! Verder heb je nog een klein opbergvak beschikbaar voor een USB-stick en/of kabels.

Conclusie:
Mensen die op zoek zijn naar een lichte compacte notebook waarmee je lang op één acculading vooruit kunt en prima prestaties verlangen (beter dan de huidige netbooks) doen er goed aan dit notebook of één van de andere notebooks uit de TimeLine serie van Acer aan te schaffen.

Hopelijk hebben jullie iets aan mijn eerste review. Opmerkingen en reacties zijn zeer welkom
Voor meer informatie kun je ook terecht in het Acer Aspire Timeline topic.

Update januari 2010:
Inmiddels heb ik de Acer Timeline opgewaardeerd met een Intel X-25M 160GB Solid State Disk. Ik heb toen ook gelijk de stap naar Windows 7 (x64 Ultimate) gemaakt. Deze combinatie werkt echt perfect. Uiterst stabiel en heel erg snel. Opstarten duurt ongeveer een halve minuut en je kan ook gelijk aan de slag. Nooit meer wachten op de harddisk! De enige nadelen zijn de hoge prijs van solid state disks en de maximale prestaties van de SSD worden niet benut. Deze conclusie trek ik omdat ik wat benchmarks gedaan heb en in het grote SSD topic worden betere resultaten gemeld. Maar dat maakt eigenlijk niets uit, mant de Acer Timeline voelt echt ongelofelijk snel en de SSD is het best presterende onderdeel. De laptop is veel beter in balans.

Update juni 2012:
Tijdens mijn vakantie is er 1 led uitgevallen in het backlight. De led zit midden onder. Er is nu een donkere halo zichtbaar omdat midden onder het scherm niet meer verlicht wordt door de backlight led. Hinderlijk, zichtbaar, maar nog prima werkbaar. De laptop is nu 3 jaar oud. Ik zit er wel over te denken om in de nabije toekomst de Acer te gaan vervangen omdat met name de processorpower erg matig is.

Update september 2012:
Tijdens mijn laatste vakantie is (ook) de accu gesneuveld. Ik kon alleen maar de laptop gebruiken als de netstroomadapter ingeplugd was. Bij thuiskomst bleek dat de accu idd gesneuveld was, want met de 2e (kloon)accu die ik in het verleden aangeschaft heb, werkt de laptop weer zonder netspanning. Helaas blijkt maar weer dat laptops (van Acer) tegenwoordig niet gemaakt zijn om jaren zonder defecten mee te gaan (zie ook ledprobleem backlight).

Update junuari 2015:
Inmiddels is (i.i.g. voor mij) het einde van de levensduur aangebroken. Ik heb inmiddels een Dell XPS 13 besteld. Deze laptop moet de Acer gaan vervangen na vele jaren dienst. Ik heb er veel plezier van gehad, met name tijdens vakanties om foto's op te slaan en alvast in een Lightroom Catalog te stoppen.
De laptop is nog prima bruikbaar, met de opmerking dat er een backlight LED defect is en dat de originele accu ook is gesneuveld. Eindconclusie voor mij is dat de laptop zijn werk gedaan heeft. I.c.m. een SSD was er goed mee te werken. Uiteraard is de processorkracht rg beperkt, aangezien het een ultra low voltage processor is die het energieverbruik erg beperkt. Mede daardoor kan er erg lang met de laptop gewerkt worden voordat de accu leeg is. Uiteraard zijn er vandaag de dag veel betere (en duurdere) opties beschikbaar. Maar in 2009 was dit éém van de weinige opties als je een kleine lichte laptop wilde hebben met een behoorlijke accuduur. Ik kijk uit naar mijn nieuwe Dell XPS 13, die uiteraard in een hele andere categorie valt, aangezien de prijs bijna het dubbele is van de Acer.

Heb jij ook een Acer Aspire Timeline 3810T-944G32N?

