WD Black WD3200BEKT, 320GB

€ 57,64
Specificaties 320GB • 2.5" HDD (SATA-300) • 7.200rpm - Bekijk alle specificaties

WD Black WD3200BEKT, 320GB Review

The Realone 8 juli 2009, laatste update op 8 juli 2009, 2.788 views

WD Black WD3200BEKT, 320GB

Pluspunten

• Goedkoop (prijs/GB)
  • Eén van de snelste notebookschijven te krijgen (m.u.v. SSD's)
  • Laag geluidsniveau
  • Normale warmteontwikkeling
  • 5 Jaar garantie

Minpunten

• Geen kunnen ontdekken

Omdat ik voor mijn studie steeds meer met Virtual Machines bezig was kwam ik al snel ruimte te kort op mijn Dell XPS M1330. Daarom moest de Seagate Momentus 7200.2 160GB ruimte maken voor iets nieuws.

In eerste instantie viel mijn oog op de http://tweakers.net/price...s-72004-st9500420asg.html maar omdat deze toen nog zéér moeilijk verkrijgbaar was besloot ik naar een alternatief voor deze (toen nog) snelste en grootste notebook harddisk te zoeken.

Het is dus de Western Digital Scorpio Black WD3200BEKT, zoals hij voluit heet, geworden. Volgens de reviews een zeer snelle 320GB 7200RPM schijf. Volop leverbaar en met een prijs van €63,- de beste keus.

Benchmarks
Het belangrijkste onderdeel, de benchmarks. Getest met HDTune en CrystalDiskMark. De grafieken zijn niet helemaal gelijk omdat de screenshots onder verschillende omstandigheden genomen zijn, maar het gaat ten slotte om de keiharde cijfers nietwaar? ;)

Ik heb een vergelijking gemaakt met de "oude" schijf die dus voorheen in mijn laptop zat (Seagate 7200.2 160GB).

HDTune - Seq. Read

HDTune - File Benchmark 512MB

CrystalDiskMark
CrystalDiskMark

Energieconsumptie, warmteontwikkeling en geluidsniveau
Hier kan ik vrij kort over zijn; goed, goed en goed. Er is geen merkbaar verschil in energieconsumptie ook al is die aanwezig. Onder optimale omstandigheden gaat de accu nog steeds 6 uur mee en wanneer ik een 1080p film draai is het na zo'n 2,5 uur al afgelopen. Zo goed als hetzelfde als bij de vorige schijf. Sowieso wordt dit teniet gedaan door alle overige componenten.

Er is niks mis met de warmteontwikkeling, in idle stand geeft HDTune een temperatuur aan van 35°C en na een half uur stressen zit dit op 42°C. Dit is dus in de laptop.

Geluidsniveau is ook erg goed al is dat natuurlijk relatief en heb ik niks gemeten. Af en toe hoor je em ratelen maar daar blijft het bij. Bij normaal gebruik hoor ik de schijf sowieso niet.

Al met al een topschijf voor weinig geld!

Heb jij ook een WD Black WD3200BEKT, 320GB?

Vraag & Aanbod

+1Anoniem: 179500
8 juli 2009 18:51
Goede review. Wellicht een idee om te vermelden wat de prestaties zouden zijn volgens WD. Handig voor de luie mens (als ik ;) ), die kunnen dan in een oogopslag zien hoe zich dat verhoudt.
Afgezien van de standaard 3Gbps van de SATAII interface kan ik zo gauw geen cijfers van WD zelf vinden. Mocht iemand ze tegen komen zet ik ze er graag bij.

Dat geldt overigens voor meer dingen die je eventueel mist in de review. Laat maar komen!