LG G4 Zwart Review

Luctia 7 maart 2016, 378 views

LG G4 Zwart

Een zeer goede telefoon, voor een goede prijs. Prachtig scherp scherm en camera. Jammer van de hoeveelheid bloatware.

Pluspunten

• Camera
  • Scherm
  • Vervangbare accu
  • Plaats voor SD kaart
  • Infrarood-mogelijkheden
  • Interface

Minpunten

• Bloatware
  • Geluid
  • Fysieke interface wat ongebruikelijk
  • Customer service

Ik heb ongeveer een jaar geleefd met een mega-scheur in mijn Samsung Galaxy Nexus(omdat de prijs van het vervangen van het scherm ongekend was), maar toen ik een beetje het geld bij elkaar had vond ik toch dat het tijd was voor een nieuwe telefoon. De LG G4 vond ik een prachtding, afgezien dat hij nt uit was en dus nog zo'n 650,- kostte. Had ik nou maar gewacht...

Verpakking
De verpakking is niet heel veel bijzonders. Het is een wit-rood doosje met een rode binnenkant, die zonder enige poespas ontdoen kan worden van zijn deksel. In de verpakking zitten de volgende dingen:
  • De G4 zelf
    Hier gaan we uiteraard later nog verder op in
  • Een adapter+USB kabel
    Een prima lader, kan ik niet zo veel over zeggen
  • Het nodige, oninteressante, papierwerk
    Gebruiksaanwijzing, nog wat ander spul, je kent het wel
  • LG in-ear oordopjes
    Zijn op zich buitengewoon goede oordopjes voor bij een telefoon, maar nogal fragiel. Die van mij zijn ondertussen kapot, de viltjes zitten los. Maakt het product onbruikbaar, aangezien ze vervolgens in je oor blijven zitten...
  • Vergeef het me als ik dingen vergeet, het is al een tijdje geleden dat ik hem heb gekocht...
Het uiterlijk
De G4 ziet er niet bepaald uit als de gemiddelde smartphone. Met al zijn knoppen aan de achterkant, is het grappig om te zien dat iedereen aan wie ik hem overhandig minstens tien seconden bezig is de aanknop te vinden. De knoppen zitten echter wel op de goede plek. Zo kan je er prima bij, ook als je kleine handen hebt. Het is namelijk een groot toestel, en de achterkant is nogal glad als je droge handen hebt. Als je dus moeite moet doen om ergens bij te komen, is de kans groot dat het toestel uit je handen glipt. Voor de rest is het een mooi toestel Aan de voorkant zit het scherm, een LG logo, de front camera, een notificatie lampje en de belspeaker. Onderaan het toestel zitten de AUX ingang, de micro-usb poort en de microfoon. Aan de bovenkant zitten 2 onderdelen waarvan ik er helaas maar n weet, namelijk de infrarood zender. Hiermee kan je de telefoon als afstandsbediening gebruiken bij een verrassend aantal apparaten. Aan de zijkanten zit helemaal niks, afgezien van een inkeping voor de klep aan de rechterkant. Aan de achterkant zitten de aanknop, volumeknoppen, speaker en de camera en toebehoren.

Aan de binnenkant
Als je de achterkant van het toestel afhaalt vind je een aantal interessante onderdelen. Er is een plek voor een SIM kaart en een SD kaart. Ook kan je de accu er uit halen, iets wat je niet vaak meer ziet bij de telefoons tegenwoordig. Er zijn ook twee aansluitingen die bij achterkantjes horen. En van de twee wordt al gebruikt, namelijk de NFC connector. In de achterkant zit standaard een netwerk van kleine receivers voor NFC verbindingen. De andere connector is voor draadloos opladen, waar je, voor zover ik weet, een apart soort hoesje voor nodig hebt.

Camera en scherm
Misschien komt het omdat ik iets gewend ben dat er een stuk slechter uit ziet, maar man, deze camera is scherp. 16 megapixels, met een heleboel functies in de software waar mensen die in de camerawereld thuis zijn van zullen smullen. Het scherm is fenomenaal wat mij betreft. Goede contrasten, goede helderheid en invalshoeken, en haarscherp. Het enige minpunt is dat je wel heel goed op internet moet zoeken voor een wallpaper waarbij het scherm echt tot zijn recht komt.

Software
LG heeft de software enigszins aangepast. Er zitten helaas ook apps van LG op die er niet afgehaald kunnen worden(met de standaard procedure dan). Sommigen hiervan zijn echter erg handig. Er zit onder anderen een app op waarmee je infrarood apparaten kan bedienen, zoals tv's. Merendeel is echter nutteloos. Er zitten twee apps op die praktisch hetzelfde doen, een beetje slordig. Voor de rest heeft LG niet veel veranderd aan het standaard instellingenscherm, dus dat is wat mij betreft positief. Iets wat handig is om te zeggen; LG heeft een bijzondere service toegevoegd. Deze service(Smart Bulletin) is neemt een volledige pagina van je homescreen op en vult hem met dingen die jij belangrijk vindt. Dit limiteert zich tot de apps die er bij horen, dus veel zal je er waarschijnlijk niet van gebruiken als je al bepaalde apps gewend bent.

Gebruiksgemak
Qua gebruiksgemak heb ik eigenlijk niet veel te zeggen. De telefoon is snel, ook als je hem al langer gebruikt. De accu gaat op een gemiddelde dag makkelijk mee, en het scherm is lekker helder, goed contrast, bla bla bla, heb ik al gezegd. Het is gewoon een fijne telefoon, uit. Let wel op als je kleine handen hebt, het is een groot apparaat.

Service
Even snel nog een dingetje, de customer service is een beetje vreemd. Toen de bijgeleverde oordopjes kapot waren gegaan heb ik contact met ze opgenomen. De website wat betreft CS lijkt er op alsof het door een 14-jarig kind is gemaakt die net een keer van zijn vader heeft geleerd hoe hij 5 regels html moet schrijven, dus dat was al niet een hele goede indruk. Vervolgens heb ik vaak heen en weer gemaild tot er een antwoord was waar ik tevreden mee was; ze zouden me een nieuw paar sturen. Een half jaar later was deze nog steeds niet binnen. Nu heb ik een week geleden opnieuw een mailtje gestuurd, en ze zijn, zonder antwoord, zojuist binnengekomen(serieus, een uur geleden ongeveer). Dus daar mag je zelf je conclusie uit trekken.

Om het allemaal een beetje samen te vatten vind ik het gewoon een hele goede telefoon. Geen problemen mee gehad, geen ergernissen waar ik heel erg mee zit, gewoon een mooie telefoon. En daar houd ik van.

Heb jij ook een LG G4 Zwart?