Microsoft Lumia 650 Zwart Review

GAJ 7 maart 2016, laatste update op 24 maart 2016, 2.680 views

Microsoft Lumia 650 Zwart

Mooi toestel, schitterend scherm, mooi afgewerkt.

Pluspunten

• Heel mooi scherm
  • Licht toestel
  • Dun toestel
  • Fijne knoppen aan de zijkant
  • 16 GB memory

Minpunten

• Geen Full HD Video
  • Trager dan de Lumia 640 LTE
  • Geen kompas
  • Buigbaar?

De Lumia 650 is de vierde Windows 10 phone van Microsoft.
Zelf werk ik bij een organisatie die is gestandaardiseerd voor vrijwel alle medewerkers op de Lumia's. Zelf heb ik ervaring met een lange reeks Lumia's: 710, 530, 620, 625, 735, 640, 1020, 630, 950 en nu dan de 650.

Zakelijk hebben we alleen de 710, de 620, 625 en de 640 ingezet. De 630 kwam als vervanger voor kapotte 625's respectievelijk kwam de 530 als vervanger voor kapotte 620's die nog onder garantie vielen.

Aan de 650 vallen een paar zaken echt op:
* het is een heel dun toestel, dat er nog een batterij in past...
* het is een heel licht toestel (122 gram)
* het ziet er met de metalen rand erg mooi uit.

De knoppen zijn erg prettig, niet zo scherp als op de 950.
Er zit geen dedicated camera knop op, ik mis dat eigenlijk niet.

De achterkant is van heel dun plastic en de manier waarop deze op de achterkant vast zit, ik hoop dat het een voldoende lang leven is beschoren. Het zijn uitstekende nokjes die in de binnenrand vastklikken. Ik vind het kwetsbaar.

De stalen rand is misschien wel nodig. Het apparaat is zo dun, dat verbuigen mogelijk lijkt. Ik heb voorzichtig wat druk gezet op de uiteinden om te zien of er van buiging sprake is. Dat kon ik zo niet constateren.

Het toestel ligt wel erg lekker in de hand. De achterkant is bijna te glad. Bij de 640 is het stroever, persoonlijk vind ik dat fijner. De achterkant is zo dun, dat je deze kunt indrukken. Daar kan geen schade intern door ontstaan, maar het voelt wel raar aan.
Op de foto de 640 en de 650 tegen elkaar aan geplaatst.

Bellen gaat goed. Mooi vol geluid dat prima is in te stellen.

De accuduur is volgens de specs minder dan de 640. Deze heeft nu al een legendarische accuduur. De capaciteit van de accu van de 650 is ook minder dan van de 640 2.000 vs. 2.500 mAh.

Apps daar zal nog wel jaren over geschreven worden, ik heb naast de standaard apps er zo'n 35 geļnstalleerd. Mis ik er veel? Op het gebied van Domotica en besturing van stereo / tv / fotocamera. Het is er wel, maar minder goed uitgewerkt dan onder Android.

Ik heb een kort vergelijkend warenonderzoek uitgevoerd tussen de 625, 640, 650 en 950 om eens te zien hoe ze ten opzichte van elkaar presteren.
Alle mobielen zijn getest met W10 build 10586.107.

Qua fotocamera wint de 950 het: mooie foto's veel detail. Waarop je scherp stelt is ook echt scherp. Je kunt met de 640, 650 en de 950 wel vlot door fotograferen. het opslaan van de gemaakte foto gaat snel.
De 650/640 ontlopen elkaar niet veel in kwaliteit. De 625 maakt wat blekere foto's met wat nabewerking is dat nog wel op te poetsen.

Op de eerste foto is scherpgesteld op de narcissen.
Op de tweede foto is scherpgesteld op de tak met dode bloemen.
Alle foto's zijn gemaakt in de automatische stand.

Twee foto's met de 625

Twee foto's met de 640

Twee foto's met de 650

Twee foto's met de 950

Op videogebied moet de 650 een veer laten, we gaan terug naar 720P, de 640 maakt opnamen in Full HD. Alleen de 950 heeft beeldstabilisatie, de andere niet. Dat maakt ze voor video m.i. al minder geschikt.

Daarna heb ik op de 640, 650, 735 en de 950 de volgende testen gedaan.
Alle actieve programma's verwijderd door ze 'weg' te swipen.
Vervolgens een programma starten en op een andere smartphone met een stopwatch de starttijd controleren.

Daar kwam ik toch wel opmerkelijke verschillen tegen:
Starten buienradar:
Lumia 735: 6,42 sec
Lumia 640: 4,71 sec
Lumia 650: 5,41 sec
Lumia 950: 8,77 sec (tweede keer 2,89 seconden)

Starten nu.nl
Lumia 735: 10,33 sec
Lumia 640: 11,08 sec
Lumia 650: 12,07 sec
Lumia 950: 7,03 sec

Starten via de browser van m.youtube.com
Lumia 625: 5,37 sec
Lumia 640: 5,49 sec
Lumia 650: 7,14 sec
Lumia 735: 3,91 sec
Lumia 950: 2,28 sec

In vrijwel alle gevallen is de 950 stukken sneller dan de andere en dat mag je uiteraard ook wel verwachten. Het lijkt er op dat de wat tragere grafische processor in de 650 een duidelijk merkbare invloed heeft op de resultaten.

