Specificaties Tower, 7 interne + 2 externe bays - Bekijk alle specificaties

Sharkoon VG4-W Zwart Review

douwedb 26 maart 2016, laatste update op 1 februari 2017, 680 views

Sharkoon VG4-W Zwart

De Sharkoon VG4-W is een prima behuizing, maar valt op sommige punten net wat te kort (als je hem vergelijkt met wat duurdere modellen). Maar voor 35 euro kun je daar niet over klagen. Dus als je in de markt bent voor budget-behuizingen, dan is dit zeker een aanrader!

Pluspunten

• Goedkoop
  • Led fans en knopjes
  • 2x USB 3.0 + 2x USB 2.0
  • Ruimte voor lange videokaarten
  • Veel inbouwruimte in het algemeen

Minpunten

• Weining tot geen ruimte voor cable management
  • Window erg donker
  • Geen topkwaliteit
  • Harde schijven moeilijk in te bouwen

SHARKOON VG4-W REVIEW

door Douwe den Blanken
Ik heb deze behuizing gekocht voor een 'budget-build' voor een vriend van mij. De prijs/prestatie-verhouding (op papier) van deze behuizing was dan ook doorslaggevend voor mij om deze te kopen.
Uitpakken!
De doos

De kast met het foam er nog op. Mij apart had de kast iets beter beschermd mogen zijn maar aan de andere kant is de kast zo licht dat het waarschijnlijk niet zoveel uitmaakt.

Zonder foam...
Eerste indrukken
Even een shot van elke kant:
Zes uitbreekbare PCI-slotcover en een los PCI slotcover (dat dus niet afbreekbaar maar vervangbaar is :) )

Over smaak valt niet te twisten natuurlijk, maar tot nu toe ziet het er aardig goed uit!

En nu wat foto's van de kast zonder de zijpanelen:
https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1AErfh1jOweSXMV.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1AErfh3CpioS4qg.jpeg

Nog wat foto's van de binnenkant van de kast:
Rear-exhaust fan heeft blauwe led's, is low-rpm en is 120mm.
Iets wat meer case-manufacturers zouden moeten doen: niet alleen maar een molex connector bij de fans leveren! Top!
Drie plekken om 3.5 inch harde schijven te installeren
Ook drie sloten om 5.25 inch apparaten te installeren, maar helaas levert Sharkoon hier maar twee monteerclipjes mee :(.
Accessoires
De hoeveelheid meegeleverde accessoires was niet heel groot, maar Sharkoon levert in ieder geval genoeg schroefjes mee :).

Het pakket bevatte:
  • 2 tyraps
  • 1 5.25 inch naar 3.5 inch adapter
  • Een handleiding over het installeren van harde schijven, dus niet over het inbouwen in de kast o.i.d.
  • 1 moederbord speaker
  • 1 extra los PCI slot cover (voor als je degene die in de kast zat kwijt ben geraakt)
In het zakje met schroefjes zitten:
  • 4 lange fan schroeven
  • Genoeg moederbord schroefjes om 4 moederborden te monteren
  • 12 schroeven voor het monteren van een voeding en om PCI devices vast te zetten
  • Heel veel rode ringetjes voor het monteren van een moederbord
De kabels die standaard uit het de voorkant van de kast komen zijn:
  • HD audio moederbord header/li]
  • USB 2.0 moederbord header
  • USB 3.0/2.0 moederbord header
  • On-off switch kabel
  • Reset switch kabel
  • Molex kabel (waarschijnlijk voor de led voorop de behuizing)
Inbouwen
En nu het meest interessante deel voor de meeste Tweakers (waarschijnlijk dan :)): het inbouwen.

Moederbord ging er vrij simpel in, de voeding ook wel, maar toen kwamen de problemen. Ik kreeg de harde schijf gewoon niet vast en op zijn plek :( . Ik ben er echt een kwartier lang mee bezig geweest maar het lukte me gewoon niet. De volgende dag heb ik het dan ook opnieuw geprobeerd en na weer een beetje wrikken zat hij EINDELIJK vast... De SSD plaatsen ging daarentegen erg makkelijk en vlot.

Maar het grootste probleem dat ik persoonlijk met deze kast had tijdens het inbouwen was de kleine ruimte voor kabels achter het moederbord-tray. Ondanks dat de zijpanelen een soort 'uitstulping' hebben, is het dichtmaken van de kast echt een karweitje dat je met twee personen moet doen. Daarnaast is de mogelijkheid tot echt goede cable management nihil en zo heb ik bijvoorbeeld alle overige SATA en Molex kabels in de ruimte voor de harde schijven gedumpt, omdat ze simpelweg niet meer achter het moederbord-tray pasten.
Foto's van de 'finished build'

Als extraatje had ik ook nog even een LED-lampje tegen de bovenkant van de kast gemonteerd zoals je op de bovenstaande plaatjes ook kunt zien. Hieronder een GIFje die een beetje het effect illustreerd...

Vond je dit een goede review? Laat dan een (positieve) beoordeling achter! Wordt zeker gewaardeerd!

Heb jij ook een Sharkoon VG4-W Zwart?

Goede review! (sluit zich aan bij Jolke). Voor 35 euro heb je toch een aardig kastje. Een window, USB 3.0 en nog LED fans doe maar! Dat de kwaliteit dan wat tegenvalt is niet vreemd. :D
Bedankt! Honored om een reactie van jou te krijgen :*)
Ik ben ook maar een mens. :D :P
Goede review, goede foto's. d:)b
Thanks! Het is m'n eerste review dus fijn om te horen :)
Heel netjes voor een eerste review. _O_
Hey douwe!

Ten eerste super review! Heb de case nu ook zelf, en alles in elkaar gezet. Alleen nog die molex kabel over, enig idee hoe ik die zal aan kunnen sluiten? Mobo: gigabyte b250m ds3h. Alles werkt en draait behalve de 2 led lampjes aan de voorkant, dus ik neem ook inderdaad aan dat de kabel hiervoor is bedoeld.
Hi Nanoz,

Zoals ik ook al in de review schreef, is de molex-kabel waarschijnlijk voor de LEDjes aan de voorkant. Wat het aansluiten betreft, volgens mij kan je gewoon de molex-stekker van de LEDjes in een molex-aansluiting van je voeding steken, en dan zouden ze het moeten doen!

Groet,
Douwe