Specificaties 15,6" (1920x1080), 1,128TB (ssd+hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus N551VW-FY195T-BE Review

runelaenen 26 februari 2016, laatste update op 16 maart 2016, 2.729 views

Asus N551VW-FY195T-BE

Prima product gekocht bij een prima webshop. Komt met een speciaal subwoofer-ding voor beter geluid.

Pluspunten

• Mat IPS 1920x1080 scherm
  • SSD + HDD
  • Bang & Olufsen
  • Goede 'gaming' specs, mooi omhuld
  • Aluminium
  • Losse, te vervangen batterij

Minpunten

• Bang & Olufsen (meerprijs?)
  • Touchpad is meh
  • Niet fluitsterstil

Na bijna 4 jaar zeg ik mijn oude HP Pavilion vaarwel (aangezien deze helemaal kapot aan het gaan was) en ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe laptop. Als budget dacht ik aan ~1000¤, 1100 zou het maximum zijn: zoals je ziet ben ik er niet onder 'kunnen' blijven. Ik wilde eerste de Dell 7559 kopen, maar aangezien deze enkel te verkrijgen was bij Dell zelf - een shop/fabrikant die toch wel bekend staat om hun slechte service en lange levertijden - ben ik maar verder op zoek gegaan. De Dell heeft quasi dezelfde specificaties als deze ASUS, dus ik ben benieuwd waarin ik de verschillen ga vinden.

Intel Core i7-6700HQ processor,
GeForce GTX 960M dedicated videokaart,
1920x1080 mat IPS scherm,
8GB single channel DDR4 RAM, makkelijk te upgraden door een 2e latje er bij in te prikken,
128GB SSD + 1TB HDD,
DVD Drive
Toetsenbord met keypad, verlichting beschikbaar in 4 standen (uit, zacht, normaal, hard)
De standaard poorten: 3x USB3.0, hdmi, mini displayport, gigabit ethernet, SD kaartlezer
Wifi AC en Bluetooth 4.0
De batterij is een 10.8V 56Wh Li-ion battery pack.

's Avonds rond een uur of 10 besteld en zoals altijd bij Coolblue kon ik de dag erna de postbode verwelkomen. Het openmaken kan beginnen! Hier een uiterst saaie video van mezelf die de doos opent:

De doos van Asus zelf is een zeer stevige kartonnen doos. Na openen zit de laptop bovenaan, klaar om eruit genomen te worden. (uiteraard met zo'n wit gaasje er rond ter bescherming) De doos is verder opgedeeld in 4 compartementen, waarvan er 3 onder de laptop verstopt zaten.
Inhoud van de doos:
  • Laptop
  • Batterij
  • Adapterblok
  • Stroomkabel
  • Handleiding en garantieboekje
  • SonicMaster
  • Asus Cable Tie
Zoals je ziet op de foto: geen stroomkabel. Dit komt omdat deze iets te goed verstopt was en ik 'm niet meteen vond. Iets later heb ik 'm dan wel gevonden, al had ik ondertussen de kabel van m'n vorige laptop al opgeofferd. De kabel die erbij zit was trouwens zéér kort, minder dan een halve meter. Ook al is de kabel tussen het adapterblok en de laptopplug lang genoeg, ik zal de langere kabel van m'n vorige laptop zeker blijven gebruiken.