Na een dikke 2 maanden gebruik ben ik nog steeds zeer tevreden over de laptop. Wel ga ik me steeds meer ergeren aan de slechte kijkhoek van het scherm. Al gauw worden kleuren ge-inverteert. Vooral bij films valt dit op.
Ik raad iedereen aan om de dit Acer model niet aan te schaffen als je voornamelijk films wilt bekijken met de laptop.
Bij typische windows werk valt het niet zo op (veel wit in scherm).
Tip: voor wie deze laptop erg goedkoop wil kopen: 4-Launch heeft nu een aanbieding van 599 euro. Dit is 100 euro onder de huidige gangbare internetprijs!

Zie http://www.4launch.nl/sho...---su9400--320gb/tweakers
Ik weet niets over Wifi draft N, dus kan je daar helaas niet mee helpen.

Wel heb ik een vraagje over je 300MBps verbinding. Ik heb nog geen provider gezien waar je dit als particulier kan bestellen, waar heb jij je glasvezel über snel internet vandaan als ik vragen mag? :)
Ik spreek toch nergens over 300MB/sec? :?

Volgens mij haal jij ook de begrippen bit (=b) en Byte (=B) door elkaar. Ik heb een 100Mb glasvezelverbinding. Dus de maximaal haalbare WAN snelheid is 12MB/sec (100/8).

Verder spreek ik in mijn verhaal over mijn LAN snelheden. Ik heb een 1Gb netwerk die ik nu gecombineerd heb met mijn draadloze netwerk omdat ik nu dus een laptop draadloos verbonden heb. Draadloos haal ik dus ongeveer 50Mb/sec via Wifi draft-n.

Hopelijk is het duidelijk
Aah ik zie dat ik erg onduidelijk ben geweest.

Ik bedoelde: "Van welke provider heb jij je 100Mb glasvezel internet?"

Het verschil tussen bit en Byte ken ik perfect, ik heb mijn woordkeuze een beetje ongelukkig gekozen. :9

En je bent nu een week verder, bevalt de laptop nog steeds?
Van OnsBrabantNet (regio Eindhoven).

Dat bevalt perfect (tenmiste internet), maar de kwaliteit van het kabel-tv signaal is niet zo geweldig en blijft achter bij UPC.

Ik heb de laptop niet meer zo heel veel gebruikt deze week, maar hij bevalt nog steeds perfect.
Prima review ,met uitgebreide gebruikers ervaring . Persoonlijk had ik voor 609 ,- euro`s een exemplaar gekocht met tenminste ati 3200/3450 of soms zelfs 3650 of een nvi 9500gt .Maar je had geen game ervaringen (,iets wat ik het eeste zou doen),en volgens mij is dit gekocht voor allround gebruik.Voor video en zelfs hd doet de intel 4500mhd niet onder of zelfs beter. En je hebt een core 2 duo mobile en 4 gb ddr3. Je zei het zelf al; voor 100 euro meer had je de 4330 en een 1/2 tb schijf :/ .Maar de 4500mhd zou nog altyd 200x sneller zijn dan de gma 3100 ,dus zou je best wel een spelletje kunnen spelen .Alleen crysis komt niet verder dan 5-8fps max .Maar alle spellen van voor 2007, mischien 2008 ,zou je best vlot spelen .Wat dat betreft is intel best ingelopen .Ik zag een review over hellgate london op een 4500mhd ,wat er best wel goed uit zag. Bovendien heb je tegen woordig een stream utility ,waarmee je content van af je home pc ,naar de laptop streamt waarmee je zelfs crysis op een eee pc zou kunnen spelen.[intel gma 945 ]. 3 sterren. :*)
offtopic:
Zeker nog nooit zelf geprobeerd ? Het idee van games streamen is grappig, maar de uitvoering zoals het er nu bij staat is belabberd.
Grafisch ziet het er niet uit, alles loopt niet synchroon (flinke delay) en de algehele performance is gewoonweg beroerd.

Verder, goede review, alles staat er wat mij betrefd in. Helaas is 13" mij iets te groot kwa notebook.

