Sandisk Ultra USB 3.0 Flash Drive 256GB Zwart Review

Anonnymous! 7 maart 2016, laatste update op 13 maart 2016, 3.209 views

Sandisk Ultra USB 3.0 Flash Drive 256GB Zwart

Als je een USB stick zoekt met een grote capaciteit (256GB) met prestaties die je mag verwachten van een USB 3.0 product tegen een lage prijs dan heb je hier geen miskoop aan.

Pluspunten

• Prijs/Prestatie verhouding
  • Goedkoop
  • Fijn formaat
  • Presteert zoals geadverteerd
  • Bijgeleverde software makkelijk in gebruik

Minpunten

• komt geformatteerd als FAT

Introductie

De Ultra USB 3.0 Flash Drive is een USB sticks met de grootste capaciteit die SanDisk op dit moment verkoopt, en wordt uitsluitend geleverd als de USB 3.0 variant.
Deze stick is verkrijgbaar in verschillende formaten, namelijk 256, 128, 64, 32 of 16GB, in deze review kijken we enkel naar de 256GB variant.
Dit model is de goedkoopste uit zijn klasse, kunnen we dus verwachten dat deze misschien wat teleurstellend presteert, of is dit juist een goed presterend product voor een lage prijs? dat gaan we in deze review proberen te beantwoorden

Het is belangrijk dat een product aan je verwachtingen voldoet, laten we dus kijken wat SanDisk ons belooft wat deze USB stick kan doen, hieronder alles op een rijtje:
  • Lees snelheden tot 100MB/s
  • Schrijf snelheden tot wel 10 keer sneller dan standaard USB 2.0 sticks
  • Capaciteit tot 256GB
  • Bescherm je bestanden met SanDisk SecureAcces™ software
  • USB 3.0-enabled, USB 2.0 compatible
Er wordt hier geen extreem hoge verwachting geschept, geen grote verkoop praat en dat lijkt mij een goede zaak, dan kan het vaak alleen maar meevallen.
In deze review gaan we er achter komen of dit product aan deze omschrijving voldoet.
USB3.0
Voordat we verder gaan kijken naar dit product wil ik eerst behandelen wat USB 3.0 precies inhoud.
USB (Universal Serial Bus) is een interface welke electronische apparaten verbind met de computer.
3.0 is de vervanger van 2.0 welke uit kwam in het jaar 2000 en had een maximum snelheid van 35MB/s.
De nieuwere 3.0 standaard heeft een data transfer snelheid van 625MB/s en met een nieuwere revisie zelfs 1.25GB/s, er zijn talloze van deze revisies geweest maar die zullen hier niet behandelt worden.
Wat belangrijk is om te begrijpen dat het hier om de maximaal theoretisch haalbare data transfer snelheid van de USB standaard gaat, dit zegt dus niks over de daadwerkelijke snelheid van het apparaat.
Vrijwel elk USB apparaat is backwards compatible, dat wil zeggen dat een USB 3.0 apparaat prima te gebruiken is in een USB 2.0 aansluiting, enkel de snelheid zal lager liggen.
Doorgaans is een USB 3.0 aansluiting blauw gekleurd, de USB 2.0 aansluiting zijn vaak zwart.
Alternatieven
SanDisk heft een hele scala aan verschillende USB sticks in hun assortiment maar lang niet allemaal beschikken die over de USB 3.0 standaard, enkel de 3.0 versies als kan je zien als waardige alternatieven.
Je heb dan keuze uit 5 verschillende types namelijk:
  • SanDisk Ultra + Cloud USB flash drive (128Gb)
  • Ultra Fit™ USB 3.0 Flash Drive (128, 64, 32 en 16GB)
  • SanDisk Extreme PRO USB 3.0 Flash Drive (128GB)
  • SanDisk Extreme USB 3.0 Flash Drive (64, 32 en 16GB)
Deze laatste uit de lijst (de Extreme) lijkt mij de meest interessante tegenhanger, deze is weliswaar niet in een 256GB of 128GB variant beschikbaar maar haalt volgens SanDisk zelf wel hogere lees en schrijf snelheden.
Ook de Extreme Pro is het overdenken waard, deze is enkel in een 128GB variant beschikbaar maar halt volgens SanDisk zelf hogere lees en schrijf snelheden en komt in een mooie aluminium behuizing.
Als de opslag van veel bestanden oftwel een hoge capaciteit belangrijk is kom je automatisch uit bij de Ultra, dit is namelijk de enige stick van SanDisk die met een capaciteit van 256GB beschikbaar is.

