Fitbit Charge HR Large Zwart (Zwart) Review

aex351 28 februari 2016, laatste update op 1 juli 2017, 668 views

Fitbit Charge HR Large Zwart (Zwart) (Product gekocht)

Een armband om je hartslag en activiteitsniveau te loggen. Het Fitbit ecosysteem zit goed in elkaar, maar zit wel redelijk dichtgetimmerd. Hierdoor kan je 'detail' data niet exporteren zonder toegang te hebben tot de developer API. Verder zit de armband lekker en niet in de weg.

Pluspunten

• Dashboard
  • Ecosysteem
  • Hartslagmeter
  • Design

Minpunten

• Data export
  • Nauwkeurigheid stappenteller
  • Proprietary oplaad-datakabel
  • Beperkte aanpassingen
  • Kwaliteit materiaal
  • Sensor steekt uit

Waarom deze armband?
Al sinds mijn iPhone een stappenteller heeft ben ik geÔntrigeerd over mijn gezondheidsdata. Dit toen in combinatie met sport. En de mogelijkheid om dit via een dashboard bij te houden. Ik miste echter de hartslag functionaliteit, en de producten die toen op de markt waren vond ik niet voldoende schikt (of handig). Ik heb destijds uitgekeken naar de Apple Watch, maar uiteindelijk duurde de release me te lang en daardoor verloor ik mijn interesse. Na zeker meer dan 6 maanden werd ik weer getriggerd toen ik deze 'activiteiten tracker' bij een collega zag. Ben online gegaan en ging me weer verdiepen in de wereld van trackers, en zodoende uitgekomen bij de Fitbit Charge HR. Ik vind dat deze armband er goed uitziet, sportief, maar gaat prima in combinatie met wanneer je een pak draagt op werk. Dus goed compatibel met de casual/business/sporty look. Naast de looks heeft deze armband de minimale sensors waar ik opzoek naar ben: HR / Stappenteller / Verdiepingen. En alles wordt online bijgehouden.

Draag comfort en design
De Fitbit Challenge HR zit prima. Het is licht en je voelt de armband na de eerste paar uur niet meer zitten. Tenzij je er bewust over na gaat denken. Het design is mooi, vrij compact maar ik vind het toch een beetje 'bulky' ogen. Ik heb nog even getwijfeld over de kleur maar ben uiteindelijk voor zwart gegaan. Je kan helaas niet de armband vervangen, zoals met een horloge. Het is een all-in-one product. Verder is de armband geschikt voor 1 ATM (water). Kortom, spatwater (en lichtjes onderdompelen) en verder op eigen risico. Op Youtube kom je video's tegen van mensen die ermee zwemmen en dat schijnt prima te gaan, maar Fitbit zegt nee.

De armband in gebruik
Het is de bedoeling dat je de armband 24/7 om hebt. Met behulp van sensors wordt alles gemeten, en online opgeslagen. Dit gaat via je telefoon (Bluetooth 4.0 nodig) of via een bijgeleverde dongle met een computer/laptop. De stappenteller is vrij fanatiek in het meten van stappen. Wanneer je de 'beweging' maakt dan wordt het al geregistreerd als een stap, bijvoorbeeld wanneer je in bed ligt. Deze false positives zijn een beetje een teleurstelling, maar op lange termijn gaat het om 'trends' waaruit blijkt dat je actief bent in combinatie met je hartslag of niet. Verdiepingen tellen gaat goed. Qua accuduur claimen ze +5 dagen. Ik schrijf deze review op dag 3, en de batterij geeft 'medium' aan. De LCD scherm op de armband voldoet, het is niet over de top geweldig maar eerder vrij simpel en functioneel.

Gezondheidsdata, Dashboard, API en export
Zo'n armband draag je voor de data en om inzicht te krijgen. Fitbit heeft op iOS een app die inzicht biedt, maar syncroniseerd niet meer de Apple Healthkit. Wel met Microsoft en tal van andere apps waardoor de data toch in Healthkit beland. Qua data zegt Fitbit dat het jouw data is, maar de export functie die ze bieden geeft alleen inzicht in 'dag' data en niet 'intra dag', met andere woorden de detail niveau over bijvoorbeeld je hartslag is samengevat voor 1 dag en niet per uur/minuut. Wat je wel op de Fitbit dashboard kan zien. Om 'detail' data te zien heb je toegang nodig tot de developer API, en schijnbaar geeft Fitbit dat in de vorm van 3 smaken: Commercieel Server. Commercieel Client en Personal. Kortom, als eindgebruiker moet je eerst de aanvraagprocedure doorlopen maar dat schijnt dan wel te kunnen. Toch vind ik dit nogal omslachtig en via de 'normale' route kom je hier niet achter. De dashboard van Fitbit biedt voldoende inzicht in je gegevens. Alles wordt netjes weergeven.

