Specificaties Draad(loze) binnencamera + app - Bekijk alle specificaties

Escam QF002 Review

vinnie_ki 1 maart 2016, laatste update op 1 maart 2016, 2.445 views

Escam QF002

Hij functioneert buiten verwachting prima. Het apparaat biedt dezelfde mogeljikheden voor de helft van de prijs van andere merken. Voor de leek zal het apparaat gemakkelijk geinstalleerd zijn. Ideaal als babycam. Voor de expert die zelf alles wil configureren en de controle wil houden is het een stuk lastiger/beperkter.

Pluspunten

• Gemakkelijke installatie voor de leek
  • Goede beeldkwaliteit dag en nacht
  • CMS software functioneert prima en stabiel
  • Android Xmeye app met cloud functioneert prima
  • PTZ via native app/software werkt naar behoren
  • Wifi zendbereik is voldoende
  • Wifi eenvoudig in te stellen via Xmeye app
  • Voeding via usb-adapter

Minpunten

• Configuratie voor de gevorderde gebruiker
  • Wifi niet via ethernet of via CMS of webinterface in te stellen
  • Geen controlle over de cloud p2p communicatie
  • Via Wifi geen lokale communicatie, webinterface of rtsp, alleen cloud
  • Plastic achtige look & feel
  • Klik geluiden (relais?) bij inschakelen IR-leds e.d.
  • Geen PTZ via software van derden

Kwaliteit Score: 4
Met een camera van een onbekend Chinees merk is het altijd de vraag wat je in huis haalt. Ik moet zeggen dat ik vrij verrast ben van de functionaliteit en kwaliteit van het product. Vergelijkbare ip-cams van bekendere merken zijn vaak twee tot driemaal zo duur.
Wij gebruiken hem nu als babycam. Daarvoor voldoet hij prima. Hij is eenvoudig via een cloud-app Xmeye en webdienst Xmeye.net van buitenaf te benaderen.
Het bijzondere van deze camera is wel dat de Wifi interface compleet los gekoppeld is van de ethernet interface.

Functionaliteit
- Beeld (twee streams, lage en hoge kwaliteit)
- Audio (2 weg, al werkt retour niet vlekkeloos bij mij)
- PTZ verticaal en horizontaal
- Wifi
- Ethernet
- Cloud functionaliteit met Android/IOS App en CMS
- etc.

Uiterlijk en materiaal
Het apparaat heeft wel een beetje een plastic look & feel over zich. Maar voor de prijs kan je niet meer verwachten. Er zijn veel en veel lelijkere ip-cams te vinden.
Het apparaat voelt verder wel stevig en degelijk aan.

De voeding bestaat uit een witte USB/2A adapter. Het draagt de certificeringen van de FCC, en de C E (geen CE). Dus in theorie zou het in de VS en Europa geimporteerd mogen worden en zou het veilig moeten zijn. Toch kijk ik altijd argwanend naar Chinese import voedingen. De certificeringen zijn vaak genoeg nagemaakt. Op hun website vermeld Escam ook nog eens dat zij aan de certificeringen voldoen, maargoed, dat geeft ook geen garanties.
De voeding wordt licht warm (net als de meeste usb opladers) en lijkt verder naar behoren te functioneren. Ik heb hem zekerheidshalve toch vervangen door een betrouwbaarder exemplaar, aangezien we het wel over de babykamer hebben.

Er wordt een witte usb kabel meegeleverd, die eigenlijk wat te kort is. Daarnaast wordt er een plastic beugel voor muur/plafond montage meegeleverd, evenals een starthandleiding.

De verpakking is vrij deugdelijk. Een stevige kartonnen doos, met schuimplastic bescherming erin. De camera zal in ieder geval een langdurig transport via de Chinese airmail overleven.

Wifi
Via de ethernetinterface is de Wifi connectie niet te configureren. Dat kan alleen met de Xmeye app uit de playstore. Via de Wifi interface lijkt er geen lokale communicatie beschikbaar te zijn, geen webinterface, geen RTSP, helemaal niets.
Toch stuurt de camera de beelden door naar de Xmeye app, Xmeye.net en naar de CMS software. Na analyse blijkt dat er een p2p verbinding wordt opgezet met Xmeye.net. Deze verbinding loopt naar een IP-adress van de Amazon cloud in Ierland. De app en de software kunnen vervolgens via de p2p verbinding de beelden binnen halen. Ook kan de camera via de p2p cloud geconfigureerd worden en alle (PTZ) functies kunnen worden bediend.

