Specificaties Bedraad Qwerty - Bekijk alle specificaties

Logitech G19 Keyboard for Gaming Review

Grzzl 9 juli 2009, laatste update op 9 juli 2009, 1.182 views

Logitech G19 Keyboard for Gaming

Pluspunten

• Fraaie uitvoering
  • Zeer fraaie verlichting
  • Nuttige software

Minpunten

• Dik snoer
  • Ontbreken van gebruiksaanwijzing is voor de mindere computernerd lastig
  • Prijs? (wel waar voor het geld)

Algemeen:
De G19 is een toetsenbord in de meest uitgebreide vorm. Door de fabrikant gepositioneerd als een heavy duty gaming toetsenbord, maar door mij vooral gekocht als een duurzame ramplank voor "kantoor"werk. Ik schrijf verhalen en verdien mijn brood als software ontwikkelaar. Verder gebruik ik veel fotobewerkingssoftware en GPS software.

Typen
Hoewel ik een fan van lage laptoptoetsen blijf, gaat het typen op dit toetsenbord precies en prettig. De toetsen zijn aan de bovenkant voldoende breed, maar het had van mij nog wel wat breder gemogen. De toetsen wankelen iets, maar dat is niet storend. Geluid is zacht en gedempt, maar klinkt wel een beetje "goedkoop". Nu ben ik wel verwend door de "ouderwetse" toetsenborden. zo maken ze ze niet meer :o

Vormgeving
Beauty is in the eye of the beholder geldt ook voor toetsenborden. Het toetsenbord is strak en modern uitgevoerd. De afwerking is excellent. Het enige minpuntje is de dikke draad naar de pc. Dat had van mij wel wat dunner gemogen en ondanks dat er ook een voedingsdraad door loopt, had dat ook best gekund.

G-toetsen
De twaalf zogenaamde G-toetsen zijn vrij programmeerbaar. Per toets kan je er diverse dingen aan toewijzen. Macro's, toetsaanslagen, functies van alles is mogelijk. Het is wel moeilijk om te onthouden wat je er aan toegekend hebt in een bepaalde situatie, dus een spiekbriefje is geen luxe. Er zijn drie sets dus je hebt de beschikking over 36 programmeerbare toetsen. En om het makkelijk te maken, deze sets wisselen ook desgewenst bij het wisselen van programma's. Eigenlijk bedoeld voor spelletjes, maar ik gebruik het voor macro's bij fotobewerking en routeplanning voor mijn GPS. Het duurt even voordat je alles onthoud, maar daarna is het dan ook helemaal perfect.

Verlichting
De verlichting van het toetsenbord is uniek. De kleur van de toetsen is traploos - d.m.v. RGB-waarden - in te stellen in iedere kleur. Uiteraard gaat het niet net zo als op een scherm, maar voor het doel goed genoeg. De programmeerbare G-toetsen hebben drie sets ter beschikking welke je kan selecteren met de drie M-toetsen linksboven. Per set kan er ook een kleur toegekend worden aan je toetsenbord. Deze sets wisselen met het programma wat focus heeft. Het was nu echt vet geweest als de kleuren dan meegewisseld hadden.

De verlichting lekt niet en de toetsen lichten strak en helder op. Een heel verschil met de door mij gereviewde Microsoft variant. De M-toetsen en de scherm aanstuurtoetsen blijven oranje verlicht.

Multimedia toetsen
De obligate multimediatoetsen zijn aanwezig. De volumetoets geeft geen volume-indicatie op het scherm. Het volumebereik is voldoende.

Schermpje
Ten opzichte van de G15 is het scherm sterk verbeterd. Via de driver kun je informatie krijgen van je systeem. Tijd, email, performance/belasting, Game info, Microsoft Sideshow en een RSS feedreader. Voorals de feedreader bevalt mij heel erg goed. Hij is vrij in te stellen op elke gewenste feed. Microsoft Sideshow vind ik een teleurstelling. Weinig zinnige info en het ziet er niet uit, zeker in vergelijking met de mooi vormgegeven schermpjes van Logitech zelf.

Bijzonderheden
Het toetsenbord heeft extra stroom nodig d.m.v. een adapter. Waarschijnlijk voor het schermpje en de active USB-Hubs. Op zich weer een potentiŽle gebruiker. Ik zelf gebruik een master/slave stopcontact dus alles gaat uit als de pc uit gaat.

De gebruiksaanwijzing schittert door afwezigheid. Op zich geen probleem, ik moest wel even zoeken hoe ik de toetsen van kleur liet wisselen. Op zich wijst alles zich vanzelf en ik neem aan dat de gemiddelde tweaker er geen moeite mee zal hebben.

Heb jij ook een Logitech G19 Keyboard for Gaming?

Ik hoop dat logitech ook van dit model weer eentje maken waar geen LCD schermpje op zit. Scheelt enorm in prijs en dan kan het waarschijnlijk aangesloten worden met 1 usb en niet die dikke stroomkabel.

Verder nette review, je benoemdt de belangrijkste punten :) 4 sterren van mij
Dank je wel. 3 seconden na het publiceren heb je al een paar keer een 1-ster waardering te pakken :-/. dat heb ik met de meeste van mijn reviews gehad. Gelukkig maak je er ook mensen wťl blij mee.

Ja een G11 met instelbare kleuren zou ook wel wat hebben.

[Reactie gewijzigd door Grzzl op 9 juli 2009 13:56]

Vind het slap om 1 ster te krijgen zonder dat deze mensen het toelichten. Zo schiet jij er ook niks mee op, mocht je review te karig zijn. (wat ik overigens niet vind). Jij neemt de moeite ervoor en zij niet. Lekker makkelijk om dan van een afstand slechte scores toe te kennen. NIks van aantrekken, prima review. Misschien nog wat foto's erbij voor de impressie?
Ik sta al een paar weken op het punt om dit bord te kopen, dus ik was blij eindelijk een review voorbij te zien komen. Ik gebruik al jaren naar grote tevredenheid de G15, dus eigenlijk is de G19 een logische stap. Kan ik meteen mijn G15 op mijn werkplek op mijn werk neerleggen, want de macrotoetsen is iets wat je regelmatig echt mist.

Zogauw ik een positief overschot op mijn saldo heb koop ik hem. Zeker na het lezen van deze review :)
Prima review ga zo door mis nog wel foto,s maar verder goed gedaan 3 sterren voor jou
4 ****
goed duidelijk leesbaar, met foto's dik 4 sterren waard.
Ik ging er van uit dat er genoeg foto's zijn op het net, maar ik zal foto's van mijn opstelling maken en die plaatsen. Ik had wat problemen met mijn servertje.
Ik ben het met bovenbuurmannen eens; 3 ivm. geen foto's, 4 sterren met. Doet het net een beetje mooier en professioneler overkomen, die plaatjes ;)

Verder ben ik het ook eens met je opmerking omtrent de sterren; ikzelf schrijf ook wel eens een review.. Een review van 4 A4-tjes die binnen 5 seconden beoordeeld wordt.. Ik vind dat jammer, zeker omdat er best aardig wat tijd gaat zitten in het beoordelen/ beschrijven van producten en hier een leuk en leesbaar verslag over te schrijven; helemaal pro deo. Ervan uitgaande dat je het goed wilt doen uiteraard. Maarja, ik denk dat daar helaas weinig aan te doen is..

[Reactie gewijzigd door Hammer op 8 september 2009 00:20]