Fitbit ecosysteem
Fitbit heeft meerdere producten, en deze integreren best okť met elkaar. Naast deze armband heb ik ook de 'Aria' weegschaal gekocht. Hierdoor wordt ook mijn gewicht / vetpercentage online bijgehouden en berekent tegen hoeveel procent lean ik ben en mijn BMI. Echter wanneer ik kijk naar de insteek van Fitbit m.b.t. hun ecosysteem dan zie ik bijvoorbeeld een nadeel in hun proprietary oplaad-datakabel. Het zal vast een reden hebben, maar als eindgebruiker ben ik daar niet blij mee.

Kwaliteit (toevoeging 11-10-2016) (toevoeging 30-06-2017)
Met de app en alles eromheen is weinig mis. Maar wel met de bouwkwaliteit. Het bandje van de Fitbit vertoonde bij mij na geruime tijd problemen. De afwerklaag laat deels los. Kennelijk is dit een veelvoorkomend probleem, want ik kreeg al snel een vervangend exemplaar van Fitbit opgestuurd. Ik kreeg de keus of een vervangend exemplaar of 25% korting op een nieuw product.

Na 6-7 maanden had ik weer precies hetzelfde probleem. Dit keer kreeg ik de keus of een vervangend exemplaar of 50% korting op een nieuw product. Heb uiteindelijk gekozen voor een nieuw product, want ik heb geen vertrouwen meer in de Fitbit Charge HR. Bouwkwaliteit is ronduit slecht.

Fitbit Challenge HR kopen of niet?
De armband is goed, zit en voelt goed aan, maar het kan beter. Nauwkeurigheid van de stappenteller laat wat te wensen over, maar wanneer je dit punt loslaat dan weet ik geen alternatief te noemen. De balans tussen mogelijkheden, inzichtelijkheid, ecosysteem, accuduur en design zijn goed te noemen. Ik blijf de onnauwkeurigheid van de stappenteller een heikel punt vinden, maar wanneer je iets verder kijkt kan laat de armband in combinatie met je hartslag wel de goede trends zien m.b.t. je activiteit. Wanneer je iemand bent die absoluut nauwkeurigheid wilt, dan zou ik deze armband niet kopen, maar wanneer je genoegen neemt met trends, en de balans tussen design, accuduur en ecosysteem dan is dit een perfecte armband voor jou.

Heb jij ook een Fitbit Charge HR Large Zwart (Zwart)?

"De stappenteller is vrij fanatiek in het meten van stappen. Wanneer je de 'beweging' maakt dan wordt het al geregistreerd als een stap, bijvoorbeeld wanneer je in bed ligt"

Hier heb ik zelf helemaal geen last van. Ik kan schudden met mijn armen, er komen maar geen stappen bij. Als ik slaap dan komen er weleens een paar stappen bij (+/- 15) maar ik ben ook erg bewegelijk in bed 8-)
jaja,,, "bewegelijk" _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

on topic:
Nette review.
Maar 1 vraag, Hoe lang duurt het laden van deze?
Ahum... Voordat ik gereageerd had... .. ik laat het doen, doe het liever niet zelf :+
En dat in 15 "stappen"
Een uur, tot maximaal 2. Je krijgt een e-mail of notificatie op je telefoon wanneer de batterij bijna leeg is. En omgekeerd krijg je ook een melding wanneer de batterij volledig is opgeladen.
Ok, thnx. dat is wel handig, vooral als je bijvoorbeeld een uurtje moet autorijden naar t werk bijvoorbeeld.
Wat ik wel merk is dat tijdens het autorijden ook sporadisch stappen worden geteld en/of verdiepingen. Er is jammer genoeg nog geen manier om deze stappen (met bijbehorende gemeten inspanning - calorieŽn) dan ongedaan te maken.