Deze laptop (volgens mij echt éxact dezelfde insides) vind je ook terug in een ander omhulsel: pricewatch: Asus ROG GL552VW-CN354T-BE
Echter heb ik speciaal gekozen voor deze aluminium behuizing met premium feel en hopelijk ook een premium-aantal-jaren-dat-ie-meegaat. Ik ben geen gamer, en vond deze behuizing echt stukken beter dan die van de vergelijkbare laptops. Zowel de bovenkant van de laptop, als het 'werkoppervlak' is (volgens mij) van aluminium. De bovenkant heeft in ieder geval de look and feel van geborsteld aluminium. Het gebruik van aluminium heeft enkele voordelen, het is steviger, verliest snel z'n warmte en het ziet er beter uit, maar ook een nadeel: vingerafdrukken en 'zweetvlekken' (zie laatste foto). Deze zijn natuurlijk wel snel weg, en van zodra de laptop warm heeft komen ze ook niet meer tevoorschijn. Iets anders waar ik schrik voor heb is dat het aluminium bekrast gaat worden in de linkeronderhoek van de laptop, door het metalen klepje in het bandje van m'n Pebble.
De afwerking is heel mooi. Het touchpad is omkaderd met een smalle spiegelende rand en heeft geen aparte knoppen om (rechts) te klikken. Onder het touchpad zitten ook 5 status lampjes: aan/uit, opladen, disk access, vliegtuigstand en shift lock. Vooral die laatste vind ik vreemd geplaatst, een klein lampje op de shift-lock toets had voldoende geweest.
De bouwkwaliteit lijkt zeer goed te zijn, met geen tot weinig flexibiliteit. Je zal de laptop niet zien bewegen wanneer je er gewoon op typt. Iets wat me wel opviel: het scherm is niet met 1 vinger open te doen. (iets wat je wel bijvoorbeeld ziet bij MacBooks)

De ASUS N551VW komt, zoals alle laptops in deze prijscategorie, met Windows 10. De drivers zijn in orde, maar ASUS staat er wel om bekend om veel bloatware mee te leveren. Persoonlijk vond ik dat het nogal meeviel, na de installatie vroeg ASUS vriendelijk welke software ik wilde en welke niet. Je mag zelf raden hoeveel ik er geïnstalleerd heb :)
Er zit ook een ASUS programmaatje bij om automatisch de drivers te checken. Behalve voor 'NVIDIA GForce Experience' waren er geen updates, maar dat is dan ook exact hoe ik het verwacht had.

In vergelijking met de nieuwe MacBook is de ASUS N551VW royaal voorzien van poorten. 3 USB 3.0 poorten, een HDMI poort, een Mini Displaypoort, een gigabit lan poort, een SD-kaart lezer, een 3.5 headphone/mic combo en zelfs een DVD drive! Dat is iets wat tegenwoordig toch wel heel zeldzaam is. En dat heeft zijn redenen, ik zal deze in de toekomst waarschijnlijk vervangen met een caddy met daarin een extra harde schijf, mocht m'n opslag vol geraken.
Iets wat nog specialer is is de SonicMaster poort. Deze is hetzelfde vormgegeven als een gewone geluidspoort, maar dan kleiner. (zoals de oortjes met de kleinere stekker die je vroeger wel eens in gsms zag) Hierin past de ASUS SonicMaster. Een extern speakertje dat, volgens ASUS, ervoor zorgt dat je in je games of muziek gezogen wordt. "Enjoy smooth, rich, and detailed sound in music, movies, voice, and even gaming. Thanks to ASUS development efforts, optimized hardware brings bigger speakers and resonance chambers and precision-tuned software for gorgeous pro-grade audio. It’s no longer notebook sound: this is fully-fledged living room hi-fi." Mijn mening erover? Ik zal het niet veel gebruiken. Het geluid van de laptop zelf is... OK... Denk ik. Van een laptop valt niet veel meer te verwachten vrees ik.Het geluid dat de laptop produceerd wanneer ik de SonicMaster ook inplug is echter, naar mijn mening, in vele gevallen slechter. Er wordt veel te veel nadruk gelegd op de lage tonen. Daarbij duurt het soms enkele seconden na inpluggen voor de SonicMaster in werking treed.
Hoewel er een grote grill zit, is die vooral voor het design. Onder een bepaalde hoek kan je perfect zien waar de speakers effectief zitten. (laatste foto met de pijltjes)
Het wifi-kaartje dat erin zit is er eentje van Intel met ondersteuning voor zowel 2,4Ghz als 5Ghz netwerken.

