Specificaties 14" (1920x1080 IPS), 1,256TB (ssd+hdd) - Bekijk alle specificaties

MSI GS40 6QE-036NL Review

markiedeweert 9 maart 2016, laatste update op 10 maart 2016, 449 views

MSI GS40 6QE-036NL

Klein en snel heeft zijn prijs.

Pluspunten

• Lichtgewicht
  • Snel
  • Mooi scherm

Minpunten

• Slecht geluid uit speakers
  • Behuizing niet erg robuust
  • Ventilator tijdens 3D games

MSI GS40 6QE-Phantom-036NL, 14" notebook

Processorkernen Aantal 4 cores
Type Skylake
Kloksnelheid 2600 MHz
Chipset Intel« HM170 Express
RAM geheugen Capaciteit Totaal 16 GB (waarvan 16 GB ingebouwd )
Max. ondersteund 32 GB DDR4 (waarvan 32 GB verwisselbaar )
Type DDR4 (2133 MHz)
Slots 2 geheugenbanken beschikbaar waarvan bezet 2 geheugenbanken
Beeldscherm Beeld 35,6 cm (14 inch)
Resolutie 1.920 x 1.080 pixels
Beeldverhouding 16:9
Grafisch Type NVIDIA GeForce GTX 970M
Geheugen Totaal 3.072 MB
V-Ram ge´ntegreerd: 3.072 MB
Harde schijf Aantal 2
Totale capaciteit 1.256 GB
Harde schijf 1 256 GB (SSD)
Harde schijf 2 1.000 GB (SATA, 7.200 rpm)
Optische schijf Type niet beschikbaar
Camera Type Full FHD type (30fps@1080p)
Aantal 1
WLAN 802.11 a/ac/b/g/n
Bluetooth Bluetooth 4.1
Invoer Toetsenbord SteelSeries Gaming Keyboard - verlicht
Muis Touchpad
Besturingssysteem Windows 10 Home 64-Bit (OEM)
Interfaces 1x line-in, 1x line-out, 1x Mini-DisplayPort, 1x HDMI, 1x RJ-45, 2x USB 3.0, 1x USB-C 3.1
Stroomvoorziening Accu Voeding 4 Cell Lithium-Ion
Kenmerken Kensington-Lock
Garantie 24 maanden
Gewicht 1600 gram
AfmetingenBreedte: 345 mm x Hoogte: 23 mm x Diepte: 245 mm
Toebehoren AC Adapter
Featureset:
Die is bij een laptop van dit formaat goed. 2 usb aansluitingen is aan de lage kant, maar persoonlijk voor mij voldoende. HDMI uitgang maak ik regelmatig gebruik van, en 4k schermen worden ondersteund. Er zit ook een usb 3.1 uitgang op, wat veel sneller schijnt te zijn dan usb 3.0. De notebook heeft tevens een hoofdtelefoon uitgang, en een microfooningang. Voor mij overbodig want ik gebruik een logitech G35 headset voor teamspeak en audio. Een aansluiting voor bekabeld netwerk is uiteraard ook aanwezig, evenals een kaartlezer voor diverse formaten geheugenkaarten en een kensington lock optie. 4 sterren hier.
Ergonomie:
Voor mij ook goed. Alles zit op de juiste plaats. Alleen de geintegreerde kliktoetsen van de muis in het touchpad is even wennen. Maar als je er eenmaal aan gewend bent geen probleem. Daarnaast is het zo dat de aluminium behuizing aan de voorkant ophoudt, en overgaat in de kunstof bodem. Op de overgang is een scherp randje voelbaar van de rand van het aluminium. Daarom 4 sterren hier.
Prestaties:
Die zijn bijzonder goed voor een notebook van dit formaat. Opstarten is secondenwerk, dankzij de 256 Gb ssd waar windows op geinstalleerd staat. Opstarten van 3d games als Tom Clancy's the division (gratis meegeleverd als download bij deze notebook) vanaf de harde schijf gaat ook vlotjes. Op hoge instellingen is dit spel goed speelbaar. Zonder haperingen. Ook op een extern scherm middels de hdmi uitgang op fhd resolutie. Het interne scherm van deze notebook is erg goed vind ik.
Leuk dingetje is dat de powerbutton een rood ledje heeft wat brandt als de ingebouwde intel videoversneller gebruikt wordt. Als de geforce gtx 970M ingeschakeld is brand er een oranje ledje in de powerbutton.
Je kan per applicatie bepalen welke videoversneller er gebruikt moet worden. Dit kun je tevens op automatisch laten staan. 5 sterren. Voor een laptop van dit formaat is hij formidabel snel.
Warmte en geluidsproductie:
Met gewoon surfen en mailen hoor je de fans nauwelijks, en wordt de notebook ook niet warm. Zodra je een 3d game start gaat dat gepaard met behoorlijk wat fan lawaai. O.a. omdat dan de koeler van de geforce inschakelt. Echt warm wordt hij dan nog niet. Temperaturen heb ik niet gemeten ofzo, maar heb het erger meegemaakt. De warmte is het hoogste daar waar de videokaart zich bevind. Vanwege het geluid van de fans tijdens het spelen van 3D spellen toch maar 3 sterren ipv 4.
