Specificaties 92mm diameter met 26dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Phanteks PH-TC90LS Review

KingofQueens 4 maart 2016, laatste update op 5 maart 2016, 206 views

Phanteks PH-TC90LS

Deze koeler heb ik aangeschaft voor in mijn mini-itx systeem als vervanger van de stock koeler. Een kleine CPU koeler die beter en stiller zijn werk doet dan de stock koeler. De aanschaf prijs wordt gerechtvaardigd door zijn prestaties.

Pluspunten

• Formaat (intel Keep-Out-Zone )
  • Geluidsproductie
  • Koel vermogen
  • Bouw kwaliteit
  • Montage
  • Hoge TPD voor een kleine koeler
  • 5 jaar garantie

Minpunten

• De absolute prijs
  • De looks

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
De Phanteks PH-TC90LS
Socket 2011/1150/1155/1156 en mini-ITX

Deze koeler heb ik gekocht voor mijn mini-itx systeem. Ik gebruik de Coolermaster 120 Elite kast, deze heeft flink wat gaas en laat daardoor ook het geluid uit de kast goed door. Tevens staat deze kast bijna naast mijn hoofd in de boekenkast en de stock intel koeler irriteerde me mateloos. Vooral tijdens het gamen blies die er flink op los, dus hoog tijd voor wat anders. Mijn vorige ATX systeem was fluisterstil en die rust wou ik eigenlijk weer terug.

Eisen
Ik had bij aanschaf van een nieuwe koeler een aantal eisen waaraan deze moest voldoen:
• stiller
• meer koel vermogen
• niet groter dan 95x95 mm
• niet te hoog
• degelijke kwaliteit

Het formaat is natuurlijk belangrijk met het oog op de beperkte ruimte in een mini-ITX systeem. De lengte en breedte voldoet aan de Intel "Keep-Out-Zone" en dit houdt in dat de koeler niet over bijvoorbeeld geheugen of sata sloten heenkomt. In de hoogte is het slechts 45mm, als de stock koeler past dan zal je met de Phanteks ook uit komen.

Wat extra koel vermogen leek me goed, mocht ik de cpu nog een keer willen overclocken. Volgens specificaties kan deze koeler CPU's met een TDP van 130 watt hanteren en is het materiaal bestand tot temperaturen van 200 graden. Altijd goed met het oog op de toekomst.

De doos
De doos van de koeler van de koeler ziet er keurig uit. Een stevige doos waar alles netjes in zit verpakt. Het koelblok, de fan en de schroeven e.d. zijn netjes gescheiden door wit voor gevormd foam. Het feit dat hier al aandacht aan is besteed geeft meteen een goed gevoel over de kwaliteit.

Montage
De montage gaat erg makkelijk, de backplate heeft opstaande schroefgaten die precies in de gaten van het moederbord vallen. Schroeven van boven door het koelblok en met een kruiskop zit het zo vast.
Een klein stripje rubberachtig materiaal plak je op het koelblok om vibratie van de fan op het koelblok te voorkomen.
De fan bevestig je door middel van twee simpele stukjes voor gevormd ijzerdraad, de fan-clips.

Denk er wel aan om eerst de koeler aan de backplate te bevestigen en daarna pas de fan op de koeler te zetten, anders zit je te priegelen om langs de fan heen te werken met een schroevendraaier.

De praktijk
Het belangrijkste voor mij is de geluidsproductie, daarover kan ik niet anders zeggen dan dat ik zeer tevreden ben.
In eerste instantie de koeler aangesloten op mijn moederbord en de temperaturen goed in de gaten gehouden, vooral tijdens gamen. Deze bleef netjes tussen de 65-70 graden tijdens belasting.
Omdat er in mijn Coolermaster kast 3 fans zitten die voor een nette airflow zorgen heb ik de CPU koeler daarna aangesloten op mijn fan controller (met temperatuur meter) en de fan nog een slag langzamer gezet. Ik heb letterlijk met mijn hoofd op de kast gelegen om te luisteren maar het enige wat ik nog hoorde waren de fans van mijn videokaart.

Zoals hierboven beschreven is het koel vermogen prima. Ik bezit zelf een i5 2500 en die houdt de Phanteks keurig op een nette temperatuur. Tijdens zware belasting van meer dan een half uur schommelt de temperatuur nu rond de 70 graden, de fan draait slechts op 250 rpm.

De bouwkwaliteit van de koeler is prima in orde. Het bestaat uit maar weinig onderdelen die eventueel kapot kunnen gaan. Het koel element voelt solide aan met stevige koelribben en de fan zit er met de ijzeren beugels redelijk stevig op gemonteerd. Persoonlijk ben ik geen al te grote fan van dit soort beugels, het is toch altijd een beetje gepriegel om het vast te zetten, maar eenmaal vast zit het prima op de plek.

Tot slot
Dankzij het kleine formaat van de koeler (Intel Keep-Out-Zone), het koelvermogen en de geluidsproductie is het een fijne CPU koeler voor een mini-itx systeem. Steeds vaker kiezen mensen voor een kleiner systeem en dan wil je absoluut geen lawaaiige computer hebben staan.
Het feit dat de koeler een flinke TDP van 130 watt kan hebben maakt het ook geschikt als je wat meer uit je CPU wil halen. Overigens heb ik dit zelf nog niet geprobeerd, misschien nog iets om in de toekomst te gaan proberen.

De prijs is best hoog voor zo'n kleine koeler, dat was in eerste instantie wel even schrikken, vooral als je ziet wat voor klein ding je er voor krijgt. De praktijk heeft prijs echter wel gerechtvaardigd. En deze ligt wel ongeveer in dezelfde prijsrange als de concurrenten.
Ik zou de koeler overigens niet aanraden als je een open case aan het bouwen bent voor de sier, al is smaak natuurlijk heel erg persoonlijk, heel erg mooi vind ik deze koeler niet.

Dit was mijn eerste review, hoop dat je het met plezier hebt gelezen.

Heb jij ook een Phanteks PH-TC90LS?