Oukitel K10000 Zwart Review

mkools24 25 februari 2016, 1.753 views

Oukitel K10000 Zwart

De Oukitel K10000 is een puur functionele smartphone welke waarschijnlijk alleen geschikt is voor mannen.

Pluspunten

• Accuduur
  • Scherm
  • Powerbank functie
  • Oplaadsnelheid

Minpunten

• Gedateerd design
  • Scherpe knoppen
  • Speakervolume

Laat ik beginnen met te zeggen dat deze telefoon niet voor iedereen is. Dit is een puur functionele telefoon die maar op één doel is gericht en dat is een zo lang mogelijke accuduur. Alle overige functionaliteit is hieraan ondergeschikt en dat is dan ook de enige reden waarom ik dit toestel heb aangeschaft. Houd je van een mooi design, hoge specs, een mooi scherm een goede camera en al dat soort dingen dan is dit toestel absoluut niks voor jou.

Ben je net als ik iemand die een beetje chat, internet en wat andere basale dingen doet zoals bellen en navigeren en ben je op zoek naar een toestel met een zo lang mogelijke accuduur dan zou je dit apparaat in overweging kunnen nemen mits je kunt leven met de tekortkomingen want die zijn er zeker.

Bestelling

Ik heb de telefoon besteld via Gearbest.com voor de prijs van $179,00. Hier kwam naast de gratis bezorging helaas nog 46 euro bij die ik aan DHL moest betalen, houdt daar dus rekening mee als je hem via DHL laat verschepen. Het orderproces van bestelling tot levering duurde een dag of 10 wat ik vrij aanvaardbaar vindt aangezien het toestel vanuit Hong Kong werd verstuurd en de bestelling ook nog eens tijdens Chinees nieuwjaar plaatsvond.

Verpakking

Het toestel is zeer netjes verpakt, sjiek zelfs in een fluweel bekleed doosje en alles wat je nodig hebt zit erbij. Een sim eject tool, een extra screenprotector (naast de screenprotector die al op de telefoon zit). Een micro-USB kabel, hoofdtelefoontjes, wat boekjes en jawel, een reverse (?) USB kabel. Inderdaad je kunt dit apparaat ook als powerbank inzetten en dat is toch wel briljant, ik geloof dat dit toestel de enige is momenteel met deze unieke feature. Ik heb gelezen dat iemand er drie iPhone 6 toestellen mee kon opladen en toen nog 10% accu over had. Je vrienden zullen dus blij met je zijn wanneer je dit toestel koopt alleen je toestel wordt dan waarschijnlijk wel de accuhoer van je vriendengroep en dat is wat minder prettig ;)

Eerste indruk

De eerste indruk is wow, wat een superzwaar, dik en log toestel. Alsof je een baksteen in je handen houdt. Nu zal ik dit niet als nadeel gaan noemen want dat weet je als je een telefoon koopt met een accu van 10.000 mah, dan ga je geen toestel krijgen welke even plat is als Sony Xperia Z. Dit apparaat koop je niet per ongeluk om vervolgens daarover te gaan klagen, die research heb je als het goed is al gedaan voor de aankoop en je hebt al besloten of je daar wel of niet mee kunt leven.

Design

Wat verder direct opvalt is het hoekige design, het lijkt een beetje op een neptelefoon uit een hele slechte jaren '70 Star Trek film, ik moet bekennen dat het niet mijn ding is en de reacties die ik krijg zijn vergelijkbaar. Het zwart met zilver ziet er een beetje gedateerd uit en de plaatsing van de speakers op een soort van spoiler, ik weet het niet. Het lijkt eigenlijk meer op zo'n hoekige sportwagen uit de jaren '80 toen ze nog weinig rekening hielden met aero dynamica.

