MSI NX8600 GTS-T2D256E-HD-OC Review

Tim Hovius 9 juli 2009, laatste update op 11 juli 2009, 937 views

MSI NX8600 GTS-T2D256E-HD-OC

Pluspunten

• Goede beeldkwaliteit
  • Goede overklokker
  • Goede koeler --> weinig warmte (ook bij oc'en!)

Minpunten

• Maakt veel lawaai
  • Toerental fan niet instelbaar

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Ik heb de MSI NX8600 GTS-T2D256E-HD-OC op marktplaats gekocht voor een zacht prijsje. :) Ik wilde een zo goedkoop mogelijke videokaart die goede prestaties levert.

Mijn systeem
  • Moederbord: Gigabyte GA-X48-DS4
  • Processor: Intel Pentium Dual Core E2140 @ 3.30Ghz (mooie overklok toch?! :P)
  • Geheugen: 2x1GB Samsung M378T2863DZS-CE6 @ 826Mhz
  • Harddisk: Western Digital Caviar Black WD6401AALS, 640GB
Featureset
De videokaart heeft 2 DVI uitgangen en een S-video uitgang. Verder ondersteund deze kaart HD-rendering, DirectX 10 en Vertex Shader 4.0 (om deze redenen heb ik de kaart ook gekocht ;) )

Prestaties
De prestaties zijn best goed. Ik bewerk veel HD-films, en dit kan de kaart goed aan. Ik speel verder niet veel games (behalve Age of Empires III :9 ).

3DMark06 scores (overgeklokte kaart)
SM 2.0 Score: 3112

CPU2 - Red Valley - 1,417 FPS
HDR1 - Canyon Flight - 25,354 FPS
HDR2 - Deep Freeze - 31,071 FPS

Overklokbaarheid
Dit is het leuke deel :)
Ik heb de kaart eerst geflashed naar met een 3D voltage van 1.3V. Hierna ben ik is goed gaan overklokken. De GPU heb ik op 900Mhz i.p.v. 700Mhz gekregen :p maar uiteindelijk heb ik deze naar 850Mhz geflashed (vond het kaartje toch een beetje te warm worden). De Shader heb ik op 1850Mhz gekregen in tegenstelling tot 1500Mhz. Het geheugen is niet echt ver over te klokken; omdat dat al gedaan is door MSI. Het geheugen heb ik uiteindelijk op 1075 Mhz (2150Mhz) geflashed. Standaard was dit 1050Mhz.

Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit vindt ik zelf goed in tegenstelling tot de videokaart van mijn vaders PC (NVIDIA Quadro 1500). Deze geeft een erg licht beeld, maar die van mij geeft een mooi contrast en een goede helderheid.

Driver- ondersteuning en compatibiliteit
Ik gebruik de kaart met de normale NVIDIA driver (versie 186.18). Dit werkt gewoon prima.

Warmte- en geluidsproductie
De kaart produceert niet veel warmte; de GPU wordt gestressed max. 70 graden, en idle is deze 40 graden.
Alleen de de koeler die er standaard op zit, maakt erg veel herrie. Het toerental van de fan is helaas ook niet in te stellen.

Nou, ik hoop dat jullie nu wat meer over deze kaart te weten zijn gekomen. Dit was mijn eerste review en ik ben wel eens benieuwd wat jullie er van vinden :P.
Nu even over de kaart; zelf vind ik het een goede kaart met veel mogelijkheden, alleen met de standaard koeler maakt die erg veel herrie.

Als je ook je videokaart wilt overklokken, is dit een erg goede 'handleiding':

Heb jij ook een MSI NX8600 GTS-T2D256E-HD-OC?

Een tip, als je veel aan HD rendering/vdeo bewerken doet, prik er wat ram bij :)
Je zult er veel meer aan hebben
Ja, ik was van plan om 2x2 GB OCZ Platium 1066Mhz te kopen :P
Goede review alleen nou nog je processor upgraden, e8400 of e8500 ofzo, denk dat dat toch een bottleneck is.
Dual Core is toch wel goed genoeg voor een 8600GTS? :9~
Oeps, ik las 8800 ipv 8600. Dan zou het kunnen idd hoewel je wel een mooi moederbord hebt met een X48 chipset. Als je wilt upgraden zou je toch een andere processor kunnen overwegen. Evt. tweedehands want ze zijn best prijzig, vooral de e8500.

[Reactie gewijzigd door chim0 op 9 juli 2009 20:22]

OK je hebt 'm goedkoop gekregen maar die 8600GTS kaart is echt al vrij oud, en dan nog een niet regelbare fan erop die veel lawaai maakt, lijkt me geen pretje. 256 Mb videogeheugen houdt ook niet over. Als ik persoonlijk een grafische kaart uit deze klasse zou nemen dan zou hij in ieder geval (bijna) stil moeten zijn. Nou ja als je er zelf maar tevreden mee bent.
He, maar ik heb die kaart al een jaar! :)
Wilde ooit een keer een review gaan schrijven; had geen tijd verder om over te klokken, maar aangezien het vakantie is kon ik even aan de slag :)
zou even de standaard snelheden van de kaart erbij zetten.
Hoeveel heb je nog moeten betalen voor je graka Tim?

was tweedehands 4670 geen optie geweest?

X48 mob icm Dual Core 2140 is een combinatie die ik nog niet veel ben tegengekomen, enfin :)
25 euro :P
Tweedehands 4670 bestond nog niet, omdat ik de kaart al meer dan een jaar heb!
X48 en Dual Core 2140: ja, heb alleen nog m'n mobo geüpgraded, de rest komt een andere keer :P

[Reactie gewijzigd door Tim Hovius op 11 juli 2009 12:22]

Beeldkwaliteit
Kan dit niet gewoon aan je vader's beeldscherm liggen, ipv aan de kaart? Waarschijnlijk heb jij een beter scherm, of is die van je vader veel te helder ingesteld.
Nee, mijn vader heeft juist een veel beter scherm dan ik :P
Leuke review. Als je toch de cpu zou upgraden zou ik eerder (voor HD bewerking) een quadcore nemen. De Q6700 van 150 euro of (liever) de Q9550 van 180 euro.