Motorola Moto X Play 16GB Zwart Review

johan63 11 maart 2016, laatste update op 18 december 2016, 489 views

Motorola Moto X Play 16GB Zwart

Prima telefoon !

Pluspunten

• goede bouwkwaliteit
  • water afstotend (IP52)
  • helder scherm
  • zeer goede spraak en ontvangst

Minpunten

• tragere processor
  • randje rondom het scherm

Ik wil je niet vervelen met benchmarks of gedetailleerde foto's.
Wat ik wel wil schrijven is een objectieve review met als doel om je te informeren zodat jij een keuze kan maken in het grote telefoon aanbod.

inleiding
Mijn Zenfone 2 is defect.
Helaas een Chinese aankoop dus moet ook teruggestuurd worden naar China voor reparatie.Daar dit nog wel enige maanden kan duren eer ik deze terug heb ben ik gaan kijken naar een goede subtopper die ik voor een redelijk bedrag in Nederland (!) kon aanschaffen. De Tweakers review en de cashback actie maakte dat ik de X-Play heb gekocht.

Feature set
Keurig doosje met daarin diverse boekjes met kleine handleidingen in diverse talen.
Een Motorola pinnetje om het (nano) simslot met sd kaart houder open te maken.
Een USB lader (met dubbele aansluiting !) en een behoorlijk lange USB kabel.
Geen specificaties van de lader. 13% laden duurt 26 minuten.

Design
Mooi strak design met een rubberen (?) achterzijde die lekker in de hand ligt, met een lichte bolling aan de achterzijde die verwijderbaar is zodat je altijd een andere kleur kan bestellen en plaatsen. De telefoon ligt dus niet plat op je tafel.
Volumeknoppen en fysieke aan/uit toets aan de rechterzijde, waarbij de aan/uit knop geribbeld is en daardoor makkelijk te vinden met je vinger. Aardig bedacht.
Minder tevreden ben ik over de rand waarin het scherm valt.
Deze drukt hinderlijk tegen je oor tijdens het bellen.
Geen fysieke "home" knop.
Water repellent coating. Grappig. De coating stoot water af en de telefoon heeft een IP52 certificering. Niet waterdicht dus !

Bereik
Perfect.
Waar ik op mijn zakelijk 4G Vodafone abo bijna geen bereik heb vlamt de X-Play op het 4G T-Mobile netwerk bijna volle bak.
Dit kan natuurlijk aan het netwerk liggen.
Het is een grijs gebied waar ik werk :+
Geluidskwaliteit is perfect.
Zeer helder en duidelijk verstaanbaar.
Luidspreker is eveneens zeer duidelijk om bv handsfree te gebruiken.

Accuduur
Telefoon geeft 22 uur aan voordat ie leeg is.
Ik heb nog geen instellingen gewijzigd zodat alles volop staat te synchroniseren.
Accuduur is beter dan de Zenfone 2, welke minstens 6 uur korter is.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Bam ! Binnen 40 seconden klaar voor gebruik !
Dat is van eerste divisie naar eredivisie in vergelijking met de Zenfone 2.
Zoals gezegd: verbindingen blijven stabiel.
Betrouwbaarheid met bellen of internetten is zeer goed.
Het systeem is stabiel, nog geen vastlopers meegemaakt.
Het enige minpuntje is de processor.
De Snapdragon 615 heeft af en toe een lag. Dat ben ik met de Zenfone2 niet gewend. Het installeren duurt net iets langer, foto's openen kan een seconde of 3 duren en meer van dat soort kleine lags.
Ik denk dat de telefoon beter af was geweest met een 8xx processor en 3gb geheugen:
er wordt nl gemiddeld 71% van je ram gebruikt op de stock rom.
Ook wordt de telefoon warm als er veel programma's geopend staan.
En dat is tevens het nadeel aan de software want deze moet je allemaal handmatig afsluiten tenzij je een thirdparty installeert natuurlijk.

Dan de camera.. Kwam op Tweakers als redelijk tot goed naar voren maar ik ben er niet helemaal blij mee. Dit kan aan mij liggen maar tot nu toe begrijp ik niet waarom bv de autofocus niet goed werkt. De ene keer heb ik redelijk scherpe foto's de andere keer is het een vaag gebeuren.
Een thirdparty hielp me ook niet.
Ik moet me hier iets verder in verdiepen (iemand tips ?)

Gebruikersgemak
Kwam met Android 5.1.
Na het aanzetten werd meteen de update naar 6.0 zichtbaar en deze,uiteraard, ge´nstalleerd.
6.0 heeft blijkbaar een betere beveiliging en Motorola (Lenovo) heeft er zeer weinig bloatware opgezet. Op Connect en Moto na.
(Connect is leuk voor als je bv ander Motorola producten hebt en van Moto zie ik het nut niet in want dat werkt niet in het Nederlands)
De verlichte menu toetsen en de lag in de software is soms een kleine
frustratie voor mij.
De response van de telefoon is soms te traag en de zeer lichte en korte trilling is voor mij niet voldoende om een bevestiging in je acties te krijgen
(heb hier nog geen instellingen voor kunnen vinden).

Google is overal aanwezig op de telefoon incl het gebruikersgemak hiervan.
Met een OK Google kom je ver. Leuker zou zijn geweest als Moto ook had gewerkt.

Het scherm
IPS LCD capacitive touchscreen, 16M kleuren,
1080 x 1920 pixels 403 dpi.
Zeer natuurlijke kleurenweergave.
Zeer goed afleesbaar in de volle zon.
Nano coating.. altijd leuk.
Jammer van dat randje rondom wat net tegen je oor aandrukt.

Samenvattend
Je koopt voor 350 (-50 euro cashback) een telefoon die er goed uitziet.
Stevige kwaliteit met een waterafstotend scherm.
Kale stock android heeft ook als nadeel (maar ook weer een voordeel) dat er geen weinig voorgeinstalleerde programma's opstaan.
De processor had iets sneller gemogen voor mij.
Geen snelheidsmonster maar gewoon een degelijke telefoon met de mogelijkheden van nu.
Zoek je iets van rond de 300 euro dan vind ik dit een aanrader.

* zojuist bericht gehad van Motorola: cashback werkt in ieder geval :)

** na updaten naar 6.0 werkte de camera ineens niet meer..
Wilde niet meer opstarten. Tegelijkertijd viel de telefoon uit mijn zak waardoor er een barst in het scherm kwam. Deze is keurig netjes door Motorola gerepareerd en, 4 weken later, weer in mijn bezit en was de firmware weer teruggezet naar 5.0. Heb na een weekje toch de update naar 6.0 gedaan en meteen daarna kwam er een update naar 6.0.1. Ben hier zeer tevreden mee. Camera werkt perfect en de batterij duur is beter dan voorheen.

*** Update december '16
Een aardige telefoon maar zeer fragiel scherm.
Het interne geheugen speelt inmiddels parten en door de 6.0.1 update is het moeilijk om apps te verplaatsen naar SD.
Snelheid is redelijk maar af en toe een lag waar je niet vrolijk van wordt.
Nog steeds een aanrader maar ik vind de prijs is achteraf te hoog met betrekking tot de specs en de bouwkwaliteit.
Accuduur is niet veranderd.
* nog steeds geen geld teruggekregen van Lenovo overigens...

Heb jij ook een Motorola Moto X Play 16GB Zwart?