Specificaties 120mm diameter met 28dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Scythe Fuma Review

Consigliere 26 februari 2016, laatste update op 2 maart 2016, 840 views

Scythe Fuma

De Scythe Fuma. Een mooie grote koeler met de mogelijkheid om 3 fans van 120mm te monteren. Voor de prijs is de koeling erg goed met een erg lage geluidsproductie. Die zelfs op 100% niet storend te noemen

Pluspunten

• Mooi uiterlijk
  • Stil en goed koelend
  • Vormgeving
  • Voelt erg solide aan ondanks de 2 kleinere koelblokken

Minpunten

• Middelste fan vergt wat geduld . Dit had iets breder gemogen mits dat de koel capaciteit gelijk blijft.
  • Lamellen zijn fragile t.o.v. geheel

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 4
De Scythe Fuma

In November vorig jaar is Scythe gekomen met 2 nieuwe koelers de grand karma cross 3 en deze Scythe Fuma. Twee totaal verschillende koelers met allebei ook verschillende resultaten. In deze Review ga ik het hebben over de Scythe Fuma,
De Fuma is samen met de Mugen 4 PCGH het nieuwe paradepaardje onder de koelers bij Scythe.

De Scythe Fuma bestaat uit 2 losse koelblokken verbonden via de 6 heatpipes. Waarom ze voor deze constructie gekozen hebben klink best logisch. Doordat de koelblokken uit elkaar zijn geplaatst kunnen de heatpipes elkaar niet opwarmen.
Waardoor er een betere verdeling naar de heatpipes mogelijk is. Waarna het makkelijk wordt afgevoerd door de 120mm fans. Met de Scythe Fuma is het mogelijk om te overklokken zonder dat de fans qua geluid erg hoorbaar worden. Dit alles voor ook nog eens een zeer schappelijke prijs.

Met een hoogte van slecht +/- 150mm valt de Fuma tussen de big boys en de kleinere versies in en hij past in de meeste behuizingen. Tevens behoud de Fuma zijn flinke koel kracht ookal is hij kleiner dan andere koelers.

Wat we zien bij de Fuma is dat er plek is voor 3 fans of voor flexibele fan montage. Door het gemak van de 2 fans vrij te kunnen plaatsen hebben we een keer geen ruzie met de hoge ram modules.

Specificatie van de Fabrikant
Uitpakken
Nagenoeg het leukste wat er is. Het uitpakken en de montage.
Bij het uitpakken vinden wij in de doos de Fuma de 2 fans van de slipstream series. Een zakje anti opeetspul en een doosje met accessoires.

In het doosje vinden we:

- De backplate voor de stabiliteit en montage van de koeler.
- Een spuitje met koeling pasta van Scythe
- Apart verpakt boekje voor de LGA 1151 montage en het gewone instructieboekje.
- een zakje met boutjes en moertjes voor de montage op de Intel of AMD borden.
- een zakje ringetjes
- het PWM-verdeelstekkertje
- genoeg klemmen voor de fans
- sleuteltje voor montage van de beugel

Montage
Het monteren van de Fuma gaat opzich redelijk makkelijk. Volg de instructie (op de koelpasta na) dan gaat het vanzelf. Als je eerst de fans doet en dan de montage dan ben je 3x bezig met het moeilijk in en uit halen van de middelste fan.
Tijdens de montage voelt het geheel wat rommelig/ instabiel aan. Bij andere koelers bouw je eerst de constructie stevig op het moederbord waarna je de koeler erop monteert. Bij de Scythe Fuma zit tijdens de montage de constructie/ moederbord en koeler los tot het geheel aan elkaar wordt geschroefd en aangedraaid. (AMD Montage)

Tijdens het aandraaien moet je goed opletten dat het koelblok niet schuift of loskomt/ scheef wordt gedrukt. Als je alles goed aangedraaid hebt met sleutel/ schroevendraaier is het 1 stevig geheel. Daarna is het een kwestie van de middelste fan er langzaam tussen te drukken en daarna de voorste en/of achterste fan te monteren.

De meegeleverde splitter is mooi gesleeved. Bij mijn exemplaar gingen de pwm stekkers er iets te makkelijk in.. Waardoor bij een verkeerde beweging de stekkers er makkelijk uit kunnen schieten.
Tests (van derden)
Hieronder wat tests die gedaan zijn op een Intel bord met een professionele/semiprofessionele geluids opstelling.

bron: hardware.info

Zoals ik net aan gaf heb ik hem op een amd bord geschroefd en heb mijn best gedaan om de idle en load temperatuur te meten van de Fuma

Met prime95

Idle:

Foto's
Hieronder een aantal foto's van de Fuma. Ik vind het een mooie robuuste koeler die toch compact en sterk is.

De Fuma is een relatief kleine koeler die de big boys makkelijk bijhoudt en zelfs voorbij schiet. Door de lage RPM van de fans is het een goede stille koeler die zelfs op vol vermogen rustig aanhoort. De Fuma is voor bijna elke kast geschikt en is een plaatje voor het oog door de aparte bouw.
Over de middelste fan kan voor een volgende versie iets beter over nagedacht worden want dit is een ramp om te monteren.

Heb jij ook een Scythe Fuma?

Jammer dat ze de lamellen niet even zwart hebben gespoten.

Ziet er net wat strakker uit.
Hij valt nu inderdaad erg op . Bij de Bequiet is de behuizing en lamellen zwart inderdaad oogt net iets strakker. VInd het zelf niet storend maar het kan een verbeterpunt zijn.
zijn er veel problemen met het ram ?? kwa hoogte
Dat is juist het voordeel van op 3 plekken de fan kunnen monteren.
Je kunt de 2de fan aan de andere kant plaatsen dan kan je hoge ram gebruiken.
Bij lage ram is het totaal geen probleem.
bedankt voor het antwoorden
Heb hem ook en zeker aan te raden!
Voor iedereen die deze op een LGA 1151 wil draaien zeker opletten dat je de rondellen er tussen draait en niet naar de foto in die bijhorende handleiding kijken want daar staan de beugels verkeerd afgebeeld! ;)
Er zitten standaard 2 fans bij als ik me niet vergis. Je hebt een foto met 3 fans en dus in totaal 6 'clips'. Wil je bevestigen dat er 6 'clips' in de verpakking zitten?

Mooie review, heeft me al goed op weg geholpen, dank je wel!
Ik heb inderdaad 6 clips erbij om eventueel de 3de fan ook te monteren.
Dank je wel. Erg netjes van Scynthe.
Dacht het te zien op je foto's maar het leek me zo onwaarschijnlijk..
Nee zitten er zeker bij vind ik netjes.
Valt me op dat je de fans zo hebt staan dat de hete lucht je kast word in geblazen, of heb je de fans alleen die kant op gezet omdat het bord toch niet in een case ging?
Mooie opmerking :D Maar de fans heb ik omgedraaid toen ik draaide met het zijpaneel open.. vond dat er wel erg veel lucht mijn kant op kwam :D
Bedankt voor je reactie, fortuain heeft in ze review de fans ook zo dat ze naar de geheugen kant toe blazen, ik krijg deze heatsink vandaag binnen dus ik vroeg het me af wat de reden was :P
:P Lol. niet opgevallen. Wel weet ik dat het een super fijne koeler is.. ( op de middenfan na dan ;) maar misschien opgelost ondertussen met de V2 variant als die bestaat