Specificaties 520W (80 Plus), volledig modulair - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Real Power M520 Review

arc. 12 juli 2009, laatste update op 27 juli 2011, 3.493 views

Cooler Master Real Power M520

Pluspunten

• Geruisloos
  • Mooi design
  • Modulair
  • Schappelijke prijs

Minpunten

• Te weinig Watt voor een High-end grafische kaart
  • Misleidende SLI-advertenties
  • Vreemd ingedeelde modulaire kabels

Prestaties en stabiliteit Score: 4
Aansluitingen Score: 4
Uitrusting Score: 5
Koelvermogen Score: 3
Toen ik vorig jaar juli voor geheel nieuwe PCs ging, had ik uiteraard ook een voeding nodig. Ikzelf prefereer altijd Cooler Master over de rest. Dus ik ging kijken naar de voedingen van Cooler Master voor een schappelijke prijs en voldoende wattage. Ook is deze voeding modulair, wat zo leiden tot een opgeruimdere kast. Na de Pricewatch geconsulteerd te hebben, kwam ik uit op deze voeding, de Cooler Master Real Power M520.

Gebruikte Rigs
Bij de tijd van aankoop moest ik een Asus 8800GTS (G92 core versie) en een overgeclockte Q6600 van stroom voorzien. Dit was dus makkelijk voor deze voeding. Maar games worden beter, en mijn grafische kaart moet dat dan uiteraard ook aankunnen. Dus ik heb in Januari 2009 een XFX GTX280 aangeschaft. En dat is wat veeleisend voor deze voeding. Voor de rest is de setup wel hetzelfde gebleven.

Voor mijn tweede PC had ik eerst een ATi X600 en E8400 te voorzien. Deze PC moest ook nog eens geprepareerd worden op een verbeterde grafische kaart en moest ook degelijk zijn. Toen ik de GTX280 aanschafte, werd de 8800GTS doorgeschoven naar deze PC, makende de rig van deze PC compleet.

De derde rig bestaat uit een Sapphire X1950 Pro en ook een E8400. Deze PC is na een jaar nog steeds hetzelfde, en zal ook voorlopig zo blijven.

Alledrie de PC's hebben verder alles met de standaard normen; één optische drive, één harde schijf, geen audio kaarten noch physics kaarten.

Prestaties: meerdere grafische kaarten
Volgens de promotionele logo's en teksten moet deze voeding in staat zijn SLI aan te kunnen. De voeding is modulair en heeft 2x6 pins meegeleverd en 1x8 pins. Dus qua aansluiting is dat mogelijk als je denk aan een SLI 9500GT of iets in die trand. Maar zoals gezegd kan hij met moeite één GTX280 aan, dus een SLI high-end kaart is niet aan te raden. De standaard wattage is 520W, maar ik moet hem naar 600W strekken als ik Crysis op maximale graphics speel met de GTX280. Dit zorgt dus voor aardig wat herrie, alsmede hitte. Bovendien kan dit ook niet qua aansluiting omdat er maar maximaal twee van de drie kabels aangesloten moeten worden.

Koeling
De voeding is voorzien van een standaard 120mm fan die alles koelt. Deze is toch wel aardig te horen op de highest-end PC, maar de andere PC's zijn muisstil. Geen van driën hebben last van een (constante) piep, die ik op nota bene 6 verschillende Antec 600 Watt voedingen heb ervaren. De hitte verspreid zich niet in de kast, alles wordt wel direct naar buiten geblazen, ook bij de GTX280.

Modulair
Een pluspuntje is dat hij modulair is. Ik dacht dat dat wat overzichtelijker zou lijken, en wat beter is voor je airflow. Helaas zijn de kabels nogal verveld ingedeeld, want één kabel heeft dan bijna alleen maar dezelfde aansluitingen. Gelukkig heb ik alles op één kabel gekregen qua optische drive, HD, koeling en licht op mijn GTX280 PC (Zie afbeelding 1), maar mijn 8800GTS PC en de X1950 moeten met twee kabels de klus klaren (afbeelding 2).

Andere voedingen
Zelf werk ik bij een computerwinkel, en daar verkopen we de HKC equivalent en de OCZ Fatal1ty (beide 550 Watt). De HKC wil nog wel eens last hebben van de vernoemde piep, maar de OCZ is toch wel een waardige rivaal. Deze is ook stevig, maar ik heb die niet gekozen omdat ik niet zo van rode LED's in mijn PC houd (Ja, mijn RAM heeft rode LEDs ja, maar niet zo fel als deze voeding) en ik walg van het gebruik van "Fatal1ty". Die naam wil ook wat geld kosten, dat ik niet met de M520 heb.

Ik ben zeer tevreden met deze voeding, maar ik vind het te weinig voor een moderne Game-pc. Wel ben ik nog steeds zeer content over dat ik een modulaire voeding heb. Dus als ik weer een voeding zou kopen, zou ik waarschijnlijk gaan voor de aankomende XFX voeding of de 1000 Watt grote broer, de Cooler Master Real Power M1000.

Heb jij ook een Cooler Master Real Power M520?

Die SLI advertentie is niet geheel misleidend, je kunt ook 2 midrange kaarten in SLI voeden met die voeding. Daarvoor zijn de benodigde stroomaansluitingen aanwezig. Verder is het voor een erg dikke PC wel een krappere voeding.

Ik zelf draai echter een E6600 @ 3.6Ghz, 8800GT, 7 hdd's en wat overige zooi met de voeding, zonder enig probleem.
Ik draai een E6850 op 3.2ghz en een 8800gt op een 450W Coolermaster, dus dat moet echt totaal geen probleem zijn! :Y)
Heb de voeding ook, ben er uitermate tevreden mee. Ik draai een e8400 @ 3,6GHZ, 2x optisch, 3x hdd en een HD3870 + extra's en dat gaat echt prima. Voeding is praktisch geruisloos, heb de voeding nog niet kunnen betrappen op piepjes, luide fan of extreme warmte.

Overigens had ik geen moeite met de kabels? Heb alles sata in de kast zitten, dus met 2x kabeltje sata + pci-e is alles nice and clean in de kast :)

Misleidende SLI? 520watt is dan ook niet uitermate geschikt om 2 redelijk flink kaarten in SLI te draaien, hoogstens 2 redelijke midrange kaarten.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 13 juli 2009 00:05]