Fitbit Aria WiFi Smart Scale Zwart Review

aex351 6 maart 2016, 2.134 views

Fitbit Aria WiFi Smart Scale Zwart

Aria is een slimme weegschaal met een online koppeling dat mooi integreert in het Fitbit ecosysteem. Herkent automatisch gebruikers en kan tot en met 8 personen bijhouden.

Pluspunten

• Makkelijk
  • Design
  • Dashboard
  • Ecosysteem
  • Vetpercentage meting

Minpunten

• Handleiding
  • Nauwkeurigheid
  • Installatie

Waarom de Aria weegschaal
Een lange tijd heb ik gedacht bij het zien van zulke weegschalen, waarom zou ik er één kopen? Want wat maakt deze weegschaal zo bijzonder ten opzichte van ééntje van een paar tientjes. Het antwoord hierop is de online koppeling en het gebruiksgemak dat hierbij komt kijken. Ik heb sinds kort de Fitbit Charge HR (activiteiten armband), en deze weegschaal is een mooie toevoeging omdat meteen al je gegevens op één plek inzichtelijk is.

Wat kan deze weegschaal
De Aria weegt je gewicht tot 100 gram nauwkeurig (volgens de specificaties) en je vetpercentage. Mijn ervaring tot nu toe is dat de metingen redelijk stabiel zijn (achter elkaar meten). Toch wijkt het dan soms met een paar tienden of honderdste af, met name de vetpercentage meting.

De weegschaal in gebruik - setup
De initiële setup van de weegschaal verloopt in eerste instantie online. Dit staat met een sticker op de weegschaal aangegeven. Je moet hiervoor naar de Fitbit website voor verdere instructies. Om vervolgens een applicatie te downloaden om het setup proces te starten. Eerste stap is om o.a. de weegschaal te verbinden met het draadloos netwerk. En om een Fitbit account aan te maken, indien je er nog geen één hebt. Het setup proces vond ik niet altijd even duidelijk. Juist ook omdat het proces zich beperkt tot één gebruiker. En de weegschaal zelf niet betrokken wordt in het proces om vragen te beantwoorden zoals "wat je je huidige gewicht?". Wetende dat deze weegschaal tot 8 persoonlijke gebruikers ondersteunt en bijhoudt, had ik ook de vraag van hoe ik dit kon doen. Uiteindelijk blijkt dit via de web interface te kunnen of via de Fitbit app. Zodra de setup proces is afgerond en de weegschaal dus verbonden is met je draadloos thuisnetwerk kan het echte werk beginnen.

De weegschaal in gebruik - gebruikers
De weegschaal herkent tot 8 personen. Dit gebeurd op basis van de gegevens in je Fitbit account. In eerste instantie op basis van je al ingevulde gewicht, en na een eerste weging ook je vetpercentage. Gebruikers die niet worden herkent, worden gemarkeerd als 'Gast'. Gebruikers van de weegschaal zullen wel elk een eigen Fitbit account moeten aanmaken. Dit werkt als volgt: via de app of web interface kan je per mail een uitnodiging versturen. Het is dan een kwestie dat de instructies worden opgevolgd en de eindstand is dan dat die persoon toegevoegd is. Qua gebruikersrechten is iedereen administrator, of althans ik zie geen verschillen tussen accounts. Wat dus ook betekend dat iedereen uitnodigingen kan versturen.

De weegschaal in gebruik
De weegschaal meet zowel je gewicht als vetpercentage. Dit gebruikt redelijk consistent. Maar het hangt er wel vanaf van hoe je op de weegschaal gaat staan. Door toch net even iets anders erop te gaan staan wil er nog wel eens een afwijking van een paar tienden zichtbaar zijn. Uiteindelijk is het vooral te doen om het gebruikersgemak. Je gaat erop staan. Alles wordt opgemeten en automatisch verstuurd naar je dashboard. Wat je via de app of web interface terug kan zien.

Eindstand
Deze weegschaal is handig in gebruik. De setup vond ik niet helemaal ideaal. Maar dat is een eenmalig proces. Op de vraag of deze weegschaal ook iets voor jou is, zou ik mijzelf de vraag stellen wat wil je ermee? Wanneer je alleen je gewicht wilt meten dan is een weegschaal van een paar tientjes prima. Wil je een weegschaal dat online ook alle bijhoudt en je voortgang inzichtelijk maakt dan is deze weegschaal een kandidaat. Heb je ook andere Fitbit producten en wil je alles geïntegreerd hebben dan zou ik deze weegschaal aanbevelen. Een paar maanden terug had ik nooit gedacht zoveel geld uit te geven voor een weegschaal, maar uiteindelijk betaal je voor een stukje gebruiksgemak. En dat is ook wat waard.

Heb jij ook een Fitbit Aria WiFi Smart Scale Zwart?

Goede review! Een toevoeging zou enkele afbeeldingen kunnen zijn wat je te zien krijgt, ben er zelf wel benieuwd naar. Denk er ook aan om een Fitbit Aria te kopen en wekelijks te meten. Maakt je toch net wat bewuster van je gewicht - net zoals de stappen het doen voor je activiteit.

M'n vriendin heeft een Jawbone, maar kan dmv IFTTT worden doorgestuurd naar de Jawbone omgeving. Dus voor die ¤90 komt die er wel binnenkort.