In vergelijking met de Dell 7559 is deze laptop dubbel zo moeilijk om open te maken: maar liefst 2 schroefjes!
Van zodra dat plaatje eraf is vind je de harde schijven, de wifi-kaart en 2 ramslotjes waarvan 1 bezet.
Een derde schroefje zorgt er ook voor dat de DVD drive blijft zitten. Deze is dus ook makkelijk te vervangen.
Wil je meer vervangen, dan wordt het iets moeilijker. De foto is klikbaar voor een kijkje naar binnen. Ik heb de mijne echter zelf nog niet zo ver open gehad dus ik heb hiervan geen foto's.

De laptop haalt een NovaBench score van 1421.
8091 MB System RAM (Score: 182)
- RAM Speed: 9377 MB/s
CPU Tests (Score: 798)
- Floating Point Operations/Second: 204852784
- Integer Operations/Second: 1032792272
- MD5 Hashes Generated/Second: 1159094
Graphics Tests (Score: 416)
- 3D Frames Per Second: 1159
Hardware Tests (Score: 25)
- Primary Partition Capacity: 118 GB
- Drive Write Speed: 173 MB/s

Op deGeeks3D FurMarkk v1.1 benchmark haalt de laptop een score van 1587 punten op de Full HD preset.
Max GPU Temp: 76°C
Resolution: 1920x1080 (FS) - AA:0 samples
FPS: min:24, max:28, avg:26 - OPTIONS: DynBkg

De overschakeling tussen integrated en dedicated graphics lijkt ook feilloos te gaan.

Daar waar ik eerst twijfelde om deze aan te schaffen wegens 200¤ over budget, heb ik er nu wel geen spijt van. De goede gekende service van Coolblue en de stevige aluminium case geven me toch wel hoop. Dit toestel en ik zullen de komende jaren beste vrienden zijn <3
Ik zal de review nog updaten met informatie zoals bijvoorbeeld over de batterijduur van zodra ik 'm in het wild gebruikt heb.

Edit 1: Volgens de productpage van Coolblue heeft de laptop een TN paneel. Tweakers weet niets over het paneel te vertellen, maar volgens de webshops die je op Tweakers vind en de ASUS website heeft de laptop dan weer een IPS paneel. Aangezien de viewing angles ook wel effectief super zijn heb ik het weggenomen als minpunt.
Edit 2: Het was inderdaad een foutje op de Coolblue website. De laptop heeft een IPS scherm.
Edit 3: deze review heeft me een 100¤ waardebon van Coolblue opgeleverd én ik mag me reviewkoning van week 9 2016 noemen :D

Heb jij ook een Asus N551VW-FY195T-BE?

Mooie foto's! Waar heb je deze mee gemaakt??

Verder lekker duidelijke review over een mooie laptop :D
Thanks. De foto's zijn gemaakt met m'n iPhone 6s. De video ook, maar de foto's (zeker de close-ups) zijn inderdaad wel veel mooier dan de videokwaliteit.
Prima review met goede en duidelijke foto's! _O_
Thanks :D Ik doe m'n best, het gebeurt niet vaak dat ik een product koop dat het effectief waard is om een review over te schrijven.
Prima review. Klein puntje; bij specificaties staat TN-paneel, voor zover ik weet zit in alle N551-varianten echter een IPS-paneel.
Jep I know, staat in m'n edit. Dit was een foutje op de site van Coolblue. Omdat het scherm echter zo super goed was ben ik beginnen twijfelen en ben ik meer opzoekwerk gaan doen.
'k Heb het ook even bij specificaties aangepast. Dit had ik even over het hoofd gezien :)

[Reactie gewijzigd door runelaenen op 28 februari 2016 11:32]

Zelf bij mijn Asus N550JV ook zo'n SonicMaster dingetje. Ik ben het wel eens met je opmerking over de lage tonen, maar vind de gemiddelde geluidskwaliteit wel echt een stuk beter dan zonder. Zeker als je het geluid wat omhoog gooit is het verschil goed te merken.