De review

De Verpakking
Het is een hele simpele maar effectieve verpakking bestaande uit een kartonnetje en plastic waar de stick in zit, Gelukkig geen onnodig grote doos en een boel plastic.
Op het kartonnetje zijn natuurlijk alle eigenschappen en verkoop punten te lezen, er staat dat een “full lenght movie” 40 seconden duurt om te kopiŽren, op de achterkant staat beschreven wat dat inhoud.
Op de achterkant valt te lezen dat een “full lenght movie” volgens SanDisk een 1,2GB MPEG-4 is.
Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit wil ik redelijk noemen, uiteraard is deze stick niet bedoeld als design product en daar is de kwaliteit ook naar, het is een robuuste stick die wel ergens tegen kan, maar niks bijzonders.
De USB aansluiting kan naar binnen geschoven worden door middel van een schuivend knopje, dit werkt prettig, beschermt de aansluiting en maakt de stick kleiner voor vervoer, een erg handige feature.
Aan de achterkant zit een opening zodat je de stick kan bevestigen aan een sleutelhanger of iets dergelijks, om te voorkomen dat je hem makkelijk kwijt raakt.
Het formaat is ook prima, niet te groot niet te klein, een USB stick kunnen fabrikanten veel kleiner maken maar dan raak je ze zo gemakkelijk kwijt.

Eerste gebruik
Na de eerste keer inpluggen heb ik als eerste gekeken wat de daadwerkelijke capaciteit is, dat is 232GB.
Dit is te verklaren aan de hand van hoe fabrikanten de capaciteit adverteren, zij geven jouw een rond decimaal getal (1GB = 1000 megabytes) dus dan kom je altijd op de bekende getallen uit: 16, 32, 64, 128, 256GB enz, maar eigenlijk is 1GB 1024 megabyte.
Een vuistregel is dat je ongeveer 10% mag missen en dan kom je uit op 230GB, de juiste berekening is: Geadverteerde capaciteit x 0,9313, dus 256 x 0,9313 = 238,5GB, een capaciteit van 232GB is dus prima.

Wat opvalt is dat deze stick fabrieks af geformatteerd is in het FAT32 bestandssysteem.
Een grote beperking van dit FAT bestandssysteem is dat de maximum bestandsgrootte 4GB is.
Nu zijn USB sticks doorgaans in het FAT formaat geformatteerd maar elke moderne Windows sinds Windows VISTA SP1 kan overweg met het exFAT formaat welke de limieten van een bestandssysteem uit 1977 niet heeft, hogere performance heeft en waarvan de max. bestandsgrootte praktisch onbeperkt is.
De gemiddelde tweaker zal dit wel weten en de stick zo nodig naar een ander bestand systeem formatteren, de vraag is of de gemiddelde gebruiker hier achter komt, en de kennis heeft om dit te veranderen.

Bij deze dus een korte uitleg: in explorer (deze computer) klik je met de rechtermuisknop op de USB stick, klik dan op “formatteren” en selecteer “exFAT” en vink “snel formatteren” aan.

Bijgeleverde software
De bijgeleverde software (SanDisk SecureAcces) is heel makkelijk in gebruik, het exe bestand is meegeleverd op de USB stick dus die kan je direct installeren, er wordt eerst een gratis update gedownload.
Met de software kan je door middel van drag-and-drop bestanden op de USB stick plaatsen welke door middel van 128-bit AES encrypty beveiligd worden, je krijgt tot deze bestanden alleen toegang nadat je de door jezelf ingestelde username en wachtwoord invoerd.
Aangezien de software niet meer doet dat het bovenstaande is het een zeer basic en simpel proggrama, wat een groot pluspunt is.