Eerste indruk van dit toestel, snel genoeg, maar langzamer dan de 640 en dat vind ik wel vreemd.
Het scherm vind ik schitterend (OLED), een stuk mooier dan van de 640 (IPS).
Het prijsverschil vind ik dan weer erg groot tussen de 640 en de 650.

Het is ook mooi om te zien dat een krachtpatser als de 950, weliswaar veel duurder, toch een stuk sneller werkt en heel veel andere extra's heeft. Maar ook hier blijft de vraag: is dit het extra geld waard?

Het zou mooi zijn als Microsoft nog een model tussen de 650 en de 950 in plaatst voor zo'n 300-350 euro met specs die 'in between' de 650 en de 950 liggen.

Op basis van de reacties zijn twee foto's toegevoegd met de 950, 640, 650 en 625 de ene van bovenaf en de andere van schuin naar voren. De achtergrondkleur is op alle vier de toestellen identiek ingesteld. Er zijn geen wijzigingen doorgevoerd in de basisinstellingen m.b.t. de helderheid van het scherm.
Het bijzondere is dat met het blote oog Lumia 640 en de Lumia 625 veel fletser ogen dan op de onderste foto is te zien.

Heb jij ook een Microsoft Lumia 650 Zwart?

chips je hebt me aan het twijfelen gemaakt of ik niet beter de 640 kan kopen.
Bij de 640 moet je even op letten of de scherm je wel bevalt of niet. Om die reden heb ik het laten liggen, de helderheid en kleuren zijn suf op de 640. Zelfs de 550 heeft een beter scherm, die heeft namelijk een beter helderheid en de kleuren komen veel beter naar voren.
Je kunt de kleuren aanpassen bij de 640.
Thanks, heb nou de 630 dus neem aan dat het niet slechter kan worden. Zal ze in ieder geval eerst even gaan bekijken.
TetPr87: De inkijkhoek van de 640 is een stuk minder dan van de 950 en de 550. Als je recht op het scherm kijkt is er vrijwel geen verschil tussen de drie.

caanova1984: t.o.v. de 630 ga je er zeker een stuk op vooruit. Een frontcamera, een flitser achterop, zowel de 640 als de 650 liggen een stuk lekkerder in je hand dan de 630. Ik heb de 650 nu een paar dagen als hoofdtoestel in gebruik, wat heel fijn is dat het toestel prima in je broekzak past. Om de 950 heb ik een lederen beschermhoes, dat puilt behoorlijk uit in je broekzak. 640 of 650 specs liggen dicht bij elkaar. Ik vind het prijsverschil erg groot, qua prijs/prestatie vind ik de 640 de winnaar.
Leuke review. Voor domotica zou je eens naar deze app moeten kijken: http://thehomeremote.com/
RoccoS: heb even gekeken, bedankt, hier ga ik zeker mee aan de slag.
Ik word wel steeds enthousiaster om de 650 te gaan kopen. Ik heb nu nog de Nokia Lumia 920 met windows 10 via fast insider. Werkt prima, alleen volgens mij wat ttrager dan de 650. Misdschien dat ik de 920 verkoop. Tot nu toe heb ik geen moeite gehad met de apps. Wat ik nodig heb, zit er nu in. Email en agenda zijn momenteel erg fijn geworden en one note is perfect, zeker in combinatie met office lens.
Heeft de 650 ook van die kleine bugs met windows phone 10? Mijn 640 wel namelijk, met bijvoorbeel de volume bar als ik op het lockscreen ben en muziek nummer verander doet ie een beetje biezonder.
Kleine aanmerking: je noemt alle toestellen "Nokia xxx", maar de 640, 650 en 950 zijn in ieder geval geen Nokia's.
Hoi Me_Giant, je hebt helemaal gelijk, heb het aangepast.
Als ik dit zo lees en de vergelijking tussen de 640 en 650 aanhaal wint de 640 dus glorieus? Alleen het scherm van de 650 is beter. De accuduur, snelheid en filmen worden gewonnen door de 640 en foto's zijn vergelijkbaar. De ontwerp-pluspunten uit je overzicht gaan voor een deel ook best op voor de 640.

Uit je review blijkt eigenlijk dat de 650 de plank behoorlijk mis slaat. Dan kun je toch veel beter voor 2/3 van de prijs (¤135) voor de 640 gaan? Waarom toch 4 sterren voor de 650? Welke redenen zijn er om wel voor de 650 te gaan?

[Reactie gewijzigd door Me_Giant op 24 maart 2016 20:03]