Nokia DT-910 Zwart Review

matroosoft 3 maart 2016, laatste update op 13 juni 2017, 336 views

Nokia DT-910 Zwart (Product gekocht)

Handige oplader om even snel de telefoon er op te zetten en er weer af te pakken. Door de hoek van de stand is het telefoonscherm goed te zien, zodat de notificaties en tijd makkelijk afleesbaar zijn. Design, bouwkwaliteit en laadsnelheid zijn erg goed. Prijs is aan de hoge kant.

Pluspunten

• Gebruiksgemak
  • Laadsnelheid
  • Afwerking

Minpunten

• Prijs aan de hoge kant
  • Adapter vrij groot
  • Status-LED te fel

Hoewel deze lader al geruime tijd op de markt is, toch nog maar even een review. Ik heb de lader tweedehands voordelig kunnen kopen via Marktplaats. Ik was al een tijdje op zoek naar deze lader, maar nieuw kostte hij mij teveel en zelfs tweedehands was de vraagprijs soms nog aanzienlijk. Uiteindelijk heb ik hem voor ¤20 kunnen kopen.

Voor de niet-insiders: deze lader is een draadloze lader op basis van de Qi-standaard. Je telefoon moet hiervoor geschikt zijn en een spoel bevatten. iPhone's en redelijk veel Android telefoons zijn hier niet voor geschikt, maar kunnen dat wel gemaakt worden. Op diverse sites zijn stikkers te vinden met de benodigde spoelen. Voor de review maak ik gebruik van mijn Lumia 1520, welke draadloos laden standaard ondersteund.

Specificaties

Gegroepeerd 169 mW
KleurenZwart, wit
Overige bijzonderhedenVrij van PVC
Nikkelvrij productoppervlak
Vrij van broomhoudende vlamvertragers (BFR)
Gemaakt van hernieuwbare materialen
Gebruikershandleiding
Garantie & reparatie
Recyclen

Verpakking

De verkoper waarvan ik de lader heb overgenomen had de verpakking met inhoud bewaard. Zodoende kan ik deze kort bespreken. De verpakking is qua stijl vergelijkbaar met die van de eerste twee generaties Lumia's. Dit houdt in een stevige blauwe buitendoos met daarin een binnendoos met de inhoud.

De verpakking bevat:
  • Qi draadloze lader / standaard
  • Adapter
  • Kabel
  • Boekjes

Bouwkwaliteit & design

Op de buitenkant van de doos staat dat het product een 'iF Product Design Award' heeft. Dat schept verwachtingen. Eenmaal uit de doos blijkt dat de standaard er inderdaad mooi uitziet. De standaard is gemaakt van twee soorten materialen. De buitenste ring van het platform en de steun zijn gemaakt uit een kunststof (vermoedelijk polycarbonaat). De binnenring van het platform bestaat uit een rubberachtig materiaal.

Deze rubberen laag is op een korte afstand van de steun voorzien van twee verhogingen, die het afschuiven van de telefoon moeten voorkomen. Dat doet het prima. De gebruikte materialen voelen en ogen goed. Aan de achterzijde van het platform bevindt zich de aansluiting voor de 2,5 mm plug van de oplaadkabel.

Aan de voorzijde bevindt zich een statusled en de NFC chip. De NFC chip kan gebruikt worden om snel een bepaalde app te openen. Door de telefoon (mits ook voorzien van NFC) tegen de onderzijde van de standaard te tikken, wordt deze functie geactiveerd. De statusled gaat branden zodra er een telefoon op de standaard wordt gezet en er geladen wordt.

Nadeel van de statusled is dat deze vrij fel is. Dit kan 's nachts hinderlijk zijn wanneer je hem dicht bij je bed hebt staan. Het is dan het beste er iets voor te zetten of hem af te plakken. Ik heb geprobeerd een foto te maken die laat zien wat de helderheid is en hoe het er in het donker uitziet:

De steun staat onder een hoek en is aan de voorzijde voorzien van een ring met daarin het Nokia logo. De hoek van de steun is zodanig dat notificaties en tijd en datum zowel staand als zittend goed afleesbaar zijn. 's Nachts is het erg handig dat je door de rechtstaande telefoon eenvoudig de tijd kunt zien, mits het telefoonscherm always on functionaliteit heeft uiteraard.