Zou je overigens ook een zelfgemaakte foto willen plaatsen van je nieuwe notebook, geeft vaak toch net een andere indruk dan die press foto's :) .
Erg mooie review, hier was ik al eeuwen naar op zoek!

Je zegt dat ipv de 32bit Home Premium, de 64bit Ultimate van Vista hebt geinstalleerd. Heb je deze er bijgekocht of iets dergelijks? (of op de illegale manier geinstalleerd)

Als je misschien een aantal foto's van de laptop zelf en de verpakking zou kunnen/willen maken, dan zou dat geweldig zijn :9~ :9

Verder, zeer netjes geschreven!
Wat betreft je eerste vraag mag je dat zelf invullen :+

De verpakking ligt echter al bij het oud papier. Voor een indruk kun je dit filmpje op youtube bekijken. De bovenste doos is de doos waarin de acer geleverd wordt.

Voor foto's verwijs ik je naar het Acer Aspire Timeline topic en het topic over 12 en 13" notebooks (zie links in mijn review).
Over welk 'exemplaar' heb je het voor 609 euro? Ik was 706 euro kwijt bij 4-launch.

Maar zoals je al suggereerde heb ik de laptop niet gekocht om te gamen maar voor allround mobiel gebruik (chillen/internetten op bank en voor vakanties).
hij bedoelt denk ik een willekeurige andere notebook met een "echte" graphics card, en dan geen rekening houdend met schermformaat maar vooral ook accuduur.
Hey SpeedingWilly, ik wilde dit bericht eigenlijk versturen via DM, maar ik zie dat je dit niet hebt ingeschakeld. Dus dan maar even zo!

Op de vraag of je Windows Vista Ultimate 64bit had gekocht of gedownload, antwoordde je dat ik dat zelf moest invullen. Ik neem aan dat je het dus hebt gedownload :9

Nu hoef ik geen details (ben zelf ook een torrents/usenet pro O-) ) maar krijg je dan geen problemen met updates en dergelijke? Of werkt alles zoals het hoort, en krijg je ook niet telkens melding dat je binnen een aantal dagen moet activeren?

En dan nog iets. Je zegt in je productreview de bios van 1.0 naar 1.8 hebt geflashed. Zelf heb ik het nog nooit gedaan, omdat ik het erg risicovol vind. Wat voor voordelen brengt de 1.8 update met zich mee voor de 3810T?
En is het niet erg riskant om je laptop te verkloten? }:O
En als laatste, hoe heb je de BIOS geflashed? (USB stick neem ik aan?)

Alvast erg bedankt!
Nee, ik heb geen problemen met updates e.d. in Windows. Alleen SP2 is nog niet doorgekomen :?

Ik heb de bios-update van de Acer website gehaald, en dan ga ik er vanuit dat het wel goed zit. Er staan inderdaad wel waarschuwingen dat het op eigen risico is. Ik heb overigen nog nooit problemen gehad met het flashen van een bios. Je kunt het gewoon in windows uitvoeren vanaf de harde schijf. Wel is een vereiste dat je de laptop op netstroom hebt werken, maar daarvoor waarschuwd de tool zelf al voor. Daarna reboot de laptop zich vanzelf en je hebt een nieuwere bios. }:O

Acer heeft geen changelog op de site staan maar ik heb in een forum gelezen dat er wat problemen waren met bios v1.0. Dus ik heb maar snel ge-update!

[Reactie gewijzigd door SpeedingWilly op 14 juli 2009 10:28]

Heeft iemand extra info over de maximale snelheid die je met Wifi draft n kunt halen. Systeembeheer geeft 65Mbit aan als verbinding. Bij het overzenden van (grote) hoeveelheden data haal ik 5 a 6 MB (dus 40-58Mb) in Windows. Volgens mij prima maar het kan toch sneller?

Ik heb 4 van de 5 streepjes, maar Windows geeft aan dat de verbinding zeer goed is. Ik gebruik een D-link DIR655 als (draadloze) router (3 antennes) en ik gebruik de laptop in mijn woonkamer op ongeveer 15 meter van mijn router met 2 deuren ertussen.