Bouwkwaliteit

De bouwkwaliteit is prima, het toestel voelt stevig aan en kan tegen een stootje hoewel hij door het extra gewicht wel met een hardere klap zal neerkomen. Na het uitpakken liet ik hem al gelijk van een meter hoog op de plavuizen stuiteren en er was gelukkig niks aan de hand dus de drop test heb ik ook al deels uitgevoerd.

Bedienng

Wat bediening betreft vind ik de volume rockers nogal scherp, onafgewerkt aanvoelen en dit geldt ook voor de power button die zich allebei aan de rechterzijde van de telefoon bevinden. Alsof ze vergeten zijn die machinaal af te ronden en als je wat harder drukt snijden ze in je vingers.

Het plaatsen van beide sim kaarten (ik heb NL en BE) was wel simpel, micro SIM allebei in één sleuf naast elkaar en klaar is kees daar was niets moelijks aan.

Verder is bovenop toegang voor een 3.5 mm hoofdtelefoon en onderop kan het toestel opgeladen worden. Bij de USB ingang moet ik zeggen dat deze een beetje te diep verzonken lijkt in het toestel waardoor als je bijv. de telefoon in de auto oplaad op je passagiersstoel en deze verschuift de kabel makkelijk los kan laten. Nu hoef je bijna nooit te laden dus dat is gelukkig niet zo'n probleem en ook met de bijgeleverde USB kabel had ik hier geen last van.

Waar ik ook een probleem mee had zijn de touch buttons aan de onderkant van het toestel voor home, back etc. je moet deze wel heel precies raken voor ze reageren en dat is wennen. Dit ging trouwens al een stuk beter na het verwijderen van de screenprotector die in mijn ogen meer kwaad dan goed doet.

Scherm

Het scherm is echt prima. Het is een 5.5 inch IPS scherm met prima kijkhoeken en het contrast is voor zover ik kan zien ook meer dan ok. Het scherm is overigens wel 720p en geen 1080p, weer iets waar je mee zal moeten leven en dat is vast gedaan om nog langer met de accu te doen, ik moet zeggen dat voor wat ik met een smartphone doe het mij in het geheel nog niet opgevallen is.Het scherm ziet er trouwens al stukken beter uit na het verwijderen van de screenprotector.

Camera

Camera kan ik werkelijk geen zinnig woord over zeggen, het enige waar ik die voor gebruik bij een smartphone is om foto's te nemen van bijv. serienummers en daarvoor is hij goed genoeg. De camera is uitgerust met flitser maar ik mis de zaklamp optie in Android zelf, ik weet niet of dat iets van CM is maar ik moest zelf een app downloaden om de flitser als zaklamp te kunnen gebruiken maar dat is niet zo'n probleem. ik ga er binnenkort toch Cyanogenmod op flashen en dan is dat probleem ook verholpen. Er is momenteel al een onofficiele testrelease uit van CM12.1. Rooten is trouwens zo simpel als SuperSU flashen.

Besturingssysteem

De telefoon wordt geleverd met Android 5.1 met daarover een eigen schil van Oukitel. Deze schil heeft dezelfde vorm als de telefoon, zes-hoekige applicatie icoontjes, het ziet er echt niet uit dus ik heb gelijk maar Nova launcher geinstalleerd om dat ongedaan te maken. Voor de rest zitten er wat extra features in van Oukitel zoals gestures e.d. dingen die ik toch nooit zal gaan gebruiken. Al met al is het redelijkk kaal Android met wat apps voorgeinstalleerd, bijv. Opera Mini is niet te verwijderen (zucht).

Perfomance

De perfomance is voor wat ik ermee doe voldoende. Alles is even snel en snappy wat je niet zou verwachten van de Mediatek processor. Het enige wat ik soms heb is dat Chrome wat trager reageert dan volgens mij de bedoeling is maar dat kan ook aan Chrome liggen. Voor de rest geen problemen. Ik denk overigens niet dat dit toestel geschikt is voor 3D games.

