Tweakers zegt: 8,5

Microsoft Lumia 950 Zwart Review

Esumontere 3 maart 2016, 296 views

Microsoft Lumia 950 Zwart

Zeer goede hardware, prachtig scherm, erg goede camera en OS met grote potentie. MS is hard aan het werk om W10M beter te maken; het draait nu al stukken beter en stabieler dan bij de introductie van de L950. Absolute aanrader!

Pluspunten

• Hardware
  • Prachtig scherm (1440p OLED)
  • Accuduur
  • Vervangbare accu
  • SD-kaartslot en ondersteuning van SD-kaarten tot 2TB (mochten die ooit komen)
  • Glimp/Glance
  • Geweldig OS + Continuum
  • Bijgeleverde oplader Ún losse USB-C kabel

Minpunten

• Gladde behuizing (glijdt makkelijk weg)
  • Enigszins instabiel (soms random reboots, maar zijn in mijn geval bijzonder weinig voorkomend)
  • Aan de dure kant

Ja, het was een gokje, deze telefoon. Ik heb tot nu toe altijd Android-telefoons gehad, die in het begin goed bevielen, maar steeds minder fijn gingen werken. Met name het updatebeleid van Android stond me tegen; iets wat Microsoft wel goed doet naar mijn mening. Toen mijn broertje mij zijn Lumia 930 liet zien was ik om: Ik wilde een telefoon met Windows Mobile.

Toen ik hem aanschafte in december was de prijs nog erg hoog: bijna 600 euro. Inmiddels is deze al een stuk gezakt; ik denk dat de huidige prijs een goede is. Je krijgt er een telefoon met een behoorlijk stabiel OS (jaja, er zijn wel eens random reboots, maar bij mij komen die niet vaker dan 1x per 2 weken voor), een briljant scherm en een geweldige camera voor terug. Windows 10 Mobile werkt snel en vloeiend, en ik merk niks van de 'app-gap' waar zo veel mensen over klagen. Goed, SnapChat is niet aanwezig, maarja, als de CEO van dat bedrijf zo zielig is om een hekel te hebben aan MS en daarom geen app voor W10M te ontwikkelen, ach.

Goed, het pakket. Microsoft levert de telefoon (goh...), een USB-C snellader en een losse USB-C kabel. Vooral dat laatste is heel fijn; USB-C kabels zijn momenteel nog schaars en bovendien erg duur. Met de snellader is je telefoon in een halfuurtje weer vrijwel vol, 't gaat echt heel rap. In het begin werd de telefoon wel erg warm bij het laden, dat is inmiddels minder geworden. Klein puntje is wel dat het niet mogelijk is om de telefoon op te laden als deze uit staat.

Het scherm is geweldig. Ik heb nog nooit eerder zo'n prachtig scherpe weergave gezien op een mobiele telefoon. De reactie op aanrakingen is rap en goed, ik heb geen last van 'jerky scrolling'. Soms zie je, als je de telefoon uit slaapstand haalt, een korte misrendering van de GPU waardoor het halve scherm groen of gestreept is, maar dit duurt enkele milliseconden. Ik zie dit zelf niet als een probleem, maar het is wel het vermelden waard.

De irisscanner werkt goed en snel, al is het vaak wel zo dat ik sneller mijn code heb ingetikt dan dat de telefoon mij herkent. Dit vind ik niet zo'n probleem; met name als je je telefoon even wil unlocken als je handschoenen aan hebt is het wel praktisch.

Het is duidelijk dat Windows 10 Mobile nog in ontwikkeling is. Er zijn wel een aantal bugs, maar geen die de telefoon onbruikbaar maken. MS brengt regelmatig updates uit, die eerst beschikbaar zijn voor 'insiders'. Als je je hiervoor opgeeft krijg je pre-release testversies gepushed. Dit heeft natuurlijk een risico, maar je kunt zelf aangeven of en wanneer je een versie wil installeren. Je kunt dus gerust een paar dagen wachten om te kijken of mensen problemen met de laatste test-build posten. Zo niet, dan kan je het gokje wagen. Mijn ervaring is dat de meeste test-builds behoorlijk fatsoenlijk zijn, en de stabiliteit en het functioneren van de telefoon stevig verbeteren.

Dan de accuduur. De Tweakers-review was hier niet te happig op; de 950 presteerde in hun test niet zo goed. Echter, sinds die review zijn er al meerdere firmware- en software-updates geweest, die de accuduur sterk verbeterd hebben. Ik heb met regelmatig gebruik aan het einde van de dag meestal nog >50% van mijn accu over. Dit lijkt me meer dan prima.

Als conclusie wil ik aangeven dat de Lumia 950 een geweldige telefoon is, die wellicht wat prijzig was bij introductie, maar momenteel genoeg gezakt is om serieus te overwegen. Windows 10 Mobile draait prima, mijns inziens is de app-gap onzin (tenzij je verslaafd bent aan SnapChat) en de telefoon is een goed alternatief voor Android- of iOS-tegenhangers.

Heb jij ook een Microsoft Lumia 950 Zwart?