Specificaties 16,76MP, Full HD filmen, 30x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Nikon Coolpix S9900 Zilver Review

Garreto 2 maart 2016, 1.438 views

Nikon Coolpix S9900 Zilver

Kleine, lichte camera. Zeer snel opstarten, scherpstellen en afdrukken. Enorme zoom en goede opnames. Uitstekend leesbaar, kantelbaar scherm. Veel extra's als Wifi/NFC, GPS, Geen EXIF informatie over gemaakte opnames, geen ISO informatie in full Auto stand, niet automatisch flitsen in full auto stand.

Pluspunten

• ligt prima in de hand
  • start snel op
  • snel scherpstellen en afdrukken

Minpunten

• geen 3:2 aspect ratio opname
  • geen EXIF info bij opname
  • geen vol-automaat

De kleine, lichte camera ligt erg goed in de hand door de zwarte rubber rand. Kantelbare en heldere scherm is erg prettig mee te werken, ook in zonlicht. Grote zoombereik is discutabel: 750 mm. (35 mm. eq.) uit de hand is eigenlijk niet te doen zonder statief.

Jammer is kleine diafragma reeks: f/3.7 - f/6.4 (door zoomen) met min. opening van f/8. Daarmee zijn P, A en M ook weinig zinvol: er valt immers weinig te kiezen, van f/3.7 naar f/8 zijn minder dan twee stops.

In Auto stand is door toestel gekozen ISO niet zichtbaar. Na de opname kan je de EXIF data niet uitlezen, noch histogram zien. Bij het maken van een opname zijn wel alle gegevens (opnamestand, flitser status, ISO, diafragma, sluitertijd, belichtingscompensatie, scherpstelveld, resterende opnames en meer) zichtbaar.

Ook in full-auto moet je zelf beslissen of je wilt flitsen: flitser moet altijd handmatig aangezet worden. Als flitser aan staat, bepaalt de camera in full auto wel zelf of er wel of niet geflitst zal worden. In alle andere gevallen bepaalt de gebruiker uiteraard.

Er zitten twee draaiwielen op de camera, die steeds dezelfde rol spelen behalve in de M-stand. Dan bepaalt het hoofdinstelwiel de opnametijd, de multi-selector het diafragma. Door mijn grote vingers is het multi-selector wiel lastig te draaien, daarom gebruik ik hoofdzakelijk het hoofdinstelwiel.

Alle waar is naar zijn geld, ik moet dit toestel niet vergelijken met mijn SLR Nikon D7100.

Heb jij ook een Nikon Coolpix S9900 Zilver?

Stilleven plaatjes gemaakt bij ISO 800, 1600 zijn echt prima. Natuurlijk zit er ruis in maar niet hinderlijk en alleen te herkennen bij 100% vergroting. Ik zie helaas niet hoe ik hier een voorbeeld foto kan aanhechten. Stilleven foto's zijn gemaakt in P- en in Av- stand op fine (4608x3546 px) 1/40 s en f 3.7

Bij opnames in volautomatische stand (groen) bij weinig licht kiest de camera zelf voor een hogere ISO waarde bij 1/30 sec. (en f 3.7) wat resulteert in onscherpe opnames van bewegende voorwerpen. En dat is natuurlijk niet te wijten aan hoge ISO. Ik had gehoopt dat de camera minstens 1/100 s zou nemen en dan hogere ISO, maar zijn logica is blijkbaar anders. Om rekening mee te houden.
Kun je iets zeggen foto kwaliteit bij hogere ISO waardes?
Bijvoorbeeld ISO800 of 1600?