Het was de vraag of mijn Lumia 1520 met zijn grote formaat op de DT-910 zou passen, aangezien deze origineel bedoeld was voor de kleinere Lumia modellen. Gelukkig valt dat mee. De Lumia steekt aan beide zijden slechts licht uit.

Aan de achterzijde komt de uitstekende camera net een stukje boven de steun uit. Daardoor ligt de telefoon mooi vlak tegen de steun. De standaard zorgt ervoor dat het erg eenvoudig is de telefoon neer te zetten en weer op te pakken als je de telefoon weer nodig hebt.

De meegeleverde kabel is van prima kwaliteit en is vrij lang. Dit is makkelijk als je de standaard wat verder van het stopcontact wilt zetten. De 2,5 mm plugs zijn wat kwetsbaar, aan één zijde van de kabel is deze wat verbogen.

De adapter die meegeleverd is, valt wat uit de toon in vergelijking met de andere onderdelen. Dat komt niet alleen door zijn afwijkende kleur, maar ook door het aanzienlijke formaat. Het is bijzonder dat de kleur van de adapter niet matcht met die van de kabel en de standaard, bij andere Nokia producten heb ik dit tot nu toe nog niet gezien.

Ook is het formaat van de adapter vrij fors. Er passen ongeveer 3 normale adapters in de DT-910 adapter. Daarnaast is het design vrij recht toe, recht aan. Geen logo, geen bijzondere vormen en een geheel glimmend uiterlijk. Qua design matcht het niet echt met de rest van de set en het zorgt er dan ook voor dat de set net wat minder als één geheel aanvoelt. De bouwkwaliteit ervan is overigens wel goed.

Opladen

Wat opladen betreft heb ik eerder ervaring opgedaan met draadloos laden. Dat was met een draadloze lader uit China. Het laden werkte, maar de telefoon moest erg precies worden gepositioneerd en het laden duurde erg lang. Dit werd mede veroorzaakt door het gebruik van een een gewone USB netstroomadapter, welke slechts 5 volt levert. Voor een optimale laadsnelheid bij draadloos laden is het belangrijk dat dit voltage een stuk hoger is. Daarnaast waren de spoelen in de desbetreffende lader vermoedelijk van mindere kwaliteit.

Wat betreft de DT-910 had ik andere verwachtingen, vanwege een hogere ingangsspanning (12V DC) en een hogere kwaliteit. Wel vroeg ik me af of de spoelen op de juiste plaats zouden zitten, aangezien de Lumia 1520 een stuk groter is dan de gemiddelde Lumia. Met een vaste positionering zou dat er voor kunnen zorgen dat de lader niet met mijn telefoon zou werken. Gelukkig werkt de lader echter goed met de telefoon.

De plaatsing van de telefoon op de standaard komt niet echt nauwkeurig en de verbinding komt al snel tot stand. Wat betreft de laadsnelheid, deze ligt veel hoger dan mijn verwachting was en benaderd die van de originele lader. Van +/- 10% naar vol duurt met de originele lader doorgaans ruim drie uur. Met de draadloze lader bedraagt de tijd ongeveer een kleine vier uur. Al met al ben ik hier uitermate tevreden over. In onderstaande grafieken staat de charge/discharge rate en het accupercentage uitgezet tegen de tijd. De eerste grafiek is van de originele lader en de tweede van de draadloze lader.

Alles bij elkaar zijn er minpunten en pluspunten, waarbij de minpunten minder zwaar wegen. De belangrijke zaken functioneren uitstekend en het design en de bouwkwaliteit zijn goed. De mismatch van da adapter is jammer, maar naar mijn mening niet bepalend voor de beoordeling. Wat wel meetelt in de beoordeling is de prijs. Deze ligt nieuw en tweedehands vrij hoog. Op het moment van schrijven moet ongeveer ¤70 euro worden neergeteld voor de lader. Dat is wat mij betreft teveel van het goede. Als je echter de lader voor een lager bedrag weet te kopen, is hij zijn geld dubbel en dwars waard.

Review info

Heb jij ook een Nokia DT-910 Zwart?