Raspberry Pi 3 Model B 1GB Review

DutchWalnut 6 maart 2016, laatste update op 8 maart 2016, 2.988 views

Raspberry Pi 3 Model B 1GB

Een zeer leuke upgrade voor de RPi2b met maar liefst 50% toename van snelheid. Echter zijn er wel zowel een paar voor al tegens. Die laat ik aan bod komen met de Plus en Minpunten.

Pluspunten

• Wifi
  • BlueTooth
  • 50% meer snelheid

Minpunten

• 10/100Mbps LAN
  • SD Kaart slot geen veer
  • SK Kaart kan kortsluiting maken als je te hard drukt

Layout Score: 4
Wel moet ik zeggen dat dit de eerste RPi is waarvan er veel problemen zijn met de SD-kaart slot. Zelfs zo erg, dat ik voor het eerst een doorgebrande SD kaart heb gezien in mijn RPi3 (inmiddels als op het RPi forum geplaatst).
Ik hoopte dat ik de enige was, maar als ik deze reviews hier ook lees, dan zijn er veel problemen met de SD-kaart slot.

Verder is het de updgrade van RPi2b wel waardig genoeg. Maar ben niet tevreden over de SD kaar slot.

Daarom krijgt hij van mij een voldoende/slecht.

Featureset:
Goed, door de Wifi en BlueTooth, slecht door de 10/100 LAN.

Layout:
Goed, bijna hetzelfde als de layout van de RPi2 m.u.v. de led's

Prestaties:
Goed, maar een uitstekend zou hij krijgen als ze gebruik zouden maken van een andere chip i.p.v. de ARM processor.

Stabiliteit & Betrouwbaarheid:
Slecht, sinds het doorbranden van de SD kaart en de defect in de SD slot.

Compabiliteit:
Goed, evenals zijn RPi2b.
Let op! Heeft een voeding nodig van 2,5A

Prijs:
Nog steeds goed, maar was net een paar euro duurder dan de RPi2b. Maar daar kan ik mee leven gezien de functionaliteit met WiFi en BT.

Heb jij ook een Raspberry Pi 3 Model B 1GB?

ik dacht in eerste instantie ook dat ik een kapot sd slot had, maar bleek inderdaad zo te horen.
Jammer dat niet van te voren werd aangegeven. Kan tot problemen leiden indien je echt hard doordrukt.
Een pluspunt : de kaart steekt niet meer uit als bij vorige modellen.

Bluetooth, Wifi en de snelheid zijn de juiste pluspunten!
De 2,5A voeding die nu benodigd blijkt te zijn, kwam ik ook net op tijd achter bij bestelling.
Op een 2A krijg je problemen na een paar draai-uren.

[Reactie gewijzigd door belfeld2011 op 8 maart 2016 08:05]

Ja, ik dacht ook dat hij stuk was, vandaar dat ik het eerst een defect noemde. Heb het inmiddels al terug gedraaid in de plus- en minpunten.

Dat is inderdaad een goede toevoeging over die voeding! Diet moest ik ook extra bestellen. Reden genoeg om hem in de punten op te nemen. :)
Jammer dat deze review zo miept over het SD slot. Denk dat het ook kwestie van smaak is. Ben juist erg blij met deze aanpassing, had enorm ruzie met de 2B op dit gebied.
Als bij de 2B de veer stuk is kun je er echt niks meer mee. Zelfs tape houdt een SD kaart dan niet op zijn plek.
Deze veerloze-dingen zijn ook de standaard in telefoons, en daar heb ik er ook nooit problemen mee.
Het is ook een mening en 'ik' vind dat het SD slot niet ten goede is veranderd.
Blijkbaar zijn er toch een aantal tweakers die er ook zo over denken.
En je mag inderdaad zeggen dat er teveel over de SD slot wordt getypt.

Maar heb gewoon het recht om hier over te vallen want:
Dit heeft mij de SD kaart van 64gb het leven gekost (twv. 30-50 euro) en een blaar.

Al met al, gelukkig is de RPi3b nog heel en werkt de RPi goed.

[Reactie gewijzigd door DutchWalnut op 8 maart 2016 11:36]

Het SD slot heeft geen veer meer bij de Rpi 3.
Vandaar dat hij defect lijkt en als je er daardoor verkeert mee omgaat sloop je het slot en kan je een kortsluiting krijgen.
Dus gewoon erin stoppen en klaar verwacht geen vastklik gevoel want het zit er niet op.
Ja het is gewoon jammer. Omdat ik de RPi2 gewend ben denk je er niet aan om hem voorzichtiger er in te doen omdat er geen veer in zit. Ja stomme pech of defect. Ik vind het niet handig.
Ik vind dit echt een stomme beslissing, waarom die veer verwijderen, bijna alle devices met SD hebben dat, en ik snap niet waarom er geen gigabit lan opzit, gemiste kans, voor de rest een heel leuk ding waar we hier op school hele leuke projecten mee kunnen doen.
Gigabit zou leuk zijn, maar ik vraag me af of de rest van de Pi die hoge datastroom wel kan verwerken. Ik draai alleen maar pojectjes op de Pi die meer dan voldoende hebben aan de 100Mbit aansluiting.

Als men graag 1Gbit Ethernet en een niet ARM processor wil hebben, kijk eens naar de Up Board met Intel Atom SoC.
Nu kan je niet "per ongeluk" de SD kaart er uit halen.
Wachten op de 2e revisie of zelf met de soldaarbout aan de gang. Als Jan Publiek weigert te kopen komt die 2e revisie snel.
Wat wil je gereviseerd hebben dan?
Ik ben juist erg blij met de nieuwe. Die oude gingen alleen maar stuk.