Samsung SM951 (AHCI) 512GB Review

Brutuss 29 februari 2016, laatste update op 4 maart 2016, 527 views

Samsung SM951 (AHCI) 512GB

Super snelle en compacte SSD. Wordt gebruikt als Bootdisk en voor de opslag van ge´nstalleerde games. Verschil tussen een normale SSD en deze merk je bij normaal gebruik niet echt. AS SSD Benchmarks bijgesloten!

Pluspunten

• Super snel
  • Compact
  • Stabiel

Minpunten

• Verschil tussen een normale SSD en deze is niet erg merkbaar in normaal gebruik.
  • Bij flinke stress (Warmte) valt de performace terug.
  • Had voor de looks een zwarte PCB mogen hebben.

Deze 512GB SSD schijf wordt gebruikt als Bootdisk. Hier staan uiteraard alle benodigde programma's en alle ge´nstalleerde spellen op.

De SSD zit in het M2 slot x4 PCI Express 3.0/2.0 van een Asus Z170 Series Deluxe moederbord. Deze kan maximaal 32gb/s aan data verstoken.

Bij aanschaf had ik verwacht dat deze SSD wel een stuk sneller zou moeten zijn. Helaas is het niet echt merkbaar in real life. Windows en spellen starten uiteraard nog steeds snel op maar niet merkbaar sneller dan met mijn vorige Samsung 850 512 GB Pro SSD.

Het enige jammere vind ik dat de PCB van de SSD groen van kleur is. Het staat mooier op de meeste moederborden als deze zwart was geweest.

Mocht je de SSD moeten stressen om wat voor reden dan ook dan zal deze terug lopen in performace vanwege een te hoge temperatuur welke de SSD zal bereiken. Bij normaal gebruik zal dit niet voorkomen naar mijn mening.

Hieronder enkele AS SSD Benchmarks:

Heb jij ook een Samsung SM951 (AHCI) 512GB?

Je zegt dat hij in een sata-express-slot zit.
Bedoel je een m.2 -slot met pcie 3.0?
Dank voor je opmerking. Staat inderdaad een beetje verwarrend vermeld. Ik heb de omschrijving aangepast.
Je hebt hem niet nvme ge´nstalleerd, dat maakt pas het verschil!
Kun je dit wellicht toelichten?

Er zijn namelijk meerdere varianten en types van de SM951.
Hieruit valt te concluderen dat:

MZVPV512HDGL-00000 = NVMe
MZHPV512HDGL-00000 = AHCI

Mijn review gaat over de MZHPV512HDGL-00000 zoals je ook in de screenshots van AS SSD Benchmark kunt zien.

Ik hoor graag hoe ik hem dan nvme moet installeren.

Bron
Sorry, mijn fout, wist niet, dat ze dat verschil hebben aangebracht, wat is de zin? Ja, als je moederbord geen NVME als boot device herkent.