T-Mobile G1 Zwart Review

Jaap-Jan 8 juli 2009, 881 views

T-Mobile G1 Zwart

Pluspunten

• Groot scherm
  • Camera
  • Snelheid/ responsiveness

Minpunten

• Beetje lomp
  • Toetsenbord

Voorwoord
De T-Mobile G1 die besproken wordt in deze review, is een ontwikkeltelefoon voor het bedrijf waar ik op dit moment bezig ben met een afstudeeropdracht. Ik mag de telefoon gewoon meenemen, dus ik heb er genoeg ervaringen mee opgedaan om er een review over te kunnen schrijven.

In deze review trek ik een vergelijk met mijn eigen toestel, de MDA Vario IV.

Bouw
De maten zijn genomen met een schuifmaat. De G1 is 2 mm dunner aan de bovenkant en even dik als de Vario IV aan de onderkant, die wat naar voren steekt (hét opvallende element aan dit toestel en het wordt ook wel 'de kin' van het toestel genoemd). De G1 is een 4 mm breder en een flink stuk (1,5 cm) langer. Het toestel valt groot uit, grootste oorzaak daarvan is het 3,6" grote touchscreen. De Vario IV past goed in een broekzak en is (voor een smartphone) redelijk compact, maar met de G1 merk je duidelijk dat je hem bij je hebt. De 'onderkin' van de G1 is verder niet echt tot last, welbeschouwd is die ook maar 2 mm dik.

Het scherm klapt met minder weerstand open dan de Vario IV, maar wel met dezelfde ferme *kloenk*. Er is wat speling in het scherm, maar niet ernstig. Het scherm klapt wel apart open: omhoog opzij en omlaag in een vloeiende beweging, als een halve ellips als het ware. Dat je daardoor het klapmechaniek krijgt te zien vind ik wat minder, de Vario IV voelt daardoor iets robuuster aan.

Hardware
De T-Mobile G1 was innovatief qua hardware. De (uit dezelfde fabriek afkomstige) Compact IV en Vario IV hadden al tiltsensoren, een lichtsensor, GPS en een sensor voor de stylus. Die laatste moet de G1 ontberen vanwege het capicatieve touchscreen, maar er wordt wél een kompas aan toegevoegd. De iPhone 3G S heeft deze intussen ook en Windows Mobile 6.5 heeft ook als eis dat er een digitaal kompas aan boord is. Deze toevoeging zorgt er wel voor dat de G1 goed geschikt is voor het ontwikkelen van Augmented Reality applicaties zoals Wikitude en Layar (beide verkrijgbaar in de Android Market).

Connectiviteit
De GSM- radio is beter dan de Vario IV, de verbinding valt minder vaak weg. Ik heb geen vergelijkende tests gedaan wat betreft internetsnelheid, maar daar doet de G1 niet voor onder.

Camera
De camera is vrij goed. Er zijn al allerlei reviews te vinden (onder andere één van Tweakers.net zelf, de camera van de HTC Magic is identiek aan die van de G1. De Vario IV camera en de G1 hebben beide 3,2 megapixels, maar de kwaliteit van de G1 is beter en de camera reageert sneller. Pluspunt is dat de G1 een dedicated cameraknop heeft. HTC heeft op de Touch Pro behoorlijk gesnoeid in de hardwareknoppen als je het vergelijkt met mijn vorige toestel (de T-Mobile MDA Vario) waarvan ik de cameraknop het grootste gemis vond. Wat de G1 niet heeft is een 'flitser' (in feite een fel ledje), maar dat is niet zo'n gemis, naar mijn mening.

Scherm
3,6" is een fijn formaat. Websites zijn duidelijker leesbaar dan op de Vario IV, bijvoorbeeld. Dat het een capacitief scherm is, merk je best duidelijk, hij reageert beter op aanrakingen in vergelijking met het Windows Mobile toestel.

