Specificaties 5.1-set met een totaal vermogen van 319 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Logitech Z-5500 Digital Review

Gamebuster 12 juli 2009, 7.221 views

Logitech Z-5500 Digital

Pluspunten

• Lekker sterk, geluid kan erg hard en vanaf de PS3's TosLink blijft het geluid ook mooi.
  • Veel aansluitingen, zoals Toslink (optical) en SP-DIF in (COAX) en natuurlijk de simpele analoge aanslutiing

Minpunten

• vage bugs
  • lcd achtergrond verlichting dood na paar maanden

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 4
Dit is mijn 1e review en ik zou mezelf geen geluids-expert willen noemen. De review is dus gebaseerd op hoe ik het vind en niet hoe een professional het zou vinden.

Ik heb de Z5500 speakers van logitech nu al een tijdje in bezit als speakersetje voor in de slaapkamer. Beetje overkill misschien, maar toen ik 'm kocht wilde ik gewoon iets met grote cijfers. Ik zocht naar een 5.1 speakersetje en ik had geld teveel, dus ik kocht de Z5500.

Heb het speakersetje nu ruim een jaar in bezit.

1e indruk
In de tijd dat ik 'm kocht had ik een creative fatility geluidskaart i.c.m. windows vista. Ik maakte gebruik van de originele kabels die erbij zaten en gebruikte toen geen optical of toslink omdat ik simpelweg niet wist waar die aansluitingen voor waren.

Het aansluiten ging net zo makkelijk als je zou verwachten. Kabels erin, stekker erin en aanzetten.

Geluid was natuurlijk geweldig, lekker hard zonder vervorming en erg leuk bij spellen met 5.1 geluid support, zoals Call of Cuty 4 en Crysis. De brommende subwoofer is erg sterk en zorgde al direct voor overlast in de woonkamer en bij de buren. Heb hierom de bas-instellingen wat aangepast met de computer en een laag isolerend schuimrubber onder de subwoofer gelegd. Dit verminderde het gedreun enorm.

Irritaties 5.1 geluid en stereo
Omdat het speakersetje soms nogal wat overlast veroorzaakte gebruik ik regelmatig een koptelefoon. Hierbij kwam het probleem dat een koptelefoon 2.0 geluid heeft en het speakersetje 5.1. Dit zorgte voor enige irritaties, ondanks dat de creative-software van m'n geluidskaart automatisch overschakelde wanneer ik de koptelefoon in de computer stak, alleen dit verliep soms niet zo soepel waarbij soms het geluid volledig stopte of, in sommige gevallen, zelfs applicaties crashtte. Dit is natuurlijk geen probleem van het speakersetje maar van het feit dat je 5.1 geluid en 2.0 geluid omschakeld terwijl applicaties draaien. Natuurlijk kan je ook de koptelefoonaansluiting van het speakersetje zelf gebruiken, maar het geluid daardoor is niet mooi wanneer de computer 5.1 geluid geeft aan het speakersetje.

Mankementen
Na een paar maanden het speakersetje gebruikt te hebben werd het achtergrond verlichting van het schermpje steeds zwakker. Op dit moment is er niet eens meer een achtergrond verlichting; die is langzamerhand gewoon uitgegaan. Ook is de volume knop een beetje scheef gaan zitten.

TosLink
Later had ik een Playstation 3 gekocht. Om het geluid van de PS3 te gebruiken met mijn speakersetje had ik voor het eerst een toslink kabel gekocht en gebruikt met m'n PS3. Het geluid was ronduit prachtig en veel beter dan het geluid dat uit m'n PC kwam.

Wat me wel opvalt is dat het soms een paar milliseconde duurt voordat het speakersetje reageert op een geluid waarbij een deel van het geluid wordt afgesneden in het begin. Dit gebeurt wanneer er absolute stilte is en er opeens een geluid begint, zoals in het menu van de playstation waarbij je iedere keer zo'n klikje krijgt wanneer je door het menu loopt. Op zich niet verschrikkelijk erg, weet ook niet of dit probleem met andere apparaten is met TosLink want dit is mijn 1e TosLink apparaat.

