Specificaties Tower, 6 interne + 2 externe bays - Bekijk alle specificaties

Antec GX500 Window Blue Edition Review

Diederik070 10 maart 2016, 341 views

Antec GX500 Window Blue Edition

Dit is een pareltje van een kast, vreemd dat ze niet meer algemeen bekend is want Antec leverde hiermee een kwaliteitsproduct af. De GX500 heeft alles wat je van een moderne kast voor een zelfbouw-pc mag verwachten en ziet er bovendien ook strak uit. Komt met drie meegeleverde ventilators.

Pluspunten

• Uitstekende airflow en drie meegeleverde ventilatoren
  • Nét voldoende ruimte voor cable-management
  • Twee fan-controllers en twee usb 3.0 aansluitingen op voorpaneel
  • Stoffilters vooraan en onderaan
  • Fraai uitziend, zwart langs binnen en buiten

Minpunten

• Zonder ventilatoren is de bovenkant erg open (stof?)
  • Plaatsje voor SSD is niet optimaal gerealiseerd

Voor de allereerste pc die ik zelf bouwde, was ik op zoek naar een stijlvolle kast met voldoende mogelijkheden tot goede koeling en toch betaalbaar. Ik kwam na het lezen van heel wat reviews bij de Antec GX500 met raampje terecht, en ik ben er ongelofelijk tevreden van.

Qua uiterlijk is dit een fijne kast: best stoer, maar de uitstulpingen aan de zijkant en het strakke frontpaneel, maar ook niet overdreven. Tegelijkertijd lijkt hij vrij slank door de hoogte en de beperkte breedte. Er zijn maar liefst zes (!!) plekken om 120mm fans te bevestigen: 2 vooraan (intake), 1 opzij (intake: koelt dan met name gpu en chipset), 1 achteraan (outtake) en 2 bovenaan (outtake). Antec levert drie fans bij de kast, die nog eens erg stil draaien ook. Bovendien heb je op het bovenpaneel twee fan-controllers die in totaal 5 van de 6 fans kunnen aansturen. Zo kan je bvb een mix maken tussen fans die via het moederbord geregeld worden, en enkele die ja manuaal kan aanzetten. Lijkt me bijzonder handig op warme zomerdagen. De meegeleverde fans komen met fraai blauwe led-lichtjes, wat de kast extra punch meegeeft. Dankzij het zijraampje krijg je een fraai zicht op het systeem, al had dit wel iets groter gemogen.

Installatie van mijn pc in deze kast was goed te doen, zij het niet super eenvoudig. Er is ruimte gelaten achter het moederbord en aan de zijkant om de kabels weg te werken, maar die is toch aan de krappe kant en het kostte me vrij veel tijd om alles netjes af te werken. Maar het kan zeker wel. Installatie van de dvd-rw, de ssd en de hd ging dan wel weer erg vlot,al kon de ssd net ietsje beter geplaatst worden. Voor de voeding is er een plek voorzien onderaan, zodat de voeding via een opening onderaan (voorzien van stoffilter) verse lucht kan binnentrekken. Ook vooraan heeft Antec trouwens een, makkelijk schoon te maken, stoffilter voorzien en de kast staat dankzij de pootjes voldoende vrij van de grond.

Na een week gebruik kan ik alleen maar zeggen dat deze kast een bijzonder goede koop was, zeker gelet op de aantrekkelijke prijs. Mijn pc is bijna fluisterstil: dankzij de zeer goede airflow in de kast (warme lucht kan via de bovenkant ook makkelijk weg) hoeven de ventilatoren niet snel te draaien. Momenteel gebruik ik slechts twee van de zes mogelijke ventilatoren, en mijn cpu gaat bij full load niet boven de 45°. Topper!!

Heb jij ook een Antec GX500 Window Blue Edition?

Mooie review.

Staat de verlichting altijd aan of is t makkelijk uit te schakelen?

Groeten!
De verlichting staat altijd aan, maar het gaat slechts om niet al te sterke led'jes op de drie meegeleverde fans. Bovenaan de voorkant is er ook een blauwe led-strip die brandt wanneer de pc aan staat. Ik vind het wel mooi met dat blauw, maar het geeft wel een beetje licht ja.
Bedankt voor het compliment!

Groeten!
Jij bedankt voor je antwoord;)!
Kun je gewoon elke random ventilator op de fan controller aansluiten? High zal dan max rpm geven en low wat minder neem ik aan?
Ja, je kan om het even welke 120mm ventilator op de fan controller aansluiten. High is dan max rpm, low is ongeveer de helft (of iets minder).
Ik heb mijn ventilatoren nu zo opgesteld:

- 2 fans vooraan intake en 1 achteraan outtake via de fan-connecties op het moederbord
- 1 ventilator opzij (intake) via de eerste fan controller (vooral voor gpu)
- 1 ventilator bovenaan (outtake) via de tweede fan controller (vooral voor cpu)

Ik zou nog een tweede ventilator bovenaan kunnen installeren en deze ook op de tweede fan controller aansluiten.

In de praktijk gebruik ik de manueel bediende ventilatoren alleen bij intensief gebruik van de gpu voor lange tijd (zijpaneel) en bij extreme hitte in de zomer (bovenaan). Maar ze zijn strikt genomen niet nodig - met drie fans op automatisch koelt de kast perfect: mijn cpu (i3 6100) komt zelden boven de 50°.