Gigabyte GA-X48-DS4 Review

Tim Hovius 12 juli 2009, laatste update op 12 juli 2009, 1.502 views

Gigabyte GA-X48-DS4

Pluspunten

• X48 chipset met goede koeling
  • Goede layout
  • Veel USB-aansluitingen
  • Veel overklok mogelijkheden

Minpunten

• CMOS-jumper op een iets minder gunstige plek

Layout Score: 5
Ik heb dit moederbord gekocht bij Azerty voor ¤100. Het ging hier om een demo-bord, wat inhoudt dat het product al een keer in de showroom (of ergens anders) gebruikt is en dat alleen het moederbord geleverd wordt. Aangezien de prijs van het moederbord toen ¤180 euro was, vond ik dit een mooi meevallertje.

Featureset
Een sterk punt vond ik dat het bord Ultra-durable is; wat inhoud dat de condensatoren langer mee gaan en het moederbord minder warmte produceert.
Ook zijn er veel programma's van Gigabyte beschikbaar voor dit bord (voor o.a. overklokken).

De aansluitmogelijkheden op de achterkant van het moederbord zijn:
2x PS/2
8x USB
1x Firewire 4 pins
2x SPDIF
6x 3.5mm jack (Realtek ALC889A 7.1)
2x 1Gb lan

De uitbreidingssloten bestaan uit:
3x PCIe x1
2x PCIe x16
2x PCI

Er wordt ook één insteekkaart meegeleverd met 2 Sata aansluitingen en een stroomtoevoer. Verder bevat het moederbord geen onboard videokaart, dus je moet wel een videokaart hebben liggen voordat je dit moederbord aanschaft.

Layout
Het bord ziet er erg mooi uit, en is bovendien erg goed ‘ingericht’. Er is genoeg ruimte voor een grote CPU-koeler. De ATX-aansluiting zit helemaal vooraan het bord, zodat je geen wirwar van kabels door je systeem hebt lopen.
Misschien is het je opgevallen, maar de IDE-aansluiting is gedraaid. Dit heeft Gigabyte goed aangepaskt, aangezien je tamelijk dikke kabel nu makkelijker kunt los- en vastmaken.
Verder is er genoeg ruimte voor 2 grote videokaarten.

Een klein minpuntje vind ik dat de CMOS-jumper op een rare plek zit (net onder het eerste PCI-e slot) waardoor het soms lastig is om je BIOS te resetten als je een grote videokaart hebt. Maar gelukkig reset de BIOS zich automatisch als je een verkeerde overklok hebt gemaakt.

Prestaties
De prestaties van dit bord zijn erg goed, omdat het het nieuwe X48-chipset van Intel bevat.
Omdat het chipset een FSB van 1600Mhz ondersteunt, kun je erg goed overklokken met dit chipset. Het moederbord ondersteunt geen SLI, maar wel Crossfire.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Het moederbord is erg betrouwbaar en stabiel. Tevens ligt dit ook een groot deel aan de overige componenten. Een groot pluspunt is dat het bord goed overweg kan met bijna alle soorten en merken DDRII geheugen.

Overklokbaarheid
Het Intel X48-Chipset is vanwege z'n 1600MHz FSB en veel features een goed overklok chipset. Het moederbord heeft voor overklokken veel functies aan boord, waardoor je zelfs automatisch kunt overklokken. Maar uiteindelijk biedt dit niet zo veel perpectieven dan als je het handmatig doet.
Zelf heb ik nu een Intel Pentium E2140 lopen op 3.20Ghz. De kan met een voltage-verhoging makkelijk de 3.40Ghz halen. Helaas is het optimaal instellen van de BIOS wel even een lastig puntje.

Ten eerste raad ik je aan om de BIOS naar versie F2 te flashen, omdat hier veel problemen verholpen zijn.
Let op: flash de BIOS niet naar versie F3B o.i.d., dit brengt namelijk veel problemen met zich mee!