Coax
Ik had mijn creative geluidskaart verkocht en ging het geluid van het moederbord gebruiken. Het eerste wat me opviel was de slechte kwaliteit van het signaal. Ik kon de harde schijf door mijn speakers horen. (P5N-E SLi moederbord van asus)

Later viel me de SP-DIF aansluiting op aan de achterkant van dat moederbord, dus ik besloot deze aansluiting te gebruiken ipv. analoog geluid. Met de SP-DIF aansluiting ben ik beperkt tot stereo geluid maar er was tenminste geen ruis. Tevens was het geluid opnieuw erg mooi; mooier dan het analoog geluid uit de creative geluidskaart. Ook had ik het probleem van schakelen tussen 5.1 naar stereo niet meer, dus eigenlijk ben ik wel tevreden met stereogeluid. De stereo-kanalen worden ook over de achterste speakers gezet zodat het geluid overal vandaan komt wat voor mij eigenlijk wel genoeg is.

Later viel me echter iets raars op: ik ging een DVD kijken met windows media player en ik zag opeens "DTS" staan op mijn speakersetje. Tevens leek ik 5.1 geluid te horen, of tenminste iets dat erop leek. Had later meerdere DVD's geprobeerd en ik had daarbij ook een "Dolby [)(]" icoon gezien op het speakersetje. Ik weet niet wat die 2 formaten inhouden maar je hoort in sommige scnes wel dingen achter je gebeuren die niet op de voorste speakers te horen zijn, dus het lijkt wel op soort 5.1 geluid. Hoe het precies zit met die 2 formaten weet ik niet.

Ook heb ik het probleem dat ik geen geluid hoor wanneer ik een koptelefoon in het speakersetje doe wanneer er gebruik gemaakt wordt van COAX. Ik weet niet waarom en wanneer, maar het is heel simpel op te lossen door even een andere input te kiezen en dan weer terug te gaan naar COAX. Hetzelfde probleem is er ook wanneer ik de koptelefoonstekker er weer uittrek: geen geluid. Pas nadat ik het setje aan/uit heb gezet of even van input heb veranderd door die input-knop 3x in te drukken. Beetje vaag maarja... er is mee te leven.

Tot slot heb ik heel af-en-toe dat als ik het speakersetje uitzet dat er dan een vaag hoog geknars uit de speakers komt wanneer ik een koptelefoon heb aangesloten. Wanneer ik de koptelefoon eruit trek houdt ie op. Dit probleem heb ik nu een paar keer gehad. Weet niet waarom of hoe, maar het is vaag.

Uiterlijk
Het uiterlijk van de speakers zelf vind ik eigenlijk maar een beetje goedkoop uitzien, maar dat zal wel aan mij liggen. Dat kastje met de volume knop is ook vrij groot en eist zeker een vrij plekje op je bureau. Ook krijg je, zoals met elk niet-draadloos 5.1 setje, te maken met een hele lading kabels.

Ook wordt dat kastje met volume knop soms erg warm.

Geluid
Ik ben geen geluids-professional maar ik vind het goed klinken. Soms lijkt het echter wel alsof dat ding geen middentonen kent (alleen maar bas en hoge tonen) wanneer je 'm harder zet, maar dat kan ook door de geluidskaart instellingen komen, aangezien het geluid aanzienlijk beter klinkt via de TosLink vanaf de PS3 of de COAX aansluiting van mijn moederbord. Ik moet maar weer een keer een creative kaartje kopen met toslink-aansluiting, even kijken wat voor geluid we dan hebben.

Leuk setje maar niet volledig foutloos/bugloos. Zou zeker aanraden het speakersetje te gebruiken met toslink of COAX, omdat het geluid dan beter is. Subwoofer is beetje overdreven sterk. Leuk setje als je geld teveel hebt.

Tot slot
Dit is mijn 1e review, opbouwende kritiek is welkom.

Heb jij ook een Logitech Z-5500 Digital?

Mijn LCD-backlight ging op een gegeven moment ook flikkeren/helemaal uit, maar later is hij weer aangegaan (weird).

Dat DTS/Dolby Digital wil je zeker wel op je speakersschermpje hebben staan! De geluidsbits van de DVD worden dan rechtstreeks naar je speakerset doorgepompt, die het decodeert. Over het algemeen is DTS/DD 5.1 :)

Gebruik hem nu onder Vista (met Creative geluidskaart), dus in-game 5.1 analoog werkt niet echt:(

Goede eerste review, je zegt gewoon recht-door-zee wat jouw mening is over het product, onderbouwt je mening, en ook de indeling is logisch en mooi met tussenkopjes. Ga zo door!
precies hetzelfde hier. Is eerst tijdje gaan flikkeren en later deed ie niks meer.
Mja, ik vind het alleen een beetje jammerlijk dat de reviewer een aantal dingen die toch echt essentieel te noemen zijn van deze set niet eens begrijpt.

