Specificaties Laser printer (Zwart) met Ethernet - Bekijk alle specificaties

Samsung ML-3471ND Review

Bjornski 23 november 2009, 1.822 views

Samsung ML-3471ND

Pluspunten

• Zeer goede afdrukkwaliteit
  • Hoge afdruksnelheid
  • Netwerkinterface
  • Zeer goede ondersteuning in Linux
  • Mailfunctie
  • Paralelle aansluiting, mocht je die nog nodig hebben

Minpunten

• Brakke Samsung Unified Linux Printer driver die de beveiliging van het OS grotendeels om zeep helpt
  • Lage verwerkingssnelheid bij grote afbeeldingen (foto's)
  • Verbruikt meer toner dan aangegeven

Inktverbruik Score: 3
Muziekweergave Score: 5
Afdruksnelheid Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 3
Sinds mei ben ik zelfstandig ondernemer. De zaken lopen goed, maar zoals elke ondernemer moet ook ik aan acquisitie doen; er moeten af en toe mailings verstuurd worden. De inkjet-multifunctional die ik heb (HP OfficeJet J6410) is leuk voor kleine documentjes en faxen, maar niet voor mailings. Daarvoor is de kwaliteit simpelweg niet goed genoeg en ook de kosten voor cartridges zouden de pan uit rijzen.

Tijd dus voor een serieuze laserprinter. Bij het uitzoeken van de printer had ik een aantal criteria:
  • Goede compatibiliteit met Linux (ik werk met Ubuntu x64)
  • Snel afdrukken (minimaal 25ppm)
  • Goede afdrukkwaliteit voor tekst
  • Lage kosten per afdruk (bij voorkeur b-merk toners beschikbaar)
  • Netwerkaansluiting
  • Voldoende grote uitvoerlade (minimaal 100 pagina's)
Waarom nou juist deze printer?
Bij het zoeken naar een geschikte printers heb ik gekeken naar een aantal modellen van HP, OKI, Brother en anderen. Deze Samsung sprong eruit vanwege een aantrekkelijke prijs, zeer hoge snelheid, voordelige toner beschikbaar bij 123-inkt.

In de verpakking
Het is een vrij grote printer. Dit viel te verwachten, vanwege de grote tonerinhoud (11000 pagina's), duplexerunit en 250-vel papierlade. De printer arriveerde in een grote kartonnen doos, met daarin een stroomkabel, CD met daarop drivers en handleiding, tonercartridge voor 4000 afdrukken, garantiebewijs, poster met een soort snelstarthandleiding erop.

Wat hier tegenvalt is dat de printer in Nederland zonder netwerkkabel of USBkabel wordt geleverd. Jammer.

Eerste indruk
Wat opvalt is dat de printer licht is, ongeveer de helft van het gewicht van een oude HP Laserjet 4. Toch voelt de printer zeer solide aan. De bouwkwaliteit lijkt zeer goed te zijn. Het plaatsen van de toner gaat gemakkelijk en trefzeker.

De printer is voorzien van een netwerkaansluiting, een USB aansluiting en zelfs nog een paralelle poort. Netjes!
Ook is er een aansluiting aanwezig voor de aansturing van een tweede papierlade.

Via het display en het menu kun je alle instellingen invoeren, dus ook de instellingen van de netwerkaansluiting. Deze heb ik direct een vast IP adres meegegeven. Ook kun je via het menu het standaardpapierformaat instellen. Het menu is er in zeer veel talen en dus ook in het Nederlands.
Het display heeft geen back-light, maar is onder normaal licht goed leesbaar.

Webinterface
De webinterface is compleet, overzichtelijk en logisch ingedeeld. Je kunt via de webinterface zien wat de status van de toner is. Een leuke extra is dat je de printer zelfs mailtjes kunt laten sturen als de toner bijna leeg is. De mailinstellingen bieden ook de mogelijkheid om POP-before-SMTP te doen en ook SMTP-authenticatie ontbreekt niet.
Via de webinterface kun je de firmware gemakkelijk updaten. Dit heb ik echter niet gedaan, omdat ik op de site van Samsung vanalles kon downloaden, behalve een nieuwe firmware.

Driverinstallatie
Zoals aangegeven, ik gebruik Linux. Ubuntu Jaunty 64bit om precies te zijn. In Ubuntu is CUPS standaard ge´nstalleerd. Daarnaast heb ik HPLIP (HP Linux Imaging and Printing) ge´nstalleerd. In de openprinting database is een PPD file te vinden die de printer aanstuurt via PostScript. Hoewel dit waarschijnlijk niet de snelste oplossing is, leek me dit wel de betrouwbaarste.

Let op! Installeer niet de Samsung Linux Unified Printer Driver. Hier is een ernstig beveiligingsprobleem mee. Meer info: google.

