HP NC150T PCI 4-port gigabit combo switch adapter Review

dkkdkvdt 6 juli 2009, laatste update op 7 juli 2009, 632 views

HP NC150T PCI 4-port gigabit combo switch adapter

Pluspunten

• Handig, scheelt een apparaat (losse switch)
  • Redelijk uniek product (als switch)

Minpunten

• Nieuwprijs in de winkel niet competitief
  • OS ondersteuning niet optimaal, zie Large Send Offload instelling
  • Kost een PCI slot

Reeds langere tijd maak ik gebruik van de nc150t netwerkkaart combo swith. Het gaat hier om een PCI gigabit netwerkkaart die 4 gigabit poorten heeft en tevens als kleine switch werkt.

Aanvankelijk was ik tevreden over de ondersteuning voor deze kaart. Het installeren onder Windows is niet ideaal (driver diskette maken) maar niet ondoenlijk. De herkenning in Linux distributies (zoals Clarkconnect) gaat automatisch (Broadcom).
Onder Windows Vista volgt installatie automatisch. In Windows Home Server moet de driver handmatig geinstalleerd worden. Echter - na veel omzwervingen bleken mijn netwerkproblemen (problemen met file transfer) te maken te hebben met een automatische instelling die je met de hand disabled moet zetten! Het gaat om de instelling "Large Send Offload".

Ik heb twee van deze kaartjes die ik via internet veilingen gekocht heb voor respectievelijk 40 en 70 euro. De prijs is dan niet onaantrekkelijk in verhouding tot wat je krijgt, alhoewel tegenwoordig een nieuwe (!) 5-poorts gigabit desktop switch goedkoper verkrijgbaar is. Het voordeel van deze insteekkaartjes is dat je geen extra apparaat hebt, en het scheelt (zij het minimaal) in je bekabeling. Nieuw uit een winkel is de prijs echter niet competitief (335 bij Central Point).

Tot slot dan de prestaties. Voor prestatie liefhebbers is de nc150t geen ideale keuze. De kaart zit op de PCI bus en dat is niet het ideale uitgangspunt (PCI Express x4 is beter of de oude PCI-X standaard). Voor mij was prestatie niet leidend omdat ik geen gebruik maak van zeer snelle opslag systemen. Deze netwerkkaart houdt het lees-/schrijftempo van mijn schijven in de praktijk prima bij. Ik zie 10 a 25 MB/s in de praktijk, en tot 70MB bij een benchmark test.

• Supermicro X6DAE-G2
  • Intel Xeon 'Nocona'
  • Infineon DDR2 pc3200 Reg ECC
  • Linux

Heb jij ook een HP NC150T PCI 4-port gigabit combo switch adapter?

Als geen nu meer hebt voor de kaart wil ik er wel eentje van je overnemen. Want steeds als ik ze zoek kan ik ze alleen voor 300+ vinden. En dan is het leuke er heeeeel snel vanaf.
Je moet een beetje geluk hebben op eBay. Laatst weer eentje kunnen kopen voor minder dan 50 euro.
* Kost een PCI slot
:? Nadelig? Veel voorkomend slot juist. Er zijn ook PCIe 4port NICs als je die zoekt. Dus om dat nou als nadeel te noemen...

[Reactie gewijzigd door Ultraman op 7 juli 2009 00:15]