-Bvb. het feit dat dit ding SP-DIF over COAX of optical ondersteunt, wat inhoud dat het zijn eigen decoders heeft voor DTS en DD.
Dit is een van de definirende punten van deze set (samen met het THX certificaat) en deze set kopen om hem vervolgens enkel via 6 kanaals direct aan te sturen vind ik hetzelfde als een omatje die een ferrari koopt om boodschappen mee te doen bij de appie die 4km verderop ligt in de nieuwbouwwijk.

Even een rundown voor de leken hier (die er blijkbaar toch echt zijn):

De controle-pod van deze speakerset heeft 3 inputs:

- 6 kanaals direct / 5.1 analoog via standaard 3.5" jack aansluitingen (dit is met een kop op de achterkant om te zetten in 3x 2 kanaals voor aansluiting van 3 stereo geluidsbronnen)
- SP-DIF via COAX (digitaal over koper): http://nl.wikipedia.org/wiki/Coaxkabel
- SP-DIF via TOSLINK (digitaal over optisch): http://en.wikipedia.org/wiki/TOSLINK

zoals hier te zien valt met van boven naar beneden:
1. (groen): 2 kanaals stereo / front LR
2. (zwart): 2 kanaals stereo / rear LR
3. (oranje): 2 kanaals stereo / center+LFE (subwoofer)
4. (zilver/zwart): SP-DIF COAX
5. (zwart vierkant): beschermplug over SP-DIF TOSLINK
6. (zwart schakelaar): switch tussen 6 kanaals direct en 3x 2 kanaals direct voor analoge imput (1, 2 en 3).

Je pod heeft 3 input standen (ervan uitgaande dat je je 3 analoge inputs voor surround gebruikt), en deze zijn (zoals weergegeven op de afstandsbediening):
1. Direct: dit gebruikt het geluid van de analoge jack inputs
2. Optical: dit gebruikt het optisch signaal van de TOSLINK
3. Coax: dit gebruikt het signaal van de COAX kabel

De instellingen (effects, zoals genoemd op afstandsbediening) voor deze inputs zijn als volgt:
1. Voor direct kun je kiezen tussen:
- stereo: neemt alleen input van front LR en geeft weer over front LR speakers + sub
- stereo x2: neemt alleen input van front LR en geeft weer over front+rear LR speakers+sub
- Dolby Digital Pro Logic II Movie: neemt alleen input van front LR en gooit hier het DD PLII algoritme over heen om 'fake' 5.1 te creren en stuurt dit vervolgens naar alle 6 je speakers.
- DD PLII Music: zelfde als hierboven, maar dan met ander algoritme
- 6 Ch Direct / 6 Channel Direct: neemt input van alle 6 analoge kanalen en stuurt dit zonder aan te passen door naar de betreffende speakers. Dit is de meest nuttige stand voor direct, aangezien dit de stand is die je MOET gebruiken voor surround games (tenzei deze een digitaal signaal kunnen uitsturen (DD/DTS codering), maar dat kunnen maar enkele games).
Ook voor muziek luisteren is deze stand het beste, want het geeft je de mogelijkheid om je EIGEN muzieksindeling te kiezen als je AC3Filter gebruikt (wat je echt zou moeten doen, het is geniaal icm een surround set als deze) voor al je audioweergave handling. In AC3 filter kan je makkelijk, snel en simpel een mixer opzetten om ervoor te zorgen dat jou SACD mooi over alle 5.1 kanalen afgespeeld wordt zonder dat daar een lijp algortime ding van Dolby over gaat wat het geluid totaal vervormt.

2. Voor Optical werkt het net iets anders. In Optical modus herkent de pod of hij een PCM (analoge) stereo stream via de optisch kabel binnen krijgt f of hij een digitaal (DD/DTS) signaal binnen krijgt. Het zou naast deze 2 mogelijkheden ook mogelijk moeten zijn een 6 kanaals PCM signaal door te kunnen sturen maar dit is mij tot op heden (nog) niet gelukt (ik denk dat dit alleen via COAX mogelijk is?).
Indien je dus 2 kanaals PCM (stereo) over de optische voert dan heb je beschikking over alle settings die bij vorige onderdeel genoemd wordt behalve de 6ch direct uiteraard.
Indien je echter jou PC (en geluidskaart, lol) niks laat doen met een ruw DD/DTS stream die je uitleest en deze direct doorstuurt naar je pod dan wordt deze automatisch herkent en decodeert de pod dit automatisch in voor deze speakerset geoptimaliseerd geluid voor elk kanaal. Je krijgt dan inderdaad mooi op je LCD display DD of DTS te zien.