Privacy
De p2p communicatie passeert de router zonder problemen. Dat is echter wel hetgeen waar ik me zorgen om maak. Ik heb dus geen enkele controle over de communicatie van mijn camera naar buiten mijn lokale netwerk. Wie zegt mij dat er geen derden meekijken en luisteren. Over de dienst Xmeye is weinig informatie te vinden. Het is niet onbetrouwbaar, nog betrouwbaar. Diverse cameramerken maken blijkbaar gebruik van Xmeye. Van wie is de dienst Xmeye? Geen idee. Misschien wel van de Chinese overheid. Naast dat derden mogelijk mee kunnen kijken met de camera en hem kunnen bedienen, kan de camera ook alle data voorhanden op het lokale netwerk doorsturen. Dus alle smb / nfs shares, unpnp, lokale services, etc. Ook kan het gebruik maken van mogelijke expoits via het (minder beveiligde) lokale netwerk, waardoor volledige controlle verkregen kan worden over de apparaten daarop aangesloten zoals de computer, laptop, nas, tv, e.d..

Ik heb de camera dan ook geisoleerd van de rest van het lokale netwerk en op een aparte VLAN gezet. Hierdoor kan de camera alleen maar verbinding maken met het internet, maar niet met mijn lokale netwerk. Kan er mogelijk een derde meekijken met de beelden en luisteren naar de microfoon? Wellicht wel. Dit geldt echter ook voor alle (Amerikaanse) merkcamera's die met een clouddienst werken....

Ethernet
Via de ethernet interface krijg je een lokale verbinding met de camera. Hierbij kan je met de webinterface verbinding maken op de http poort 80.
Er staat standaard geen DHCP ingeschakeld, dus hij is te benaderen via de stactic ip 192.168.1.10. Zorg er dus voor dat dit ip nog beschikbaar is. Via de webinterface, waarvoor een active-x plugin geinstalleerd moet worden, kan vervolgens de ethernet interface geconfigureerd worden. Daarbij kan DHCP worden ingeschakeld, waarna hij door de router met DHCP server automatisch een beschikbaar ip adres krijgt in de gateway range.

Er is een RTSP stream beschikbaar. Waarmee software van derden verbinding kan maken, bijvoorbeeld Ispy. Het is me tot nu toe niet gelukt om ook PTZ via software van derden aan de praat te krijgen. Ondanks dat de camera volgens de configuratie via de webinterface wel de ONVIVF en andere verschillende standaarden lijkt te ondersteunen.

De webinterface werkt prima, maar heeft als nadeel dat er wel een (potentieel onbetrouwbare) active-x plugin geinstalleerd moet worden. Via de webinterface is naast de configuratiemogelijkheden, het beeld te bekijken en zijn alle (PTZ) functies te bedienen.

De cloudfunctionaliteit lijkt echter via de ethernetaansluiting weer niet te werken. Dit voorkomt wel de privacy issues waar ik eerder al over heb geschreven bij de Wifi verbinding. Delen naar buiten het netwerk moet dus op de klassieke en minder gebruiksvriendelijke manier, door portforwarding e.d. Het voordeel is wel dat je zelf volledige controle houdt over de communicatie.

CMS
De bijbehorende CMS software kan gedownload worden via de website van Escam. Deze software kan meerdere (Escam?) ip-cameras bedienen, zowel via de lokale ethernet interface als via de Wifi cloud interface. De software werkt verrassend goed en stabiel.

Heb jij ook een Escam QF002?

Om heel eerlijk te zijn ben ik het niet met je al je minpunten eens.

Met de CMS software op de website (en overigens ook andere externe software) zijn alle instellingen gewoon te wijzigen:
- Wifi instellingen volledig
- Alle vormen van communicatie zijn gewoon mogelijk
- PTZ werkt bij mij gewoon bij alle soorten software die ik heb geprobeerd
- Cloud is volledig zelf in te stellen en te configureren

Verder inderdaad geen topkwaliteit, maar zeker zijn geld waard. Door goed de winkelen kom je er regelmatig een tegen die onder de grens voor invoerbelasting van 22 euro valt.
Ik ben ook heel benieuwd welk software jij hebt gebruikt om die instellingen te kunnen aanpassen. Ik heb geen software kunnen vinden waarmee de camera werkt.
Je hebt het ook over de CMS software op de website, welke website bedoel je?

Thanks!
Het kan natuurlijk dat de firmware in de tussentijd aangepast is o.i.d.

Wellicht kan je wat meer informatie geven? Maak je verbinding via Wifi of ethernet? Welke software heb je geprobeerd en met welk PTZ protocol? etc.?