Ben langzaam aan op zoek naar een nieuwe weer (nog een jaartje denk ik), dus ben blij om te zien dat de nieuwere versies ook nog prima zijn.

Goede review!
Jep het geluid mét is zowizo beter dan het schelle laptopgeluid, maar écht goed durf ik het zelf niet noemen.
Ik heb de JQ (ietsjes ouder) maar verder veelal hetzelfde.
Op vakantie bijna alle GoT seizoenen gekeken en het geluid is erg goed.
Zonder die subwoofer is het heel wat minder, dus voor mij is dit de eerste laptop ooit waar nog enigszins fatsoenlijk geluid uit komt.

Mijn persoonlijke opmerkingen:

Ik wil per sé win7 hebben.
Vergeet het maar om werkende drivers via de officiele site op te halen.
Na een hoop geklooi voor elkaar gekregen, maar toen kreeg ik problemen met de asus tools.
Wifi stond muurvast in vliegtuigmodus, ethernet (wake up) werd niet actief.
Alles eraf gegooid en met zo'n open source driver tool alles opnieuw geïnstalleerd.
Nu werkt het goed.

Het plastic batterij gedeelte lijkt bij mij vervormd na een paar weken gebruik.
Er zit speling in, als in dat de sluiting werkt maar de klep kan wat bewegen.
Door accu warmte?

Geheugen uitbreiden en SSD erin ging simpel, maar de huidige schijf zat maar met 2/4 schroefjes vast. Een klein wit kabeltje (op jouw foto net te zien bij de wifi module) was wat beschadigd maar niet stuk, doordat de schijf er bovenop zit en geplet heeft oid.

Het is dat ik geen tijd had voor een directe RMA wegens vakantie, maar dit is ronduit slordig.
Al met al vind ik het nog steeds een goede laptop voor de prijs.
De schijf zit bij mij met 4 schroefjes vast, ik dacht eerst 3, maar eentje had ik er al uit gehaald omdat dit dezelfde is als het schroefje om de buitenkant eraf te halen (was zo'n lange schroef).

Verder heb ik qua drivers geen problemen gehad, al gebruik ik dus wel win 10 wat ik persoonlijk veel beter vind dan win 7. Ik moet de nadelen over deze laptop nog vinden, al vrees ik dat het de batterij gaat worden, dit weekend even op de bank gezeten met laptop, met alle instellingen op hoog geraak ik volgens mij nét aan de 2 uur. Maandag op school ga ik fatsoenlijk testen en dan pas ik de review hierop aan :)
Haha, volgens mij heb je gelijk, dit schroefje mist dus niet.
Jep, voordat ik het door had vond ik het ook vreemd dat er een schroefje 'miste'. Op zich is het wel ingenieus gevonden om het zo te doen :p
Sinds deze week deze laptop in het bezit: https://www.tones.be/part.../n551vw-fast240-cn109t-be

Leuk snel toestel alleen heb ik veel Glow/bleeding boven in het scherm, zeer storend bij donkere kleurwaarden, nog mensen last van dit euvel?
Is er ook een harde schijf interface SATA? Ik zie er geen op de foto's...
Er is plaats voor een DVD drive (of een hdd/sdd in een caddy, zoals ik gedaan heb), een sata harde schijf en een M.2 (denk ik) SSD. Die laatste heb ik lekker laten zitten, ik heb een 2.5" SSD op de plek van de HDD gestoken en dan de DVD drive vervangen door een caddy met de HDD die er al in zat.
Hetgeen waar je heel makkelijk bij kan (2 schroefjes) zijn de HDD, het ram-geheugen en de wifi-kaart. De rest (waaronder die standaard ssd) zit onder meer plastiek/schroefjes.