Prestaties

Benchmarks
Als benchmark heb ik gebruik gemaakt van FlashBench, dit heb ik gedaan op twee verschillende systemen:
  • Asus N751J met een i7-4710, 8GB DDR3 en een 1TB conventionele HDD.
  • Desktop PC met een i5-6600K, 8GB DDR4 en een 500GB Samsung SSD 850 EVO.
Voor een synthetische benchmark zal het verschil tussen de twee systemen niet zo belangrijk wezen, wel wanneer we daadwerkelijk bestanden gaan schrijven of lezen.
Lezen of schrijven vanaf of naar een conventionele harde schijf zal in het algemeen een stuk langzamer gaan dan vanaf of naar een SSD, het ligt er ook aan of het veel kleine of weinig grote bestanden zijn.
Een conventionele harde schijf zal er namelijk erg veel moeite mee hebben om veel kleine bestanden te lezen en deze weg te schrijven naar een USB stick, daarentegen zal bij het kopiŽren van een heel groot bestand de HDD misschien geen bottleneck zijn, ik zal dit daarom demonstreren in de benchmarks.

In de onderstaande afbeelding zie je de uitslag van FlashBench, een mooie grafiek met een maximale lees snelheid van 140MB/s, de schrijfsnelheid zit rond de 100MB/s.
De snelheid is redelijk consistent maar begint de dalen als de bestandsgrote kleiner word dan 512KB, dit is een normaal verschijnsel het is nu eenmaal moeilijker om veel kleine bestanden te verplaatsen.
SanDisk adverteert met leesnelheden tot 100MB/s en schrijfsnelheden tot 10x (4MB/s) sneller dan een doorsnee USB2.0 stick, zoals we zien zijn de prestaties zelfs hoger dan geadverteerd

De volgende test is de SanDisk Ultra in een USB 2.0 poort, het zal duidelijk wezen dat je op deze manier maar een fractie van de potentie van dit product gebruikt:

Om te illustreren hoe deze prestaties zich verhouden tot een doorsnee USB 2.0 stick zie je hier onder dezelfde test uitgevoerd op een 2GB flash drive van Kingston.
Er zullen vast en zeker snellere USB 2.0 sticks te vinden zijn dan deze, maar ik denk dat de prestaties hiervan representatief zijn voor wat mensen over het algemeen gewend zijn.

Real World Test
Omdat een synthetische benchmark vaak niet zoveel zegt over de prestaties tijdens normaal gebruik ga ik gebruik maken van drie andere test om de "real world" prestaties te illustreren.
Waar de meeste mensen naar mijn mening USB sticks veruit het meest voor gebruiken is het verplaatsen van media bestand zoals films en muziek, en wellicht een ISO. bestand.
Deze tests zijn dus niet bedoeld om te illustreren hoe dit product presteert ten opzichte van andere producten in de markt, meer als indicatie die dit product wilt aanschaffen maar niet goed weet wat te verwachten.

Test 1
Als eerste test ga ik een collectie van MP3 en FLAC bestanden van in totaal 61GB (9,169 bestanden) verplaatsen naar en lezen vanaf de USB stick.
In onderstaande tabel zie je hoe lang deze lees of schrijf acties duren.
HDDUSB68 Minuten
USBHDD15 Minuten
SSDUSB61 Minuten
USBSSD10 Minuten

Je ziet nu direct dat er een belangrijk verschil is tussen de twee verschillende systemen, toch valt dit verschil wel mee.
Het is duidelijk dat voor dit soort bewerkingen een computer met SSD nodig om de volle potentie van deze USB stick te kunnen benutten.
Daarentegen zal zelfs in combinatie met een harde schijf een USB 3.0 stick altijd nog een stuk sneller zijn dan welke USB 2.0 stick dan ook.

Test 2
Als tweede test schrijf of lezen we ťťn enkel groot bestand van of naar de USB stick, ik heb gekozen voor een mediabestand van 10GB groot, een film van redelijke kwaliteit.
HDDUSB5 Minuten 25 Seconden
USBHDD1 Minuut 33 Seconden
SSDUSB5 Minuten 21 Seconden
USBSSD1 Minuut 28 Seconden

In deze test zie je heel tijdelijk dat voor het kopiŽren van hele grote bestanden een conventionele harde schijf geen bottleneck hoeft te zijn.
Dit is logisch aangezien de lees en schrijfsnelheid van de gemiddelde harde schijf hoger liggen dan de lees en schrijf snelheid van zelfs een USB 3.0 flash drive.
Je ziet dan ook dat het kopiŽren slechts marginaal sneller is op een systeem die uitgerust is met een SSD.

