Specificaties 5.1-set met een totaal vermogen van 48 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Logitech X-530 Review

Ruud v A 8 juli 2009, laatste update op 8 juli 2009, 2.181 views

Logitech X-530

Pluspunten

• Handig te monteren/plaatsen
  • Mooi vormgegeven
  • Degelijk

Minpunten

• Storing op de AM-radio
  • Verschrikkelijk harde ploppen en knallen
  • Slecht basgeluid

Mid- en hoogweergave Score: 3
Basweergave Score: 2
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 3
Ik heb deze speakerset nu ongeveer een half jaar in gebruik, maar ik zou hem zeker niet aanraden.

Eerste indruk
Op het eerste gezicht zien de speakers er goed uit. Je kunt steuntjes omdraaien zodat je ze neer kunt zetten of ophangen. Alles is makkelijk aan te sluiten. Wel zijn de kabels wat aan de korte kant, zeker die van de achterspeakers. Voor de achterluidsprekers heb ik dan ook een verlengkabel bijgekocht. Als je ze opstelt in een kleine ruimte moet dit echter niet zo'n probleem zijn.

Ik heb de twee voorste speakers naast mijn monitor opgesteld, staand. De middenspeaker boven mijn monitor en de subwoofer onder mijn bureau op de grond. De achterluidsprekers heb ik opgehangen aan de muur tegenover mijn monitor (achter me dus).

Het vermogen van de speakers is goed; ik heb ze zelfs nog nooit op maximaal volume gehad, omdat ik bij 3/4 wel dacht "nou gaat het toch wel heel hard". Ik zou het hele huis kunnen laten trillen met deze set; het volume is ruim voldoende.

Functies
Er zit een volumeknop op de voor-rechterbox, een aan/uit knop en een koptelefoonaansluiting. De volumeknop vind ik zelf erg handig, vooral als je geen volumeknoppen op je toetsenbord hebt. Daarnaas reageert software niet altijd even snel, dus het volume regelen op de speaker zelf is wel handig. Om de bas te regelen moet je bij de subwoofer zijn maar dat is een kwestie van één keer instellen dus dat is geen probleem. Bij het aan/uit knopje zit een LEDje dat in het donker nogal wat licht geeft dus ik zet hem wel altijd uit zodra ik heb niet gebruik. De koptelefoonaansluiting gebruik ik zelf nooit want die zit ook op mijn computer, en de volumeknop werkt daar toch niet voor.

Problemen
Maar dan nu de reden waarom je deze set absoluut niet aan moet schaffen: hij stoort op de AM radio. Ik heb contact opgenomen met Logitech hierover maar het enige dat ze konden doen is de set terugnemen en je geld teruggeven. Het storen gaat met vlagen. Als je gewoon muziek luistert of geluid aan hebt staan merk je er meestal niets van, maar wanneer het gewoon stil is wel. Dan hoor je opeens een Engelsman of Duitser vanalles vertellen, of klassieke muziek... Af ten toe gaat het zelfs heel hard. Aan de volumeknop draaien helpt soms maar meestal niet, je moet gewoon wachten tot het over is. Ook produceert de set af en toe verschrikkelijk harde plopgeluiden. De laatste tijd heb ik er eigenlijk geen last meer van gehad maar vooral in het begin was dat verschrikkelijk irritant. Soms schrok ik er zelfs van. Hij plopt een beetje als je de lamp aan of uit zet, maar de echte harde ploppen komen gewoon onverwachts. Erg vervelend.

Slecht basgeluid
Verder vind ik het basgeluid erg tegenvallen. De subwoofer kan redelijk hard basgeluid maken, zelfs alles laten trillen, maar het klinkt voor geen meter. Het klinkt meer als een toonloos getril/dreun dan goede bas; heel dof allemaal, maar niet echt een volle bas. Zeker niet in vergelijking met mijn in-ear koptelefoontjes, maar ook al in vergelijking met een andere speakerset zonder subwoofer. Het is lastig te omschrijven, maar de bas klinkt niet vol; een beetje toonloos. Het is ook alsof er een groot gat zit tussen de hoge tonen en de bas.

Bij het spelen van games is de bas overigens wel fijn. Explosies en dergelijke klinken dan wat beter. Bij GTA IV klink het voorbijrijden van de trein zeer goed, en ook bij andere games klinkt alles redelijk goed.

• Realtek High Definition Audio on-board geluidskaart, 7.1 surround

Heb jij ook een Logitech X-530?