Toetsenbord
Als je het de G1 openklapt krijg je het toetsenbord ervan te zien. De toetsen zijn 'los' en er zijn 5 toetsenrijen. 1 rij met cijfers, 3 met het qwerty- gedeelte en naast de M zit de ',', gevolgd door een (iets bredere) Enter. Het onderste gedeelte heeft van links naar rechts de linkershift, linker alt, vergrootglas (in de browser gebruikt om een URL in te kunnen typen) een combineerde @ en - toets, spatie, een gecombineerde '.' en '/', de rechteralt en de rechtershift. Alleen de spatie is verbreed, de rest zijn even breed als de rest van de toetsen.

Met de alt- toetsen kun je de speciale tekens boven de letter- en cijfertoetsen typen. De cijfer- en lettertoetsen zijn geplaatst als op een echt toetsenbord, horizontaal verspringend ten opzichte van de rij eronder.
De Vario IV heeft toetsen die niet verspringen en zitten allemaal aan elkaar.

De indeling van het G1 toetsenbord is mijns inziens wat apart en lijkt niet bepaald doordacht. Links van de 'Z' zit de menutoets en als ik een hoofdletter wil typen, druk ik vaak per ongeluk op deze toets, aangezien hier op een normaal toetsenbord (en ook op de Vario IV) de shift- toets zit. Hetzelfde geldt voor de Enter. Op de plaats waar die normaal zit, zit de backspace. Verder is het raar dat de symbolen boven de cijfers geactiveerd worden door de alt, in plaats van de shift, maar dit is ook zo op de Vario IV. Ook jammer is de afwezigheid van led'jes voor caps en symbol (respectievelijk als je hoofdletters of symbolen typt op de Vario IV), maar dit wordt enigzins opgevangen doordat je in Android in het tekstvak waarin je typt pijlen krijgt te zien (omhoogwijzend voor caps, omlaagwijzend voor symbolen).

Desalnietemin had HTC van mij het toetsenbord van de Touch Pro zo mogen overzetten naar de G1, met een paar aanpassingen om ruimte te bieden aan de menu- en 'vergrootglas'- knop (de 'SMS/MMS'-, 'Mail'- of SYM- knop zouden hiervoor wel plaats gemaakt kunnen hebben.

Besturingssysteem
Zeer positief. Android 1.5 is veel responsiever dan de rotzooi die Windows Mobile in combinatie met TouchFlo3D is geworden. De webbrowser is sneller (en ik zit niet tegen het 'checkerboard' aan te kijken die Opera Mobile laat zien voor niet- gerenderde stukken).

De software is een duidelijk geheel, bij de Vario IV werk je soms in de TouchFLO3D interface van HTC en soms in de Windows Mobile gui en WM is duidelijk niet bedoeld voor het gebruik met de hand: kleine letters en andere GUI- elementen die nauwkeurig aangetikt moeten worden; Microsoft wil teveel het Windows gevoel op de desktop benaderen op de telefoon, terwijl het totaal verschillende werelden zijn, schermruimte is veel beperkter, maar toch heeft Windows Mobile een balk boven én onder.

Android daarentegen is ruimtelijk en intuïtief opgezet: grote letters, moeten scrollen is géén beperking. Met de menutoets kun je je toestel configureren (of als je in een programma zit, het programma zelf). De look- en feel van de programma's zijn eenduidig en er zijn duidelijke richtlijnen voor het gui- ontwerp.

Wat ik wel ergerlijk vind is dat ik, als ik het toestel opstart met fabrieksinstellingen, ik niet verder kan voordat ik het toestel aan mijn Google- account heb gekoppeld. Daarna kan ik het toestel wel zonder SIM gebruiken, maar ik zou op zijn minst willen dat het toestel bruikbaar zou zijn zonder ooit een SIM- kaart te hebben gezien.

Ik heb ook even een bluetoothheadset (Sony-Ericsson HBH-DS980) aangesloten gehad en ook daar was ik positief over. Het koppelen gaat makkelijk, maar wat vooral opvalt ten opzichte van de Vario IV is de responsiveness. Het de G1 reageert snel op de play/pause en next-/ previous-track toetsen.

Heb jij ook een T-Mobile G1 Zwart?

Reviews door de redactie