Het wil wel eens voorkomen dat de BIOS zich steeds reset als je ‘CPU Host Clock Control’ op Enabled zet. Dit is een veelvoorkomend probleem bij deze moederborden.

Advanced BIOS Features

PCI Express Frequency: 100Mhz
Performance Enhance: Standard.
System Memory Multiplier: zelf instellen, afhankelijk van je RAM
DRAM Timing Selectable: zelf instellen, afhankelijk van je RAM
DDR OverVoltage Control: Deze kun je het best op +0.20 of +0.30 zetten (afhankelijk van je RAM)

Afbeeldingen van MB Intelligent Tweaker zijn toegevoegd aan deze review.

Compatibiliteit
Het product heeft geen specifieke drivers nodig, behalve voor de 2 LAN-poorten.

Ondersteuning door fabrikant
Dit is niet zo heel goed. Ik had in het begin overklok problemen, omdat het moederbord zich steeds resette. Ik vroeg Gigabyte ‘om raad’. Zij adviseerde me de BIOS naar versie F3B te flashen. Dit bracht juist veel meer problemen met zich mee. Uiteindelijk heb ik de BIOS naar terug geflashed naar versie F2. Na veel forums te hebben doorgelezen, kon ik daadwerkelijk overklokken. Ik vind het jammer als je een redelijk duur product koopt, dat er totaal geen service aan vast zit. Dit is een verbeterpuntje van Gigabyte. :P

Deze vond ik erg goed. Het moederbord bevat veel mogelijkheden. Asus bijvoorbeeld biedt goedkopere moederborden aan; maar deze leveren iets minder prestaties dan dit moederbord. Dus een goede prijs-kwaliteitverhouding!

Test X48-moederborden:
(http://www.hardware.info/...orden_vergelijkingstest/1)

Dit is echt een heel goed bord voor gamers en mensen die 'meer' uit hun processor willen halen. Het bord is niet zo duur; dus een echte aanrader!

Eventuele aanvullen / suggesties / opmerkingen kunnen hieronder gepost worden!

Heb jij ook een Gigabyte GA-X48-DS4?

Hee Tim

Goeie review.
Is afntoe wel te merken dat je jong bent.
Standaard zinnetjes met "Dit is goed, Dit is slecht, dit is heel goed" gebruik je nogal regelmatig.
Waardoor het wat minder interessant wordt om het lezen.

Maar je bent op weg! ;)
Jong, jong... Gezien jouw schrijfstijl kan het zijn dat je ook niet altijd even goed oplet in je manier van schrijven, en daardoor kan een review uit jouw handen ook minder lijken dan het zou kunnen zijn.

Persoonlijk vind ik de review lekker lezen, alleen kan ik niet helemaal over het feit heen komen dat je de prijs kort bespreekt en als een goed punt beschouwd, terwijl 100 euro zelfs al een hoop geld is.
Voor jou is het misschien een goede deal, zeker in vergelijking met de nieuwprijs in de winkels, maar toch is dit voor de " gemiddelde tweaker " (Zijn die er dan? :P) een flink prijsje.

Ik wens je veel succes met je moederbord, graag zou ik nog zien hoe jouw pc er van binnen uitziet, is altijd leuk en geeft een goed overzicht van in hoeverre alle Sata-poorten, connectors, CMOS-batterij enz. bereikbaar zijn.
Die CMOSjumper vind ik niet echt een issue eigenlijk. Ik heb de grote broer van dit bord nu een goed jaar in m'n systeem zitten en heb dat ding nog nooit gebruikt. (Ik heb zelf de DQ6 sinds ergens half april, in elk geval een week voordat ze hier in de winkels te vinden waren, wat vrijwel hetzelfde bord is, op een andere heatsink na, 2 S-ATA poorten minder, de DS4 lijkt de JMicron te missen) en 1 eS-ATA bracketje in plaats van de 2 die bij de DQ6 zitten.
Review wat aangepast en wat toegevoegd! ;)