Hey, blijkbaar had je dan niet goed gegoogled voordat je deze set kocht. Dit is een bekend probleem bij deze set. De oplossing is: de volume knop op minimaal 25% te zetten. Dus windhoos minder hard en de hardwarematige volume knop wat harder. Wel een kort en krachtige review.
Wat betreft de AM-geluiden: Helemaal gelijk!
Als ik de speakers aan het staan maar op 0 volume hoor ik dat soms ook.
Niet erg storend vind ik zelf.

De bas vind ik prima, set is in een kleine ruimte (mijn slaapkamer a.k.a. werkplaats).
Ik vind het zelf een prima set, vooral voor dat geld.

Maargoed zeer duidelijk omschreven :) Nette Revieuw.
Alleen het *absoluut niet aan te raden* is misschien een beetje overdreven...
ben ook nogsteeds blij met de set. heb hem al zeker een jaar maar voor 70euro was het echt een koopje. kan lekker hard als je daar van houdt en voor de slaapkamer is de kwaliteit ruim voldoende. over die AM radio, heb ik idd ook "last" van. zodra ik het volume op 0 of 100% zet krijg ik een duitser oid te horen en daar worden we natuurlijk niet vrolijk van :P maar als het volume tussen de 10 en 90% heb staan (99% van de tijd) hoor ik helemaal niks. Zeer tevreden dus nog altijd met dit setje!
De geluidskaart is inderdaad ook belangrijk, maar als ik mijn Sony in-ear koptelefoontjes op dezelfde geluidskaart aansluit klinken ze wel degelijk een stuk beter. Ik net trouwens mijn geluidskaart nog vergeleken met een professionele externe geluidskaart en het verschil was te verwaarlozen. Het ligt hier dus wel degelijk aan de speakers. Over het algemeen is de kwaliteit wel goed, ik ben alleen niet zo tevreden over de bas.
Jammer dat het niet geholpen heeft, overigens is de bass per situatie verschillend, de sub staat hier op zijl en onder een bureau. Dat het volledig anders klinkt in een open ruimte met parketvloer zal niemand met mij on-eens zijn :)

In ieder geval veel plezier met je set!
Om eerlijk te zijn had ik helemaal niet gegoogled van te voren (waar ik nu ook zwaar spijt van heb). In de winkel waar ik hem kocht had ik keuze uit twee setjes, en deze leek wat degelijker en mooier.

Ik heb het volume nu half open en het volume van mijn pc op 10% gezet. Van ploppen heb ik de laatste tijd zoals ik al zei niet echt last meer, maar van de radiostoring nog wel.
Hoi ik wil toch even terugkomen op je geluidskwaliteit. Ik heb deze set inmiddels 4 jaar geleden aangeschaft wegens zijn sublieme prijs/kwaliteit verhouding.

Ik heb hem in eerste instantie gebruikt met een onboard geluidskaart. Toen ik upgrade naar een Creative soundblaster X-Fi klonk het geheel -en vooral de sub- vele malen beter!

Onlangs ben ik overgstapt naar een Auzentech HDA DTS Xplosion omdat de audio DAC's van deze kaart bekend staan om hun zeer hoge kwaliteit (en de x530 analoog aangesloten is).

Mijn advies: Investeer in een geluidskaart die tenminste even duur is als deze speakerset en je zult verbaasd zijn van de geluidskwaliteit die kennelijk de set wel kan leveren, maar de geluidskaart niet!
Inderdaad is dat een bekend hinderlijk fenomeen dat ook bij de X-230 alswel de X-240 voorkomt. Als je het geluid uitschakeld hoor je ineens een slavische taal.
Maar desondanks is deze set de X2-30 zeer zeker de moeite van het overwegen waard,
de geluidskwaliteit is goed, en de bas is op zijn zachts gezegd dominant aanwezig als die geinstalleerd word maar dat kun je zoals gezegd zelf regelen ;)
Als ik mijn set uitschakel heb ik nergens meer last van, wel een vraag hoe heb je die midden box gemonteerd.? of hangt deze niet aan de muur
De middelste box staat op een plank net boven mijn monitor. Als je de set uitzet heb je inderdaad geen last van plopgeluiden maar dat is ook weer zo onhandig als je dan naar muziek o.i.d. wilt luisteren ;)
Fijne review voor wat betreft jouw ervaring :) Misschien had je hem iets uitgebreider kunnen maken of wat foto's toe kunnen voegen.

OT: X-230 hier en daar zijn we nog altijd tevreden over - de prijs in beschouwing nemende.