Rapoo T8 Touch Zwart Review

sDad 17 maart 2016, 865 views

Rapoo T8 Touch Zwart

Mooi design, een strak zwarte muis met een aluminium randje. Jammer genoeg niet ergonomisch genoeg voor mensen met kleine vingers en de software laat ook nog teveel wensen over.

Pluspunten

• Mooi strak design met aluminium randje
  • Nano receiver te verbergen in de muis
  • Veel functionaliteiten

Minpunten

• Aluminium randje is mooi, maar ligt niet lekker in de hand
  • Software ondermaats, kan gevoeligheid van touch pad niet instellen
  • Bouwkwaliteit is niet al te best

Waarom de Rapoo T8?

Onlangs heb ik een nieuwe laptop gekregen van mijn werkgever, namelijk de Dell E7450, een mooie laptop waar ook een mooie muis bij hoort.

Mijn nieuwe werkmaatje moest voldoen aan een aantal eisen:
  • Strak & slim design want bovendien wilt het oog ook wat
  • Ergonomisch
  • Nano Receiver
  • Touch technologie
  • Prijstechnisch gezien moet het nog wel interessant zijn. Het is tenslotte mijn eerste touch muis.
Ik liet mijn ogen vallen op de Logitech T630 maar die was me toch net iets te prijzig en toen kwam ik via V&A de Rapoo T8 tegen voor een spotprijsje. Na wat Google werk kwam ik er ook nog eens achter dat de muis een IF Design award heeft gewonnen voor mooiste product design. Dus qua design zat ik in ieder geval goed, nu eens kijken hoe het apparaat functioneert vanuit een gebruikers perspectief.

Unboxing

De verpakking ziet er, zoals verwacht, er heel erg simpel uit. Een doorzichtige behuizing waar de muis in te bewonderen is. Behuizing was al een klein beetje beschadigd omdat het apparaat van een andere eigenaar komt. Uitpakken ging makkelijk en direct kwam de handleiding d'r uitvallen. Bijzonder is deze niet want het papiertje functioneert als een disclaimer.

Design

Op het eerste gezicht ziet de muis er super strak uit. Simpel ontwerp met mooie "curves" en wat lijkt op een goede afwerking. Toch blijkt het laatste niet helemaal zo te zijn. Want het viel mij direct op dat de muis goedkoop aanvoelt. Plastic lijkt heel dun te zijn, hoewel het aluminium randje toch een premium gevoel geeft. Voor deze prijs had ik dat ook wel mogen verwachten, maar het is toch even een minpuntje.

Rapoo had dan het aluminium randje weg moeten laten en deze misschien moeten vervangen met een rubberen rand want de muis is ook heel erg glad. Een andere textuur voor de bovenkant was wenselijk geweest, meer krijg je hierover later te zien.

Aan de onderkant van bevinden zich een aantal dingen:
  • Aan/uit switch
  • Indicator Ledje (geeft aan wanneer het apparaat aan is)
  • Laser
  • Schuifje om toegang te verkrijgen tot de batterijopslag

Om dan maar direct met de deur in huis te vallen, voor diegene die hun nagels niet laten groeien, de aan/uit switch is uitermate irritant. Je moet met je nagels de knop om kunnen zetten want de knop zelf is van aluminium gemaakt en behoorlijk glad.

Zodra het plaatje eraf is valt mij direct op dat hier ruimte is om de Nano Receiver op te slaan, dat vind ik een mooie toevoeging.

Voorheen ben ik bezit geweest van een simpele Logitech muis, deze had ook een Nano Receiver en ik vind die van Rapoo toch iets mooier. Mij gaat het ook om de kleine details en dit is er n die ik kan waarderen.

Er is ruimte voor twee AA batterijen, die aardig rammelen. Helaas kan ik nergens op de site van Rapoo een specsheet terugvinden die mij iets kan vertellen over de gemiddelde uptime. Na een week van veel gebruik functioneert de muis nog steeds naar behoren.

Ergonomie van de Rapoo T8

Een aantal dagen gingen voorbij voordat ik echt kon wennen aan de vorm van de Rapoo T8. Thuis maak ik altijd gebruik van muizen die iets hoger zijn en voorzien zijn van inkepingen waardoor mijn hand toch goed en relaxed erbij kan liggen. De Rapoo T8 heeft even breed als een gemiddelde desktop muis maar is minder hoog.

Aangezien ik in bezit ben van mooie worstenvingers, zit de muis van m'n duim tot aan met mijn middelvinger goed, echter mijn ringvinger en pink zijn niet lekker gepositioneerd. Ongeacht hoe ik mijn hand plaats op de muis, ik kan net niet een comfortabele houding aannemen daardoor heb ik ook vaak problemen om de rechtermuisknop in te drukken. Ik moet nu namelijk helemaal rechtsboven naar de muis om een goeie rechtermuisklik te laten registreren. Dit probleem wordt veroorzaakt door het volgende:

1. De symmetrie van de muis doet veel goed voor het design maar niet voor mijn ringvinger en pink. Ik ben namelijk gewend dat de muis iets hoger is waardoor mijn ringvinger en pink goed over de muis vallen en niet in aanraking zijn met de betreffende ondergrond die ik gebruik tijdens mijn werk. Nu schaaf ik als het waren steeds over m'n ondergrond heen.