Test 3
En als derde en laatste test gaan we kijken of de fabrikant waar kan maken wat er op de verpakking staat, namelijk het verplaatsen van een 1,2GB MPEG4 videobestand binnen 40 seconden.
Het is niet duidelijk of het om een lees of schrijf actie gaat dus heb ik deze test beide gedaan, zie in de tabel hier onder de resultaten
HDDUSB30 Seconden
USBHDD14 Seconden
SSDUSB33 Seconden
USBSSD10 seconden

Wederom blijkt uit deze test dat tijdens het kopiŽren van grotere bestanden een conventionele harde schijf geen bottleneck hoeft te vormen.
Vreemd genoeg is het kopiŽren van een harde schijf naar de USB in dit geval zelfs sneller dan vanaf een SSD, waarschijnlijk wordt dit bepaald door een andere factor zoals: drivers, moederbord, ed.
Bij het uitlezen van een bestand van dit formaat zien we wel dat de harde schijf bijna een derde trager is, dit effect wordt enkel groter naarmate je kleinere bestanden gaat kopiŽren van en naar de USB stick.

Uit deze test blijkt ook dat SanDisk zijn beloftes kan waarmaken, in een tijd waarin veel producenten adverteren met half-waarheden en zelfs leugens is dat een absoluut pluspunt.

Om een echt goede conclusie te kunnen trekken zou ik deze stick moeten vergelijken met meerdere sticks van dit formaat uit deze prijsklasse van verschillende fabrikanten, helaas heb ik die niet tot mijn beschikking.
Wat ik wel kan zeggen is dat de SanDisk Ultra presteert zoals geadverteerd en zelfs beter, de prestaties zijn uiterst acceptabel en wat je mag verwachten van een USB 3.0 stick.
Tijdens het schrijven van deze review is deze USB stick voor net iets meer dan 70 euro te koop en behoord daarmee tot veruit de goedkoopste 256GB sticks.
Als je dus op zoek bent naar een USB stick met veel opslag capaciteit, goede prestaties en voor een lage prijs dan heb je hier geen miskoop aan.

Opmerking:
Als je graag ziet dat ik een bepaalde test uitvoer en deze toevoeg aan de review laat dat weten in de reacties, dan wil ik dat graag achter af nog toevoegen, meld het ook als je graag iets anders ziet of als er iets onduidelijk is.

Heb jij ook een Sandisk Ultra USB 3.0 Flash Drive 256GB Zwart?

Een groot review van een klein product!

Leuk ook dat je Flappie als wachtwoord gebruikt voor deze stick als verwijzing naar de oude floppy :)
(Password hint: Het konijn van de buren)
Je geeft aan dat het vrij eenvoudig is in windows om de usb stick in het exFAT-formaat te formatteren. Weet je ook hoe dat werkt met een apple? Als ik je review zo bekijk lijkt dit een usb stick die prima is voor een redelijke prijs en zoiets zoek ik ook, maar ik wil hem wel gaan gebruiken op een mac en dan niet te maken krijgen met beperkingen zoals je noemt bij het voorgeformatteerde FAT-formaat
Hoe dat specifiek in zijn werking gaat weet ik niet aangezien ik geen apple heb, feit is dat het met een apple gewoon kan, is zou het even googlen ;)
Dit moet gewoon kunnen met exFat, mits je OSX 10.4 (tiger) of nieuwer gebruikt.
Hele fijne review, bedankt! Deze stick gaat het worden :)
Heb hem ook maar je wordt wel genaaid. Hij begint met kopiŽren bij 50MB/s maar kakt al snel in naar 16MB/s en het ligt niet aan m'n USB poort want andere sticks halen wel gewoon hun snelheid.
Je wordt niet "genaaid" stick presteert prima, zie bovenstaande review.
Ik heb hem zelf toch ook? Je wordt wel genaaid. Lees de andere reviews maar. Voor 12 euro kan het ook niet anders maar dat is achteraf praten.

[Reactie gewijzigd door chim0 op 25 april 2017 07:18]

Ik heb inderdaad dezelfde ervaring. Zelfs bij grote files daalt de schrijfsnelheid al snel tot ultralaag. Zeker geen aanrader, als je snelheid wenst.