Noiseblocker eLoop B12-P, 120mm Review

Brutuss 8 maart 2016, laatste update op 9 maart 2016, 373 views

Noiseblocker eLoop B12-P, 120mm

De Noiseblocker Eloop B12-P heb ik op mijn be quiet! Dark Rock 3 CPU koeler geplaats inplaats van de standaard koeler welke meegeleverd werd. Dit puur omdat ik al enkele Noiseblocker fans in mijn computer kast heb hangen en graag een geheel wilde creëren.

Pluspunten

• Erg Mooi
  • Stil
  • Duitse Kwaliteit
  • Uitgebreide Featureset
  • 6 Jaar Garantie
  • Twee aansluitsnoeren van 20 en 50 Cm
  • Door het gladde fan oppervlak hecht er nauwelijks stof.
  • Ideaal te combineren met LED verlichting

Minpunten

• Geen

Geluid (min) Score: 5
Geluid (max) Score: 4
Luchtverplaatsing (min) Score: 5
Luchtverplaatsing (max) Score: 5

De be quiet! Dark Rock 3 CPU koeler is uiteraard geen slechte CPU koeler. Sterker nog het is letter en figuurlijk een beest van een koeler. Waarom dan toch die fan willen veranderen? Alle fans in mijn computer kast waren al vervangen door Noiseblocker eLoop fans. (6x B12-PS en 1x B14-PS). Om het geheel af te maken wilde ik dus ook de fan voor de CPU koeler vervangen voor een Noiseblocker fan.

Specificaties computer:De CPU koeler wordt aangesloten op een 4 pins PWM CPU Fan aansluiting op het moederbord en wordt bestuurd en gecontroleerd door de Qfan Control van het moederbord.

Na installatie kun je via de BIOS of het programma Asus Al Suite 3 een Fan Calibration laten uitvoeren. Deze calibratie zorgt ervoor dat het moederbord weet wat het minimum en maximum rpm van iedere fan is. Geen enkele fan is namelijk hetzelfde. Na deze calibratie zet ik de fans in "Silent Mode". Het moederbord probeert de fans nu op een zo laag mogelijk rpm te laten draaien.

Specificaties be quiet! Dark Rock 3 Fan:

• Startspanning: 6 Vdc
  • Verbruik: 1,92 Watt
  • Geluid: 28,4dB Max
  • Levensduur: 120000 uren

De Fan heeft een uitgebreide featureset aanwezig:
  • 1x 20 cm aansluitkabel met sleeve
  • 1x 50 cm aansluitkabel met sleeve
  • 8x kleine rubbertjes voor trillingsvrije montage
  • 4x schroeven met gekartelde bouten voor gereedschap vrije montage.
  • 8x Uitneembare rubbers tegen trillingen van de fan.
Door iedere bout te voorzien van twee kleine rubbertjes kan de fan gemonteerd worden aan iedere behuizing zonder rechtstreeks contact te maken met de behuizing of ander oppervlak. Ik heb deze montage set uiteraard niet gebruikt omdat het niet te gebruiken is aan een CPU koeler. De metalen brackets van de be quit! Dark Rock 3 waren ook te gebruiken voor de Noiseblocker koeler.

Er worden twee verschillende aansluitkabels geleverd waardoor je altijd de juiste afmeting kunt gebruiken en zo weinig tot geen kabel over houd welke je weer weg moet worden in je kast.

Deze High-tech Patented Noiseblocker Bionic Loop Fans worden gemaakt in Duitsland en zijn in samenwerking met het Duitste Ministerie van Economie en Bionic researcher Dr. Rudolf Bannasch ontworpen.

Bionic fan blade rotor:
Zoals je wellicht al is opgevallen is de rotor anders dan reguliere fans. Normale fans hebben redelijke turbulentie op de uiteindes van de ventilator bladen. Door de andere vorm krijg je minder turbulentie en daardoor minder energie verbruik, minder geluid en betere prestaties.