3. Coax, dit type aansluiting heb ik nog niet gebruikt en hier weet ik dus niks van, ik ga ervan uit dat het hiermee hetzelfde geld als met TOSLINK.

Oke, dat is alles met de speakerset zelf, nu op naar de computer!

Het probleem met een set als deze die alles kan is dat jou PC k alles kan en wil doen. Het instellen van je favoriete mediaspeler(s) om correcte output aan je Z-5500 te geven kan heel lastig zijn als je er weinig verstand van hebt.

Het heeft mij ca. 2 maanden gekost om alles uit te vogelen en ingesteld te krijgen, dit is natuurlijk ook deels omdat ik een control-freak ben en dus elk decodeer/processing stapje wou weten en aanpassen/tweaken van hardeschijf uitlezen tot aan mijn speakers toe.

Ten eerste, ik gebruik deze set in combinatie met vista/w7 en heb geen ervaring met andere OS'en en dit product.

Om je Z-5500 correct op je (vista/W7) computer aangesloten te krijgen moet je zorgen dat je 'speakers' geconfigureerd staan als 5.1 met alle sattelites als full-range speakers (dit is belangrijk, het zijn namelijk ook echt full-range speakers!)
en uiteraard de SP-DIF moet aan staan. Voor de SPDIF moet je zelf aangeven wat hij allemaal ondersteunt, en hier kan je dus DD, DTS, alles t/m 24bit en t/m 96khz aanvinken. Deze 2 moeten allebei 'enabled' zijn, en alhoewel het niet veel verschil zou moeten maken heb ik de 'speakers' (analoge output dus) als primair audio apparaat staan.

Vervolgens heb ik alle instellingen op mijn creative X-FI xtreme gamer ingesteld om geen enkel sound-processing effect toe te passen, en hem in theater modus gezet (voor beste geluidsweergave, volgens creative dan in ieders geval).

Als laatste (en dit is de tricky stuff) is ervoor zorgen dat je programmas het juiste geluid produceren en doorsturen naar je speakers (en het controleren hiervan):
- Voor games wijst dit zichzelf, als ze 5.1 PCM (analoog) ondersteunen zet je ze gewoon hierop, en je speakerset op direct -> 6ch direct en je hebt surround.
- Voor dvds/blue-rays wijst het meestal ook zichzelf aangezien een goed dvd-afspeel programma ook echt DD/DTS output geeft als je dit in het DVD menu selecteert.
Als het dit echter niet doet, raad ik je aan over te stappen op Zoomplayer Pro of Mediaplayer Classic Home-Cinema in combinatie met AC3Filter: http://ac3filter.net/

Stel je windows instelling in zodat hij AC3Filter prefereert over ingebouwde filters etc. zodat AC3Filter mooi automatisch laad wanneer je je multimedia speler opstart.

Wanneer je eenmaal goed gekeken hebt naar alle instellingen die je in het AC3Filter configuratiescherm kunt vinden garandeer ik je dat je verkocht bent.

Met een paar drukken op de knop zet je je stereo signaal om in 5.1 geluid, andersom, of wat dan ook! Je kunt ook direct de decoderchain bekijken en volgen zodat je precies weet waar iets fout gaat wanneer je bvb maar stereo geluid uit je speakers krijgt terwijl je surround wilt hebben. (dit gebeurt in mijn geval vaker dan me lief is)

Ik hoop dat (sommige van) jullie iets met deze informatie kunnen, en moge het je luister-ervaringen ten goede komen!

- Frank.