Beeldkwaliteit:
De beeldkwaliteit is erg goed. 1920x1080 op zo'n klein schermpje is natuurlijk ruim voldoende. Echter de inkijkhoek van van dit scherm en de ghosting is ook erg goed. Zowel icm de intel als de geforce beeldversneller. Alleen de helderheid zou wat feller mogen in de hoogste stand. Die heb ik nu op 100% staan. Als het wat helderder gekund had, zodat hij op 90% had kunnen staan en ik dus nog wat reserves over gehad had was het perfect geweest. Nu 4 sterren hier.
Mobiliteit en accuduur:
Daar kan ik vrij kort over zijn: De mobiliteit van een apparaat met deze specs, en slechts 1,7 kilo zwaar is uitstekend. De accuduur is moeilijk te zeggen. Dat hangt geheel af van de instellingen en het gebruik. Met surfen en mailen in de eco stand gaat de accu ruim 5 uur mee. Met online tv kijken in de comfort stand 3,5 uur. Met 3D games in de turbo stand zal dit niet erg lang zijn. Dit heb ik nog niet uitgeprobeerd. Maar wie doet dit?
Op dit onderdeel scoort dit apparaatje een dikke voldoende wat zich vertaalt in 5 sterren.
Bouwkwaliteit en robuustheid:
De bouwkwaliteit vind ik niet super. Er zijn stevigere notebooks. Dit zal mede te maken hebben met de compactheid van dit apparaat.
De klep/scherm van het scherm voelt behoorlijk iel aan en is ook erg dun.
Daarnaast werkt de tab toets van het toetsenbord niet helemaal naar behoren. Het lijkt of deze toets de (aluminium) behuizing af en toe raakt, en daarom niet goed terugkomt in zijn standby positie. Over dit keyboard: De toetsendruk is heel licht. Als je een mechanisch toetsenbord gewend bent is dit wel even wennen. De toetsen van andere laptops die ik heb en gehad heb drukten iets zwaarder in. Persoonlijk vind ik dat wat prettiger. Het toetsenbord is ook programmeerbaar per applicatie dmv bijgeleverde software van steelseries. Daarnaast is het ook verlicht dmv rode leds. Deze verlichting is in 3 standen in te stellen, en geheel uit te schakelen.
Verder kan het gebeuren dat wanneer je de laptop verplaats als hij aan staat je de bodem wat indrukt en zo de fan de bodem raakt. Dit heb ik een keer gehad. Ter plaatst van de luchtkanalen is het kunstof uiteraard nog wat zwakker. Hier moet je dus wel rekening mee houden. Hier kan ik helaas niet meer dan 3 sterren voor geven. Compactheid heeft zijn prijs.
De prijs:
De prijs van dit apparaat is vrij hoog t.o.v. notebooks met vergelijkbare specs. Dit komt door het feit dat het een klein apparaatje is (slechts 1.7 kilo) met stevige specs. Voor dit geld heb je ook een 15,6 of 17" exemplaar met dezelfde specs. Echter zal dan de accu sneller leeg zijn vanwege het grotere scherm, en hij zal lastiger te verplaatsen zijn. Ik heb er zelf 1899,00 euro voor betaald. Al met al vind ik het voor een ultra portable notebook met de specs als deze wel gerechtvaardigd. Ga maar eens op zoek naar een desktop met Intel i7, 16 gyg DDR4 geheugen, Geforce gtx 970, 256 gb ssd en 1 tb harddisk. Dan kom je ook op een behoorlijk bedrag uit vermoed ik. Daarom 4 sterren hier.

Ik heb deze notebook pas 4 dagen in bezit. In de toekomst zal ik deze review nog aanvullen met ervaringen. Hoop dat jullie er wat aan hebben, aangezien dit de eerste review is van dit apparaat op tweakers.

Heb jij ook een MSI GS40 6QE-036NL?

Hoi Markie,

Op deze laptop kon ook een externe GPU er aangesloten worden toch?
Of was dat een vorige versie die dat kon? Wel een pracht van een laptop ;)
Hoi Josechu,

Voor zover mij bekend is kan hier geen externe gpu op aangesloten worden. Denk dat dat dus de vorige versie was?
Hoi Markie,

Dat denk ik ook, zie niks meer op de website van MSI staan.