Corsair TX650W Review

Ruud v A 8 juli 2009, laatste update op 17 november 2015, 2.187 views

Corsair TX650W

Pluspunten

• Mooie vormgeving
  • Veel stekkers die je kunt gebruiken
  • Goed afgewerkt
  • Aan/uit knop
  • Automatische spanninsdetectie
  • Handig knopje om stekkers los te maken

Minpunten

• Veel stekkers die in de weg kunnen zitten als ze ongebruikt zijn
  • Iets luider dan gemiddeld, vooral bij het spelen van games

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 5
Uitrusting Score: 5
Koelvermogen Score: 3
Montage/functies
Ik heb de Corsair TX650W gekocht omdat ik een nieuwe videokaart in wilde bouwen, waar mijn vorige (250W) voeding niet genoeg voor was. Hij kwam in een mooi doosje, met duidelijke handleiding erbij (en een sticker om op je behuizing te plakken :P )

Mijn oude voeding was die die standaard bij mijn computer zat. Een FSP Group voeding van 250 watt.

De ventilator zit, in tegenstelling tot mijn oude voeding, aan de onderkant van de voeding. Het inbouwen ging gemakkelijk. Het aansluiten op de mijn videokaart paste echter niet helmaal. De plug kon niet helemaal ingeplugd worden. Wel zat er bij mijn videokaart een adapter om twee normale voedingen samen te voegen tot een aansluiting voor mijn videokaart, die wel paste. Ik denk dat het probleem hier bij mijn videokaart ligt en niet bij de voeding.

Er waren ruim genoeg aansluitingen, ik heb er nu nog steeds een hoop over. De voeding is niet modulair dus je zit wel met een boel kabels. Gelukkig is mijn kast groot genoeg om ze weg te werken. De kabels zijn netjes afgewerkt in een omhulsel, en het kijk allemaal netjes. Er zitten speciale knopjes op de kabels zodat ze makkelijk te verwijderen zijn.
Er zit ook een aan/uit knop op de achterkant, iets wat niet alle voedingen hebben maar wel heel handig is. De voeding detecteer ook automatisch de spanning, dus er zit geen knopje op om de spanning in te stellen (en dat kun je dus ook niet verkeerd doen en daardoor je voeding door laten branden).

Tot nu toe heb ik nog nooit problemen gehad met de voeding, hij heeft mijn computer altijd van genoeg stroom kunnen voorzien en hij heeft genoeg aansluitingen.

Geluids/warmteproductie
De geluidsproductie ligt wat hoger dan die van mijn oude voeding, maar is wel acceptabel. Ik heb de voeding tegelijk met mijn videokaart ingebouwd dus mijn beoordeling is niet helemaal objectief omdat de geluidsproductie ook is veranderd door de videokaart, maar over het algemeen is de geluidsproductie acceptabel. Als hij lang aan staat, wordt hij wat warm, vooral na het spelen van games. Dan gaat de geluidsproductie ook een stuk omhoog, maar ook hier komt dat niet alleen door de voeding. Hij koelt de computer verder redelijk. Ik heb nog een tweede ventilator in de kast zitten die het zware werk doet. Ik denk dat hij iets meer geluid maakt dan een gemiddelde voeding, maar een gemiddelde voeding heeft dan ook niet zoveel vermogen.

Heb jij ook een Corsair TX650W?

Hoi,

Zou je misschien kunnen vermelden welke voeding je hiervoor had?
Hiervoor had ik de standaard voeding die met mijn Aspire kwam. Op de sticker staat het merk FSP (FSP Group Inc.), 250 W en verder niets duidelijks.
"Er zitten speciale knopjes op de kabels zodat ze makkelijk te verwijderen zijn."

Wat bedoel je hiermee? Ik snap 'm even niet, vandaar mijn vraag.

Tikkie off-topic: Fortron/FSP-Group voedingen zijn bepaald niet slecht en zeker niet luidruchtig (kan ik uit ervaring zeggen). Geluidsdruk is nogal subjectief dus als je echt een superstille voeding gewend bent dan valt een iets luidruchtiger exemplaar al snel op.
Geluid/warmteproductie, heb je de oude voeding evenredig zwaar belast dan ?
Het is een beetje lastig uitleggen zonder afbeelding, maar het komt er op neer dat om de plug aan beide kanten nog een buigbaar een gebold stuk zit. Als je deze twee samendrukt, tegen de plug aan, steken ze dus een beetje uit omdat ze langer zijn dan de plug zelf. Hierdoor drukt de plug zichzelf als het ware uit het contact en hoef je hem er niet (met geweld) uit te trekken. Dit zit echter alleen op de molex stekkertjes.

Qua belasting, die is vanzelfsprekend anders. Ik had deze voeding namelijk nodig omdat mijn oude voeding niet genoeg was voor mijn nieuwe videokaart. Maar ik gebruik mijn computer wel gewoon op dezelfde manier. Ik speel games nu op wat hogere kwaliteit, maar dat staat in verband met de videokaart. Relatief gezien is de belasting dus redelijk gelijk denk ik.
Met alle respect hoor, maar ik vind dit ergens toch wel een matige review, ik snap dat je geen testlab hebt thuis om alle spanninkjes te belasten en alles na te meten maar je vermeld wel erg weinig in de review.

Je had bijvoorbeeld wat plaatjes er bij kunnen zetten om het een en het ander te laten zien wat nou eenmaal niet zo goed is te omschrijven in woorden.

En je noemt iets over knopjes om stekkers mee los te maken, bedoel je daar die plastic "weerhaakjes" mee die je omhoog moet duwen om de stekker los te krijgen, vrij standaard IMO die dingen.
Nee, dat was niet wat ik bedoel. Ik heb inmiddels een plaatje gevonden op internet, ik zal hem er eventjes bij zetten.
Oh ok, die dingen dus :+, maar je kan natuurlijk ook zelf plaatjes maken, is wat meer werk maar doet je review meestal goed :).
Het was ook niet mijn bedoeling een hele uitgebreide review te maken. Ik heb hier gewoon mijn ervaringen neergezet.