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 13 mei 2010 14:22]

leuke review, maar heb je nog garantie? want ik heb het setje al meerdere jaren en het backlight is nog net zo goed als het eerste dag!
heb hem ook gehad en bij mij ging de power ineens eraf en er weer op wat errug irritant was
heb hem maar verkocht want was het geklooi beu

in ieder geval goeie review
Ik heb de Z-5450, en het beeldscherm is nu voor de DERDE keer kapot. Om boos van te worden. De set voldoet namelijk als enige goed aan mijn eisen met mijn budget.
Kheb mijne al 3 jaar en de achtergrond verlichting is nog precies zoals toen het setje nieuw was. Wel is 1 keer de zekering gesprongen omdat ik het echt luid had staan ( boost 8 ;o ), maar die kan je zelf los schroeven en dan weer erin proppen.

DTS en DD zijn overigens ( DTS altijd ) meestal 6 kanaals discreet geluid.
Dit zijn basically digitale audio tracks met een slimme compressie en hoge bitrate. Waardoor er heerlijk geluid uit je speakers getovered kan worden ;).
Voor een PC met een creative kaart maakt het eigenlijk niet zoveel uit, maar voor een console is het essentieel.

De stilte die je hoort bij de ps3, is omdat tijdens het menu en pretty much alles wat niet game, dvd of blu-ray is, dus trailers of muziek of gewoon browsen, er gewoon een stereo track (of multi kanaals pcm voor trailers) verstuurd word, niets speciaals. De ontvanger blijft dan stil omdat het door de stereo track niet een constante digitale signaal krijgt, het verstuurd pas iets als er iets verstuurd moet worden. Zet de z-5500 dus op DD PLII Movie als je alsnog 5.1 wilt krijgen van je multi kanaals trailers.
Bij de x360 is er geen stilte omdat de x360 ten alle tijden een DD5.1 signaal verstuurd.

Zelf vind ik DTS de betere format, maar het is ook moeilijker te krijgen, de DD track kan gewoon in de video file gestopt worden op de DVD/blu-ray, maar de DTS track heeft zn eigen folder nodig, dat is de reden waarom zelfs blu-ray's niet altijd een DTS track hebben.

Verder goede review ;P, kijk of je dat met je lcd'tje kan fixen. Wel hoop ik zelf nog dat Logitech soon met een update komt, ik wil me DTS-HD Master audio tracks :( ;o

[Reactie gewijzigd door Reizo op 13 juli 2009 03:24]

mijn achtergrond verlichting doet het ook niet meer...na 2maanden begon het verlichting in mijn decoder al te flikkeren.
Het lijkt wel een standaard probleem bij alle logitech z5500 gebruikers als ik het zo lees.
Ik heb exact hetzelfde probleem. De achtergrond verlichting verdwijnt na een aantal maanden, en de knop gaat inderdaad scheef zitten. Zal wel weer een van de productie foutjes zijn.

Ik vind het verder een geweldige set, maar als ik ooit iets nieuws ga kopen, gaan het gewoon 2 of 3 weg speakers met een losse sub worden denk ik.
Leuke review!

Binnen een jaar na aanschaf viel bij mij ook de ongelukkige regelunit uit van de Z-5500, display kapot. Wat baalde ik ervan zeg... terwijl ik in eerste instantie al blij was geen plopjes te hebben. Garantie (refund) was geen probleem gelukkig. Daarna toch maar de S750 van Creative gekocht met een DDTS-100 aansluitkastje.

De Z-5500 geeft geweldig geluid, maar de S750 is kwalitatief (want Cambridge) net iets beter en 7.1. De DDTS-100 vervangt de regel/aansluitunit van Logitech. Tweedehands kun je ze soms krijgen voor hetzelfde geld als een nieuwe Z-5500. Wellicht een aanrader.

[Reactie gewijzigd door runner76 op 13 juli 2009 13:36]

Ik heb mijn al van in het begin als ze uit waren, ben er ook zeer tevreden van. Ik woon redelijk groot, en ze hangen op men game-kamertje. Ik zet dat ding vaak 3/4 open hier zonder dat er ook maar iets van misvorming optreed. Nochtans, als iemand Kyuss kent, die wat wat dit van het setje vraagt. Lichtje is ook nog steeds ok, na al die jaren.
Verder goeie revieuw, het lezen waard.
Teruggekomen van vakantie viel mij ook op dat mijn backlight van me display het niet meer doet. Ik zit denk ik nog wel in de garantie periode, maar ik weet nog niet of ik hem hiervoor wel ga aanmelden, mis de achtergrond verlichting nou ook niet zo erg (was soms zelfs hinderlijk). Toch wel opvallend dat gezien de reacties veel mensen last hebben van hetzelfde probleem. Prima setje met prima geluid verder :)