Bayer Makrolon kunststof rotor:
De rotor is voorzien van een "Anti-dust technology". Komt erop neer dat de rotor een glad oppervlakt heeft waardoor er geen stof op kan hechten. Ik heb deze fans nu een jaartje draaien en ze zijn nog steeds schoon. Bijkomend voordeel voor mij is de glans op de fans waardoor LED verlichting mooi weerkaatst op de fans.

NB-NanoSLI® 2 Magnetic Bearing::
Verder heeft deze fan een "position-invariant magnetic bearing" welke ook tegen stof beschermd is samen met de "NB-EKA P2 Drive" motor. Dit houd in dat je de fan in iedere gewenste positie kan plaatsen zonder dat dit extra geluid of wrijving veroorzaakt omdat de rotor in de lagers van de motor zweeft.

Resonance / interference absorbers::
In de hoeken van de fan zitten grijze rubber hoekjes welke een klein stukje uitsteken. Dit zorgt ervoor dat de fan niet tegen de de behuizing van je kast of koeler aan komt en dus zorgt voor het absorberen van geluid en trillingen.

Nu de CPU koeler ook vervangen is door een Noiseblocker fan is het plaatje qua koeling compleet. Op de CPU koeler zit een B12-P door de kast heen zitten nog 6x de B12-PS en 1x de B14-PS. Hieronder is te zien hoe de airflow is welke door de kast heen gaat.
Doordat ik zoveel fans heb draaien kan ik de fans op een heel laag toerental laten draaien zodat ze niet hoorbaar zijn maar toch goede koeling bieden zoals hieronder te zien is door de gemeten waardes van Asus Al Suite 3. (Omgevingstemperatuur woonkamer 19 graden).

Hieronder de ASUS Al Suite 3 waarin de pc in Idle verkeerd. (Staan enkele programma's open).
Zoals te zien is draait de CPU koeler rond de 750 rpm. De CPU is maar 26 graden.
De computer staat nog op geen meter van me af en is gewoon niet hoorbaar. Heerlijk! Omgevingsgeluid is volledig stil. Het enige wat ik uit de kast hoor is een heel licht gezoem van een ronddraaiende HDD.

Hieronder nogmaals een screen van de Asus AL suite 3 maar nu na 30 minuten spelen in GTA V.
De CPU fan draait nog steeds rond de 750 rpm en de CPU is rond de 41 graden.

Om dan maar eens te kijken wat deze koeler in combinatie met de Noiseblocker fan in huis heeft heb ik alle CPU's bezet met een 100% Load (Burnp6.exe) en dit voor 15 min laten lopen. Hieronder het resultaat.
Nog steeds draaid de fan op 750 rpm en de CPU is rond de 51 graden. Wat wel opvalt is dat de overige fans langzaam in rpm omhoog komen om de CPU koeling bij te staan. Hierdoor blijft de CPU koeler nog steeds laag in toeren. Dit resulteert in een zacht gezoem van de ventilators maar zeker niet vervelend.

Deze Noiseblocker eLoop B12-P kan prima gemonteerd worden op de be quiet! Dark Rock 3. Gezien de metingen die ik verricht heb denk ik zelfs dat je makkelijk nog kunt gaan Overclocken zonder dat je CPU het te warm gaat krijgen. Dit zal uiteraard wel ten kosten gaan van het lawaai. Deze fan kan namelijk tot 2000rpm draaien als het moet.
Ook dit is dus weer een mooie ventilator. Er is goed nagedacht over het ontwerp en de prestaties zijn perfect. Er zit 6 jaar garantie op!!! en heeft een levensduur van maar liefst 120.000 uur. In combinatie met wat LED verlichting krijgt het oog ook nog wat. Kortom dikke 5 sterren voor deze fan van Noiseblocker!

Heb jij ook een Noiseblocker eLoop B12-P, 120mm?