Accuduur

En nu het beste gedeelte, de accu. Het viel me gelijk op ik was 10 minuten aan het spelen met het toestel en ik was nog geen enkele procent omlaag gegaan. Toen ik 's avonds ging slapen had ik 82%, de volgende ochtend toen ik wakker werd nog 80 en ik had geen besparende functies aanstaan. Nu na bijna 3 dagen zit ik ongeveer op 68%. Deze telefoon is dus zeker de standby kampioen wat betreft accuduur. Ik denk dat ik wel een week kan doen met een enkele acculading bij gemiddeld gebruik, ik weet het niet precies want ik ben zo gewend om tussendoor steeds een paar minuten bij te laden dus dat doe ik nu ook nog steeds. Ik moet wel zeggen dat de telefoon ontzettend snel laadt met de geleverde lader.

Die accucapaciteit verdwijnt overigens als sneeuw voor de zon wanneer je het toestel zwaar gaat gebruiken. Ik ben geen heavy user maar ik heb gelezen dat bij zwaar gebruik de accu max 3 dagen meegaat. Bij gemiddeld gebruik kom je dan wel aan 6-7 dagen en bij licht gebruik nog langer maar inderdaad als je echt flink gaat spelen op volle bak brightness gaat het allemaal net even wat sneller, vooral als je bijv. ook nog video gaat afspelen.

Ik vraag me af of dit toestel geschikt is voor dagelijks gebruik, daarvoor is hij te log, te zwaar en te groot. Zeker als je ermee gaat sporten is het gewoon echt extra gewicht wat je mee moet sjouwen.

Ik zie dit echter wel als een ideaal toestel voor trips waarbij je niet altijd de mogelijkheid hebt om je telefoon op te laden, bijv door verkeerde stekkers of omdat je amper bij stopcontacten in de buurt bent (bijv in het vliegtuig of in de trein). Je kunt in dat geval natuurlijk ook gewoon een powerbank meenemen dat is dan net de keuze die je maakt.

Voor het geld kun je geen miskoop doen denk ik, $180 is niet veel het is dat die DHL kosten er nog bijkwamen wat het net weer te duur maakt eigenlijk en ik weet ook niet of je die kosten kunt omzeilen want de verzending zelf is gewoon gratis.

Dit is even een snelle review ik zal het toestel voorlopig blijven gebruiken en later nog wat zaken aanvullen.

Heb jij ook een Oukitel K10000 Zwart?

Even een vraagje, hoe snel is GPS lock? Lock binnen een halve minuut is voor mij wel een must. En is de telefoon stagefright proof?
ook een k10000 gebruiker. ik kan de meeste dingen onderstrepen die hierboven staan. ik heb echter geen problemen met het ontwerp en het gewicht is wennen maar ik vind het eigenlijk wel fijn, ik heb eindelijk weer eens het gevoel iets in mijn hand te hebben in vergelijking met "normale" telefoons die bijna wegwaaien uit je hand. het lompe ontwerp is perfect voor mensen met grote klauwen zoals ik
de accuduur is gewoon bijna hillarisch te noemen. ik heb nog geen iphones eraan kunnen hangen om bij te laden aangezien de iphones weigerden te laden. kan ook liggen aan de custom rom die ik draai want er zijn berichten van mensen die het wel werkend hebben gekregen en de fabrikant schermt er ook mee, en die zou nooit liegen over specificaties natuurlijk.... O-)
ik gebruik hem ook veel met een usb android flir camera en ik heb de laadfuctie al gebruikt om de echte flir camera van mijnn collega op te laden al moeten gebruiken. het is gewoon onmogelijk om de accu in 1 dag leeg te krijgen.

al met al: zoek je een telefoon die niet snel leeg is en stevig in elkaar zit is dit de telefoon voor jou.
Hoi mkools24.

Je bent nu een dik jaar verder... Alles werkt nog naar behoren?

Kun je wat vertellen over kwaliteit van genomen foto's?

Is de accuduur afgenomen en zo ja, hoeveel?