2. Aluminium rand is niet rond afgewerkt en is glad. Daardoor krijg ik niet het gevoel dat ik altijd goed grip heb op de muis zelf en teveel inspanning moet leveren om alles goed te kunnen gebruiken.

Voor sommige mensen kan dit mierenneukerij zijn, maar voor mij een belangrijk gegeven aangezien ik 5 6 dagen per week met het apparaat bezig ben.

De touchpad & Software

De touchpad is verkleed als n knop maar heeft meerdere functionaliteiten. Zie hier een screenshot van de verschillende vingerbewegingen die je kunt toepassen:

Het is fijn om te weten dat je alles kunt besturen met een paar simpele vingerbewegingen.. Althans dat is wat Rapoo je doet geloven. De muis heb ik getest met Windows 7 en snel kwam ik er achter dat het apparaat:
  • Merendeel van de vingerbewegingen half of gewoon niet werken (wellicht heeft dat te maken met Windows)
  • Heel vaak te gevoelig is met als gevolg dat ik ongewenste gestures uitvoer
Dat brengt mij dan vervolgens op de software, want het eerste probleem valt makkelijk op te lossen door bepaalde vingerbewegingen uit te zetten, mits de software uiteraard meewerkt. Ik kreeg constant een foutmelding met het opslaan van de gegevens error code 0x68. Inmiddels heeft Rapoo een mailtje van me gekregen waarin ik vraag om een oplossing.

Tot mijn ongenoegen bestaat er geen mogelijkheid om de gevoeligheid van de muis aan te passen, dus zoveel functionaliteiten in een mooie muis stoppen is leuk bedacht, maar in praktijk blijkt het toch niet al te best te werken.

To test DPI or to not test DPI?

Het besluit om verder geen DPI testen te plaatsen was voor mij heel erg simpel, de muis doet wat ie hoort te doen en vaak krijg ik iets extra's erbij (ongewild). Ik kan de meest basale activiteiten uitvoeren op mijn werk laptop en aangezien ik veel kantoorwerk doe acht ik het niet noodzakelijk om een uitgebreide DPI test te doen want 1000 DPI is voor mij accuraat genoeg.

Conclusie: Voor wie is deze muis dan wel bedoeld?

Wanneer jij van design houd en niet geeft om gemak dan zou ik gaan voor de Rapoo T8. Ik vind zelf de prijs van 39,99 teveel gevraagd als je gaat kijken naar het totaalplaatje. Want de afwerking is niet optimaal, software is ondermaats en qua gemak laat de muis toch nog teveel wensen over.

Heb jij ook een Rapoo T8 Touch Zwart?

Herkenbare punten in de review. Wil alle speciale bewegingen vooral uit zetten, want ik krijg telkens onverwachte acties, zoals plotseling minimaliseren van het window. Heb je het issue met de 0x68 error code nog kunnen oplossen?
Heb namelijk te maken met hetzelfde probleem ;(
Helaas heb ik error niet kunnen oplossen. Rapoo neemt de telefoon niet op en ze hebben geen zin om de mail te beantwoorden.

Ik gebruik de muis niet meer om dat voor meer frustratie begon te zorgen. Het is zo jammer dat het aanbod aan touchpad muizen zo gering is. Ben nu aan het kijken naar de logitech muis.
Dank voor je antwoord. Ik ben nog niet gefrustreerd genoeg om de muis de deur uit te doen ;) . Ik blijf nog even zoeken en mocht ik een oplossing vinden, laat ik het weten.
Na een herinnering inmiddels wel reactie gehad van Rapoo support. Helaas met het volgende resultaat:

"Dear Customer,

If erro occurs, it means the driver haven't installed successfully.

Our driver can only use windows 8, please try windows 8 to see."

Ofwel: mijn advies is om de muis niet aan te schaffen als je Windows 7 hebt. Of het overigens wel werkt op Windows 10, blijkt niet uit bovenstaand antwoord.
Ik zal vanavond laten weten of de muis werkt op WIN10. Bedankt voor de update!
Ik heb vandaag deze muis ontvangen.
Ik wou een stille muis (het links klikken zo stil mogelijk). Ik dacht eerst dat deze volledig touch was dus ook links en rechts klikken... Niet dus.
De klik is wel heel stil.

Ik heb deze nu op Win 7 gebruikt en gewoon de receiver inpluggen en klaar. Alles werkt, de touch bedieningen werken ook zonder de software te installeren.

Zolang deze blijft werken wordt dit de dagelijkse muis voor op de laptop. Dankzij de schuine rand heb ik geen last van geen goede grip ofzo. (Ik heb nogal grote handen en de muis is prima van afmeting.)

Echter ben ik nog steeds op zoek naar een echte touch muis. Hopelijk bestaat er in deze wereld zo een.