Tot mijn stomme verbazing, toen ik de printer toe wilde voegen via CUPS, stond hij al in het lijstje van beschikbare apparaten, met het goede IP adres en al. Ook hoefde ik geen PPD bestand toe te voegen, CUPS had netjes een aantal geschikte drivers gevonden. Ik hoefde alleen maar het exacte model te kiezen en dan de Postscript versie (er is ook een PxlMono driver).

Je hoeft onder Linux (of in ieder geval Ubuntu) niets te installeren, maar alleen de printer even toe te voegen aan CUPS.

Printsnelheid
De CUPS printertestpagina wordt inclusief opwarmen afgedrukt in 16 seconden. Zonder opwarmen duurt het 12 seconden.
De dubbelzijdige demopagina uit de printer zelf print in ongeveer 18 seconden.

Een zwaar PDF document van 5 pagina's met plaatjes en embedded fonts wordt dubbelzijdig afgedrukt in +/- 45 seconden. Een 15 pagina's tellend OpenOffice document met vooral tekst, per pagina een logo en een of twee afbeeldingen kost iets minder dan 50 seconden.

Het afdrukken van een grote foto op A4 formaat aan 600DPI kost 19 Minuten! Waarschijnlijk komt dit door de PostScript emulatie.

De gespecificeerde 16 seconden voor de eerste pagina wordt dus gehaald. De gespecificeerde 33PPM wordt niet gehaald. De meeste tijd kost echter het processen. Bij lichte tekstdocumenten zul je dus ruim boven de 20PPM uitkomen. Met de windows drivers zul je ongetwijfeld nog hogere snelheden halen.

Afdrukkwaliteit
Ik heb bij alle afdrukken de toner-bespaarfunctie aan laten staan. De afdrukkwaliteit bij tekstdocumenten en zakelijke afbeeldingen (grafieken, screenshots, etc...) is echt heel goed. De rastering is netjes en egaal. Randjes van de letters zijn glad en egaal.

Goed onderhouden, zakelijke laserprinters drukken tekst bijna altijd heel netjes af, dus de verschillen zijn klein. Als ik deze printer echter vergelijk met de andere printers waar ik mee werk bij klanten (HP 2200, HP 4000, Kyocera), dan zijn de afdrukken van deze Samsung toch echt het best. Het is even afwachten of ze ook zo mooi blijven.

De afdrukkwaliteit van de foto is minder. De grijstinten lijken over de gehele linie iets te licht.

Verbruik
Ik kwam dit bericht tegen op Amazon.
Dat belooft niet veel goeds, maar als je 5500 pagina's uit een toner van 83 euro haalt, dan is het nog steeds niet slecht. Als ik meer ervaring heb met het verbruik zal ik deze review bijwerken.

Update
Inmiddels heb ik zelf wat ervaring op kunnen doen. De geplande mailing heb ik niet door laten gaan vanwege teveel werk buiten de deur. Wel heb ik twee sets cursusmateriaal gedraaid (in totaal zo'n 400 pagina's) en nog wat losse prints.

De toner zit nu op 86% (596 pagina's op de teller). Als je dit extrapoleert, dan kom je op bijna 2500 afdrukken uit een toner die geschikt zou moeten zijn voor 4000 afdrukken. Je haalt dus waarschijnlijk zo'n 62% van het aangegeven aantal prints. Dit is dus iets (maar niet veel) beter dan wat wordt aangegeven in o.a. het eerder genoemde bericht op Amazon. Toch zijn de verbruikskosten met deze getallen in het achterhoofd nog steeds erg laag.

Ik heb deze printer vandaag ontvangen, dus over verbruik en betrouwbaarheid kan ik nog niet veel zeggen. De printer voelt degelijk aan en oogt netjes. De afdruksnelheid is zeer goed, zelfs met de PostScript driver die ik gebruik. De afdrukkwaliteit is heel mooi; beter dan alle andere laserprinters die ik tot nu toe heb gezien. Ik hoop dat dit zo blijft.

Update
Ik heb deze printer gekocht voor het bulkwerk en voor "de snelle printjes". Ik heb ook een OfficeJet J6400 (inkjet multifunctional voor kleine kantoren). Ik merk dat ik de OfficeJet eigenlijk niet meer gebruik om te printen. Het verschil in snelheid is enorm. Zelfs simpele tekstdocumenten worden veel sneller uitgespuugd door deze printer.
Het was voor mij een goede aankoop die me veel tijd heeft bespaard.

offtopic:
P.s. Dit is mijn eerste review. Opmerkingen zijn welkom!

Heb jij ook een Samsung ML-3471ND?

Mooie review. Ondertussen al wat meer info over verbruik? Deze review is nu toch al enkele maanden oud. Nieuwe ervaringen?
Dank je voor het compliment. Ik heb de review bijgewerkt met de eerste verbruikscijfers. Mocht ik alsnog een mailing gaan draaien (waarschijnlijk Q1 2010, maar dat is afhankelijk van de opdrachten die binnenkomen) dan werk ik de review weer bij.