Specificaties 500GB SSD met USB3.1 (G1) - Bekijk alle specificaties

Samsung Portable SSD T3 500GB Zilver Review

Jeroen041972 9 maart 2016, 1.109 views

Samsung Portable SSD T3 500GB Zilver

De schijf is meer dan snel genoeg voor het maken van backups van mijn foto verzameling. Ook blijft hij erg koel wat mijn vertrouwen in de degelijkheid vergroot. . Mocht hij stuk gaan of er andere bijzonderheden optreden dan zal ik de review aanpassen.

Pluspunten

• klein
  • snel
  • blijft koel

Minpunten

• duur

Mobiliteit Score: 5
Dit is geen echte review maar meer een beschrijving van mijn gebruik en aankoop overwegingen. Na het crashen van mijn twee Mediaservers hadden we alleen nog foto's op Google Drive, een Western Digital MyCloud, mobieltjes en USB sticks. Waarbij er veel dubbele tussen zullen zitten.

Ik zocht een snel en betrouwbaar medium om alle foto's op te verzamelen en daarna de dubbele eraf te halen. Een snelle check leerde dat er tussen de 300 en 400 GB ruimte nodig zou zijn.

Ook wil ik het gebruiken om daarna regelmatig backups te maken van de foto's (berouw komt na de zonde).

Ik dacht eerst aan een nieuwe NAS (Synology DS216+) maar ik verwacht dat ik de servers na een rebuilt wel weer kan gebruiken. Toen kwam ik op een externe hardeschijf. Omdat het om heel veel kleine bestanden gaat wilde ik een externe SSD kopen met minstens een USB 3.0 aansluiting.

In het verleden heb ik veel externe traditionele harde schijven gehad die allemaal redelijk snel problemen gaven. Met een SSD hoop ik dat de betrouwbaarheid nu wel goed zit.

Na het lezen van reviews kwam ik uit op een Samsung T1 of T3 in 500GB uitvoering. Zowel qua prijs als performance verschillen die niet veel. De T3 bleef volgens de reviews een stuk koeler tijdens het kopieren van veel data dus heb ik voor de T3 gekozen.

De schijf is netjes verpakt in een niet te grote doos. Had de winkel het niet in een fikse doos met proppen papier gestopt dan had het nog wel door de brievenbus gepast. In de doos zit de harde schijf die kleiner is dan verwacht en een korte kabel van 45 centimeter. Daarnaast een gebruiksaanwijzing die ik nog niet heb aangeraakt.

Aangesloten op mij HP Spectre x360 wordt alles gelijk herkent. Snel het kopieren van de foto's van de WD MyCloud starten. Dat valt even tegen. Het kopieren van 100 GB aan foto's duurt volgens Windows "Meer dan een dag". Dat zal echter niet aan de schijf liggen, noch aan de laptop die met enkel USB 3.0 aansluitingen is uitgerust. IK verwacht dat de brakke netwerk verbinding de boosdoener is.

Toch laat ik het kopieren maar doorgaan want veel alternatieven heb ik niet. De volgende morgen, 10 uur later, is de laptop koel en in slaapstand. De externe schijf is nog iets warm. Enkele foto's bekeken en het lijkt erop dat de volledige 100 GB goed is gekopieerd.

's Middags de tweede stapel foto's zo'n 250 GB vanaf mijn Google Drive overzetten. Hiervoor gebruik ik de werklaptop. Die heeft slechts USB2.0 maar is wel via een dockingstation rechtsstreeks op het LAN aangesloten. IK heb de tijd niet opgenomen want ik was met de mediaservers aan het knoeien maar in no time is het gekopieerd. De T3 is in het geheel niet warm geworden. Maar deze keer staat hij ook in een kamer zonder verwarming.

Als ik meer tijd heb en er is behoefte aan dan kan ik nog wat kopieer acties timen.

Heb jij ook een Samsung Portable SSD T3 500GB Zilver?

Je hebt het er over dat ie koel blijft. Heb je dit ook gemeten, en zo ja, waarmee ?

De mijne word binnen 5 minuten al 50 graden en bij een paar 100GB binnen 15 minuten al 60 graden. Nou heb ik wel het 2TB model, maar ben toch wel benieuwd of de 500GB dan echt koel blijft of niet.
Het is gemeten door mijn hand op de schijf te leggen na langdurig gebruik. Laatst heb ik er een backup van onze foto's opgezet. In totaal zo'n 250 GB en de schijf werd zeker warm maar ik kon mijn hand er prima opleggen. Ondanks USB3 duurde dat trouwens een eeuwigheid vanaf mijn QNAP NAS. Wellicht dat hij pas echt heet wordt na een uurtje direct kopieren vanaf de hardeschijf van een laptop.

Als je iets weet om te temperatuur te meten met een huis, tuin en keuken truuk dan wil ik dat met alle plezier proberen. De enige temperatuur meter die ik heb is een termometer voor in je billen of onder je oksel.